Views
2 years ago

2011-23

  • Text
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Onze
  • Schepen
  • Twee

De Binnenvaartkrant 34 7

De Binnenvaartkrant 34 7 november 2011 Zeven seinvlaggen op een rijtje DOOR CEES DE KEIJZER Bovenop het brughuis staat aan beide zijden ‘Aegean Power’, een toepasselijke naam voor een Griekse tanker. Onder de navigatiebrug zijn zeven seinvlaggen geschilderd en de kenners zien daar van links naar rechts de A, R, C, A, D, I en A vlag staan. Arcadia dus, de naam van de rederij in Athene waartoe het schip behoort. In top, aan bakboord, waait nog een achtste seinvlag, de rode B, ter aanduiding dat er gevaarlijke lading aan boord is. Aan stuurboord wappert, omdat men ons land bezoekt, uit beleefdheid ook nog de Nederlandse driekleur. Waar men in Griekenland en ver daarbuiten nogal bezorgd is over de alsmaar krimpende economie is er absoluut geen sprake van een krimpende koopvaardijvloot. Qua feitelijk beheer en eigendom van zeeschepen beheren de Griekse reders, met 16 procent van de mondiale draagvermogentonnage, de grootste vloot ter wereld. Het merendeel bestaat uit tankers en bulkcarriers, waaronder een flink aantal net of nog maar enkele jaren in de vaart. Griekenland is van oudsher een zeevarende natie, die in het verleden met een nogal slecht imago kampte. De ouderen onder ons zullen zich zeker nog de oude gammele Grieken in de haven herinneren. Dat is de laatste decennia drastisch veranderd, met deze Aframax-tanker van 2007 als voorbeeld. Spic en span en netjes in de verf ziet dit schip er zeer verzorgd uit. Aframax heeft overigens niets van doen met Afrika, het is de afkorting van Average Freight Rate Assessment, een index voor het inschatten van het gemiddelde vrachttarief voor partijen van rond de 100.000 ton. Deze tankers van 80.000 tot 120.000 dwt zijn kleiner dan Suezmax-tankers (120.000 tot 200.000 dwt), die vol beladen nog net door het Suezkanaal kunnen. De Aegean Power van 115.754 dwt is Green Award gecertificeerd. Hierdoor krijgt het in Rotterdam onder meer 6 procent korting op het zeehavengeld. (foto Cees van Noort / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society Rotterdam Branch BIJLSMA SHIPYARD B.V. LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA SHIPBUILDING B.V. LEVERDE HET CASCO. BIJLSMA SHIPYARD B.V. EN VEKA SHIPBUILDING B.V. FELICITEREN FAMILIE M. LANGEVOORT EN FAMILIE T. VOGELY MET HET MS HESTIA. www.veka-group.nl www.bijlsma.com Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Sluisweg 13-16 8531 DJ Lemmer Tel: 0514 56 85 50 Email: info@bijlsma.com

De Binnenvaartkrant 35 7 november 2011 Hestia is “heel ander schip dan voorgangers” DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Ruim vier en drie jaar geleden waren ze de afnemers van de eerste en de derde 3250 tons Bijlsma Trader – kortweg BT 3250. Eigenaren Teun Vogelij en Martin Langevoort van de Hydra en de Hekla hebben er sinds kort een derde BT 3250 bij; zij namen onlangs hun nieuwste aanwinst de Hestia in gebruik. En hoewel het gaat om hun derde schip uit dezelfde reeks, is dit volgens beiden “een heel ander schip”’. Natuurlijk, het casco van de Hestia is identiek aan dat van de Hydra en Hekla. En het nieuwe is eveneens gebouwd op de Nova Lodenice werf in het Tsjechische Melnik. Optisch verschilt de Hestia niet wezenlijk van de twee zusterschepen in de vloot van Vogelij en Langevoort. “Maar het hart van het schip – de machinekamer – is volledig anders ingericht”, vertelt Vogelij. “Wel zijn vrijwel alle componenten identiek, evenals de indeling. Het grote verschil zit hem in het leidingwerk. Zo zit er maar liefst 60 meter minder ladingverwarmingsleiding op dit schip.” “Gebruikmakend van vrijwel dezelfde componenten is het team van VeKa Bijlsma erin geslaagd om de machinekamer efficiënter in te delen en met de ervaring van garantiebegeleider en inbedrijfsteller Kim van den Brom de machinerieën beter op elkaar af te stemmen”, zegt Langevoort. Timecharter Het casco van de Hestia werd gebouwd in 2008. Op dat moment waren Langevoort en Vogelij al bijzonder geïnteresseerd. Vanwege economische perikelen werd de deal toen echter op de lange baan geschoven. “Nu zetten we ons Wie leverden aan de coaster Hestia nieuwbouwprogramma voort”, zegt Langevoort. Voor ons waren het natuurlijk ook lastige economische omstandigheden om een schip in de vaart te nemen. Maar noem ons eigenwijs, ook in mindere tijden willen wij de kansen grijpen die wij zien liggen.” Na oplevering gaat het schip in timecharter varen bij Wagenborg Shipping. Toen beide compagnons het contract in mei tekenden, koesterden zij nog het voornemen om de bouwprojecten van Hydra en Hekla simpelweg dunnetjes over te doen. Dat bleek een misvatting. Vogelij: “Je kunt niet zo maar een bestek van een jaar of vier oud uit de la trekken en aan de slag gaan. Dat is gebleken. Zo zijn soorten en kleuren verf niet meer beschikbaar, evenals materialen en elementen voor de betimmering. Ook hebben er de laatste vier jaar belangrijke ontwikkelingen plaatsgevonden op het vlak van navigatieapparatuur.” “De praktijk leerde ons dat onze opmerking ‘bouw het schip geheel conform Hydra en Hekla’ helaas niet op ging en veel gesprekken met de werf en onderaannemers opnieuw gevoerd moesten worden. Dat de oplevering slechts twee weken na de oorspronkelijke datum plaatsvond, is voor ons dan ook een prettige verassing.” Certificering Zoals in de zeescheepvaart te doen gebruikelijk is op de Hestia van boven tot onder zo ongeveer elk onderdeel gecontroleerd, geïnspecteerd, getest en gecertificeerd. Vogelij is geenszins verbaasd: “Geen detail zo klein of het gaat gepaard met een stapel regels en voorschriften. Bij een schip als dit krijg je letterlijk een steekwagen vol met papieren richtlijnen en certificeringen. De scheepvaart is – misschien op de chemische industrie na – de meest gecontroleerde bedrijfstak. Ik heb het eens bijgehouden. Schepen worden gemiddeld eens per maand lastiggevallen. Flag State Control, Port State Control, Marpol-controle, sociale controles, noem het maar op. Neem nou de Port State Control. De regels zijn overal hetzelfde, enkel de interpretatie verschilt. Zo kan het voorkomen dat je op één reis drie keer volledig wordt doorgelicht op exact dezelfde richtlijnen, die in West-Europa, het Middellandse en het Zwarte-Zeegebied verschillend worden geïnterpreteerd. Zodat je op de ene plaats volledig wordt goedgekeurd, terwijl je op de volgende plaats een waslijst aan veranderpunten krijgt opgelegd.” “Het zijn niet eens de controles die lastig zijn, maar juist het feit dat de verschillende autoriteiten hun regels niet op elkaar afstemmen. Wat van de één moet, mag van de ander niet. Ervan uitgaande dat op onze schepen de zaken in orde zijn, zien we het soms als een spel, waarin wij op zoek gaan naar creatieve antwoorden om aan de interpretatie van de lokale autoriteiten te voldoen. Doe je dat niet, dan hou je het niet vol.” Zware olie De Hestia is uitgerust met een op zware olie draaiende Wärtsila 8L20 hoofdmotor van 1440 kWh. “Ook onze eerste twee draaien op HFO380”, zegt Langevoort. “Nadien zijn er vier zusterschepen van de werf gekomen die op gasolie varen. Daarvan zijn er drie nog wel voorzien van apparatuur om op zware olie te kunnen varen, maar die wordt tot nog toe niet gebruikt. In één geval is die apparatuur niet eens gemonteerd.” Het besluit om toch te gaan varen op zware olie heeft niet alleen te maken met de ontwikkeling van de brandstofprijzen. “Natuurlijk telt dat ook”, zegt Langevoort. “Op basis van onze eigen berekeningen denken wij dat dit het meest rendabel is, zelfs in geval van kort werk.” Lees verder op pagina 37 >> Wij feliciteren M. Langevoort en T. Vogely met de coaster Hestia en wensen de bemanning een behouden vaart. SAM Electronics leverde aan boord het NACOS Platinum systeem. IJzerwerkerkade 36 Tel. +31-(0)10-4795444 3077 MC Rotterdam Netherlands Fax.+31-(0)10-4825540 www.sam-electronics.nl info@sam-electronics.nl Veka Shipbuilding B.V. Casco Bijlsma Shipyard B.V. Het complete schip. Wagenborg Shipping B.V. Bevrachting Bureau Veritas Classificatie Wärtsilä Netherlands B.V. Voortstuwing Wärtsilä type 8L20C,1440kW@ 1000rpm Promac B.V. Scana Volda reductiekast en verstelbare schroef Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Rolls Royce Marine Benelux Roerwerk en hydrauliekpompen Machinefabriek Voordendag van der Stelt B.V. Roer en schroefas KLIMA Thermo-Tech B.V. Beunkoelers Sandfirden Technics B.V. Generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren voor generatorsets en schroefas. Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. Boegschroef installatie type OMEGA 03100- 2k, vermogen: 282 kW, 1780 rpm Breman Shipping Installation B.V. Airconditioning, ventilatie, machinekamer en ruim ventilatoren. Sanitair systeem, RVS afvoersysteem en RVS klaproosters. Minimax Brandbeveiliging b.v. Brandbeveiligingspparatuur Datema-Delfzijl B.V. Nautische veiligheidsmiddelen en elektronische kaarten Alewijnse Noord B.V. Levering en engineering van complete elektrotechnische installatie Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Atlas Copco Ketting Marine Center B.V. Compressoren GEA Westfalia Separator Nederland B.V. Seperator Aquamar Waterbehandeling Waterzuiveringsinstallatie Lametco Metaal- en Scheepsconserveringsbedrijf Friesland B.V. Stralen en conserveren Sam Electronics Nederland B.V. MULTIPILOT X-BAND RADAR, 26” Widescreen Display, 5 Ft. canner. MULTIPILOT X-BAND RADAR, 26” Widescreen Display, 8 Ft. Scanner. ECDISPILOT Advanced, 26” Widescreen Display, TRACKPILOT, with Track Control, PilotStar D, SAM 4642 Speedlog, SAM 4610 Echosounder, SAM 3410 AIS, SAAB R4 GPS, SAM BNWAS. GYRO Satellite Compass, Magnetic Compass, Anemometer OMC 160, Complete Radio GMDSS System, according A3, V-SAT System, with KVH TracPhone V7A, SAT-TV System, with KVH TracVision M9 C. Holster Timmerbedrijf Betimmering Ship’s Equipment Centre Groningen B.V. Ankerlieren, ankers, kettingen en kaapstanders Ned-Deck Marine B.V. Levering Rigid Resque Boat (RRB)and Life Rafts Winel B.V. Ontluchtingen Coops & Nieborg B.V. Luiken en luikenkraan Bebeka U.A. Castrol smeermiddelen en brandstof Wiersema General Ship Supply B.V. Scheepsbenodigdheden Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Heatmaster B.V. Verwarmingsinstallatie voor verwarmen van zware olie t.b.v. de voortstuwing Bosch Rexroth B.V. Air reducing stations, Air dryer system, Quick Closing system and SOS system, Submerged ballast valve control system Impas B.V. Booster-Unit

Binnenvaartkrant