Views
2 years ago

2011-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 22

De Binnenvaartkrant 2 22 november 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. LEUK VOOR DE AFWISSELING! wordt ZZP-er of oproepkracht op een rondvaartboot in Amsterdam! Heb je tijd over en een groot vaarbewijs? Bel. 020-6791370 en vraag naar Anoushka. Vast GEVRAAGD KAPITEIN OP MTS OOSTZEE, 130m x 11,45m, i.b.v. ADNR, rijnpatent, vaargebied voorn. ARA, vrijetijdsregeling. Contact: 0032477479870 / 0031610956872 personeel ook welkom. GYRON CREW ZOEKT INTERFLUVIAL CREWING ZOEKT TK 2 REDDINGSVLOTTEN MTS TIM IS OP ZOEK naar 2de kapitein met Rijnpatent. Ben jij diegene die ons team wil versterken? TE HUUR 2 container duwbakken Res VI en Res VII, kopschroef, ADN, 200 TEU 76,5x11,45 2870 t www.duwbak-res.nl i.o.v. MS Dezi, 2x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. i.o.v. mts Marina, 3 matrozen i.b.v. dienstboek, vaar/verlof io, loon cao. Tel. 06-14569190, interfluvial@hotmail.com 1*6 pers Zodiac,1*20 pers rfd, zijn gekeurd tot aug 2012, certificaten aanwezig. Tel. 0612362948/ email: kramer.s@solcon.nl Bel. 06-12343706 Tel.06-53684834 Tel. 015-2563764 INTERFLUVIAL CREWING ZOEKT VOOR MTS-MYRIAM TE HUUR OF TE KOOP zelfvarende containerbak Enya. Tel: 32475982099 of +31620250460 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Magic, (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos, vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Volante, volmatroos en/ of stuurman i.b.v. dienstb. met functie Volmatroos/Stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform i.o.v. mts Hartelstroom, 2 matrozen ibv dienstboek, vaar/verlof i.o., loon CAO. Tel.06-14569190, interfluvial@hotmail.com zijn wij opzoek naar kapiteins, stuurmannen en matrozen, met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: T.K. crew@gerwil.com CAO. 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris Radiografische bedieningen Tel. 015-2563764 INTERFLUVIAL CREWING ZOEKT vgls. CAO-Binnenvaart. bijv. 8 knops € 550,00 voor beter BENT U OP ZOEK NAAR i.o.v. mts RADU, 2x matroos en Tel. +31(0)622424148 ontvangst. PERSONEEL? GEVRAAGD 2x stuurman, vaar/verlof io, Boterman techniek bv Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. op het m/s Ferramenta een loon CAO. VOOR MS-MARIËLLE Tel. 06-54287373 T.K. Telescopische SPUDPALEN. Grote kwaliteit, kleine inbouwruimte! Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 TE KOOP NIEUWE BALLAST POMPEN tot 1000 m3 p/u € 3.800,00 !!! schroef 25cm BOTERMAN TECHNIEK BV. Tel. 06-54287373 TE KOOP Gebruikte boegschroef bijv. van Tiem, 300PK, schroef 70cm BOTERMAN TECHNIEK BV. 06-54287373 bied u per direct aan: Poolse Lichtmatroos tot Stuurman. Informeer naar onze gunstige voorwaarden: E. poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527 690032 WIJ ZOEKEN! voor onze mvs, een stuurman met ervaring in de binnenvaart, 4 wk op/4 wk af. Int. vaart. Tel. 06-51434153 GEVRAAGD Jonge gemotiveerde stuurman voor containerschip, om ons jonge team te versterken Rotterdam – Antwerpen. Loon Belgisch wettelijk, vrije tijd otk. In bezit van vaarbewijs. Tel. 0032-475821238 lichtmatroos ibv dienstboekje. Vaarsysteem 8 wkn op/4 wkn af. Loon conform. CAO Binnenvaart. Tel. 06-53929810 Holland Ship Cleaning Wij komen met serviceboot ruimen en tanks 500BAR, conservering en coatings. Werkgebied Moerdijk Tel. 06-17324458 E-mail: info@ hollandshipcleaning.nl Tel 06-14569190, interfluvial@hotmail.com TE KOOP mbs Zeeland ia, L 70m, B 7.30, D 2.79, bjr. 1962, 853 ton, 485m3 vr.pr. € 460.000,-. Tel. 06-51518679 zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. +31(0)6-22424148 T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost manometers? vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl KICKERS SCHEEPSRUIMEN 500 bar + verf spuiten. Wij komen naar u toe! Bel. 06-54340087 VOOR MPS-POSEIDON zijn wij opzoek naar een Ingenieur Scheepselektronica, in het bezit van Ingenieur Diploma en ervaring in de passagiersvaart. Het vaarsysteem: 8 wk. op en 2 wk.af, het salaris vlgs. CAO - Binnenvaart. Tel. +31(0)622 424 148 WIJ ZOEKEN PER DIRECT Matrozen en stuurlui. Info? Bel ons Pinoy Crewing, Tel: 00316-39553820 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 22 november 2011 Containerreuzen dwingen ook binnenvaart tot efficiency In 1998 vervoerde het grootste containerschip op zee 6.000 TEU. Vorige week maakte rederij MSC bekend twee schepen van 16.000 TEU te hebben besteld. In 2013 worden de eerste Triple E-schepen van Maersk verwacht, goed voor 18.000 TEU. Als de huidige bestellingen worden gebouwd, zijn er in 2015 277 schepen groter dan 10.000 TEU. Waar gaat het heen met deze containerreuzen en is het eigenlijk wel een goede ontwikkeling? De Rotterdamse haven heeft die schepen veel te bieden en volgens de (voorlopige) Havenvisie moet deze haven in 2030 33 miljoen TEU overslaan. “Dat zijn voor de binnenvaart alleen al 24.000 TEU per dag”, concludeerde John Verschelden, voormalig managing director bij APM Terminals, vorige week donderdag bij het Havendebat op ss Rotterdam. Per spoor moeten tegen 2030 volgens de Havenvisie 150 treinen per dag beladen worden. “De achterlandverbindingen vormen de grootste uitdaging”, zei Joyce Bliek, hoofd Containers bij Havenbedrijf Rotterdam. Oplossingen voor meer effectieve inzet van de binnenvaart ziet zij in het opzetten van Binnenvaart Containertransferia en in een snellere afhandeling van de binnenschepen in de Rotterdamse haven. 6 miljoen meer voor ligplaatsen SGP en CDA stellen voor 6 miljoen euro meer dan nu in de begroting van Infrastructuur en Milieu staat, uit te trekken voor de aanleg van ligplaatsen langs de vaarwegen en 250.000 euro voor verlenging van het werk van het Maatwerk-team dat de binnenvaart onder de aandacht brengt van verladers. Dit amendement is ingediend door Kamerlid Elbert Dijkgraaf van de SGP mede namens het CDA. Hierdoor kan in 2012 een aantal eenvoudige ligplaatsprojecten in uitvoering worden genomen uit de top 10 knelpuntlocaties van de binnenvaartsector, schrijft Dijkgraaf in zijn toelichting. Van de 6 miljoen komt 4,5 miljoen uit het budget Diep in een brief van onze minister van I&M over de reorganisatie van haar ministerie, tref je bezuiniginkjes aan, een paar centjes steun die amper de moeite waard zijn om te vermelden. Hoe zo’n ministerie onder druk van de STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl De Alaska, een ULCC van de Franse rederij CMA CGM, goed voor ruim 12.500 TEU. (foto PortPictures) ‘Beter Benutten’. De resterende 1,5 miljoen zou uit de Quick Scans voor de binnenhavens moeten komen. Het Maatwerk-team (de vier acquisiteurs die in opdracht van het BVB de binnenvaart onder de aandacht brengen van de verladers) kunnen een jaar langer door, als het aan Elbert Dijkgraaf ligt. De steun die hij beoogt, bedraagt 250.000 euro in 2012. “Deze middelen zijn specifiek bedoeld om voor corridors als de A15 met verladers concrete afspraken te maken om meer lading van de weg naar de binnenvaart te verplaatsen”, aldus Dijkgraaf in zijn toelichting. Over de amendementen wordt deze week na de begrotingsbehandeling gestemd in de Tweede Kamer. economie zomaar van gedachten kan veranderen, als een blaadje dat van de boom dwarrelt. Jarenlang werd van de daken geschreeuwd hoe geweldig het stimuleren van schonere motoren was. Intelligente transportsystemen? Een streep erdoor. Niet langer belangrijk. Het meest succesvolle (fiscale) zeevaartbeleid van na de oorlog wordt >> Vervolg van pagina 1 Ronteltap ziet (nog) geen lading weglopen naar weg en spoor. “De capaciteit van de grote transporteurs is ook beperkt. Bij het spoor moet je de slots op de containertreinen een half jaar van tevoren bestellen. Bovendien is dat toch alleen punt-punt-verkeer van ECT naar Mannheim bijvoorbeeld.” Er is wel een groot verschil tussen het vervoer van volle en lege containers. De eigen vloot van Rhinecontainer wordt ‘gedekt’ met volle containers; voor de lege containers worden andere schepen gezocht. Er is geen sprake van paniek, ook niet bij verladers. De operators kunnen nog steeds aan de vraag voldoen. “We leven in het tijdperk dat iedereen altijd kan zien wat er aan de hand is. We houden er rekening mee dat het water verder zakt deze week, maar als de wind draait, verandert alles.” Droge lading Jan Kruisinga, bestuurslid van Kantoor Binnenvaart, hoort weinig over problemen met de afvoer van lading. “Verladers weten ook dit het hier gaat om een natuurverschijnsel. Er wordt lading opgeslagen en het vervoer ervan uitgesteld zodat de druk minder is op het vervoer.” overboord gezet. Voor het milieu hoef je niet meer aan te kloppen bij Melanie. Kan ze niks aan doen, uit alle ministeries wordt geld gezogen. Ze houdt zich aan haar beloftes, en belooft gewoon niks meer. Wat ze kan doen, is in de ministerraad vurig pleiten om als het tegenzit, niet onmiddellijk in de stress te schieten en bezuinigingen aan te kondigen. Economie stimuleren doe je niet door te bezuinigen maar door te investeren. De kosten gaan voor de baten uit. Oppassen dat ik met deze kapitalistische uitspraken niet de Occupybeweging tegen me in het harnas jaag. Hebben we in de binnenvaart iets aan Occupy? Een protestbeweging tegen de macht van iedereen die wij niet zelf zijn. Occupy (het bezetten van openba- Hans van der Kerkhof, managing director van APM Terminals, gaf aan dat met de schaalvergroting op zee de piekbelasting van de terminals met sprongen toeneemt. Dat legt ook druk op de achterlandverbindingen, waarin volgens hem te weinig is geïnvesteerd. Schaalvergroting in de binnenvaart juicht hij toe; hij had al vernomen dat er een 1.000 TEU-schip wordt ontwikkeld voor de binnenwateren. De zeevaart kent met betrekking tot de (over)capaciteit een vergelijkbare discussie als die in de binnenvaart al vele jaren wordt gevoerd. De enorme nieuwbouwgolf van Ultra Large Container Carriers (ULCC’s) veroorzaakt overcapaciteit. Dirk Visser van het consultancybureau en volger van de containermarkt Dynamar, gaf duidelijk aan hoe op dit moment een ware prijzenslag woedt in de vrachten op zee. “450 dollar voor een container van Hong Kong naar re terreinen om te protesteren tegen hoe de wereld in elkaar zit) heeft als motto dat alles moet kantelen. Het liefst zien ze banken en multinationals letterlijk omvallen, zonder een seconde erbij na te denken dat dit waarschijnlijk ten koste gaat van miljoenen mensen die nu nog een schamel inkomen hebben en dan niks meer. Het is een protest tegen de crisis die veroorzaakt is door die veel te machtige banken. Maar ho even, crisis? Ze bedoelen dat de welvaart niet meer zo hard groeit. De welvaart die we vooral danken aan Rotterdam, dat is zelfmoord.” Hij deed een helder voorstel: “Slopen.” De emoties moeten uit de containermarkt volgens hem. Ook dat is vergelijkbaar met de binnenvaart, waar het plan om een grijze vloot te vormen, ingedeeld door een neutrale instantie, ook telkens de kop opsteekt. “Grey ships”, luidt de oplossing volgens Visser, die overigens aangaf dat de binnenvaart de capaciteit moet vergroten. Het is opmerkelijk dat alle schepen groter dan 10.000 TEU varen tussen Europa en het Verre Oosten, omdat de havens in Amerika deze schepen niet kunnen behandelen. Daarom zal de opening van een verruimd Panamakanaal (waar dan 13.000 TEU-schepen door kunnen) niet direct veel effect hebben op de vaarroutes. “Af en toe laag water is een zegen” “Als het wat langer duurt, weet je dat het per vrachtauto of spoor zal gaan en dan duurt het wel weer een tijdje voor dat vervoer terugkomt, maar de ervaring leert dat het wel weer terugkeert naar de binnenvaart. Maar je bent het een periode kwijt en dat is wel jammer natuurlijk.” De schippers verdienen goed aan het lage water. “De basisprijs is niet zo ver gestegen. Hooguit 10, 15 procent. Er wordt wel veel sneller gevaren en er is altijd lading. Bovendien wordt er een toeslag betaald, dus netto houden de schippers zeker wel meer over.” “Voorlopig loopt het niet uit de hand. Het is wel goed voor de binnenvaart, dit, maar het is niet goed als het te lang duurt. Beter is een stabiele prijs in contracten af te spreken met de verladers. Daarbij is het dus ook zo belangrijk om met de juiste bevrachters in zee te gaan, die ook als de vrachten stijgen, hun betalingsverplichtingen na kunnen komen.” Het extreem lage water is nog niet alarmerend, volgens Jan Kruisinga. “De CCR heeft duidelijk aangegeven dat het niet de verwachting is dat de extremen de eerste twintig jaar rampzalig zullen zijn voor de Rijnvaart. Althans de gemiddelden niet. Af en toe laag water is een zegen voor de schipper, zeker nu in deze onzekere tijd.” “Je weet niet wat de gevolgen zullen zijn van de situatie met betrekking tot de euro en de landen die in de problemen dreigen te komen. We hebben hier in Nederland nu een negatieve groei, maar in feite is de situatie in Duitsland nog belangrijker voor de binnenvaart.” Crisis De vorige crisis, die van 2008, heeft er flink ingehakt in de binnenvaart. “We zijn het een beetje aan het terugverdienen, maar nog lang niet alle schippers hebben hun verloren geld terugverdiend. We moeten ondanks de slechte economische vooruitzichten niet gaan doemdenken.” Aan voorspellingen voor de korte termijn met betrekking tot het lage water waagt Jan Kruisinga zich niet. “Piet de Korte (wijlen Piet de Korte was een ondernemer die mede verantwoordelijk was voor de start van de containerbinnenvaart – red.) zei eens toen een journalist hem vroeg hoe het verder zou gaan met het lage water: het zakt verder tot het gaat regenen. Dan gaat het weer stijgen.” Tentenkamp dat afschuwelijke kapitalistisme. Waar je hier in Nederland tegen protesteert, is mij een raadsel, want dit stukje aardbol komt waarschijnlijk het dichtst bij het paradijs van alle stukjes aardbol in welke tijd dan ook. Je zou kunnen zeggen is dat het leven gewoon een beetje saai is geworden. Zo bezien is zelfs een Occupy tentenkamp te begrijpen. Begrijpelijk zou voor de binnenvaart een tentenkamp zijn op de oever van het Bodenmeer, om een oogje in het zeil te houden dat ze daar tenminste tweemaal per jaar de kraan bij Konstanz dichtdraaien.

De Binnenvaartkrant