Views
2 years ago

2011-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 22 november 2011 Spuisluis open De Houtribsluizen worden gerenoveerd. De werkzaamheden duren tot eind maart 2012. Rijkswaterstaat knapt de sluisdeuren op, net als het beton, de torens van het spuicomplex en de onderkant van de beweegbare bruggen. Ook worden de technische installaties vervangen. Tijdens de werkzaamheden aan de gestremde westelijke sluiskolk kunnen schepen de Houtribsluizen via maar één kolk passeren. Rijkswaterstaat probeert de hinder zo veel mogelijk te beperken door tijdens deze stremming de beroepsvaart een extra doorgang te bieden via twee spuikokers. Dit gebeurt alleen bij goed zicht en gelijke waterstanden in het Markermeer en IJsselmeer. (tekst en foto E.J. Bruinekool Fotografie) - complete elektrische installatie’s - onderhoud en modificatie’s - klasse maken volgens ADNR - levering alle elektrische apparatuur Wij verzorgden de complete elektrische installatie aan boord van het kraanschip Invotis VII en wensen haar een goede en behouden vaart. Brand op schip in dok Aan boord van het ms Elisabeth is 8 november “Met de vele betimmering en isolatie mag een brand uitgebroken in de woning. Het schip lag brand aan boord nooit worden onderschat”, in het dok bij Scheepswerf Boer aan de Industrieweg in Sliedrecht. De brandweer had daar- Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen. aldus de officier van dienst van de brandweer. door extra werk om het schip te bereiken. Met Door rook, roet en bluswater is wel sprake van persluchtmaskers wist de brandweer de vuurhaard van deze middelbrand te bereiken. (foto en tekst Hans forse materiële schade. Heiligers) Bel voor meer info: IJsseldijk 422 Krimpen aan den IJssel tel. 0180-446922 mob. 06-22389409 info@hoogendijk.eu Behouden vaart Van Voorden wenst kraanschip ”Invotis VII” een behouden vaart en feliciteert de eigenaren met hun mooie investering. Wij leverden een rechtsdraaiende 4-bladschroef diameter 1400 mm. Projectbegeleider André Beijer Van Voorden Van Voorden Optimale Voortstuwingskracht Leah is naar buurmeisje vernoemd Wij willen graag reageren op de rubriek Wereldschepen van 11 oktober 2011, getiteld: ‘Leah een Bijbelse naam’. Het is geheel juist dat hier sprake is van een vernoeming, maar deze gaat niet zo ver terug in de historie als u veronderstelt. Onze Leah is namelijk de dochter van Gabriel, wederom niet de Bijbelse, maar onze sympathieke en groothartige buurman die wij leerden kennen toen wij in Noorwegen woonden. Ten tijde van de oprichting van NedNor begin 2009 werd bij Gabriel alvleesklierkanker geconstateerd. Hij overleed een half jaar later, slechts 36 jaar oud. Hij liet een vrouw en twee prachtige dochtertjes achter: Leah en Francisca, destijds 6 en 4 jaar oud. Wij wonen inmiddels weer met ons gezin in Nederland maar zijn altijd nauw betrokken gebleven bij Leah, Francisca en hun moeder. Het verlies van hun vader in de vroege kinderjaren geeft deze meisjes een moeilijke start. Echter, alhoewel zij het evenals een schip zonder baken zwaar zullen krijgen op de grote zee, de meisjes bezitten de juiste eigenschappen om veilig de haven te bereiken, namelijk eigenzinnigheid en vastberadenheid. De Leah is dus vernoemd naar de oudste dochter van onze dierbare vriend Gabriel. Samen met zusterschip Francisca wordt zij ingezet op NedNors ladingcontract op IJsland en zullen zij de stormen en zware zeeen van de Noordzee trotseren. Anja en Oyvind Sivertsen, NedNor BV Van Voorden Gieterij BV Bossekamp 6 5301 LZ Zaltbommel PO Box 67 NL 5300 AB Zaltbommel The Netherlands T: +31 (0)418 571200 F: +31 (0)418 515790 E: info@vanvoorden.nl www.vanvoorden.nl

De Binnenvaartkrant 47 22 november 2011 Lekker eten aan boord van Pakjesboot 12 Als Sinterklaas zijn stoomboot niet nodig heeft, ligt Pakjesboot 12 in de haven van Weesp. Wie dat wil, kan dan bij charterkantoor Hollands Glorie het bijzondere schip huren voor een feest, een familiebijeenkomst of een presentatie. “Het is toch prachtig om eens een kijkje te nemen op het schip van Sinterklaas”, stelt kantooreigenaar Ray Davies. “Wie aan boord komt, mag bijna overal komen. Alleen de hut van Sinterklaas is verboden toegang. Daar mogen zelfs wij niet in.” “In Spanje heeft Sinterklaas zijn stoomboot natuurlijk niet nodig”, vertelt kapitein Paul van Noort. “In november halen wij Sinterklaas op in Spanje en 6 december gaat Sinterklaas weer terug. In de tussentijd zorgen hier voor het onderhoud en mogen in ruil daarvoor het schip, dat dan vaart onder de naam Hydrograaf, verhuren.” Van die mogelijkheid wordt veel gebruik gemaakt. “Of je nu klein of groot bent, Sinterklaas is iets magisch. En natuurlijk is het ook gewoon leuk om eens lekker een eindje te varen en lekker te eten. Want dat kun je ook aan boord van de Hydrograaf.” De mogelijkheden variëren van een picknickbuffet voor € 14,- per persoon en een high tea voor € 22,- per persoon tot warme en koude buffetten voor € 24,95 tot € 39,75 per persoon, een barbecue aan dek voor € 29 per persoon, een walking dinner voor € 39,75 per persoon en een captains diner voor € 22,50 per persoon. Hydrografisch vaartuig De organisatie van alle cateringactiviteiten is in handen van Nicole Wolfs. “Alles wordt vers aan boord gemaakt. Hier wordt niets ingevroren en ontdooid. We werken samen met regionale leveranciers zoals banketbakker Wesselman, bakker Cor Mühl en traiteur en speciaalslagerij Van Donk. De koeien van Van Donk staan hier langs de weg in de wei.” Wie graag iets buiten de kaart om wil, kan dat bespreken met Nicole. “Over het algemeen kunnen wij aan alle wensen tegemoet komen. Maar er zijn natuurlijk grenzen. De kombuis is ruim en alle benodigde apparatuur is aan boord maar het is niet de keuken van een sterrenrestaurant. Daar tegenover staat weer dat dit natuurlijk wel het schip van Sinterklaas is. Er is geen ander schip of restaurant met zo’n bijzondere geschiedenis.” De eerste keer dat Sinterklaas met Vlnr: Ray Davies, Nicole Wolfs en Paul van Noort. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) deze stoomboot naar Nederland kwam was in 1985. “Ieder jaar komen wij in een andere haven”, vertelt kapitein Paul. “Dit jaar heeft Sinterklaas gekozen voor de Wolwevershaven in Dordrecht. Op 12 november was het daar een dolle boel. Zoveel kinderen hebben wij niet vaak gezien.” Behalve Sinterklaas zijn er dan altijd tussen de zestig en negentig Pieten aan boord. “En natuurlijk de mensen van de omroep. Zij moeten zorgen dat alles goed in beeld komt voor al die kinderen die niet naar de grote intocht kunnen komen.” Sinterklaas is niet de eerste die deze stoomboot heeft gebruikt. Scheepswerf Fijenoord in Rotterdam bouwde JOECHJACHEN Een serie over horeca aan het water | door Evert Bruinekool het schip in 1909 in opdracht van de Koninklijke Marine. De marine gebruikte het als hydrografisch opnemingsvaartuig. Er waren 23 bemanningsleden nodig om het 40,45 meter lange en 6,70 meter brede schip te kunnen varen. De Hydrograaf had en heeft een diepgang van 1,80 meter. De oorspronkelijk geplaatste stoommachine heeft inmiddels plaats gemaakt voor twee MANdieselmotoren van 480 pk. Verder is het schip voorzien van een 22 kW kopschroef en twee Perkins generatoren. In de Tweede Wereldoorlog is de Hydrograaf naar Groot-Brittannië gebracht om het zo uit handen van de Duitse bezetters te houden. In Engeland is het onder meer gebruikt om militairen te huisvesten. Ook leden van de Koninklijke familie hebben aan boord van de Hydrograaf overnacht. “Dat is al een tijd geleden”, vertelt Davies. “Koningin Wilhelmina, prins Hendrik en hun ADVERTENTIE Kom onze sfeer proeven! T. 078 681 23 21 info@deheerenvananbacht.nl www.deheerenvanambacht.nl dochter prinses Juliana hebben het schip diverse keren gebruikt als koninklijk jacht. Bij langere tochten bleven zij ook aan boord slapen.” Koningin Wilhelmina stond erop dat het jacht ook werd ingezet bij reddingsactiviteiten na de watersnoodramp in Zeeland. “Zij was toen zelf aan boord”, weet Davies. “Haar bemanning heeft nog enkele mensen gered en aan boord van de Hydrograaf naar Rotterdam gebracht.” Restauratie In 1962 had de Hydrograaf lang genoeg dienst gedaan. Het was op dat moment het laatste kolengestookte stoomschip van de Koninklijke Marine. In het begin bleef het schip in Den Helder en in 1964 nam het Zeekadetkorps Rotterdam het in gebruik. Later kwam de Hydrograaf in bezit van de korpsen Den Helder en Amsterdam. Zij brachten het schip zo veel mogelijk terug in de oude staat. Na 1982 ging de conditie van het schip door geldgebrek hard achteruit. Harry Smit, die in havens rondom het IJsselmeer al vele botters, aken en blazers had opgeknapt, kocht de Hydrograaf in 1984. Hij zorgde ervoor dat de Hydrograaf volledig werd gerestaureerd. Tijdens de zeilmanifestatie Sail Amsterdam 1985 maakte het schip zijn debuut. Dat was ook het jaar dat Sinterklaas de Hydrograaf ontdekte. Eind jaren ’90 verkocht Smit de stoomboot aan charterkantoor Hollands Glorie. Eigenaar Ray Davies mag het schip gebruiken op de momenten dat Sinterklaas het niet nodig heeft. Hollands Glorie Muiden/Weesp Nijverheidslaan 1d 1382 LE Weesp (0294) 27 15 61 www.hydrograaf.nl ADVERTENTIE Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org 26 november: Dekatel-toernooi Aanstaande zaterdag (26 november) wordt het jaarlijkse Dekatel Zaalvoetbaltoernooi voor schipperskinderen gehouden. Evenals voorgaande jaren vindt het sportieve spektakel plaats in het Arnhemse Sportcentrum Valkenhuizen. “Voor het eerst is een team van het Koningin Juliana Internaat uit Terneuzen van de partij”, zegt organisator Harm Mannak trots. “We hopen dat het hen zo bevalt dat ze volgend jaar met meer teams komen.” Uit het hele land doen schipperskinderen mee. Er wordt in vier categorieën gepeeld: gemengd 6 t/m 10 jaar, jonge jongens (10 t/m 14 jaar), meisjes (10 t/m 18 jaar) en oudere jongens (14 t/m 18 jaar). Er zijn 37 teams. “We hebben de categorieën iets aangepast en dat pakt positief uit: we hebben in elke categorie twee poules. Daardoor kunnen we kruisfinales houden.” Het toernooi begint om 08.30 uur. De eerste finale start om 15.00 uur; de laatste om 16.00 uur. Aansluitend is de prijsuitreiking. Het altijd druk bezochte evenement is mogelijk dankzij de sponsoring door bedrijven uit de binnenvaart. Naast hoofdsponsor Dekatel zijn dat efm verzekeringen en Deutsche Bank Nederland uit Zwolle en nieuwkomer Shiplink.nl. Sportcentrum Valkenhuizen is gevestigd aan de Beukenlaan 15-23 in Arnhem (telefoon 026 - 443 29 54). Agenda Holland Intermodal 2011: CO2modaal 22 november Delta Hotel, Vlaardingen Inland Terminal Congres 24 en 25 november World Trade Center, Barcelona Dekatel Zaalvoetbaltoernooi 26 november Sportcentrum Valkenhuizen Intermodal Europe 29 november t/m 1 december Hamburg Messe Shiplink Rotterdam 29 november Port City III, Rotterdam River Dating 7 en 8 december Halle Freysinnet, Parijs De Buurman: thema ‘winterkost’ 8 december De Kwinter, Werkendam Sociëteit De Wandelgang 15 december Hotel ARA, Zwijndrecht Kijk voor meer evenementen op www.binnenvaartkrant.nl.

De Binnenvaartkrant