Views
2 years ago

2011-10

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Weer
  • Twee

De Binnenvaartkrant 2

De Binnenvaartkrant 2 10 mei 2011 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEZOCHT KLEIN TE KOOP DUW-SLEEPVLET BEVRACHTINGSKANTOOR 450 pk van 2009 eventueel met Gespecialiseerd in binnenvaart werk over te nemen, vraagprijs droge lading ter overname. € 145.000,- en duwboot 2 maal Overname personeel behoort tot 85 pk bouwjaar 2006 vraagprijs de mogelijkheden. € 115.000,- SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN Vertrouwelijkheid verzekert. Meer info. Tel 06-50261185 Reacties schriftelijk onder GYRON CREW ZOEKT VOOR MS-JOSHUA-LANY GEZOCHT VOOR MTS-RHODY nummer 2011-1001 gericht VOOR MTS-CARPE-NOCHTEM i.o.v. MS Joelle, lichtmatroos en/ zijn wij op zoek naar Schipper, stuurman en zijn wij op zoek naar aan het bureau van dit blad. zijn wij op zoek naar of matroos i.b.v. dienstb. met stuurmannen en matrozen met lichtmatroos op ms Expanded - stuurmannen en matrozen, met stuurmannen en matrozen, met functie lichtmatroos/matroos. ervaring in de Binnenvaart, in het liefst een stel - NZvervoer - ruime ervaring in de Binnenvaart, in het TK ervaring in de Binnenvaart, in het Vaar/verlof i.o. loon conform bezit van een dienstboekje, het woning - geen zondagsarbeid - bezit van een dienstboekje, het Nieuwe Azobe planken, Bos bezit van een dienstboekje, het CAO. vaarsysteem: Tel. 06-22701168 of vaarsysteem: Schottel, 1 alum radarmast, vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , Tel. 015-2563764 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris msdijo@gmail.com 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris lantaarns, 2 kompassen het salaris vlgs. CAO - vlgs. CAO-Binnenvaart. vlgs. CAO-Binnenvaart. vloeibaar, 2 ijzeren radarmasten Binnenvaart. GYRON CREW ZOEKT Tel. 06-22424148 GEZOCHT PER DIRECT: Tel. 06-22424148 waarvan 1 v Radio Holland, Tel. 06-22424148 i.o.v. MS Sjouwer, lichtmatroos kapitein in bez van ADN-C + autobanden met touw. 1 houten en/of matroos i.b.v. dienstb. met WONEN AAN DE OUDE MAAS? radarpatent + Rijnpatent FIRMA SCHIFFAHRT + voormast. VOOR MTS-CARPE-AURORAM functie lichtmatroos/matroos. Fantastisch appartement met Mannheim. werkschema 2/2 of TRANSPORT Interesse? Bel! 06-54624910 zijn wij op zoek naar Vaar/verlof i.o. loon conform uitzicht op de Zwijndrechtse 3/3. Matroos ervaring bunkering bietet an: Komplettbesatzung, stuurmannen en matrozen met CAO. brug en luxe keuken en in bez van dienstboek Kapt. - Steuerm. - Matrose ab den DE SCHEEPSSCHILDERS! ervaring in de Binnenvaart, in het Tel: 015-2563764 badkamer. werkschema week/week of 2/2. 15.05.2011. Bevorzugt Voor al uw verfwerk en bezit van een dienstboekje, het Kijk op: info : +31621850912 of peter. Donaufahrt. onderhoud van drijvende vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , TE KOOP KEMPENAAR WWW.PAMmakelaardij.nl peeters1969@telenet.be Tel. 0049-175- 9049753 objecten. het salaris vlgs. CAO- Semi beun 500 ton met werk. bij Draai 111, te Dordrecht. E-Mail: schiffahrt-schubert@ VikingWorldWide ltd. Binnenvaart. Reacties schriftelijk onder VOOR KVB-PARIS I & II hotmail.com Tel. 0031-632223694 Tel. 06-22424148 nummer 2011-0801 naar het TE KOOP CEMENTSPITS zijn wij opzoek naar stuurmannen bureau van dit blad. met vast werk, nautisch en matrozen, met ervaring in de GEZOCHT KAPITEIN/ VOOR MOTOREN SERVICE! compleet, boegschroef, piloot, Binnenvaart, in het bezit van een STUURMAN TE KOOP DUWBOOT/ generatorsets, staalwerk, 220/380, autokraan, radar, AIS, dienstboekje, het vaarsysteem: voor nieuwbouwtankschip WERKBOOT plaatsen van autokranen, etc. mooie woning, ruil mogelijk met 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. Banco. Beschikbaar vanaf Juli. RMC 18m - 8,20m - 2,1m, 2 motoren Te koop nieuw YANMAR genset. vrachtspits CAO-Binnenvaart. Tel.: +32473756551 of V12 380pk, 2 generators, zware 17 kVA, € 6300,-, HATZ 35 KvA binnenvaart- en Tel. 0031-651808722 Tel. 06-22424148 +32473201536 werkkraan. Leefruimte 2 slaapk, € 7300,-, YANMAR 40 kVA zeevaartkeuringen keuken, badkamer, salon. € 8000,- Te koop DAF type ATI, Vr.pr. € 85.000,- 420 pk, € 6500 ex btw. AOV keuringen Tel. 0032-(0)475696880 Delta Kust Dieselservice & 078 6399993 KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of VOOR MS-ARGOS 06-55191208 mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als Shiprepair in Terneuzen, www.rmc-medischcentrum.nl zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen met INTER-WORLD SHIPPING CORP. bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, ervaring in de Binnenvaart, in het ZOEKT LICHTMATROOS. dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. bezit van een dienstboekje, het Voor mds Rhenus Hanau, Hoe vult u het Kicker-formulier in? vaarsysteem: 12 wk.op/ 3 wk.af, i.b.v. dienstboekje, vrije tijd in G E B R U I K V O O R I E D E R E L het salaris vlgs. CAO- overleg, min. loon. E T T E R , L E E S T E K E N E N S Binnenvaart. Tel. (00632) 524-0860 P A T I E E E N H O K J E . H O U D Tel. 06-22424148 rowenadelcal@interworldshippingcorp.com T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . manometers? T +31 (0)78 - 681 39 77 | www.lans-instruments.nl www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. per 1 april 2008 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,00 * 15,00 * 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 10 mei 2011 Kallas belooft budget voor NAIADES II DOOR SARAH DE PRETER De Europese Commissie gaat op zoek naar financiële middelen voor de voortzetting van het binnenvaartprogramma NAIADES. Dat zei Europees Transportcommissaris Siim Kallas tijdens het EBU-seminar ‘Sailing the new course’ in Brussel. Uit de NAIADES mid term review blijkt dat de implementatie van het programma bij gebrek aan voldoende budget geen onverdeeld succes is. De uitvoering van NAIA- DES loopt nog tot 2013. Daarna wil de Europese Commissie het programma verlengen. Daar hoort ook een budget bij, al zullen daarover volgens Kallas nog ‘stevige discussies’ moeten plaatsvinden. “Het hangt ook af van de bijdrage van de lidstaten.” Kallas gaf tijdens het EBU-seminar een toelichting bij het nieuwe Witboek Transport. Eén van de doelstellingen is om tegen 2050 de helft van de lading die over een afstand van meer dan 300 kilometer wordt vervoerd via spoor of binnenvaart te laten gaan. Meer binnenvaartvervoer is volgens Kallas Het komt regelmatig voor dat twee bunkertankers naast elkaar liggen en hetzelfde ‘gepre-teste’ product – via elkaar – naar het containerschip wordt gepompt; dus zonder aparte aansluiting. Grootte Maersk Line maakte onlangs bekend dat het bedrijf in tenminste tien nieuwe schepen van 18.000 TEU investeert: de Triple E-klasse. (zie ook: www.worldslargestship. com). Miranda van der Meijden: “De Triple E-klasse schepen zijn inderdaad 16 procent groter in TEU dan onze huidige grootste schepen – de PS-klasse. De schaalvergroting maakt het voor Maersk Line mogelijk om te voldoen aan de groeiende vraag naar ruimte vanuit Azië en heeft tegelijkertijd een positieve impact van -50 procent op de CO2- uitstoot per container.” De afmetingen van de schepen leggen bepaalde eisen op aan de haven die wordt aangedaan. De hoogte (kraangrootte), breedte (kraanreikwijdte), lengte (draaicirkel en de EBU-president André Auderset (midden) overhandigde het eerste exemplaar van het jaarverslag 2010 van EBU aan Siim Kallas (links). Rechts de Hongaarse staatssecretaris van Transport Pál Völner (Foto Sarah De Preter) nodig om de stijgende goederenstromen te kunnen blijven bolwerken. Waarbij de schaarse publieke budgetten de rem zetten op de ontwikkeling van transportinfrastructuur. NAIADES richt zich onder meer op de modernisering van de vloot, het wegwerken van infrastructurele bottlenecks en de opleiding van personeel. Volgens Fotis Karamitsos, directeur maritiem vervoer lengte van de kade) en het ontwerp (beschikbare waterdiepte) bepalen of het mogelijk is een haven te bezoeken. Rotterdam, en zeker straks de Maasvlakte 2, heeft goede papieren. In vergelijking met de PS-type schepen zijn de nieuwe Triple E- schepen vooral breder. Langere schepen of meer diepgang maken het vaak nog moeilijker om bepaalde havens aan te doen. De schaalvergroting kan inderdaad betekenen dat havens en terminals moeten investeren in een adequate infrastructuur, maar de meeste havens doen dit sowieso om competitief te blijven in de groeiende wereldmarkt. De kranen van APM Terminals op de huidige Maasvlakte zijn al klaar voor de komst van de nieuwe schepen, die 400 meter lang, 73 meter hoog en 58 meter breed zijn. en binnenvaart in de DG Move van de Europese Commissie, is het doorberekenen van externe kosten van het transport een belangrijke voorwaarde om de gewenste modal shift naar spoor en binnenvaart te realiseren. “We hebben voor alle modi een evenwichtig systeem nodig om het gebruik van infrastructuur te belasten.” BDB-president en tankvaartondernemer Dr. Gunther Jaegers stipte Inland terminals Al drie jaar beschikt Maersk Line over wat het noemt ‘extended gates’, vaste inland terminals waarop het zelf lijndiensten over het binnenwater organiseert, zoals in Moerdijk de Delta Marine Terminal en in Amsterdam CT Vrede. Voor het door Maersk zelf beheerde achterlandtransport (carrier haulage) is die modal split al erg gunstig voor zowel binnenvaart als spoor. Bij de TEU’s waarover de ontvanger beslist (merchant haulage) liggen de verhoudingen duidelijk anders. aan dat de binnenvaart op de Duitse nationale vaarwegen gewoon betaalt voor het gebruik ervan. Op de Rijn verbiedt de Akte van Mannheim het heffen van tol, maar het Duitse transportministerie zou dit graag gewijzigd zien. Jaegers: “Als we op een bepaald moment tóch moeten gaan betalen op de Rijn, willen we fair behandeld worden ten opzichte van spoor en wegvervoer. Men moet er ook rekening mee houden dat we niet de enige gebruiker van de vaarweg zijn.” Volgens Europees parlementslid Peter van Dalen (ChristenUnie) wordt al veel te lang – namelijk zo’n 20 jaar – over ‘de potentie van de binnenvaart’ gepraat. Hij vindt het tijd om die potentie te verzilveren. Van Dalen spoorde de sector aan meer in oplossingen en minder in problemen te denken. “Veel Europarlementariërs zijn die klaagcultuur beu.” Ook moet de binnenvaart volgens Van Dalen nauwer samenwerken met het wegvervoer om door-tot-door oplossingen te kunnen aanbieden. Een knelpunt is volgens hem de versnipperde binnenvaartlobby. “Dat verzwakt je “Maersk Line biedt een goede modal split aan onze klanten aan: een combinatie van truck, rail en binnenvaart.” Vrachtwagens vervoeren 35 procent van de Maersk Line carrier haulage containers van en naar de Rotterdamse haven. De redenen voor de keuze van binnenvaart zijn de congestie op de weg, maar ook positie.” “Een sector waarin het gros van de capaciteit in handen is van familiebedrijven heeft het inderdaad soms moeilijk om tot een unaniem standpunt te komen”, reageerde Dr. Jaegers. “Maar dat mag geen excuus voor regeringen en autoriteiten zijn om beslissingen voor zich uit te schuiven.” Dat de binnenvaart uit veel kleine bedrijfjes bestaat is volgens Jaegers ook een voordeel. “Daardoor kunnen we tegen lage kosten vervoeren”. Hij hamerde op het belang van goed uitgebouwde vaarwegen en maakte brandhout van de plannen van de Duitse verkeersminister Peter Ramsauer om niet meer te investeren in vaarwegen waarover vanaf 2025 niet minstens 5 miljoen ton per jaar wordt vervoerd. “Hierdoor geraken grote delen van ons vaarwegennet in verval. Ik vraag me trouwens af hoe onze transportminister nu al weet hoeveel ton er binnen 15 jaar de vaarwegen wordt vervoerd. Zo’n glazen bol zou ik ook wel willen. Hebben we niet juist de afgelopen 20 jaar gezien hoe snel die dingen kunnen veranderen?” Keuze binnenvaart door congestie op de weg De nieuwe Triple E van Maersk Line, met de brug meer naar voren geplaatst. (artist impression Maersk Group) het feit dat het milieuvriendelijker is. “Het grootste voordeel van de binnenvaart is de enorme capaciteit. Een enkel 300-350 TEU binnenvaartschip staat gelijk aan drie, vier volle treinen of honderd vrachtwagens.” Met de aankomende wegwerkzaamheden en de daaruit voortkomende noodzaak om het gebruik van de A15 te verlichten is Maersk Line drie jaar geleden de eerste geweest, die is begonnen met het aanleggen van extended gates. Hierdoor zorgt Maersk Line automatisch voor de verbinding tussen de zeevaart en de binnenvaart met inkomende en uitgaande diensten. “Met de dagelijkse verbindingen en de mogelijkheid om snel, frequent en met capaciteit te schakelen kunnen wij onze klanten de beste service aanbieden. Nauwe samenwerking met inland terminals zal ongetwijfeld leiden tot meer extended gate services met als doel een betrouwbare, regelmatige en snelle service via binnenvaartschip aan te bieden aan onze klanten.” Ingefluisterde redenen STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Zal best spannend zijn geweest in de Command Room van het Witte Huis. Hillary Clinton had van de zenuwen de hele bak met borrelnootjes leeggegeten, maar ook wel weer knus zo samen, onze wereldleiders. ‘Bin’ is Engels voor vuilnisbak. Engelsen grapten dan ook: “Americans take the Bin out on a bank holiday.” Voor de binnenvaart is het hartstikke goed dat Osama Bin Laden is uitgeschakeld. Niet eens zozeer omdat nu de hekken rondom al die haventerreinen meteen weer ‘in the bin’ kunnen, maar omdat het goed is voor de economie dat Amerika weer wat zelfverzekerder wordt. China mag dan ’s werelds tweede economie zijn, het is amper een kwart van Amerika, dus voorlopig zijn we economisch nog afhankelijk van de yankees. Wat goed is voor de economie, is goed voor het milieu. Geld voor klimaatregelen moet eerst worden verdiend. Het is duurzaam om het klimaat intact te laten, dus milieu, klimaat en duurzaam mogen door elkaar gebruikt worden. De meeste mensen hebben toch geen idee waar je het over hebt. Dit soort baarlijke nonsens krijgen onze wereldleiders dagelijks ingefluisterd. Een goeie lobbyist kan elke politicus wijs maken dat een vrachtauto duurzamer is omdat de uitstoot per liter diesel lager is dan bij een binnenschip. Dus het wegvervoer is klimaatvriendelijk. Het bevordert de duurzaamheid (van het wegvervoer) en het levert meer beter van wordt. Dat moet hij of zij belastingcenten op. Lobby is legaal ook doen, anders ben je als lobbyist liegen. 10 in plaats van 5 treinen per af, kun je naar huis. Voor een politicus maand op de lijn is een verdubbeling. zijn al die drogredenen hartstikke handig. Hij kan vinden wat hij wil, hij doet Betuwelijn is duurzaam, dus goed voor het klimaat dat dit vervoer over spoor altijd wel iemands zin. Om Oscar Wilde nog maar eens aan te halen: er is gaat (en niet over water?). Politici willen graag meer van deze maar één ding erger dan lobby en dat gekleurde, verdachte drogredenen is géén lobby, dus kun je maar beter ingefluisterd krijgen. Al die belangenclubjes roepen maar wat in hun te horen krijgen. Want hoeveel milieus zorgen dat onze leiders de waarheid straatje van pas komt. Als de werkelijkheid tegen zit, dan past een lobby- waarheid, en dat is de onze. en klimaten er ook zijn, er is maar één ist die werkelijkheid net zo lang aan, tot de club wiens belang hij dient er

Binnenvaartkrant