Views
2 years ago

2011-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 22 november 2011 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e BINNENSCHIFFER GESUCHT! SCHIFFSFÜHRER/BOOTSMANN Für EH-u.DHC-Tanker, Fahrgebiet: Norddeutschland/Elbe, Schichtfahrt n. Absprache Lux. Bedingungen. Kontakt: TRANSERV S.A.R.L. 3,Rue Lassrengen 5441 Remerschen LUXEMBOURG od.: +49(0)172/9114290 (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Roelanda, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl TE KOOP MTS 49 x 6.50 mtr. , 410 ton. Bjr. 1961, nautisch compleet. Tel. 06- 22520527 SCHILDERWERKZAAMHEDEN OP SCHEPEN! Specialist in machinekamers spuiten. Verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 KAPITÄNE, STEUERLEUTE MIT PATENT FÜR TANKER GESUCHT. Patente und Kurze zu weiterbildung gefördert. Lux Bedingungen. Donau/Elbe Patent willkommen. scan40@gmx.net Rdm Kampen ist ein Schiff Verschrottung betrieb spezialisiert In Recycling von schiffe Ponton und schwimmende Objekten. Wir suchen: Pontons / Schwimmende Objekten Seefährige schiffe / Binnenfahrt schiffe Für mir informative können sie uns anrufe und mailen. Jan willem Kemp Kantor Adresse: Verschrottung Adresse: Rdm Kampen Rdm Kampen Veldweg 1 Oslokade 1 9334 TM Peest 8263 CH Kampen 0031-592-612727 info@rdmkampen.com FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Karola 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. h&r@shipcrew.nl GEZOCHT SCHIPPERS(ECHT)PAAR voor mbs Eemland, 800ton op procent- of huurbasis, nadere info: Vonk bv. Arnhem. Tel 026-4432402 Complete afbouw van nieuwbouwschepen en reparatie/renovatie van bestaande schepen GEZOCHT 2 MATROZEN/ STUURMANNEN, i.b.v. dienstboekje voor mts Pride of Fial. Ruime ervaring op tankvaart. Tel. 06-21935259 GEVRAAGD MATROOS Man/vrouw op mbs Comrade. Tel 06-22738072 Betimmeringen van stuurhutten, roeven, keukens, badkamers. Eigen kade voor schepen tot 110 meter Vervangende woonruimte beschikbaar. Machinefabriek Hasselt } Reparaties van alle merken boegschroeven } Levering boegschroeven onder elk gewenste klasse } Hydraulische stuurwerken en roeren } Levering en revisie van motoren en keerkoppelingen } Alle werkzaamheden boven de waterlijn } Draaiwerk tot 8m. TDC } IVR ERKEND KEURBEDRIJF VOOR STUURWERKEN www.kika.nl Ambachtweg 18 -32 · 8061 RN Hasselt Tel. (038) 477 21 87 Fax (038) 477 26 74 Cellemuiden 44 · 8061 RR Hasselt Tel. (038) 477 13 03 b.g.g. Tel. (0527) 24 18 50 www.admiraalbv.com · www.scheepsafbouwbedrijfhasselt.com · www.machinefabriekhasselt.nl

De Binnenvaartkrant 17 22 november 2011 Van der Velden intrekbare FLEX tunnel DOOR JOHAN DE WITTE Met een 1800 diameterschroef onbezorgd varen op 1,60 meter diepgang en met de volle last zónder tunnel, waardoor de schroef ‘frank en vrij’ zijn werk kan doen, is mogelijk met een FLEX Tunnel van Van der Velden. Tijdens een presentatie op Europort introduceerden technisch directeur Edwin van Buren van Van der Velden Marine Systems en Joachim Zöllner van DST een innovatieve intrekbare tunnel, speciaal ontwikkeld voor binnenvaartschepen. De Van der Velden FLEX Tunnel biedt voordelen als het gaat om snelheid, laadvermogen, manoeuvreerbaarheid en brandstofbesparing. Heel belangrijk daarbij is dat een voortstuwingsverbetering van 10 procent kan worden bereikt. Deze inklapbare tunnel, is ontworpen voor de binnen- en kustvaart. De tunnel is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het gerenommeerde Duitse onderzoekscentrum DST (Development Centre for Ship Technology and Transport Systems). Waterstanden op niet gestuwde rivieren zijn grillig. Lage waterstanden hebben ernstige gevolgen voor binnenvaartschepen aangezien het laadvermogen en de inzetbaarheid worden beperkt. Volgens het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) bedroegen de meerkosten als gevolg van lage rivierstanden gemiddeld 28 miljoen euro per jaar. (illustratie Van der Velden Marine Systems) Verhoogde efficiency Tunnels zijn vrijwel op alle binnenvaartschepen, noodzakelijk omdat ze bij geringe diepgang voor een juiste waterstroming naar de schroeven zorgen. Echter, een conventionele tunnel heeft nadelen, zoals weerstand van het schip, een lagere efficiency en dus meer brandstofverbruik bij volle diepgang. Bovendien varen geladen binnenvaartschepen ongeveer 85 procent van de tijd in diep water en gedurende deze tijd is een tunnel overbodig. Opmerkelijk is dat de Van der Velden FLEX Tunnel bij volle diepgang intrekbaar is. De tunnel wordt ingebouwd in de scheepsromp, waardoor de weerstand vermindert en efficiency toeneemt. Wanneer het schip een geringe diepgang heeft, wordt de FLEX Tunnel geactiveerd zodat de schroeven hun werking blijven behouden. De intrekbare tunnel sluit naadloos aan op de straalbuis waarbij valse lucht tussen de tunnel en de straalbuis wordt voorkomen. Bovendien is de omvang van de FLEX Tunnel ongeveer 2/3 ten opzichte van een conventionele tunnel. De hydrauliek om de tunnel te bedienen is in het systeem geïntegreerd. Van der Velden biedt geïntegreerde oplossingen voor het gehele voortstuwing- en manoeuvreersysteem aan boord. De Van der Velden FLEX Tunnel is ontwikkeld om te worden toegepast in combinatie met het DOLPHIN XR roer en DOLPHIN XR spoiler. Dit compleet op elkaar afgestemde pakket zorgt voor optimale efficiency ofwel een aanzienlijke brandstofbesparing en betere manoeuvreerbaarheid. Bebeka houdt klantendag op beurs (foto Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS Enkele maanden terug was het vijftig jaar geleden dat in Groningen de oprichtingsakte werd ondertekend van de coöperatieve vereniging voor de scheepvaart Bebeka. Na verloop van de tijd beperkte Bebeka zich niet langer uitsluitend tot het inschrijven van leden van de kustvaart. Tijdens Europort bezochten zo’n 150 leden de speciale klantendag die in een van de docks van Ahoy werd gehouden. Daar hoorden we dat het doel van deze coöperatieve vereniging na vijftig jaar nog steeds hetzelfde is: ze probeert via de krachtenbundeling van de gezamenlijke leden voordeel te behalen bij het inkopen van bunkers en smeerolie van alle bekende merken. Daarnaast is op dezelfde wijze een breed assortiment producten verkrijgbaar zoals verf, filters, chemicaliën en andere scheepsbenodigdheden. In de loop van de tijd werden ook leden ingeschreven uit de zeevaart, baggerij, koelvaart, slepers, offshore en binnenvaart. De vloot van de deelnemende leden telt op dit moment ruim 1.500 schepen. Het kantoor van Bebeka in Groningen is de plaats waar een team van ervaren inkopers zit; zij zijn thuis in de internationale handel in brandstoffen. Zij hebben op hun beeldscherm real time zicht op de marktbewegingen waarvan de leden kunnen profiteren op het moment dat ze moeten bunkeren. Bebeka heeft een wereldwijd netwerk van leveranciers. Naast het leveren van producten wordt door Bebeka ook ondersteuning aan de leden gegeven. Dat kan gaan om technische vragen over producteigenschappen van brandstof of smeermiddelen of om een vraag met een juridische achtergrond. Bebeka zet haar leden daarbij op het juiste pad dat zij het beste kunnen bewandelen. De vereniging draagt het karakter van een U.A. (uitgesproken aansprakelijkheid) en werkt zonder winstoogmerk. De voor de leden behaalde voordelen worden jaarlijks met hen verrekend. Meer informatie: www.bebeka.nl. Verhaar: Omega V-POD (foto Johan de Witte) DOOR JOHAN DE WITTE De Verhaar Omega V-POD is een elektrische voorstuwing en manoeuvreersysteem dat een conventionele aslijn, lagering en afdichtingen vervangt. Aan research en ontwikkeling hebben IMC, SARC en Marvox bijgedragen. In combinatie met dieselelektrisch alsook LNG-elektrische generators heeft deze V-POD een hoge efficiency voor een attractieve prijs. Wortelboer opnieuw origineel Het slimme mechanische systeem van deze V-POD miste zijn uitwerking niet op de Europortbezoekers, die uitleg kregen in de stand van Verhaar. Deze V-POD voortstuwing is 330 KW sterk, kan voor- en achteruit en heeft een slank onderwaterlichaam. Bijzonder is dat het systeem gebaseerd is op een planetaire tandwieloverbrenging. Een zogenaamd zonnewiel en satelliet-tandwielen zorgen voor een overbrenging waar Leonardo da Vinci reeds mee experimenteerde. “Dit relatief grote vermogen in een klein lichaam is zeer onderhoudsvriendelijk”, verklaart Dick-Jan de Blaeij van Verhaar. “Het smeersysteem en de beveiliging zoals ‘eventueel water intake’ worden vanaf een controlepanel geëngineerd. De V-POD heeft geweldige stuureigenschappen, laat zich door geringe hoogte eenvoudig installeren, heeft slechts 2 procent verlies en is tot 1500 kW verkrijgbaar.” Holle as De elektrische V-POD energie wordt door een normale elektromotor met stator en rotor omgezet. Bijzonder is: de rotor omklemt een holle as, waar in de planetaire kast een zonnewiel aan is bevestigd. Hierop bevinden zich drie satelliettandwielen die in één centraaltandwiel grijpen, welke op de schroefas bevestigd is. Deze schroefas loopt vanuit de planetaire kast door de holle as en heeft een verdikking op het voor- en achterlager waarna het conisch en schroef in de straalbuis. De elektromotor c.q. holle as maakt 1800 omwentelingen. De drie tandwielen op het zonnewiel reduceren dit toerental met 4.17 op het centraletandwiel naar 431 omwentelingen. DOOR HANS HEILIGERS Voor meerdere ondernemingen blijft het moeilijk om op een beurs een fysieke presentatie te geven van hun producten. Dat geldt zeker voor Wortelboer Ankers en Kettingen. Op zijn 18.000 m 2 tellende bedrijfslocatie aan de Quarantaineweg in Rotterdam liggen genoeg materialen die de moeite waard zijn om te presenteren aan de internationale bezoekers die de opvallende stand van Wortelboer bezoeken tijdens Europort 2011. Denk dan aan mooie rvs gepolijste ankers voor jachten in het topsegment of kettingen met de grootste en sterkste schakels die je ooit hebt gezien. Met grote fotopanelen, brochures en videoschermen en een goed gesprek met bestaande en potentiële klanten werd de productpresentatie zeker goedgemaakt. Wortelboer trakteert de bezoekers van hun stand op alle beurzen in binnen en buitenland op spektakel. Dat zijn we al zeker tien jaar van hen gewend. We herinneren ons het tropisch eiland en de niet van echt te onderscheiden iglo’s. Ook de kastelen maakten een onvergetelijke indruk evenals de living statues. Traditiegetrouw ontbrak dit jaar het live entertainment niet. Marieke van der Meer en Jaap Tichler maakten een spectaculaire zandsculptuur waarin we een aaneenschakeling zien van alles waarop we in Rotterdam trots zijn, de havenlijn inclusief een verlichte Euromast. En natuurlijk heel veel ankers en kettingen. (foto Hans Heiligers)

De Binnenvaartkrant