Views
2 years ago

2011-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 22 november 2011 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 WIJ WENSEN DE FAMILIE POTT MET HET M.S. ESMALIJN EEN BEHOUDEN VAART! Nautica Binnenscheepvaart BV Maasboulevard 30 Uferstraße 13 3331 ML Zwijndrecht 55116 Mainz Tel.: +31 (0)78-6256010 Tel.: +49 (0)6131 2706021 Fax: +31 (0)78-6256029 Fax: +49 (0)6131 2706010 Ook Scheepvaartbedrijf Esmalijn B.V. koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. Wij wensen het ms Esmalijn en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl Wij wensen Scheepvaartbedrijf Esmalijn B.V. veel succes en een behouden vaart met het ms Esmalijn. GEFELICITEERD.. ...met het ms Esmalijn! Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Snijder scheepselektro BV Postbus 77, 8280 AB Genemuiden . Sisalstraat 9, 8281 Genemuiden Tel: +31 (0)38 - 385 71 23 . Fax: +31 (0)38 - 385 58 17 . Mobiel: +31 (0)6 53 29 18 79 E-mail: info@snijderscheepselektro.com . Internet: www.snijderscheepselektro.com Wij verzorgden de complete afbouw van het Ms Esmalijn en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart

De Binnenvaartkrant 19 22 november 2011 Geef Tinnemans de ruimte: ze blijven binnen 2 millimeter DOOR HANS HEILIGERS Meteen bij de entree krijgen we een gulle glimlach van de receptioniste die vanuit dezelfde Limburgse gastvrijheid wordt opgevolgd met een kop koffie op het kantoor. Onze komst wordt doorgegeven. “Fabian Fijneman komt er zo aan”, horen we als ze de telefoon neerlegt. Ondertussen zien we links en rechts reeksen foto’s van schepen die in de loop der jaren de werf van Tinnemans hebben verlaten; ze hebben alle hun eigen verhaal. We zien ook supergrote foto’s van nieuwbouwschepen tijdens hun proefvaart. We herkennen ondermeer mts Ma-Baker van de families Kartner-Avontuur en ms Esperanza van de familie Middelkoop. Deze mooi gelijnde schepen hebben alle één ding gemeen: ze zijn strak, strak en nog eens strak. Dat geldt voor alle platen tussen kop en kont, de dekken en de messcherpe dennenbomen. Het zal wat schuiven worden met de foto’s want er moet opnieuw een grote foto aan de wand: die van het ms Esmalijn. Terwijl we nog lang niet zijn uitgekeken op alle foto’s en krantenartikelen die langs alle wanden van het kantoor hangen, komt bedrijfsleider Fabian Fijneman binnen. Hij komt van de binnenvaart en werkt al sinds zijn 15e op de werf. Als we in gesprek zijn krijgen we meteen het idee dat we hem al jaren kennen. Het gesprek loopt gesmeerd en binnen de kortste keren zijn wij fan van deze werf die genoeg heeft aan halve woorden waarmee ze zonder Esmalijn: geweldig schip van hoge klasse nonsens en met heel veel vakmanschap keer op keer het vertrouwen van de opdrachtgever waarmaken. Mond tot mond Ook Johannes Pott kwam via mond-tot-mond-reclame in contact met Peter Tinnemans. “We maakten kennis met hem toen hij ms Esperanza kwam bekijken”, zegt Fabian. Er was meteen een klik en vertrouwen en binnen de kortste keren zaten we aan tafel met de tekeningen die Advies- en Ingenieursbureau Vranken B.V. in overleg en afstemming met de heer Pott had vervaardigd.” Eind 2009 waren alle details met de werf afgestemd en prijkten er voldoende rechtsgeldige handtekeningen onder de contracten. De strenge winter vormde geen beletsel voor de bouw van de secties. De overdekte constructiehal van Tinnemans werd daarvoor speciaal ontworpen zodat er probleemloos kon worden doorgewerkt met genoeg warmte, licht en muzikale arbeidsvitaminen. Het casco werd gebouwd onder Lloyds-klasse, die streng en rechtvaardig toezicht hield op de wijze waarop de vier onderdelen individueel en samengesteld voldeden aan de bouwtekening. Voor het vervoer van de secties wordt al jaren samengewerkt met een team van Mammoet. Een nuchter handgebaar van Fabian Fijneman is de enige reactie als antwoord op onze vraag of dat niet spannend is. We maken daaruit op dat het team van Mammoet precies weet hoe er moet worden geladen en gelost en alles wat er tussendoor nog meer moet gebeuren om de vier Esmalijntjes veilig te lossen. Vervolgens worden de water gedragen secties via een beproefd recept van de werf probleemloos met veel routine tot op de millimeter in een tunnel samengebracht en gelast. Dat precisiewerk vergde nog geen twee weken werk waarna het casco voor afbouw naar De Gerlien - van Tiem werd gesleept. Een hernieuwde kennismaking omdat de familie Pott daar al eerder naar tevredenheid heeft afgebouwd. (foto’s Hans Heiligers) 2 millimeter En zoals het altijd gaat: voor je het weet is het tijd voor de werfproefvaart. Ook wij mogen daar bij zijn en we kunnen melden dat het ms Esmalijn een raszuiver Nederlands schip is geworden van de hoogste kwaliteit. Twee MTU’s hebben het naar hun zin en samen met de schroeven bezorgen ze het schip tussen Druten en de brug Ewijk een snelheid van 17 kilometer. Kort voor de brug gaat het roer om met een juiste inschatting van de stroom en beginnen we aan de terugreis. Het manoeuvreren verloopt vlekkeloos en weer op koers loopt de vaart al weer snel op tot 26 kilometer per uur. Johannes Pott vertelt na de proefvaart dat hij zeer tevreden is over de wijze waarop zijn schip is gebouwd. Hij onderstreepte daarbij dat hij een marge had bedongen van 2 millimeter. “In de jachtenbouw komt dat vaker voor”, dachten wij toen we dat hoorden. Als we vanonder het stuurhuis langs de dennenboom naar het voorschip kijken, stellen we vast dat Tinnemans een geweldig schip van hoge kwaliteit heeft geleverd waarop de eigenaar met recht trots mag zijn. Wie leverden aan het ms Esmalijn Tinnemans B.V. Bouw van casco Advies- en Ingenieursbureau Vranken B.V. Compleet ontwerp incl. constructie- en produktietekeningen Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem B.V. Gehele afbouw Antwerpse Staal Services N.V. Levering van staal voor het casco Nautica Binnenscheepvaart B.V. Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering U.A. Verzekering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Germanischer Lloyd Classificatie Administratiekantoor Procura V.O.F. Accountancy MTU Benelux Twee hoofdmotoren type 12V 4000 M53R en twee keerkoppelingen type WAF 665 Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotoren Machine Support B.V. Uitlijnen van voortstuwingsmotoren Reintjes Benelux BVBA 2x Reintjes keerkoppeling type WAF 665, reductie 5,571:1 Discom B.V. Uitlaatgassendempers voortstuwingsmotoren en generatorsets Wärtsilä Netherlands B.V. Schroeven en straalbuizen Promac B.V. Stuurwerk, hydrauliek en roeren Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Brinkmann en Niemeijer Motoren B.V. Twee super stille John Deere aggregaten type 4045HFU72 van 85 kVa per stuk, compleet met de koelers, dempers en batterijen met een Stamford generator type UCI224G14 Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Scheepsreparatiebedrijf Oudakker B.V. Boegschroeven en Doosan boegschroefaandrijving De Groot Scheepstechniek B.V. Koproer en koproersysteem WindeX Engineering B.V. Airconditioning, RVS klaproosters en ventilatoren Seafix Fire Fighting Systems Brandbeveiligingsapparatuur REINPLUS VANWOERDEN BUNKER B.V. Levering van Mobil smeermiddelen, AND pakket, scheepsinventaris, meer- en koppeldraden Mostert Pijpleidingen B.V. Machinekamerleidingen Alex Toebast Las- en Montagetechniek B.V. Alu machinekamerplaten Snijder Scheepselektro BV 2x Alphatron JMA 610 rivierradar, Tresco engineering radar overlay, Camerasysteem bestaand uit 3 dome camera’s, 4 zoom camera’s, 2 infrarood nachtcamera’s, 2 vaste dag/nacht camera’s, harddisk recorder, touchscreenbediening voor camera’s en recorder, 9x 10inch monitor, 2x 17inch monitor, Radio Holland Falcon Line bestaand uit: 2x Falcon 500 autopiloot, 1x Falcon 120 dieptemeter, 1x Falcon 130 windmeter, PLC Besturing met touchscreen in voormachinekamer, achtermachinekamer en stuurhuis, Cumarine beladingsmeter met 3x hoogtemeting, Travel Vision duo met multiswitch en vier tuners, Tankmeetsysteem voor brandstof, ballast en watertanks, Speedheat vloerverwarming en levering en installatie van complete installatie Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader VMW Compressor Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie Gas en Watertechnisch Installatiebedrijf Krechting B.V. Levering en aanleg van sanitair in woning en machinekamer E.B.R. B.V. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom Handelsonderneming Beerens B.V. Alu stuurhuistrap en kunststof spiegels Alphatron Marine B.V. Radars Radio Holland Netherlands B.V. Nautisch pakket, Falcon Line Cumarine Scheepsmeetsystemen 1x luchtinjectiemeetsysteem en 3x hoogtemeting RAFA B.V. Ramen Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Complete isolatie en betimmering van achterwoning, voorwoning en stuurhuis Küchenstudio Voss GmbH Keuken G. van Dreumel Tegelwerken Tegelzetter Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie van accommodatie en uitlaatgassensystemen SPEEDHEAT Maas en Waal Vloerverwarming Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Blommaert BVBA Telescopische voormast D-model, achtermast type Hazard, 26 alu. Scheepsluiken type FRK 10,100/3670/ Derkiena em hydraulische luikenwagen type HLW10/6000 Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Spudpalen, ankerlieren, ankers en kettingen Riwa Boating International Bijboot Scheepskranenbouw Arnhem B.V. MISTI autokraan Sun Roestvaststaal B.V. Alu heklichtvleugel, RVS hoogglans vlaggenstok en houder, RVS hoogglans uitlaten voor- en achterschip, RVS geslepen design trap woninge naar stuurhut, RVS leuningwerk, RVS trap naar achterdek en diverse overige RVS items Nelf Marine Paints B.V. Coating casco Verbunt b.v. Industriële reiniging en conservering Complete conservering Huchem Special Products B.V. Huchem Roka en Huchem Shipclean OS Marine C.V. Mobil smeermiddelen

De Binnenvaartkrant