Views
2 years ago

2011-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 40

De Binnenvaartkrant 40 22 november 2011 Goed contact met de sponsors op beurs Weer was Europort een groot succes waar het gaat om het contact met de achterban van het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Honderden sponsors kwamen langs om te netwerken in de stand. Zeker op donderdag waren er veel binnenvaartondernemers die de stand bezochten. Het BVB had nog extra aanloop gegenereerd door Binnenvaartagenda’s aan de sponsors uit te delen. Ze kregen hier een leuke schoudertas bij. In totaal bezochten ruim 30.000 bezoekers de Europort. Toch hebben nog niet alle sponsoren een agenda opgehaald. Dat kan echter altijd nog op kantoor, op het Vasteland 12e in Rotterdam. De koffie staat klaar! Bovendien zijn er ook vesten en sjaals beschikbaar om reclame te maken voor de binnenvaart. Altijd leuk om mee te nemen (zie de foto bij deze rubriek). Maar wees De voorraad reclameartikelen voor de binnenvaart. er snel bij, want op=op. Beurscompetitie VoortVarend Besparen Het programma VoortVarend Besparen was dit jaar voor de derde maal met een stand aanwezig op Europort 2011, ´Connecting the maritime world´. Vele bezoekers bezochten de stand en kwamen met goede ideeën om nog zuiniger te kunnen varen. Vooral op technisch gebied zijn er talrijke innovaties mogelijk die bijdragen aan een lager brandstofverbruik en een beter milieu. Via de site www.voortvarendbesparen.nl kunnen in de toekomst ook innovaties die bijdragen aan het zuiniger varen, onder de aandacht worden gebracht. Simulator Hebt u een idee of een innovatie die aan de doelstelling van het programma VoortVarend Besparen bijdraagt, stuur ons de informatie en i Wat van we geven het een plaats op de website. De bezoekers van de Voort- Varend Besparen-stand konden zelf ook een stukje ‘zuinig varen’ op de nieuwste simulator van Vstep. In de Rotterdamse haven moest men binnen tien minuten zo zuinig mogelijk varen van de Maashaven naar de Erasmusbrug. De uiteindelijke winnaar verbruikte in tien minuten maar liefst 20 liter minder dan de deelnemers die de gashendel volledig opengooiden. De volgende ´schippers´ hebben het zuinigst gevaren: Theo van Belzen, Brant Pietersma, Marc Mazereeuw en Jamie Hernandez. Alle winnaars ontvangen het volledige spel Ship Simulator Extremes, dat werd ontwikkeld door Vstep. De Binnenvaart Brandstof Competitie 2011 is afgelopen, de winnaars van deze competitie worden half december bekendgemaakt. Ook dit Columbus doet het EICB? jaar is het tot het eind toe spannend geweest in de meeste klassementen wie het zuinigst heeft gevaren. Programma Het programma VoortVarend Besparen heeft als doelstelling om 5 procent besparing te realiseren op het brandstofgebruik in de binnenvaart. De eerste vier jaar is een besparing van 7 procent gerealiseerd, dat heeft de binnenvaartsector een besparing van 27 miljoen opgeleverd. Hebt u interesse om deel te nemen of wilt u meer weten over VoortVarend Besparen, dan kunt u contact opnemen met Ard de Vries, senior projectmanager van het EICB: (010) 798 98 30 of a.de.vries@binnenvaart.nl. Holland Intermodal Vandaag, dinsdag 22 november, vindt het samen met de voorlichtingsbureau voor spoor en shortsea door het BVB georganiseerde intermodaal congres: Holland Intermodal. Het is de tweede keer dat dit congres wordt gehouden. Het eerste congres was in de Citrus Veiling, deze keer is het van 13:00 tot 18:00 uur in het Delta Hotel in Vlaardingen. Op de website www.hollandintermodal.com staat het programma. Het loopt storm met aanmeldingen. Het BVB verwacht een succesvol en drukbezocht congres. Het is gratis. Amulet Het BVB feliciteert haar sponsors Amulet en Danser Group met hun duurzaamheidsprijzen. Danser Group met de Lean And Green Award en het mts Amulet ontving tijdens het Martime Awards Gala de KNVTS Schip van het Jaar-prijs. ...nog 6 weken en dan allemaal kijken op RTL 7 (dan is de start van een nieuwe documentaireserie over de binnenvaart). Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis, Vasteland 12e, 3011 BL Rotterdam telefoon: +31 (0)10 412 91 51, fax: +31 (0)10 433 09 18 e-mail: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl VOORTOUW Nieuws van het BVB Druk bezocht open huis noordelijke werven DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Vier noordelijke scheepswerven hielden zaterdag 12 november open huis. Scheepswerf Talsma in Franeker, Barkmeijer in Stroobos, Bijlsma in Lemmer en Damen in Bergum trokken veel publiek tijdens het open huis, dat plaatsvond in het kader van de eerste editie van de Maritime Week, van 3 tot en met 12 november. De officiële opening van de open dag bij Damen werd verricht door de Friese gedeputeerde Hans Konst van Economische Zaken. “Onderwijs en arbeidsmarkt voor de maritieme industrie moeten meer aandacht krijgen”, motiveert algemeen directeur Richard Nugteren van Damen Shipyards Bergum het open huis. Zijn werf trok maar liefst 650 bezoekers. Doel van het open huis was om jongeren en het grote publiek met eigen ogen laten zien en ervaren welke opleidingsen carrièremogelijkheden er binnen de maritieme industrie bestaan. “Wij hebben er veel aan gedaan om de jeugd te bereiken”, vertelt Nugteren. “Zo hebben wij zowel basisscholen als middelbare scholen aangeschreven om hun leerlingen te interesseren.” Zij vonden er informatie over nautische opleidingen op mbo-niveau bij ROC Friese Poort in Leeuwarden en op hboniveau bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Bezoekers maakten tijdens het open huis bij Damen kennis met de verschillende geledingen binnen de werf. Zij konden een kijkje nemen in het magazijn, de productiehal, de afdeling engineering en op een bijna afgebouwd schip, de 87,50 meter lange Combi Coaster 2500 Union Bronze. Ook waren diverse toeleveranciers en onderaannemers aanwezig om diensten en producten voor de schepen te demonstreren, zoals een schroefasinstallatie, een tandwielkast, separatoren, schilderwerk, installatietechniek en veiligheidsaspecten. ”Het was bij alle vier de noordelijke deelnemers een zeer geslaagde dag”, zegt Nugteren terugblikkend. “De reacties waren alom lovend. De bezoekers vonden het prachtig om deze mooie inkijk in het reilen en zeilen van een scheepswerf te krijgen.” PUZZEL Puzzelwinnaar krant nr 23: A. de Krieger - Plaatsnaam: Vlaardingen - Oplossing: Rotterdam Maritime Beurs 2011 HORIZONTAAL 1. Europese hoofdstad; 7. hoofdstad van Libanon; 12. seksueel overdraagbare aandoening (afk.); 13. het is in orde; 14. modegek; 15. naamloze vennootschap (afk.); 17. dik en lang stuk hout; 19. deel van boom; 21. dameskledingstuk (afk.); 22. krankzinnig; 24. hoofdstad van Pakistan; 27. waterloop; 28. jongensnaam; 30. algemene inspectiedienst (afk.); 31. scheepsvloer; 32. tandartsuitrusting; 33. wandversiering; 35. geboefte (gepeupel); 37. bekeuring; 38. boomwol; 41. modelvorm; 42. afwerken van metselwerk; 44. de gehele filmploeg; 46. advies; 47. bagger; 48. hoofdstad van Nigeria; 49. deel van een opera; 50. schor; 52. niet strak; 54. grote sappige vrucht; 56. algemene transportonderneming (afk.); 58. Russische volksdans; 61. Arctische zwemvogel; 62. bezienswaardigheid in Madrid; 64. asociaal (afk.); 65. faam (reputatie); 67. spoedig; 68. Europese rekeneenheid (afk.); 70. slaginstrument; 72. rivier in Oostenrijk; 73. Europese hoofdstad; 76. hoogste punt; 77. den lezer heil (Lat. afk.); 78. spijskaart; 79. keukengerei voor het kloppen van room; 81. familielid; 82. plechtige belofte; 83. romp van een beeld; 84. deel van etmaal; 86. hoofdstad van Algerije; 87. hoofdstad van Cyprus. VERTICAAL 1. hoofdstad van Thailand; 2. United States (afk.); 3. zeepwater; 4. niet amusant; 5. vrolijk (grappig); 6. ceintuur; 7. veld- of boomvrucht; 8. International Fund for Agricultural Development (afk.); 9. mannetjesschaap; 10. deel van bijbel (afk.); 11. hoofdstad van Iran; 16. bezit van een boer; 18. eenheid van lichtgevoeligheid; 20. deel van boom; 21. sprekende vogel; 23. bouw- en werkloods; 25. eerste mens; 26. stand der edelen; 27. inwendig orgaan; 29. Europese hoofdstad; 32. Europese hoofdstad; 34. Sociaal Economische Raad (afk.); 36. hoofdstad van Indonesië; 37. reuzenslang; 39. onze planeet; 40. beetpakken; 42. vuilnisbelt; 43. dopheide; 45. bijenproduct; 46. Europeaan; 51. eikenschors; 53. bontgekleurde papegaai; 54. Filippijnse hoofdstad; 55. weg met bomen; 56. rijstbrandewijn; 57. rivier in Duitsland; 59. wijnsoort; 60. hoofdstad van Oeganda; 62. overdreven zedig; 63. Amerikaanse staat; 66. meisjesnaam; 67. Spaanse titel; 69. European Space Agency (afk.); 71. familielid; 73. smekend verzoek; 74. karakter; 75. goocheltoer (foefje); 78. bloeimaand; 80. tweetal muzikanten; 82. landbouwwerktuig; 85. regeringsstelsel (afk.). Stuur uw oplossing van krant 24 op voor 30 november 2011 a.s. en maak kans op een cadeaubon t.w.v. € 15,00. De Binnenvaartkrant, Postbus 24202 3007 DE Rotterdam of kijk op www.binnenvaartkrant.nl waar u uw oplossing online kunt doorgeven!

De Binnenvaartkrant 41 22 november 2011 Ms Grovan snel en vakkundig in revisie DOOR COR SPEK Het Brabantse kerkdorp Veen wordt door de Afgedamde Maas gescheiden van het Gelderse Aalst. De kabelpont ter plaatse verbindt stoïcijns de vaste oevers. Heen en weer. Met zicht op ms Grovan duwt het veer zijn klep schurend over het talud. De weg naar de vaste wal is dan nog slechts een kwestie van seconden. Met direct links het terrein van Neptune Marine Shipbuilding BV. Daar ligt ms Grovan tegen de kant voor een hermotorisering. Na een kleine klim- en klauterpartij eindigt de tocht aan boord. Schipper William Stam (28) komt omhoog uit het hart van zijn schip en begroet zijn bezoek hartelijk. In de machinekamer van ms Grovan wordt juist de laatste hand gelegd aan het inbouwen van een nieuwe motor. Onder de koffie in het ruim laat de jonge binnenvaartondernemer weten veelal veevoer te varen. Dat doet hij samen met echtgenote Mariënne (en dochtertje Sarah- Lynn). William is voorzien van alle patenten en inmiddels alweer drieenhalf jaar zelfstandig schipper. “Als kind wilde ik altijd al varen, het water trok mij enorm. Ik vaar nu bij elkaar een jaar of elf.” Met de Grovan (uit 1944, 1.153 ton en 80 x 9,10 meter) doet hij dat nu voor Groan BV uit het naburige Andel. William Stam (voor) en Thijs Strijbis (midden) leggen de laatste hand aan de installatie van de nieuwe Mitsubishi-motor. (Foto TekstAtelier) Thijs Strijbis (Strijbis Diesel Engine Service) blaast ook even uit. Het karwei is bijna geklaard. In tweëenhalve week tijd bouwde hij met zijn monteurs de 28 jaar oude Deutz BF 12 816M uit en monteerde een spiksplinternieuwe Mitsubishi S6R (640 pk bij 1600 toeren). De “ouwe trouwe” Deutz was volgens William dan ook “een end op.” Het stuurwerk, vervat in een nieuwe lessenaar met meters (William: “Geen tiptoetsen, geen display.”) werd eerder al volledig vernieuwd. Dat gebeurde bij Scheepswerf Boer in Sliedrecht. Al met al een stevig karwei dus. Strijbis lacht: “Wij hebben ook alle koelwaterleidingen en de uitlaatdemper vernieuwd. De motor staat nu flexibel opgesteld. Dat geeft een enorme geluidsreductie.” Standaardklus met service William neemt een teug koffie en vult aan: “Dat was ook één van de redenen om te gaan hermotoriseren. Overigens is ook het elektrische werk van voor naar achter vervangen. Dat ging in samenwerking met Van der Wal Electro uit Alblasserdam.” Voor Thijs Strijbis is deze hermotorisering een standaardklus. Strijbis Diesel Engine Service uit Wijk en Aalburg haalt het merendeel van de orderportefeuille uit de binnenvaart. Eerder deed het bedrijf bijvoorbeeld voor Interstream Barging mts Berkelstroom en ms Alliantie. Via het bekende ‘mond-tot-mond’- mechanisme werd William Bakker eerder getipt om voor zijn hermotorisering in zee te gaan met Thijs Strijbis. “Ik hoorde dat op een verjaardag. Wij belden met elkaar, de contacten werden gelegd en het klikte gelijk. Strijbis staat dag en nacht, zes dagen per week, voor je klaar en doet wat hij zegt en kan leveren wat je wilt. Wij hebben gekozen voor deze Mitsubishi, omdat die motor nog lekker conventioneel is. Daar kan jezelf nog wat aan doen.” Strijbis valt de schipper bij: “Bij een motor met een laptop heb je veel software nodig. Bij deze Mitsubishi hoeft dat niet.” Proefvaart William Stam is tevreden. De hermotorisering is binnen de geplande tijd uitgevoerd en de proefvaart zag hij met vertrouwen tegemoet. Uiteraard ging Thijs Strijbis mee. In service voor zijn klanten gaat hij heel ver. “Wij doen installaties en reparaties zoveel mogelijk op locatie. Dat is veel eenvoudiger en scheelt in alle gevallen de nodige kosten. En als, zoals nu, het schip een proefvaart gaat maken, zijn wij daar natuurlijk bij. Je wilt weten hoe het gaat en mocht er nog iets zijn, kan dat direct verholpen worden.” De proefvaart op de Afgedamde Maas is inmiddels uitgevoerd en verliep naar volle tevredenheid. Voor Thijs Strijbis geldt dan ook: mission completed. Op naar het volgende (binnenvaart)karwei!

Binnenvaartkrant