Views
2 years ago

2011-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Weer
  • Twee

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 10 mei 2011 Als je gaat varen Houd voldoende afstand Hoogspanningslijnen zijn een onmiskenbaar element voor de stroomvoorziening in Nederland. Ze voldoen aan alle veiligheidseisen. Maar het is wel belangrijk altijd voldoende afstand te houden van hoogspanningslijnen. Let daar dus op als je gaat varen! Geef elektriciteit de ruimte!

De Binnenvaartkrant 33 10 mei 2011 7-tegen-7 Schippersvoetbaltoernooi is feest voor jong en oud Op 21 mei wordt het 7-tegen-7 Schippersvoetbaltoernooi gehouden op de velden van Transvalia ZW in Rotterdam. Dit jaarlijks terugkerende toernooi is bedoeld voor oud-schippersinternaatkinderen en andere voetballiefhebbers die met de binnenvaart te maken hebben. Het schipperstoernooi wordt nu voor de negende keer georganiseerd. 28 teams strijden tegen elkaar om de Wisselbeker. De organisatie van het toernooi is in handen van Steven Steenbergen en Richard Suiker. Met vijftien teams in 2009, 22 teams in 2010 en nu 28 wordt het toernooi ieder jaar groter en groter. “Wij zijn erg blij dat het toernooi ieder jaar zo goed bezocht wordt door de deelnemende teams en hun supporters. De spelers komen vanuit het hele land naar Rotterdam om een sportieve strijd te voeren, maar vooral om een gezellige dag en avond met (oud-)bekenden en vrienden te hebben. Wij rekenen ook dit jaar weer op een mooie en gezellige dag”, aldus Suiker en Steenbergen. De eerste prijs werd vorig jaar gewonnen door het team van Zwolle. De andere ploegen zullen hun best doen om te voorkomen dat dat dit jaar weer gebeurt. Iedereen wil de felbegeerde wisselbeker mee naar huis nemen. De wedstrijden beginnen om 09.30 uur. Ze duren tot ongeveer 17.30 uur. Voor jong en oud Niet alleen voor de voetballers is het een topevenement, ook voor de bezoekers is het een gezellige dag. Mede doordat vele (oude) bekenden elkaar treffen op en rond de velden van Transvalia ZW. Er zijn voldoende eettentjes aanwezig en op het grote terras kunnen toeschouwers lekker onderuit zitten en genieten van de spannende wedstrijden. Na de wedstrijden is er een afterparty tot middernacht. De muziek wordt verzorgd door dj Mike Joshua en de band Level 10. “Wij gaan er van uit dat iedereen na de wedstrijden zin heeft in een hapje en drankje en wellicht wat danspasjes”, hopen Suiker en Steenbergen. Ook aan de kinderen wordt gedacht. Er zullen onder andere een springkussen en een ijskraam aanwezig zijn. De kinderen worden vermaakt door twee clowns en ze kunnen zich laten schminken. “Om dit toernooi mogelijk te maken en een aantrekkelijk dag- en avondprogramma te bieden, krijgen wij de hulp van een aantal sponsors” zeggen de organisatoren tot besluit. ”Wij zijn erg blij met hun bijdrage aan het toernooi. Iedereen is welkom om naar Transvalia ZW te komen en er een gezellige dag van te maken!” Transvalia ZW is gevestigd aan de Charloisse lagedijk 761 in Rotterdam. SPONSOREN RWS-boot schakelt van water- naar oliegesmeerde schroefas Het multifunctionele ms Kennemer van Rijkswaterstaat vaart sinds kort met een oliegesmeerde schroefas. Voorheen was die schroefas watergesmeerd. Het open systeem functioneerde niet goed omdat het schip veel in zeer ondiep water voer en het zand de lagers te hard deed slijten. De Kennemer werd aanvankelijk ingezet in relatief diepe wateren tot RWS besloot het schip in te zetten in het Waddengebied. Hoewel het watergesmeerde systeem goed voldeed in diep water, was dit niet het geval in het onberekenbare Waddengebied. Henk Bos van RWS: “Het waddengebied is onvoorspelbaar. De kans is dan ook aanwezig dat een schip droogvalt. In sommige gevallen raakt het vlak van het schip de zanderige bodem van de Waddenzee. In andere gevallen is er net genoeg water om door te varen. Als het enigszins kan, dan varen we door. Het nadeel van een watergesmeerd systeem is dat er dan veel zand de koker in komt. Hierdoor slijten de lagers bovengemiddeld hard.” Tijdens het varen in de ondiepe wateren raakten de filters, membramen en keerringen vervuild of verstopt. Het schip moest meerderekeren per jaar dokken om de lagers te vervangen, met hoge onderhoudskosten tot gevolg. RWS besloot het systeem om te bouwen naar een ander duurzaam systeem: een gesloten oliegesmeerd systeem. RWS koos voor IHC Lagersmit om het compatible systeem met Supreme afdichtingen en lagers te leveren. Het systeem is gesloten, zodat olie binnen en water buiten blijft. Om het systeem te beschermen tegen vuil en zand zijn de afdichtingen uitgerust met meerdere lip seals en een extra zandkeerring. “Onze ervaring is dat problemen met zand en vuil de nummer één reden zijn om van open watergesmeerde naar gesloten oliegesmeerde systemen om te bouwen”, aldus Jan Boomsma, de Application Engineer bij IHC Lagersmit. HERMOTORISEREN ! ( 0527-681788 * info@hoekmanshipbuilding.nl www.hoekmanshipbuilding.nl

Binnenvaartkrant