Views
2 years ago

2011-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Twee
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 4 27

De Binnenvaartkrant 4 27 september 2011 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie Onze schipper is uitgevaren Jan Schuitema Geboren 15-02-1931 Overleden 20-09-2011 E. Schuitema-Kaim Kinderen en kleinkinderen Correspondentieadres: Binnenpad 3 3241 EK Middelharnis De afscheidsbijeenkomst heeft reeds plaatsgevonden. Verkoop Service BEL ONS VOOR • Ombouw Travel Vision MoDi • Ombouw Travel Vision Q6 • Radar SWISS-JRC-FURUNO • AIS systemen • Rivierpiloot • Gebruikte radars Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo - Olorin TravelVision - Orlaco - Radio Holland Novio Nautic BV Sterk in Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen servicewerk! Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • Wir suchen stets Frachter - Tanker - Fahrgastschiffe für unsere Kunden • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de GYRON CREW ZOEKT SHIPFIX TECHNIEK i.o.v. MS Roxanna, lichtmatroos ‘s-Gravendeel levert, installeert en/of matroos i.b.v. dienstb. met en repareert o.a. pompen, lieren, functie lichtmatroos/matroos. aggregaten, motoren. 34 €/uur Vaar/verlof i.o. loon conform zie adv. op marktplaats/ CAO. beroepsscheepvaart. Tel. 015-2563764 W.Steenbergen info@ shipfixtechniek.nl, GYRON CREW ZOEKT 06-15204640 i.o.v. MS Christiaan, 2 x lichtmatroos en/of matroos i. T.K. b.v. dienstb. met functie Telescopische SPUDPALEN. lichtmatroos/matroos. Vaar/ Grote kwaliteit, kleine verlof i.o. loon conform CAO. inbouwruimte! Tel. 015-2563764 Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 GEZOCHT 50 Mensen die 5 Kilo of meer T.K. willen verliezen. Ik zal U helpen NIEUWE BALLAST POMPEN tot Uw doel te bereiken 1000 m3 p/u € 3.800,00 !!! www.fitenslank.com schroef 25cm code: HPLN BOTERMAN TECHNIEK BV. of bel :078-6104454 Tel. 06-54287373 KAPITÄNE, STEUERLEUTE MIT PATENT FÜR TANKER GESUCHT. Patente und Kurze zu weiterbildung gefördert. Lux Bedingungen. Donau/Elbe Patent willkommen. scan40@gmx.net GEZOCHT STUURMAN e.v.t. met gr. vaarbewijs, weekeind en schoolvakanties regio Limburg vrij, eigen vervoer loon in overleg. Tel. 0031-653123716 WIJ ZOEKEN! voor onze mvs, een stuurman met ervaring in de binnenvaart, 4 wk op/4 wk af. Int. vaart. Tel. 06-51434153 INTERNATIONALE BEVRACHTINGEN TEL. +31 (0)10 266 78 90 bevrachtingen@hvcba.nl CADA - BATTERIJEN + Cada Batterijen bvba Vosseschijnstraat - Haven 140 2030 Antwerpen - Belgium Tel. +32 (0)3 326 70 90 Fax. +32 (0)3 326 02 87 info@cada-batterijen.be CADA Batterijen RBC Brandbeveiliging • Verkoop • Verhuur • Diensten • Opleidingen • Advies VERKOOP MOTORTANKSCHIP “TERRA” TE ANTWERPEN OP 5 AUGUSTUS 2011 De Beslagrechter bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen heeft op 15 september 2011 een beschikking geveld als volgt: “Stellen aan als vereffenaar Mr. Herman Lange, advocaat, kantoorhoudende te Antwerpen, Schermersstraat 30, om over te gaan tot de verdeling van de fondsen opgebracht door de verkoop van het schip TERRA” Op straffe van verval van hun rechten dienen schuldeisers binnen de drie de Rechtbank van Koophandel te Antwerpen, Bolivarplaats 20 te 2000 Antwerpen, aangifte te doen van het bedrag of van de voorlopige raming van hun schuldvordering, desgevallend van het voorrecht of de hypotheek waarop ze aanspraak maken en van de rechtsvorderingen die ze hebben ingesteld. De aangifte moet keuze van woonplaats te Antwerpen bevatten en de nodige bewijsstukken dienen toegevoegd. De vereffenaar, H. Lange GEVRAAGD REINIGING EN CONSERVERING matroos op duwboot Henri en/of Ruimen uitspuiten en verven - m/s Sinbad, i.b.v. dienstboekje, vaarsysteem 8 wkn op/4 weken af, loon CAO binnenvaart. Tel. 078-6250790 Machinekamers spuiten - Waterstralen tot 2500 bar – Coatings. Contact: 0617324458 J. SIPMA EENMANSZAAK ms Maria-S, 928 ton, zoekt volmatroos, liefst a/b wonend. Tel. 0031-649913379 GEVR. MATROOS T.K. GEZOCHT 2 STUURMANNEN, i.b.v. dienstboekje op m/s Radiografische bedieningen bijv. i.b.v. dienstboekje voor mts Pride Providentia. Loon n.o.t.k. Vrije tijd; de meeste weekenden en schoolvakanties. Tel. 06-29076071 8 knops € 550,00 voor beter ontvangst. Boterman techniek bv Tel.06-54287373 of Fial. Ervaring vereist. Tel. 06-21935259 SHIPCREW ZOEKT TE KOOP i.o.v. MS Ruben, 1x (licht) matroos Gebruikte boegschroef bijv. i.b.v. dienstboekje met functie van Tiem, 300PK, schroef 70cm (licht) matroos. vaar/verlof i.o. BOTERMAN TECHNIEK BV. loon comf.CAO. Tel. 06-54287373 h&r@shipcrew.nl U WILT GRAAG AFSLANKEN? SHIPCREW ZOEKT U bent bereid om er iets aan te i.o.v. MS Wilhelmina, doen? U wilt gratis begeleiding? 1x (licht)matroos i.b.v. www.happyline.nl dienstboekje met functie (licht) 078-6104454 matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. TE KOOP h&r@shipcrew.nl Eetbare oliën tanker Amanda- Nathalie, tanks rvs 80x9,50, SHIPCREW ZOEKT 1254 T, evt. met vast werk. i.o.v. MS Sustento, Telnr: 06-53240730 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) TE KOOP ALUM. matroos. vaar/verlof i.o. loon ww luiken aan elkaar, ruim comf.CAO. opening 52x6.50 m + hydr. h&r@shipcrew.nl luikenwagen. Tel. 06-53486008 VEEL VERFWERK? Afbouw en schilderwerken op schepen binnen en buiten. Specialist in machinekamers spuiten. Beschermfolies en verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. www.cada-batterijen.be 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 compleet in brandbeveiliging T +31 (0)10 288 02 28 Voor direct gevraagd Schipper op mbs, afm. 70 x 7.35 x 2.70 mtr. met matroos of echtpaar, Binnenlandsevaart (zand). Buitendijk B.V. Telefoon: 078- 681 28 66 / 078-681 49 82 brandbeveiliging

De Binnenvaartkrant 5 27 september 2011 KARGO is grote vooruitgang voor scheepvaart DOOR EVERT BRUINEKOOL Met het plaatsen van stempels op een groot projectbord verklaarden Theo van de Gazelle (plaatsvervangend directeur-generaal Rijkswaterstaat), Willem Griffioen (directeur KWS-Mercon) en Kees van Dalen (wethouder van Houten) het project KARGO voor geopend. Tot en met 2015 worden acht stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Buiten-IJ vervangen dan wel gerenoveerd. Aannemer KWS-Mercon stelt dat het scheepvaartverkeer per brug slechts acht uur gestremd zal zijn. De Schellingwouderbrug, Amsterdamsebrug, Breukerbrug, Jutphasebrug en Schalkwijksebrug worden gerenoveerd. De Weesperbrug, Loenerslootsebrug en Overeindsebrug worden geheel vervangen. Vooruitlopend op de start van het project zijn in juli van dit jaar al enkele werkzaamheden uitgevoerd aan de Schellingwouderbrug. Deze brug wordt, volgens de huidige planning, vervangen in maart 2012. Onmiddellijk nadat de brug is verwijderd, wordt de nieuwe brug geplaatst. De tweede brug op het programma is de Schalkwijksebrug. Voorbereidende werkzaamheden voor de renovatie zijn al uitgevoerd. De oplevering zal plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2012. Voor de scheepvaart heeft het KAR- GO project twee grote voordelen. “Op dit probleem vormt de doorvaarthoogte een beperking voor de scheepvaart”, vertelt Theo van de (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Gazelle. “Er is alleen 3-laagse containervaart mogelijk. Wij hebben besloten de bruggen niet alleen te vervangen dan wel te renoveren maar gelijk ook in hoogte aan te passen zodat 4-laagse containervaart mogelijk wordt.” “Daarnaast garandeert KWS-Mercon dat bij de werkzaamheden iedere brug slechts gedurende acht uur volledig gestremd zal zijn. Natuurlijk zijn er daarnaast nog gedeeltelijke stremmingen maar gedurende die periodes zal er, onder begeleiding, altijd doorvaart mogelijk zijn en ook die beperking wordt tot een absoluut minimum beperkt.” Glijbaan Namens Rijkswaterstaat verzorgt ir. Yke Norg het projectmanagement. “Stremming van het scheepvaartverkeer kost miljoenen euro’s. Iedere beperking van die stremming betekent minder kosten voor de scheepvaart. Het beperken van overlast voor de scheepvaart heeft dan ook absolute prioriteit. In het contract met KWS-Mercon is opgenomen dat per brug slechts acht uur volledige stremming is toegestaan. Aan hen de taak oplossingen te bedenken om dat te realiseren.” Voor een aantal bruggen hebben de medewerkers van de aannemerscombinatie een innovatieve wijze van verwijdering van de huidige en plaatsing van de nieuwe brug bedacht. “Er wordt onder meer gewerkt met een glijbaan waarbij de brug letterlijk aan de kant wordt geschoven Waarna de nieuwe brug, die in de werkplaats en aan de kant op onstons op de locatie zelf helemaal in elkaar is gezet, ervoor in de plaats wordt gehesen”, legt Willem Griffioen, lid van de raad van bestuur van KWS-Mercon, uit. “Op dat moment kan er geen scheepvaartverkeer plaatsvinden. Maar gedurende de positionering en het precisiewerk – het werk dat de meeste tijd vergt – heeft de scheepvaart alweer, zij het beperkt, doorgang.” Doorvaart Yke Norg geeft een voorbeeld van hoe de werkzaamheden worden gepland. “Neem de Schellingwouderbrug. Daar wordt alleen gewerkt aan de hardware. Die brug heeft meerdere doorvaartopeningen. Als je aan de ene opening werkt, zijn andere openingen beschikbaar voor standaardtransporten. Alleen op het moment dat de bascule wordt uitgewisseld, zal gedurende korte tijd vrijwel geen of zelfs helemaal geen doorvaart mogelijk zijn. Die werkzaamheden zijn gepland in de periode oktober tot half maart.” “Wij proberen het zo te plannen dat het steeds in de weekeinden gebeurt. Op die momenten is er minder beroepsvaart. Voor zover wij nu kunnen beoordelen, is er in de vier weken voor de plaatsing steeds gedurende korte perioden enige hinder. Er zal dan ook scheepvaartbegeleiding zijn.” In het verleden ontstonden bij werkzaamheden aan bruggen in en rondom Utrecht onveilige situaties en grote overlast voor de beroepsvaart. Vandalen gooiden bouwmateriaal vanaf bruggen op schepen en er was zelfs sprake van een koelkast die op een schip terechtkwam. Hoewel de politie er destijds hoge prioriteit aan gaf, werden de daders veelal niet gepakt. “Wij hebben daarvan geleerd”, stelt Norg. “De aannemer neemt maatregelen om te zorgen dat dit niet opnieuw zal gebeuren. Alle bouwplaatsen worden goed afgeschermd en bouwmateriaal dat niet nodig is, wordt onmiddellijk afgevoerd. Daarnaast wordt gezorgd voor toezicht. Wij zullen zorgen voor de veiligheid van de schippers en de scheepvaart.” KARGO-app Informatie over het KARGO-project is te vinden op de website www. rwskargo.nl. Via deze website kunnen belangstellenden zich aanmelden en registreren voor het gebruik van de mobiele KARGO web-app. Per brug is aangegeven wat de werkzaamheden zijn en wanneer ze zullen worden uitgevoerd. Aanmelden voor het per e-mail ontvangen van nieuwsberichten over de bruggen is eveneens mogelijk. Rijkswaterstaat heeft verder een gratis informatienummer (0800- 8002) waar schippers terechtkunnen met vragen over de werkzaamheden en de gevolgen daarvan voor de scheepvaart. Anton van Megen vier uur lang ‘doorgezaagd’ bij NMa De reden dat EUBO-oprichter Anton van Megen werd gehoord door de NMa is dat de Mededingingsautoriteit wil weten of vorig jaar bij EUBO en de samenwerkingsverbanden wederrechtelijke zaken zijn gepasseerd. Van Megen werd donderdag 22 september vier uur lang door twee man ‘doorgezaagd’ over EUBO en samenwerkingsverbanden. Hij wordt echter door NMa nergens van verdacht, zo werd benadrukt. “Hun belangrijkste vraag was of ik enige invloed kon uitoefenen op de vrachtprijs. Geïntimideerd Van één strofe in het businessplan schrok ik wel toen ze me ermee confronteerden. We hadden daarin gerefereerd aan het rapport van het Crisisberaad over het stilliggen en varen. Het gevolg van 12 procent van de vloot stilleggen, zou betekenen dat de prijs omhoog gaat. Ik heb toe moeten lichten dat het ons plan helemaal niet was om stil te gaan liggen maar juist om te varen en moest herhaaldelijk uitleggen dat er niet verplicht zou worden stilgelegen.” “Ik voel me geïntimideerd. Ze zeiden echter dat dat niet nodig was, maar dat is dus wel zo. Ik weet niet wat ik ervan moet denken, snap ook niet wat hun belang is om iets te onderzoeken dat al zo ver in het verleden ligt. Het heeft daar maandenlang in de la gelegen en ik heb niet de indruk dat de scheepvaart grootschalig bij NMa wordt doorgelicht.” Hem was verteld dat hij zich had mogen laten vergezellen door een advocaat. Dat wilde Van Megen echter niet – vond dat ook te kostbaar – en hij had gevraagd of hij een journalist mee mocht nemen. Nadat dat aanvankelijk was toegezegd, vroeg hij of de journalist Michel Gonlag van deze krant met hem mee wilde gaan. Die kreeg echter een kleine week voor de zitting te horen dat hij of enig andere journalist niet welkom was bij de NMa, omdat “het onderzoeksbelang hierdoor geschaad kan worden”. “Ik wilde een journalist erbij hebben, want ik heb niets te verbergen. Er is bij de NMa weinig bekend over de scheepvaart. Sommige dingen vragen ze voor de achtste of negende keer. Ik heb ze uitgelegd dat wat ik wil, is gewoon een fatsoenlijke beloning realiseren voor de binnenvaart. Dat initiatief wordt afgestraft alsof het een bedreiging is.” “Nou zal je niet veel handen meer op elkaar krijgen als er vrijwilligers worden gezocht om zich in te zetten voor een betere vrachtprijs in de binnenvaart. Ik begrijp best dat coöperaties nodig zijn, maar mij krijg je er niet meer voor.” Hun reactie op Antons betoog was dat zij nu eenmaal de bevoegdheid hebben om dit te doen en dus doen ze het. Van Megen: “Voor mij is het onbegrijpelijk wat ze van mij wilden. Ik heb er zelf geen enkel persoonlijk gewin bij gehad om de EUBO op te richten, financieel zou ik er niet beter van zijn geworden. Mijn opa deed dit soort dingen ook al. Iemand moet iets doen en als je iets doet dan doe je misschien ook wel stomme dingen. Het gaat erom dat een tarief rechtvaardig en goed is. Het was crisis en je zoekt dan een werkwijze met respect naar alle partijen, en dat zou de dienstverlening alleen maar ten goede komen.” Van Megen verwacht niet dat de NMa hem nog een keer zal horen. “We hebben echt alles wel besproken.” Op zoek naar ms Allegonda Wij zoeken de Allegonda, gebouwd rond 1913-1916 bij Boot te Leiderdorp onder de naam Bonefatius. De Allegonda is eind jaren ‘20 door Romeijnders aangekocht. A. Romeijnders was er in 1973 schipper op, die dat jaar in Keulen verongelukte. Voorzover bekend is het schip datzelfde jaar naar Groningen verkocht en kreeg het de naam Deri. Wie kan mij inlichten omtrent het reilen en zeilen van dit schip? Laat het mij alstublieft weten. Bij voorbaat dank voor uw moeite. Joseph Romeijnders, joseph@osd-antwerpen.be (0032) 475 757484 ADVERTENTIE Hub in Lelystad Haven Amsterdam wil bij Lelystad een binnenvaarthub bouwen. Aan het IJsselmeer zou een 15 hectare grote haven moeten komen voor de overslag naar en van binnenschepen. Dat meldde het Financieele Dagblad maandag 26 september. Amsterdam en Lelystad tekenden vorig jaar een intentieverklaring voor een binnenvaartterminal. Met zijn voorgenomen verzelfstandiging wil Haven Amsterdam zelf de nieuwe haven in Lelystad aanleggen. De dependance is bedoeld om lucht te geven aan het achterlandvervoer. Het vervoer over de weg en het spoor heeft nauwelijks nog capaciteit. Op het water is nog wel ruimte. twitter.com/BVK_binnenvaart

Binnenvaartkrant