Views
2 years ago

2011-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 22 november 2011 Wij feliciteren Winter Tankschifffahrt van harte met het mts Elif. v a a r t ! b e h o u d e n e e n DAMEN MARINE COMPONENTS .GmbH

De Binnenvaartkrant 33 22 november 2011 Logistieke wereld op bezoek in Barcelona DOOR SARAH DE PRETER De zesde editie van het congres Inland Terminals staat in de steigers. De deelnemers ontmoeten elkaar dit jaar in het World Trade Center in Barcelona. De haven van Barcelona is hoofdsponsor van het evenement. Organisator Confor heeft het concept ten opzichte van de voorgaande edities enigszins aangepast. Het academische gedeelte is minder uitgebreid, waardoor er ruimte ontstaan is voor drie praktijkgerichte workshops. Ze worden verzorgd door bedrijven en overheidsinstanties. Het congres wordt zoals altijd gemodereerd door Karel Vanroye van Buck Consultants International. Op de eerste dag zetten drie academische sprekers de toon voor het 24 en 25 november: Inland Terminal Congres geheel. Professor Jean-Paul Rodrigue van de Hofstra University in New York gaat in op het laatste deel van internationale transportketens: ‘the last mile’. Goederen hebben dan vaak al een hele wereldreis afgelegd. Het laatste stukje van de keten is vaak complex en blijft volgens Rodrigue een uitdaging. Zeehavens kunnen een rol van betekenis spelen door samen te werken met de binnenlandse terminals. Larissa van der Lugt, onderzoekster aan de Erasmus-Universiteit in Rotterdam, kijkt naar de inbedding van binnenlandse terminals in Europese transportnetwerken. Wat is hun relatie met de zeehavens? Welke vormen van samenwerking zijn er en welke impact hebben deze op het hele netwerk en de individuele terminals? Delphine Dubreuil van Catram Consultants uit Parijs zoomt in op de Zuid-mediterrane havens, waar veel goederen aankomen in containers. De havens zijn vaak onderdeel van historische steden en hebben onvoldoende capaciteit om die containers te verwerken. Volgens Dubreuil is de behoefte aan intermodale (achterland-)netwerken groot, ook voor de export van goederen. Xavier Moliné (TCB-terminal in Barcelona) en Frank Bensaid (Naviland Cargo) reageren vanuit de praktijk op deze academische uiteenzettingen. Welke strategie hebben logistieke spelers en welke hindernissen komen ze tegen? Na de lunch worden drie praktische workshops aangeboden. ALLIA Insurance Brokers verzorgt een workshop over de positie van binnenlandse terminals in de logistieke keten en het risk management dat tegen die achtergrond gewenst is. INLANAV en Waterwegen en Zeekanaal organiseren een workshop over innovatie in de binnenvaart en stellen zich de vraag of overheden daarbij een bepaalde rol te spelen Het Inland Terminal Congres is deze week in Barcelona. hebben. DP World gaat op zoek naar een win-win-situatie voor alle deelnemers in de logistieke keten. Vaartocht Dag 2 staat in het teken van de ontmoeting tussen de Noordwest- Europese en de mediterrane havens. Sprekers zijn ESPO-voorzitter Victor Schoenmakers, Koen Cuypers van de Antwerpse haven en Roy van den Berg van de haven van Rotterdam. Uiteraard neemt ook de adjunct-havendirecteur van Barcelona, Santiago Garcia Milà, deel aan het debat. Andere ‘mediterrane sprekers’ zijn Joan Amorós (Ferrmed), Angelo Aulicino (Interporto Bologna) en Fabienne Margail van de haven van Marseille. De dag wordt afgesloten met een vaartocht door de haven van Barcelona. Kijk voor meer informatie op www.inlandterminals.com. Casco onderzoeksschip Geo Focus te water DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Twee hijskranen van Wagenborg Nedlift tilden op vrijdagmorgen 4 november bij scheepswerf Bijlsma in Wartena het casco van het gloednieuwe seismologisch onderzoeksschip Geo Focus van Geo Plus het water in. De Geo Focus wordt – met een lengte over alles van 34,50 meter, een breedte van 7,83 meter en een vermogen van twee keer 651 kW – het grootste vaartuig in de inmiddels zes schepen tellende hydrografische vloot van het bedrijf uit het Groningse Scheemda. De Geo Focus is van het type De Haas 34,5m Hybrid ROV Support Gevaarlijke capriolen in de mist Het Korps landelijke politiediensten heeft de afgelopen dagen diverse recreanten bekeurd omdat ze in strijd met de voorschriften in dichte mist het water op gingen en daar voor onveilige situaties zorgden. Binnenvaartschepen konden een aanvaring soms nauwelijks voorkomen. Vessel. Geo Plus gaat het schip gebruiken voor bodemonderzoek in opdracht van de offshore. “Naar Zondag 20 november spande de kroon. De Waterpolitie van het KLPD kreeg die dag op verschillende vaarwegen meldingen van binnenvaartschepen over kleine bootjes die in de dichte mist hun weg zochten en voor de beroepsvaart een groot gevaar vormden. Op de belangrijkste vaarwegen schrijft het Binnenvaartpolitiereglement voor dat kleine schepen in de dichte mist alleen op radar mogen varen. Kan dat niet, doordat het schip bijvoorbeeld geen radar of marifoon heeft of omdat de schipper geen radardiploma heeft, dan moet het op de dichtstbijzijnde geschikte plaats gaan stilliggen. Bijna-aanvaring Op de Waal werden in de omgeving van Tiel vijf schippers van visbootjes bekeurd die, zonder dat ze op radar voeren, een visstek zochten. De opvarenden van een groot duwstel kregen de schrik van hun leven toen ze plotseling een visbootje voor zich zagen opdoemen. Het was volgens de Watepolitie vooral aan het vakmanschap van de beroepsschipper te danken dat het goed ging. verwachting gaan we onze nieuwste aanwinst met name gebruiken voor onderzoek voor het leggen De combinatie van extreem lage waterstand, dus smallere vaargeul, en de dichte mist maakte de situatie extra gevaarlijk. Op het Amsterdam-Rijnkanaal bekeurde de Waterpolitie de schippers van een kajuitjacht en een sloep die in de dichte mist niet op radar voeren. Het kajuitjacht was bovendien niet voorzien van de juiste verlichting. Op de Noord bij Alblasserdam stelden vier kanoërs hun leven in de waagschaal door het water op te gaan. Op deze rivier werden ook nog enkele vissers met bootjes bekeurd. Via de verkeerspost vernam de Waterpolitie dat op het Hollands Diep een schipper zijn bootje aan een grote boei had vastgemaakt omdat van leidingen en kabels”, vertelt directeur Jan Loots van Geo Plus. De Geo Focus gaat werkplekken bieden voor achttien mensen. Het schip wordt komend voorjaar in gebruik genomen. Ultralicht Opdrachtgever voor de cascobouw bij Bijlsma Wartena is hoofdaannemer scheepswerf De Haas Maassluis. “Het is bepaald geen standaardschip”, vertelt woordvoerder Adriaan Quartel van Bijlsma Wartena. “Het meest bijzondere is de combinatie van scheepsbouw en jachtbouw die je hierin terugvindt. hij door de mist niet meer wist waar hij zat. Hij werd door Rijkswaterstaat bekeurd. In de vaargeul op de Oosterschelde bij Tholen voer een Belgisch zeiljacht in dichte mist heen en weer. Binnenvaartschepen waarschuwden elkaar over de marifoon voor het zeiljacht zonder radar. De schipper van het jacht verklaarde tegenover de Waterpolitie dat hij niet wist dat het verplicht was op radar te varen. Hij had een marifoon, een kaart en een GPS voor plaatsbepaling en dacht dat dit voldoende was. Dat de marifoon op het verkeerde kanaal stond ingesteld waardoor hij niet kon communiceren met andere schepen, was hem nog niet opgevallen. Het schip is ultralicht gebouwd, van grotendeels slechts 4 millimeter dik plaatwerk. Desondanks gaat het schip in bedrijf 140 ton wegen, dankzij de vele technologie aan boord. “ “Wij konden aan deze vraag voldoen dankzij onze medewerkers, die samen een mooie mix bieden van ervaring in de bouw van vrachtschepen en jachtbouw.’’ Direct na de tewaterlating werd de Geo Focus naar Maassluis gesleept om te worden gestraald, gespoten en vervolgens afgebouwd. Na de kiellegging op 2 mei werkte Bijlsma precies zes maanden aan de bouw van dit casco. “Daarmee hebben we snel werk geleverd”, licht Quartel toe. Inmiddels wordt op de werf al hard gewerkt aan het volgende project. Dat betreft een groot werkschip – met een lengte van 35 en een breedte van 12 meter – voor Acta Marine uit Den Helder. Van dit schip verzorgt Bijlsma Wartena zowel de cascobouw als de afbouw. De oplevering staat gepland voor eind mei volgend jaar. Rederij Groen bestelt SRS-vessels Rederij Groen uit Scheveningen heeft bij Maaskant Shipyards Stellendam twee nieuwe offshorevaartuigen van 40 meter lengte besteld voor Seismic Research Supportdiensten (SRS-vessels). Het is de eerste keer dat speciaal voor chase en support’-activiteiten bij seismisch onderzoek dergelijke nieuwe vaartuigen worden gebouwd.

De Binnenvaartkrant