Views
2 years ago

2011-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 36

De Binnenvaartkrant 36 22 november 2011 UW SPECIALIST IN REPARATIE & INSTALLATIE VAN ELEKTRONISCHE EN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org Tel. 0486 - 47 24 64 www.scheepswerfgrave.com SCHROEFASREMMEN ELEKTRONISCHE MOTORBEDIENINGEN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING • Alle voorkomende reparatiewerkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen STUURWERKEN ENGELAER ONTWERPT EN REALISEERT SCHEEPSINTERIEURS Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht T 078 619 20 03 - F 078 619 15 39 E-mail info@dcsint.nl - www.dcsint.nl INFO@ENGELAER.EU | WWW.ENGELAER.EU OFFICIEEL DISTRIBUTEUR VOOR DE BENELUX www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl

De Binnenvaartkrant 37 22 november 2011 Sigmadur One: twee componenten in één blik DOOR HANS HEILIGERS Als we spreken over de meest prettige wijze om verf aan te brengen dan is het standaard antwoord dat we dan een traditionele verf gebruiken. We bedoelen daar mee verf die is samengesteld uit één component. De verf is gemakkelijk aan te brengen, zowel met de kwast als met de rol. Wel de gebruiksaanwijzing goed lezen: niet alle weersomstandigheden zijn altijd even ideaal voor een goede verwerking en hechting van de verlangde kwaliteit. Temperatuur en vochtigheid kunnen het uiterlijk en de levensduur van de dekking nadelig beïnvloeden. De bescherming tegen slijten en krassen van verf uit één blik heeft doorgaans een levensduur met een bandbreedte tussen de twee en vier jaar. Wil je de bedrijfszekerheid van de verf naar een langere periode opschroeven dan wordt bijna altijd gekozen voor een 2-componentenverf. Voor wat hoort wat. Behalve het prijsverschil voor de langere levensduur gelden er wetmatigheden voor de verwerking van de verf. De gebruiksaanwijzing zal zonder concessie moeten worden opgevolgd. Verder moet er bij de juiste omgevingstemperatuur in de juiste verhouding worden gemengd. Daarbij moet worden bedacht dat een derde deel van de bus met inhoud A niet altijd hetzelfde is als een derde deel van blik B. Bovendien zijn de mengverhoudingen van de 2-componentenproducten bijna nooit identiek. En na mengen blijft de verf beperkt houdbaar, waarna hij thuishoort bij chemisch afval en boekhoudkundige verliezen. Tot zover onze eigen ervaring die we nog kunnen omlijsten met het beeld dat wij ooit zagen van het resultaat van 2-componentenschilderwerk waarbij het personeel had verzuimd verharder toe te voegen. We zagen ze de andere dag over het dek lopen: alsof er kauwgom onder hun schoenen zat. Sigma Coatings Aangekomen bij de stand van Sigma Coatings horen we op Europort een compleet ander verhaal. Goed nieuws voor de ploeg die de verharder was vergeten: die fout zullen ze bij gebruik van Sigmadur One nooit meer kunnen maken. We spreken met Joey Keasberry, accountmanager van Sigma Coatings. Zijn collega’s en hij kennen de wensen van de markt. Voor de kwaliteit en levensduur van de verf gaat de richting doorgaans naar 2-componentenverf. Het gedoe met dwingende voorschriften en weersomstandigheden vindt men minder. Dat was zo ongeveer de boodschap die aan de medewerkers van het laboratorium werd meegegeven. Na een ruime periode van onderzoeken en testen werd recentelijk een nieuw product gedoopt: Sigmadur One. Al het goede van twee componenten is verenigd in één verpakking, die zonder mengen of verdunnen gereed is om met de kwast of roller te worden opgezet. Minimaal restafval en minder blikken aan boord. Het product is vriendelijk voor de omstandigheden waaronder het kan worden verwerkt. De grens voor de omgevingstemperatuur is zowel naar boven als beneden flink bijgesteld. Zelfs bij schilderen onder vochtig weer blijft de glans behouden terwijl dit bij veel 2-componentenverf een zeer nadelige invloed heeft. De alles-in-een-verf is binnen de routine van de dagelijkse gang van zaken op veel plaatsen aan boord getest, onder meer door medewerkers van Stena Ferries. Het product is enthousiast ontvangen. Sigmadur One is in alle gewenste kleuren en hoeveelheden verkrijgbaar bij PS Marine Coatings, de enige officiële distributeur voor de binnenvaart in Nederland. Meer informatie: www.psmarine.nl C-Job heeft drive DOOR JOHAN DE WITTE C-Job & Partners BV Naval Architects-Engineers te Hoofddorp is gestart in 2007. Het zijn Job Volwater, Basjan Faber en office manager Carine Koetsier die, met inmiddels dertig medewerkers, elk type nieuwbouwschip van concept tot vaarklaar engineeren. Als je in een Optimist begint om een flink aantal mijlen later tot schipper Teamwork op Jannick >> Vervolg van pagina 35 Mathieu heeft ook uitgesproken ideeën over de verhouding tot zijn medewerkers. “Wij zijn eigenlijk een vriendenclub en wij bespreken alles op gelijk niveau. Ik geef mijn medewerkers veel inspraak.” “De aankoop van de Jannick hebben wij gezamenlijk besloten en bijvoorbeeld ook de aanpassing van de lessenaar met de wegdraaiende schermen is doorgevoerd na overleg met alle kapiteins.” Mathieu draait volledig mee in het aflossingschema van een week op, een week af. De Tsjechische medewerkers draaien twee weken op, twee weken af in verband met de reistijden. De medewerkers inclusief Mathieu wisselen ook tussen de Teunis en de Jannick. Dat partner Jetty niet meevaart heeft voor de medewerkers een zeer prettig gevolg. Voor hun vrije tijd aan boord, eten en relaxen maken zij nu gebruik van de gerieflijke en functionele grote woonkamer met kookeiland en ontbijtbar. Wel zo comfortabel en het bevordert ook de saamhorigheid. Mathieu Booy: “Teamwork is de kracht van ons bedrijf.” Mathieu Booy kocht de duwboot want “een boot, zowel wat ‘ijzer’ als ‘hout’ betreft, gebouwd met liefde en kennis van zaken en geen concessies aan kwaliteit en functionaliteit.” Tinnemans Scheepsbouw gelooft in en is overtuigd van dit concept en gaat daarom op korte termijn een nieuwe duwboot bouwen, die medio 2012 beschikbaar is. van een echte zeilboot te promoveren en in de Fastnetrace met je crew op snelheid komt, lig je in de business van naval architects en engineers al een paar lengtes voor. Behalve de onvermijdelijke zoutwaterdouche, heb je dan praktijkervaring, weet iets van design, engineering en uitvoering alsook, niet onbelangrijk, teamwork! “C-Job is een team”, zegt commercial managing director Job Volwater die met commissaris Patrick De Pree van dit bedrijf in hun vrije tijd het zeegat kiest. C-Job is in de spanten gezet door een aantal studiegenoten die na een paar jaar rondkijken in de branche gezamenlijk hun ondernemersplannen realiseerden met C-Job. Overeenkomstig hun leeftijd pakken ze de zaken fris aan met strategisch kenmerk. Dit laatste blijkt uit een medewerkerteam dat in vier jaar is uitgegroeid tot dertig. “Opdrachtgevers zijn geïnteresseerd in C-Job, omdat we zaken net even anders aanpakken”, aldus technical managing director Basjan Faber. Faber komt uit de binnenvaart en beweert dat hij en collega’s weten waar ze over praten. We bevinden ons op Europort 2011 aan tafel bij de stuurlui van C-Job en vragen op de laatste dag van de Vlnr: Basjan Faber, office manager Carine Koetsier en Job Volwater. (foto Johan de Witte) beurs of C-Job belangstelling van bezoekers kreeg. “Ongetwijfeld” zegt Faber, “verrassend zelfs. Zoals je ziet komen wij niet met 1 op 1 foto’s van indrukwekkende projecten. Dat moet je niet doen. Opdrachtgevers mogen best weten wat onze referenties zijn, maar kleine klanten schrikken wij bewust niet af met foto’s uit het grotere segment. In de vier jaar dat we aan de weg timmeren zijn we trots op projecten als chemicaliën tankers voor de rivier, offshore, accommodatieschepen voor Holland Shipyards, nieuwe ontwerpen en conversies voor contractors, jachtontwerp en bijvoorbeeld een engineeringpakket voor een patrouillevaartuig, waarbij we de pet van het Waternet opzetten. We ontmoeten klanten op de beurs!” “Er staat een matig briesje in de opdrachtgeverwereld, daarom zetten wij er wat zeil bij om hoger op te komen, aldus Job Volwater. “Bij de klant zit de opdracht, wij hebben de kennis er toe! Model, uitvoering, design en functie is sinds ‘de holle boomstam’ al eens onder de loep genomen, niettemin blijft een schip uniek evenals zijn eigenaar en daar moeten wij het van hebben. Custom built, dat blijft zo. Het is de missie van C-Job. We hebben de drive om van een project een succes te maken.” O ja: aan de telefoon krijgt u Carine Koetsier, zij weet alles over C-Job. Wie leverden aan de duwboot Jannick Tinnemans Scheepsbouw B.V. Complete cascobouw en afbouw Scheepsbouwkundig Bureau H.J.J.Tullemans Tekeningen en bouwbegeleiding P.H. Tinnemans & Zn. B.V. Scheepsreparatie Casco, anker- en koppellieren, betimmering en Tinn Silver bijboot Rabobank Oosterschelde Financiering de Grave Antverpia s.a Bevrachting John P. de Wit Assurantien Verzekering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Atenta Belastingadvies & Administratie Accountancy Caterpillar Voortstuwing 2x Caterpillar type 3508 en Caterpillar type C15 voor aandrijving boegschroef en generatorsets Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling motor Batomics B.V. Volledige machinekamerinrichting. Levering en plaatsing 2x hoofdmotoren en plaatsing van 2 keerkoppelingen. Boegschroefunit, lens-ballast systeem en volledige schroefasinstallatie uit eigen draaierij met Maprom dichtingen en lagers en autokraan Bosch Rexroth B.V. Motorbediening/ regulateur Esco Power 2 x Twin Disc keerkoppeling MGX5321 DC 4.96/1 Met QuickShift technologie voor super zachte en snelle inschakeling. 2 x Centa hoogelastische koppelingen Centax NL66 Van Lier Installatietechniek Maasbracht B.V. Complete sanitaire installatie, ventilatie en airco IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Discom B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotoren Van Voorden Gieterij B.V. 4- bladschroef, 1700mm en twee Superio straalbuizen De Waal Machinefabriek B.V. 2 x schroefasrem Van der Velden Marine Systems SP2525 bedieningspaneel incl. RI2100 roerstandaanwijzer, hydraulisch power pack HPP 2525-280 0-1-1/11kw, Stuurmachine 2DWK65, 2 stuks Hydrodynamische Master (visstaart) roeren HD195S NRF B.V. Bunkoelers hoofdmotoren Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers, generatorsets en boegschroefmotor Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Protecta Brandpreventie V.O.F. Brandpreventie GSH, General Service Holland Isolatie uitlaatgassensystemen en levering isolatie woning Vissers & van Dijk B.V. Complete elektrische installatie incl. RH nautisch pakket en 2 Alphatron raders, en eigen touchscreen met tweedraads systeem Mastervolt B.V. Omvormer en acculader Aquamar Waterbehandeling Waterzuiveringsinstallatie Verbunt B.V. Industriële reiniging en conservering Conservering gehele duwboot Alphatron Marine B.V. Nautisch apparatuur Tresco Engineering bvba Alphachart Tinnemans keukenwereld Ittervoort Keuken Wijen Tegelhandel en Tegelzetters Levering tegelwerk SPEEDHEAT Zuid Limburg Vloerverwarming Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling voortstuwinginstallatie Jos Winkelmolen - Creatief ontwerp & uitvoering Belettering RVS ARARAT Divers RVS ijzerwerk, levering trappen en leuningen BP Nederland B.V. Smeermiddelen Mol Schuddebeurs B.V. Gas- en smeerolie (bunkerstation) FEMM Stuurstoel P.M. Nelisse & Zonen Meerdraden/ koppeldraden Stigterstaal B.V. Staal Den Haan Rotterdam Schijnwerpers

Binnenvaartkrant