Views
2 years ago

2011-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 22 november 2011 Wij feliciteren Booij Duwvaart B.V. van harte met de duwboot Jannick. e e n b e h o u d e n v a a r t ! Wij verzorgden de complete cascobouw en afbouw en wensen Booij Duwvaart B.V. veel succes en een behouden vaart met duwboot Jannick ! Industrieweg 16, NL - 6051 AE Maasbracht Tel.: +31(0) 475 461959, Fax: +31(0) 475 461520 E-mail: info@tinnemansscheepsbouw.nl

De Binnenvaartkrant 35 22 november 2011 Mathieu Booy van de Teunis en de Jannick: “Teamwork is de kracht van ons bedrijf” DOOR JO BINDELS Wat zo goed begon, liep door miscalculatie van de oorspronkelijk beoogde eigenaren in het slob en eindigde uiteindelijk voor de nieuwe eigenaar Mathieu Booy en de bouwer, Tinnemans Scheepsbouw, toch nog tot tevredenheid van alle partijen in een koop. Mathieu Booy is zeer vergenoegd over zijn nieuwe duwboot, die hij de naam Jannick gaf. Keren we even terug naar maart 2010. Michielsens liet de nog naamloze duwboot langzaam in het water zakken in de haven van Tinnemans. De nieuwe eigenaren keken goedkeurend toe. Niet lang daarna keerde het tij. Het bleek dat deze twee eigenaren een financieel te grote broek hadden aangetrokken en daardoor gedwongen waren zich terug te trekken. Een klap voor Tinnemans Scheepsbouw, die als opdrachtgever de financiële verantwoordelijkheid droeg – ook en vooral naar de onderaannemers. Een zeer ongemakkelijke tijd brak aan. Echter, als zo vaak in het leven bleek: ‘als je denkt niets gaat meer, zie je toch in de duisternis een lampje branden dat je de weg wijst naar de oplossing’. De oplossing verscheen in de persoon van Mathieu Booij, die op zoek was naar een duwboot. Mathieu Booij (40) was al op zijn vijftiende gaan werken. Schoolgaan was niet zo erg zijn goesting. In de loop der jaren werd zijn interesse om zelf wat te beginnen in de binnenvaart steeds sterker. Deze interesse werd nog aangewakkerd doordat zijn zus verkering kreeg met een duwbootkapitein. In 2000 raakte alles in een stroomversnelling. Mathieu startte toen als schipper op een duwboot. Doordat de firma Hakvoort failliet ging kon hij een duwboot kopen, die hij in 2006 verruilde voor een andere duwboot, die hij de naam Teunis gaf. Hij voer inmiddels vast voor Antverpia uit Antwerpen. In 2010 vroeg Anverpia Mathieu om er een tweede duwboot bij te nemen. Tinnemans Scheepsbouw verscheen in beeld want daar lag een perfecte duwboot, zo goed als afgebouwd. De nog naamloze duwboot voldeed op één punt na aan alle eisen van Mathieu en dus was de koop na enige onderhandelingen snel beklonken. Mathieu blij en Tinnemans Scheepsbouw blij. Dat ene punt was de lessenaar. Mathieu vond dat de schermen van de voorradar, Tresco en achterradar in een vaste opstelling te veel zicht op de bak wegnamen. In overleg met zijn kapiteins dokterden hij, Tinnemans en Hamlet Safarjan van RVS Ararat een even simpele als doeltreffende oplossing uit. De schermen werden bevestigd op roestvaststalen, wegklapbare steunen met als resultaat een voortreffelijk zicht op de bakken. Overigens is bij de bouw van de Jannick niet gespaard op het gebruik van aluminium en roestvaststaal. Mathieu is in zijn sas met de Jannick. ‘Je kunt zowel aan het ‘ijzer ‘als het ‘hout’ zien dat de Jannick met liefde en kennis van zaken is gebouwd en geen concessies zijn gedaan aan de kwaliteit en functionaliteit.’ Dat hij is zijn sas was liet hij ook duidelijk merken toen hij op mijn speciaal verzoek voor een fotosessie boven de brug van Wessem een formidabele show ten beste gaf. Ruim honderd foto’s kon ik schieten van de Jannick in volle actie. Samenwerking Mathieu heeft nu een scheepvaartbedrijf met twee volcontinu in bedrijf zijnde duwboten, de Jannick en de Teunis en in totaal 21 man personeel. Zijn partner Jetty vaart niet mee; zij zorgt voor hun vier kinderen en belast zich met de boekhouding en alle andere papieren beslommeringen. Mathieu: “Dat stelt mij in staat mij volledig te wijden aan het managen van mijn scheepvaartbedrijf waarin ik overigens normaal mee draai als schipper. Als ik Jetty niet had, was de combinatie papierengedoe, managen en ook nog meevaren als schipper een heel moeilijke zaak geweest.” Lees verder op pagina 37 >> Behouden vaart Van Voorden wenst duwboot “Jannick” een behouden vaart en feliciteert de eigenaren met hun mooie investering. Wij leverden een links- en rechtsdraaiende 4-bladschroef Ø 1700 mm en twee Superio r® straalbuizen. (foto’s Jo Bindels) Projectbegeleider Peter Schotanus, Van Voorden Van Voorden Optimale Voortstuwingskracht EEN BEHOUDEN VAART Industrieweg 6 Postbus 61 3360 AB Sliedrecht T 0184 - 42 04 36 www.atenta.nl Van Voorden Gieterij BV Bossekamp 6 5301 LZ Zaltbommel PO Box 67 NL 5300 AB Zaltbommel The Netherlands T: +31 (0)418 571200 F: +31 (0)418 515790 E: info@vanvoorden.nl www.vanvoorden.nl

De Binnenvaartkrant