Views
3 years ago

2011-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 38

De Binnenvaartkrant 38 12 april 2011 WIJ WENSEN SCHIP EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Wij wensen Van Beemen Tankvaart veel succes met het mts Europa en.. en voor Van Beemen Tankvaart is onze wens: “ In eendrachtige samenwerking op naar een goed rendement” JAEGERS SHIPPING B.V. Van Vollenhovenstraat 3 3016 BE Rotterdam Tel. 010-2412284 Fax. 010-2412295 e e n b e h o u d e n v a a r t ! Wir Wünschen Van Beemen Tankvaart mit MTS Europa allzeit Gute Fahrt. Wir haben den kompletten Wohnungsausbau inkl. Möbel, Küchen, Sanitär- und Fliesenarbeiten sowie den kompletten Ausbau des Ruderhauses einschl. Pultanlage ausgeführt. Wir wünschen Van Beemen Tankvaart und der Besatzung von MTS Europa allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel DUISBURG Anker- Und Verholwinden, Koppelwinden Industrie-,Wasserbau und Schiffsmechanik Fabrikation und Reparatur ” Wir wünschen dem neuen mts Europa mit den von uns gefertigten und gelieferten Ankerwinden allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel. ” Schlickstrasse 15 47138 Duisburg Deutschland Internet: www.windenbau.de Tel. : +49 203 4499970 Fax. : +49 203 44999744 E-Mail: stegerwindhagen@aol.com Wij wensen Van Beemen Tankvaart met het mts Europa BEHOUDEN VAART Voor het mts Europa verzorgden wij: Mitsubishi type S8U-C2MPTK, 1826 pk / 1060 omw. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 39 12 april 2011 Na meer dan halve eeuw eindelijk nieuw schip DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Hij vaart al meer dan een halve eeuw, waarvan meer dan de helft als zelfstandig kapitein-eigenaar. En nog nooit bezat hij een nieuw schip. Nu Coos van Beemen afbouwt en het merendeel van het werk laat aan zijn zoon Eduard, is het dan toch zo ver. Vanwege de aanstaande dubbelwandigheidseisen werd de pas 16-jarige tanker Europa van de hand gedaan en vervangen door een nieuwe, dubbelwandige tanker die gaat varen onder dezelfde naam. Coos en Eduard van Beemen zijn Nederlanders die wonen in België; het bedrijf van Coos is gevestigd in Luxemburg; en hun tanker vaart onder Duitse vlag, met als thuishaven Markranstedt. Het zou een logische verklaring zijn voor de naamkeuze van het schip. Van Beemen senior beaamt glimlachend deze logica, maar stelt dat de naamkeuze een stuk eenvoudiger ligt: “Ons vorige schip heette Europa en mijn zoon wilde die naam graag behouden, vandaar. Het is een herkenbare en gemakkelijke naam in binnen- en buitenland.” (foto’s Jan Johan ten Have) Sloop De nieuwe Europa is volledig gebouwd en afgebouwd bij Groningen Shipyard in het Groningse Waterhuizen. Dat de familie Van Beemen de order voor het nieuwe schip daar plaatste, was te danken aan het initiatief van werfeigenaar Christian Hochbein. “Hochbein kwam spontaan bij ons aan boord om te vragen of hij ons schip kon overnemen”, vertelt Van Beemen senior. “Hij kwam met een uitstekend aanbod. Op dat moment was er nog geen sprake van dat Groningen Shipyard een nieuwe tanker voor ons zou gaan bouwen. Dat kwam pas in een veel later stadium.” “Toen we de knoop hadden doorgehakt over de vraag of wij onze tanker Europa wilden verkopen, hebben wij een aantal maanden nagedacht over onze toekomst. Ons bedrijf is al ruim dertig jaar actief in de tankvaart, maar wij zagen ook dat de markt voor de komende jaren behoorlijk verzadigd is, wat de markt sterk onder druk zet. Er worden volop tankers bijgebouwd en eigenlijk zou er voor elke nieuwbouw een enkelwandig schip uit de markt gehaald moeten worden. En nu dragen wij hieraan zelf bij. Want onze vorige Europa wordt bij Groningen Shipyard omgebouwd naar dubbelwandig. Aan de andere kant: de dubbelwandigheid wordt wet, dus we moesten wat. En een schip uit 1994 breng je ook niet naar de sloop.” Coos en Eduard van Beemen nemen dubbelwandige tanker Europa in gebruik Van de wal Coos van Beemen is van oorsprong niet afkomstig uit een scheepvaartfamilie. Hij ging als jonge knaap van de wal aan de slag als scheepsjongen en het varen beviel dermate goed dat hij zijn hele werkzame leven in de scheepvaart actief bleef. Na vijf jaar werd hij schipper bij Ribbens uit Bergen op Zoom. Daar werkte hij vier jaar. Toen ging hij aan de slag als afloskapitein, met name in de tankvaart. Dat hield Van Beemen vele jaren vol. In 1972 koos hij voor een betrekking als loods van coasters op de Rijn. In 1980 werd hij zelfstandig op zijn eerste eigen tanker, een 1000-tons stookolieschip. Dat ruilde hij een decennium later in voor een grotere tanker, een 2000-tonner. In 2005 verkocht hij die naar Hongarije om te gaan varen op de Europa, met een laadvermogen van 2700 ton. Tweede woning Qua laadvermogen verandert er met de ingebruikname van de nieuwe Europa niet erg veel. Het nieuwe schip, met een lengte van 110 en een breedte van 11,45 meter, heeft een vergelijkbaar tonnage. Het laadvermogen wordt enigszins beperkt door de tweede woning, die voorop het schip is gebouwd. Want hoewel Eduard in principe op het schip gaat varen en pa Coos vanaf de wal ondersteunende diensten biedt, wil hij ook kunnen bijspringen bij het varen. De Europa wordt aangedreven door een 1830 pk sterke Mitsubishi S8U hoofdmotor. De hulpset bestaat uit maar liefst vier generatoren, waarvan er eentje in het vooronder staat, in een silence pack vanwege de nabijheid van de woning voorop. Dit is een van twee Caterpillars van 80 kVA. De pompen worden aangedreven door en generator van 130 kVA en voor aandrijving van de boegschroef is een generator met een vermogen van 650 kVA aan boord. “De motoren vormen het hart van het schip, daarvan moet je er voldoende hebben”, zegt Van Beemen senior. Voor de overslag van lading is de Europa uitgerust met acht Marflexpompen. De elektrische installatie en uitrusting met nautische apparatuur kwam voor rekening van Katlek & Brödlin uit Duisburg. De eveneens Duitse firma Wessels uit Haren (Ems) leverde het stuurhuis en verzorgde de betimmering van zowel dat stuurhuis als de woningen. Blij De bouw van de Europa verliep voorspoedig. De cascobouw ging eind september van start en op 10 december was de Europa het laatste schip van 2010 dat bij Groningen Shipyard te water ging. De tanker werd bijna vier weken eerder dan gepland opgeleverd, wat uiteraard leidde tot tevredenheid bij vader en zoon Van Beemen. Het schip vertrok vrijdagochtend 18 maart van de werf. Op dat moment trok juist de markt voor minerale oliën weer wat aan dankzij stijgende olieprijzen, wat zeer welkom is in de vrije vaart waarin de familie Van Beemen zich begeeft – zij het wel exclusief voor bevrachter Jaegers. Aan het eind van het gesprek blikt Van Beemen nog even terug op het eerste en waarschijnlijk enige nieuwbouwproject in zijn binnenvaartloopbaan: “Ik ben blij dat we het zo ver hebben gekregen.” Wie leverden aan het mts Europa Groningen Shipyard B.V. Afbouw Bank für Schiffahrt (Bfs) Duisburg Financiering Jaegers Shipping B.V. Bevrachting Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Ankerbeer B.V. Stabiliteitsberekeningen en engineering S.U.K. Classificatie Germanischer Lloyd Classificatie Koedood Dieselservice B.V. Mitsubishi voortstuwing type S8U-C2MPTK 1826 Pk / 1060 omw. Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor Marine Cluster Friesland Inbouw complete machinekamers ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W12000C, 3,276:1, PTO type 0, voor aandrijving van stuurwerkpomp, 24V solenoid t.b.v. elektrische bediening, Vulkan elastische koppeling Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 5-blads schroef 1800 diameter, high skew design Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima, diameter 1816. MS Schiffstechniek Stuurwerk Blokland Non-ferro B.V. Beunkoelers Dolderman B.V. Generatorsets RAFA B.V. Ramen Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. Omega boegschroef type 31120-4k met een vermogen van 330 kW/ 1780 rpm Verhaar Omega Air & Nitrogen 2 Verhaar Omega startluchtcompressoren type VO-ST3/30 incl. 2 startluchtketels type VO- 250-GL. Verhaar Omega schroefcompressor VO-15/10-500ALR incl. adsorptiedroger, geheel opgebouwd op 500 liter lloyds ketel WindeX Engineering B.V. Airconditioning overdrukinstallatie, RVS Klaproosters Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Kadlec & Brödlin GmbH Komplette elektrische und elektronische Ausrüstung, Tankmeßsystem und Software, 2-Draht Bussystem im Zusammenhang mit SPS, Touchscreen Monitoring System, 2x Furuno MGP RHRS2005 TFT Radaranlage, Nauticast AIS- Transponder , JRC JLR20 GPS-Kompass, Radio Zeeland SIGMA 550 Kombipilot, Radio Zeeland SIGMA 120 Echolot, Radio Zeeland SIGMA 130 Windmessanlage, Radio Zeeland SIGMA 700 Sprechanlage, 3x Funkanlage Sailor RT2048 mit Falcon-Line Blende, Computersystem, GSM Telefonanlage, Kamerasystem, 15“ + 19“ SIGMA Design TFT-Monitore, Travel Vision Duo Satellitenanlage, Zöllner Typhon Anlage Mastervolt B.V. Omvormer/ acculader RUSCH-PUMPEN FABRIK GmbH Pompen Homa pompen B.V. Vuilwaterpomp unit G. Theodor Freese GmbH & Co. KG Schilderen en conserveren machinekamer, stralen en conserveren van ladingtanks Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhuis met hefkolom en stuurhuistrap. Volledige betimmering van woning en stuurhuis en levering sanitair, keuken en volledige stoffering. Steger & Windhagen GmbH Windenbau Ankerlieren Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Ankers, kettingen, schroefas, roeren en roerkoningen Scheepskranenbouw Arnhem B.V. Misty autokraan Winel B.V. Ontluchtingen Bunkerstation Heijmen B.V. Smeermiddelen en scheepsbenodigdheden Deymann Rohrbau Dekleidingen Marflex B.V. 8 MarFlex electrisch gedreven Deepwell ladingpompen, type MDPD-80, met een capaciteit van 100 m³/uur, 8 x MarFlex luchtgedreven nazuigpompen Kampers Pompservice B.V. Restlading/ noodladingpomp Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen

Binnenvaartkrant