Views
3 years ago

2011-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 4 12

De Binnenvaartkrant 4 12 april 2011 [ Familieberichten ] SCHEEPSSCHILDER LASER SERVICE voor normale prijzen. Ik ben op zoek naar werk als Ook nieuwbouw door geheel fotolasser en pijpfitter, Nederland op locatie. veel ervaring in metaal Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Tel. 06-25206102 constructies, over heel Nederland en België. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. WONEN AAN DE OUDE MAAS? Fantastisch appartement met Tel. 0032-497246101 Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. uitzicht op de Zwijdrechtse brug en luxe keuken en badkamer. Kijk op: www.PAMmakelaardij.nl bij Draai 111, te Dordrecht. TE KOOP KEMPENAAR Semi beun 500 ton met werk. Reacties schriftelijk onder nummer 2011-0801 naar het bureau van dit blad. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als SCHEEPVAARTBEDRIJF verificatie van de afzender mogelijk is. GESUCHT EINE NEU STELLE SANDRIA BV ZOEKT MATROOS, bei TANKSCHIFFAHRT kvb Sandria, l.n.t.k. fur ein erfahrene, eingespieltes Tel. 06- 53134629 TEAM von 2Kapitanen (Patenten GERWIL CREWING ZOEKT GYRON CREW ZOEKT INTERFLUVIAL ZOEKT bis Basel, Radar, ADNR, UKW)und i.o.v. ms Sanitas, i.o.v. MS Lydia, lichtmatroos i.o.v. mts Hartelstroom een 2 Matrosen 1 x (vol)matroos i.b.v. en/of matroos i.b.v. dienstb. matroos ibv dienstboek, loon Tel.004915202523742, dienstboekje met functie met functie lichtmatroos/ CAO, 6wk op 3 wk af. mircus.m@gmail.com (vol)matroos, vaar/verlof i.o. matroos. Vaar/verlof i.o. loon Tel. 06-14569190, loon conf. CAO. conform CAO. interfluvial@hotmail.com TE KOOP crew@gerwil.com Tel. 015-2563764 opgebouwde woontjalk, veel SLEEP EN DUWBOOT ruimte, ook geschikt voor ander GERWIL CREWING ZOEKT TE KOOP: MBS HOEKSCHE 300 pk lengte 20m br 4.20m, doeleinde, l. 33m, br. 5.10m i.o.v. ms Dorine, 1 x WAARD diepgang 2m, bj 1912 Vr. pr. € 147.500,- . (vol)matroos i.b.v. diensboekje 1063 ton, 649 m3,bj.1978 Unitas t/m 2013, hefbaar Reacties naar het bureau met fuctie(vol)matroos, spudpalen tot 7,5 mtr. stuurhut 2009 elektr. van dit blad onder nummer vaar/verlof i.o. loon conf. CAO. Tel.06-49334472 (N.O.Z.) koppelen toilet AIS marifoons 20110701 crew@gerwil.com 2 sl.pl hulpgroep 220/380, 25kva INTER-WORLD SHIPPING CORP. Vraagprijs € 125.000,- VOOR MPS-SALVINIA GYRON CREW ZOEKT ZOEKT LICHTMATROOS. Tel. 0032 (0)475- 340787 zijn wij op zoek naar matrozen en i.o.v. MS Alja, lichtmatroos Voor mds Rhenus Hanau, stuurmannen met ervaring in de en/of matroos i.b.v. dienstb. i.b.v. dienstboekje, vrije tijd in TE KOOP Binnenvaart, in het bezit van een met functie lichtmatroos/ overleg, min. loon. Stalensloep, 5 bij 2 mtr. dienstboekje, het vaarsysteem: matroos. Vaar/verlof i.o. Tel. (00632) 524-0860 € 2750,-Luxe & koelbox. 6wk.op/ 2wk.af , het salaris vlgs. loon conform CAO. rowenadelcal@interworldshippingcorp.com kijkendoe@quicknet.nl. CAO- Binnenvaart. Tel. 015-2563764 Tel. 06-14759878 Tel. 06-22424148 Klaar voor de wereld? Kies een Rijn- en binnenvaart opleiding in Rotterdam! GEZOCHT VOOR KVB GENIUS Gemotiveerd echtpaar op procenten basis. Koppelverband vaart NL, BE en West Duitse kanalen, in vaste huur, A1 vaart. Ook overname is bespreekbaar , fin. hulp mogelijk. Tel. 06-53653833 of 0049-1718790801 CADA - BATTERIJEN + Cada Batterijen bvba Vosseschijnstraat - Haven 140 2030 Antwerpen - Belgium Tel. +32 (0)3 326 70 90 Fax. +32 (0)3 326 02 87 info@cada-batterijen.be CADA Batterijen www.cada-batterijen.be 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Voor verdere uitbreiding van onze vloot zoeken wij nog moderne dubbelwandige tankschepen Wij bieden u de best mogelijke indeling van uw schip tegen marktconforme vrachttarieven. Deze worden punctueel uitbetaald. Vaargebied: ARA, Rijn en aangrenzende rivieren en kanalen. Producten: Minerale oliën en lichte chemie. Indien u interesse hebt verzoeken wij u met ons contact op te nemen. GEFO Gesellschaft für Oeltransporte, Kurze Mühren 2, 20095 Hamburg Binnenschifffahrtsabteilung Ben Bornemann, Tel: 0049 40 30 10 5189 of Roland Sode, Tel: 0049 40 30 10 5131 DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gskbrokers.be GSK Brokers biedt Europese ondernemers de totaaloplossing voor aan- en verkoop van nieuwe en bestaande binnenvaartschepen !! RIJN- EN BINNENVAART INFOMIDDAG 27 APRIL WOENSDAG 13.00 - 16.00 UUR VIP-middag! Wil je meer te weten komen over onze vakopleidingen Rijn- en binnenvaart? Meld je dan aan voor onze VIP-middag! Deze middag zal bestaan uit een Presentatie - Rondleiding - Bezoek Binnnen vaartradarsimulator en Opleidingsschip. E-mail je gegevens (naam en leeftijd) naar mbobinnenvaart@stc-r.nl Locatie: Lloydstraat 300, Rotterdam KIJK VOOR AL ONZE OVERIGE WERELDOPLEIDINGEN OP WWW.WERELDOPLEIDING.NL M/S Chantal - 450 ton, bj 58, 46.98 x 5.08 x 2.65, 600 m³, 380 pk, vlak/kimmen/buikdenning ‘10 M/S Monika - 1110 ton, bj 30, 69.99 x 9.50 x 2.65, 700 pk rev ’07, 3x slpk., nieuw vlak, verlaagde prijs, eventueel vast werk M/S Vitador - 1251 ton, bj 72, 84.50 x 8.22 x 2.61, 1920 m³, 730 pk, 3x slpk. M/S Poolster - 3101 ton, bj 01, 109.87 x 11.40 x 3.61, 1800 pk ’01, 3x slpk. Koppelverband Ivon S - 946 ton, bj 65, 75.25 x 7.60 x 2.58, 1450 m³, 860 pk ’06, 3x slpk. + 1002 ton, bj 56, 67 x 8.20 x 2.52, 1350 m³, grote woning RBC Brandbeveiliging • Verkoop • Verhuur • Diensten • Opleidingen • Advies Wij doen net iets meer voor U! Wij kunnen aanbiedingen doen in verschillende categorieën. Wij aanhoren graag Uw wensen en zullen Uw wens proberen om te zetten in een realistisch voorstel welke aangepast is aan deze tijden. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden i.s.m GSK Invest. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. compleet in brandbeveiliging T +31 (0)10 288 02 28 brandbeveiliging

De Binnenvaartkrant 5 12 april 2011 Cri de coeur over toekomst kleine schepen “Alsof we hobbyisten zijn, wier speeltje afgepakt wordt” Sunniva Fluitsma van de ASV stuurde vorige week een ingezonden brief over de toekomst van het kleine schip als de CCR volhardt om de eisen aan bestaande schepen gelijk te stellen aan die voor nieuwbouwschepen. Een cri de coeur over de teloorgang van de kleine binnenvaart. Fluitsma verwijst naar het Witboek van Europees Transportcommissaris Kallas, waarin een modal shift wordt aangekondigd. Maar die komt voor het kleine schip te laat. “Europa heeft zich voorgenomen in het witboek om in 2050 een veel groter deel van het vervoer per binnenvaart (en spoor) te laten gaan. Maar op deze wijze verdwijnt er werk van het water naar de weg. Ik zou zeggen: nu ingrijpen voordat dat nog verder gaat, of gaan we wachten tot 2049 om daar iets aan te gaan doen?” De wijze waarover Fluitsma spreekt, betreft het beleid van de CCR. “Het zal dan geen specifiek beleid zijn om de kleine schepen te laten verdwijnen, door doof te blijven voor de vragen vanuit onder andere de ESO om het beleid aan te passen is het verdwijnen van de kleine schepen wel het gevolg hiervan. En op enige actie vanuit de CCR om dit beleid te herzien wordt nu al veel te lang gewacht.” Veiligheid “Over veiligheid wordt niet gesproken want er is al lang toegegeven dat de meeste regels niet te maken hebben met ongevallen die zich voorgedaan zouden hebben. Kennelijk is het geen probleem voor ons aller veiligheid als er veel meer vrachtwagens (zo’n 70.000 extra) op de weg komen. Men heeft toegegeven dat men niet kijkt naar de effecten van dit soort maatregelen tussen de verschillende vervoersmodaliteiten.” “Het argument waarom men zich niet specifiek hard wil maken voor de kleinere schepen (tot 1500 ton) is nu volgens de CCR dat het lijkt dat kleine schepen net zo vervuilend zouden zijn als de vrachtwagen. Waarop dit gebaseerd is, is onduidelijk.” Tekort Volgens het ASV-bestuurslid merken steeds meer bedrijven en bevrachters al een enorm tekort aan kleine schepen. “Vraag het na bij de bedrijven gelegen aan de kleine vaarwaters (Middenmeer, Slootdorp, Doetinchem, Haastrecht etc). Vraag het ook na bij de bevrachters, samenwerkingsverbanden, de vereniging toerbeurt Noord-Zuid, die vooral met kleinere schepen werken. En ondertussen suggereert men dat 1 binnenschip net zo vervuilend zou zijn als minimaal 14 vrachtwagens.” Ze stoort zich aan het feit dat net wordt gedaan of het hier gaat om het behoud van een paar oudere schepen voor de liefhebbers. “Alsof we hobbyisten zijn, wier speeltje afgepakt wordt.” Volgens haar gaat dit net zo goed de leden van de andere organisaties aan. Dat heeft de ESO ook beaamd. Genoemd wordt een brief Erik van Toor, directeur van Kantoor Binnenvaart, lid van de ESO. Van Toor in een reactie: “De ASV heeft gelijk daarin. Jammer dat ze uit de ESO zijn gestapt; nu hebben ze geen platform meer.” Waanzinnig “Het ESO-standpunt over de CCRregels voor oudere en kleinere schepen is dat er geen meer worden opgelegd zonder voorafgaande impact-analyse. Het stoort ons ook dat CCR geen duidelijkheid geeft. De Nederlandse delegatie bij de CCR – en Nederland is een groot deel van de Europese binnenvaart – heeft ook begrip voor ons standpunt, maar in de CCR krijgen ze geen bijval van andere landen.” “ Het zet je aan het denken over het nut van de CCR, maar het alternatief is dat we in de EU verder moeten en daar zijn in plaats van vijf 26 landen die je moet overtuigen.” “Maar er komt soms waanzinnige regelgeving op ons af. Kijk naar de dode hoek. Het voorstel van de CCR is om het zicht tweemaal de scheepslengte te maken, maar dat is voor een klein schip als een spits onmogelijk. Voor een groot koppelverband is dat relatief makkelijker te doen. Als je de praktijk niet kent, moet je niet denken dat je zo’n regel kunt opstellen. Het geeft niet als je het niet weet, maar luister dan naar mensen die de praktijk kennen. Het bedrijfsleven is hier de dupe van.” Sunniva Fluitsma: “Ik wil namens de eigenaren van de oudere (kleinere) schepen vragen: grijp in nu er nog iets over is. Nederland mag dit niet laten gebeuren!” (Kijk voor de volledige brief van Sunniva Fluitsma op www.binnenvaartkrant.nl) TLN in reactie op Witboek: “Schaf Akte van Mannheim af” >> vervolg van de voorpagina Het CBRB vindt dat het Witboek wel wat meer over het personenvervoer over water had kunnen melden. Directeur Robert Tieman: “Stedelijk vervoer is verantwoordelijk voor circa 25 procent van de CO 2 -emissies van het totale segment vervoer.” Wegvervoerdersorganisatie TLN reageert met het voorstel om de Akte van Mannheim af te schaffen omdat het een belemmering vormt voor heffingen op de scheepvaart. Directeur Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart reageert nuchter op dat idee: “Ik kan me de reactie van TLN voorstellen. Maar we beter zoeken naar slimme, co-modale, oplossingen.” Externe kosten TLN raakt met die opmerking over de Akte van Mannheim (en over liberalisering van het spoor in Europa) wel een andere discussie, namelijk die over het verhalen van externe kosten op de vervoerders. Dat verhalen van externe kosten van het vervoer zou inderdaad voor een belangrijk deel de kosten van de plannen in het Witboek moeten financieren. “Ik denk in verband met die financiering niet dat je de discussie over het Witboek kunt scheiden van de discussie over externe kosten”, zegt Robert Tieman. “Zoals aangegeven in het werkprogramma van de CCR, vindt er een evaluatie plaats van de methodes die in het kader van het economisch onderzoek voor de doorberekening van de externe kosten zijn opgesteld. De discussie over internalisering van de kosten kennen we natuurlijk en het is denk ik al heel wat dat de lobby waar een grote groep binnenvaartondernemers bij aangesloten is, de implementatie van dit onderwerp middels inhoudelijke argumenten vooralsnog van zich af heeft weten te houden.” Het gaat om veel geld. “Het is een uiterst belangrijke discussie waar we veel mankracht op zetten.” E-freight Tieman mist zaken in het Witboek. “E-freight bijvoorbeeld, en e-documentatie. Er is zoveel te winnen bij papierloos varen. We zien wel dat de Europese Commissie het voorbeeld van het Havenbedrijf Rotterdam volgt in de keuze voor de modal shift.” De Europese organisaties INE, ESO en EBU lieten al eerder in een reactie weten dat de bepaling dat ‘afstanden meer dan 300 kilometer’ meer per schip en trein moetne wordne overbrugd, wat hen betreft niet ver genoeg gaat. “Het groeiende congestieprobleem concentreert zich op kortere afstanden en juist daar vindt het grootste deel van binnenvaartvervoer plaats.” “Omdat het voor duurzame mobiliteit belangrijk is dat drukke wegen in economische regio’s binnen de EU worden ontlast, wil de binnenvaartsector dat partijen die lading naar het water overhevelen op afstanden onder de 300 kilometergrens ook worden ondersteund door het EU-beleid.” Filevrij Om verschuiving van lading naar de “CO 2 -arme en filevrije binnenvaart” te bevorderen is volgens de binnenvaartorganisaties een volledig functioneel multimodaal trans- Europees netwerk nodig dat niet alleen zeehavens met het systeem van vaarwegen verbindt. “Europa zou ook moeten investeren in de vaarweginfrastructuur zelf en zo belangrijke binnenhavens en steden en industriële regio’s beter met elkaar verbinden.” Robert Tieman van het CBRB heeft tot slot nog een waarschuwing: “Overigens moeten we wel goed opletten dat we bij het doel om het verbruik van fossiele brandstoffen te verminderen de initiatieven om LNG als brandstof toe te passen in binnenschepen niet moeten frustreren. LNG is natuurlijk ook al een heel schone brandstof.” Rebes in de prijzen M. Bijl (rechts) van Rebes ontving 31 maart uit handen van Wim Milmer van de Broekman Groep de Port Community Award in de categorie achterlandvervoerders. Het Zwijndrechtse bedrijf, onderdeel van Interrijn Holding, is onder meer actief in de binnenvaart. De Port Community Award is ingesteld door Portbase om bedrijven te eren die zich het meest onder- MET SCHEEPSSTOFFERING OP MAAT: scheiden in hun informatie-uitwisseling via het Port Community System. APL Netherlands werd winnaar in de categorie rederijen/cargadoors/agenten en won ook de overall-prijs. Bij de expediteurs/exporteurs/importeurs won Nippon Express; bij de (achterland)terminals was het EMO, dat ook beslag legde op de publieksprijs. foto MG Redacties) WIJ KLEDEN HEEL UW SCHIP AAN! BANKEN GORDIJNEN TAPIJT VINYL BEDDEN MATRASSEN www.degostofferingen.nl Dijkje 1 Nieuwendijk T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 info@degostofferingen.nl

Binnenvaartkrant