Views
2 years ago

2011-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 22 november 2011 Wij feliciteren Atlantic Seatrade C.V. van harte met de coaster Atlantic. e e n b e h o u d e n v a a r t ! Wij wensen Atlantic Seatrade C.V. veel succes met de coaster Atlantic. Trisum B.V. financiële diensten feliciteert Atlantic Seatrade C.V. met de coaster “Atlantic” Pieter Blok, Imelda Blok en medewerkers Postbus 408 • 3300 AK Dordrecht e e n b e h o u d e n v a a r t ! Wie leverden aan de coaster Atlantic Hartman Marine Shipbuilding B.V. Complete afbouw Conoship Ontwerp casco Aon Risk Solutions Verzekering Amasus Shipping B.V. Bevrachting Bureau Veritas Classificatie Trisum B.V. financiële diensten Accountancy Wärtsilä Netherlands B.V. Hoofdmotor type W8L32, vermogen 2999kW bij 750 rpm. Tandwielkast type SV 75-P48, Gear ratio 4.87:1, offset input / output shaft 750 mm. Schroef en asleiding type CPP, verstelbare schroef snelheid 154 rpm, naaftype diameter 4D 1000 en aslengte 8 m Intersona B.V. Geluids- en trillingsmeting Centa Nederland B.V. Elastische koppeling (tussen hoofdmotor en reductiekast) Discom B.V. Uitlaatgassendempers J.B. Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassenleidingen, isolatie thermische olie leidingen, isolatie heet waterleidingen Isolatie wanden machinekamer. Rolls Royce Marine Benelux Stuurwerk Bot - Groningen B.V. Roer NRF B.V. Bunkoelers Sandfirden Technics B.V. Scania Generatorsets Caldic Techniek B.V. 2 Stamford generatoren HCM 534 D en de Stamford generator type UCM 274E Econosto Nederland B.V Afsluiters en appendages ZF Marine Krimpen B.V. Boeg- en hekschroef Breman Shipping Installation B.V. Airconditioning, sanitair systeem, machinekamer- en ruimventilatoren. Hydrofoor en boiler. RVS afvoersysteem machinekamer en overdruk systeem. AVC Verwarmingsketel voor zware olie t. b.v. hoofdmotor Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingspparatuur Datema-Delfzijl B.V. Veiligheidsplan, reddings-en brandblusmiddelen, persoonlijke bescherming, medische uitrustig, nautisch inventaris, nautische zeekaarten digitaal en publicaties Wolfard & Wessels Werktuigbouw B.V. Engineering v d werktuigbouwkundige machinekamer installatie, Prefabricage van het leidingwerk, levering van machinekamercomponenten , opstellen en uitlijnen van de hoofdmotor en tandwielkast en het installeren en inbedrijfstellen Piet Brouwer Elektrotechniek B.V. Electrische installatie VCU TCD B.V. Machinekamerplaten en scheepsbenodigdheden Atlas Copco Internationaal B.V. Compressoren Frank Mohn Nederland B.V. Anti-heeling systeem Alfa Laval B.V. Seperator Winel B.V. Deuren, luiken en ontluchters Sam Electronics Nederland B.V. Nautische apparatuur Marble Automation B.V. Inhoud tankmeet- en alarmeringssystemen Jacht- en Scheepsbetimmering De Flux Betimmering accommodatie en stuurhuis Tjamme Vis Scheepsstofferingen B.V. Stoffering Ship’s Equipment Centre Groningen B. V. (SEC Groningen) Ten Horn ankerlieren, ankers en kettingen, kettingstoppers en mooring equipment Ned-Deck Marine B.V. Valinstallatie, reddingssloep en davit Shell Marine Products Smeermiddelen International Paint (Nederland) B.V. Verfsysteem Art Security Beveiliging tijdens afbouw Schildersbedrijf K.J. Coenen & Zonen B.V. Schilderwerk Liebherr Maritime Benelux BV 2 scheepskranen type SWL 120 tonnes 3,5 - 16,0 M en SWL 81 tonnes 3,5 - 24 M Fire Suppression Systems FlexiFog Water Mist Coops & Nieborg BV Luiken Cosalt NV Liferafts Metaalwarenfabriek Het Anker Patrijspoorten

De Binnenvaartkrant 15 22 november 2011 Coaster Atlantic sluit serie Hartman Trader 18 af DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Met de ingebruikname van de coaster Atlantic is een eind gekomen aan de serie Hartman Trader 18. Vier exemplaren bouwde Hartman Shipbuilding van dit type kustvaarder en op het moment dat nummer vier in gebruik wordt genomen door Global Seatrade – net als Hartman Shipbuilding en Hartman Classic Yachts onderdeel van de Hartman Groep – is de ontwikkeling van de opvolger van de HT18 al in een vergevorderd stadium. De Hartman Trader 18 won in 2007 de prestigieuze KNVTS Schip van het Jaar-prijs in de categorie zeevaart. Het bekroonde schip was de Deo Volente, het eerste exemplaar uit deze reeks. “Uiteraard is de Atlantic als zusterschip grotendeels identiek aan de Deo Volente”, vertelt projectleider Pieter Pruiksma. “Toch heeft de Hartman Trader 18 gedurende vier bouwprojecten een ontwikkeling doorgemaakt op basis van gebruikerservaringen, technische vooruitgang en voortschrijdend inzicht.” Ladingkranen Net als de voorgangers Deo Volente, Eendracht en Pacific Dawn is de Atlantic gebouwd door Hartman Shipbuilding. Het meest markante aan deze serie zijn de twee immense ladingkranen aan boord. De kranen van het type Liebherr SWL120 hebben een vermogen van 120 ton over 16 meter en 81 ton over 24 meter. “Een enorm vermogen voor een schip van dit formaat”, vertelt Pruiksma. “Maar de ladingkranen hebben hun toegevoegde waarde absoluut bewezen. Temeer daar wij hoofdzakelijk varen met projectlading voor onder meer offshore-industrie en windenergieprojecten op zee. Wij redden onszelf met laden en lossen. De klant hoeft zelf geen kranen te huren, wat toch aanzienlijk scheelt in de kosten. Daarvan maken klanten graag gebruik, ik denk dat wij in ongeveer 90 procent van de gevallen laden en lossen met onze eigen kranen. Het succes van deze schepen was en is dat wij er continu voldoende werk voor hebben, ook in economisch wat mindere tijden.” Opvolger Zoals gezegd werken Hartman Shipbuilding en Global Seatrade momenteel al geruime tijd aan de ontwikkeling van een opvolger van de HT18. Pruiksma verwacht dat het eerste exemplaar van het nieuwe type komend voorjaar in gebruik genomen kan worden. Hij wil nog niet ingaan op de details, maar vertelt wel dat het een iets korter schip wordt met meer laadvermogen. Grootste verschil met de HT18 is het ontbreken van de ladingkranen. “Het is de bedoeling dat wij van dat type drie exemplaren gaan bouwen, alle drie voor de vloot van Global Seatrade. In die vloot varen nu al twee schepen met ladingkranen. Die kunnen wij ook inzetten voor het laden en lossen van de nieuwe schepen.” Pruiksma is enthousiast over het nieuwe type: “Het is een ingenieus ontwerp, dat zich gaat onderscheiden in laadvermogen.” Extra ruimte De Atlantic is bijna identiek aan haar beide voorgangers. Het grootste verschil is het overdekte gangboord aan één zijde, die verder dan bij de voorgangers naar voren en naar achteren is doorgetrokken, waardoor de hele breedte van het dek (15,60 meter) kan worden gebruikt. Een andere verandering betreft het voordek dat nog verder naar voren is doorgetrokken, waardoor er aan deklengte nog zo’n 5 meter is bijgekomen. Die liggen op de Atlantic op dezelfde hoogte als het voorste dek, waardoor één groot dek ontstaat. Ook dat creëert extra mogelijkheden.’’ Een ander opvallend aspect van de Atlantic is de afwerking. Zo is het trappenhuis in het achterschip van boven tot onder met hout betimmerd. Ook in het stuurhuis valt de luxe, houten afwerking op. Pruiksma legt uit dat hiervoor is gekozen om de medewerkers aan boord in een prettige omgeving te laten werken. Eigen visie “Wij bouwen schepen geheel naar eigen visie”, zegt Pruiksma over zowel de HT18 als de nieuw te bouwen serie. “Die visie komt er in het kort gezegd op neer dat wij een gestroomlijnde coaster willen bouwen die ondanks een laag brandstofverbruik met zeer hoge snelheid moest kunnen varen en bovendien beschikt over twee zware kranen aan boord.” De Atlantic kan – net als zijn zusterschepen – een snelheid van 18 knopen bereiken tegenover een verbruik van slechts 15 ton zware HFO 380 olie per etmaal, opmerkelijk weinig voor een schip met zo’n snelheid. Hartman Shipbuilding werkte bij het ontwerp van de Hartman Trader 18 samen met Conoship en Vuyk Engineering, beide in Groningen. Pruiksma: “Hartman Marine investeerde heel veel in deze ontwikkeling met als doel een heel eigen marktpositie te creëren. Dat is gelukt. Wij hebben met de Deo Volente, de Eendracht en de Pacific Dawn een onderscheidende plek in de markt gecreëerd. Wij willen deze voorsprong vasthouden.” Om voeling met de alledaagse praktijk aan boord te krijgen, kennis die gebruikt kan worden voor de verdere ontwikkeling en verbetering van de schepen, reisde Pruiksma een half jaar mee op de Deo Volente. “Voeling met de praktijk is belangrijk. Je moet weten hoe een schip functioneert, die praktische kennis is van groot belang. Je kunt nu eenmaal niet alles bedenken aan de tekentafel.’’ ADVERTENTIE Ultrafijne filtering en brandstofoptimalisatie Het casco van de Atlantic werd gebouwd op de Partnerwerf in het Poolse Szczecin, een samenwerking die tot stand kwam via Shipkits Groningen, onderdeel van de Central Industry Group NV uit Groningen. De afbouw gebeurde volledig door onderaannemers onder coördinatie van Hartman Shipbuilding. Het schip is uitgerust met een 3200 kW sterke Wärtsilä-hoofdmotor. Over het ijzerwerk, verzorgd door VCU uit Urk, is Pruiksma uitdrukkelijk lovend: “Een sterk bedrijf, dat bewijst het steeds weer. Van het kleinste moertje tot complete hydraulieksystemen leverden en monteerden de mensen van VCU voor de Atlantic. Voor ons een bijzonder prettige samenwerkingspartner en een uitstekende aanvulling.” · Houdt motor-, transmissieen hydraulische olie permanent schoon en zorgt voor een betere smering. · Filtert 95% meer deeltjes en water uit dan een · Verlengt de intervallen tussen het verversen van de olie. · Beschermt motor, transmissies en hydraulische installaties en verlengt hun levensduur. · Beschermt –pompen door zuivere, watervrije brandstof. micfil International GmbH Jahnstrasse 35, D-97295 Waldbrunn (vroeger WEILAND FILTERTECHNIK SCHIFFFAHRT) Telefon: +49 9306 980655, Mail: hw@micfil.com, Internet: www.micfil.com · Reduceert roet- en rookvorming. · Voorkomt verbrandingsresiduen en tankslib. · Lage onderhouds- en reparatiekosten. (foto’s Jan Johan ten Have)

De Binnenvaartkrant