Views
3 years ago

2011-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 12 april 2011 Vinotra 10 is antwoord op schaalvergroting in zeevaart >> Vervolg van pagain 23 Een ontwikkeling waarvoor de kiel van de eerste megatanker Jade in 2005 werd gelegd. Sindsdien is de Vinotra-vloot samengesteld op basis van subcontractors en inbreng van aandeelhouders. De Vinotra 10 is het eerste schip in eigen beheer en draagt er toe bij dat de schepen in vier jaar tijd van enkel- naar dubbelwandig zijn ontwikkeld. Ook is er een verzadiging in transport van zwarte minerale oliën, die weer diversiteit verlangt in de havens. De Rotterdamse Tankvaart Rederij is hieruit ontstaan. Op de valreep heeft Herman Goossens nog een primeur met de oprichting van Vinotra Deutschland, waar Edgar Seeberg als operationeel manager aan het roer staat. Om de very large container carriers (VLCC’s) van 18.000 TEU te bevoorraden heb je schepen zoals de Vinotra 10 nodig. De bunkerbehoefte van deze VLCC’s na zestig dagen rondreis ligt rond de 12.000 ton en liefst binnen zes uur tijd. De voortstuwing van deze reuzen bestaat uit dieselmotoren van 118.000 pk die zo’n 10 tot 13 ton brandstof per uur gebruiken en waarbij 110 ton smeerolie in de motor zorgt dat de zaak niet vast loopt. Argos, die bunkeropdrachten geeft aan Vinotra, is daar graag nauw bij betrokken. Visie van toen Erik Kooren die zijn ‘kind’ tijdens de proefvaart volwassen ziet worden, heeft voldoening. Niettemin grijpt hij nog even terug naar 2006 toen het idee voor deze Vinotra 10 geboren werd. De visie van toen op ontwikkeling, wetgeving, personeel en schaalvergroting was een andere dan die van vandaag. Een casco dat vier jaar te laat komt, verdient links- en rechtsom aanpassing. Aan het beginconcept is dan ook veel gesleuteld volgens ing. Erik Kooren, die als stuurman op de Clearwater zijn zoutwaterimago verkreeg. Hij begint met: “Het casco (foto’s Johan de Witte) is destijds door mijn vader Anton en Pierre Verhoeven bij Rensen besteld. Kees Kooren haalde tijdens de afbouw dagelijks de spijkers uit het vuur. Zelf was ik vanaf het begin bij de tekeningen en survey op de Chinese werf betrokken.” “We hebben in een later stadium gekozen voor een Scheldehuid. Met veiligheid en een makkelijk werkbaar schip voor ogen zijn er veel aanpassingen uitgevoerd. Het trunkdek heeft dekschuinte voor optimale tankinhoud. Er zijn deepwellpompen gekozen voor ladingdiversiteit, waarbij ook goed gefocust is op het leidingsysteem.” Erik is ook verantwoordelijk voor de EBIS-check die nog gaat komen. Certificaten, checklists, onderhoudsysteem et cetera…Kooren heeft structuur! Het wordt bewezen door de drie kapiteins van de Vinotra 10: Bas van Nes is 28 jaar medewerker, Ron Meurs 32 jaar en John van Voorst is de benjamin in dit gezelschap. Eveneens is Kooren trouw aan betrouwbare leveranciers, zoals het timmerbedrijf van Dick van Staveren, dat reeds een 7-tal schepen voor de firma van comfort voorzag. Tevens is hij verantwoordelijk voor de kop boven dit artikel (op pagina 23) om de inhoud van dit schip in barrels te vertalen! Voordat we de haven in varen, moeten de boegschroeven nog aan Bureau Veritas bewijzen dat ze de gang erin houden. Hét moment voor Mark Verhaar! Hij heeft vertrouwen in hetgeen zijn firma levert. Govert Smit laat zich ontvallen: “‘t is weer gelukt.” Voor Smit, projectleider Harry Pols en medewerkers was dit een buitenbeentje, waarbij je tijdens installatie onder andere voortdurend aanloopt tegen de grote holte van zo’n schip. Stellingbouw wordt dan een belangrijk onderdeel van afbouw en kost veel tijd. Ook als er vier megaschepen tegelijk in afbouw zijn en er wordt bijvoorbeeld een bunkergiek van 40 ton afgeleverd, vraagt dat coördinatie. Logistiek is zo’n project ingewikkeld. A. van Staveren & Zn Berg Maritieme Meetsystemen feliciteert bunkerschip Vinotra 10 en wenst het een ruim bemeten toekomst! Wij wensen European Barge Company veel succes en een behouden vaart. MEETTECHNIEK VAN TOP NIVEAU 088 BERGMMS WWW.BERGMM.NL Radarstraat 14 · 2901 AV Capelle aan den IJssel · Tel. 010 451 81 77

De Binnenvaartkrant 27 12 april 2011 Excellence Queen: de nieuwe ‘First Swiss Lady’ DOOR HANS HEILIGERS De Excellence Queen heeft haar eerste reis van Amsterdam naar Basel er nog maar net op zitten. Na een dagje rust krijgt ze heel veel belangstelling voor de doop, zowel van het toegestroomde publiek uit Basel als van de media. Die hebben het nieuwe mps Excellence Queen meteen al uitgeroepen tot de nieuwe ‘First Swiss Lady’. Zonder die toevoeging – maar wel met veel trots – is het schip in Basel bijgeschreven in de nationale binnenvaartregisters. In Basel is er al vroeg op zaterdagmiddag veel belangstelling voor het nieuwe mps Excellence Queen dat met zusje Excellence Royal ligt afgemeerd langs de kade van de Rheinhafen op het Dreiländereck. Er staan partytenten met hapjes, drank en glimmende reisbrochures die je met of zonder toelichting van vriendelijk personeel in zakelijke bedrijfskleding mee naar huis mag nemen. Zonder dat iemand het ziet (denken ze) oefent de bemanning de doop met een kunststof fles die gevuld is met mineraal water. De échte fles staat achteloos op een bank op het voordek. Niet zo’n zuinig formaat als we bij ons zien en die zal naar verwachting dan ook goed uitkomen op onze foto’s. Verder neemt de bemanning nog wat taken over die eigenaren van honden hebben laten liggen op de geliefde route langs het water. Vandaag is parkeren op de kade voorbehouden aan gasten van de Twerenbold Reisen Gruppe, van wie er veel afkomstig zijn uit kringen van touroperators en reisbureaus. Zij zullen voorafgaand aan de doop een tochtje mogen meemaken met het schip. Het gaat goed met de belangstelling en verkoop van reizen binnen het segment van de 5-sterren rivercruising. Ook de vooruitzichten voor de middellange termijn blijven onverminderd goed, zo klinkt die zaterdag uit verschillende bronnen. Goede neus George Rensen bleek zo’n drie jaar terug dus opnieuw een goede neus te hebben gehad door de scope van Rensen-Driessen Shipbuilding te verbreden met het bouwen van passagiersschepen. Daarvan zijn er nu inmiddels twee opgeleverd: de Excellence Royal en de Excellence (foto’s Hans Heiligers) Christine Egerszegi doopt het schip. Queen. En als we Rensen in de loop van de dag vragen of er nog meer plannen voor passagiersschepen bestaan, krijgen we niet direct antwoord maar we zien in zijn ogen dat hij veel meer weet. Diplomatiek vertelt hij dat deze successchepen ook in andere maatvoeringen gebouwd kunnen worden. Wij begrijpen dat hij niet op kleinere schepen doelt en met die vaststelling moeten wij het doen. Overigens denkt Rensen niet slechts aan nieuwbouw in termen van uitbreiding van bestaande volumes maar hij kijkt eveneens naar de vervangingsmarkt. George Rensen en Werner Twerenbold zijn het voor wat betreft de toekomst van de passagiersvaart onherroepelijk met elkaar eens. En ook Werner Twerenbold kan het weten; hij is president van de Twerenbold Reisen Gruppe, een onderneming die haar oorsprong vond in het familiebedrijf dat reeds in 1895 werd opgericht door Jakob Twerenbold. Aanvankelijk was hij portier van het Grand Hotel in Baden, later koetsier. Van daaruit heeft hij het opstapje gemaakt naar zelfstandigheid: hij begon een besteldienst met paarden en wagens. In 1919 was hij een van de eersten die in de omgeving met een vrachtauto reed, een Arbenz. Drie zonen van Jacob begonnen in 1937 de Gebrüder Twerenbold AG en daar werd de basis gelegd voor het reizen per bus. Overdracht en doop in Basel Eerst lokaal, later naar het buitenland. Op dit moment heeft de groep ruim 150 medewerkers in dienst verdeeld over vier toeristische divisies. Snel gezegd is dat het reisbureau voor bus- en vliegreizen. Twerenbold Reisen beschikt over een eigen vloot van 47 comfortabele touringcars. Daarnaast bezit men Reiseburo Mittelthurgau, dat alle boekingen verzorgt voor (rivier)cruises. Imbach Reisen bezorgt wandelaars en fietsers een ideale vakantie met gecombineerd vervoer per touringcar. De laatste onderneming binnen de groep is Swiss Excellence River Cruise, de rederij/exploitant van de Exellence Rhone (2006), de Excellence Royal (2009) en de nieuwe Excellence Queen. Net als zijn ondernemende familieleden die hem daarin voorgingen, is er maar één doel dat Werner Twerenbold voor ogen staat: de klant die zijn reis aan Twerenbold toevertrouwt moet de best mogelijke service krijgen en daaraan de mooiste herinneringen bewaren. Die wijsheden zijn samen met andere duurzame en sociale manifesten onder de noemer ‘reizen in goed gezelschap‘ vastgelegd in de missie van de Twerenbold Reisen Gruppe. Werner Twerenbold noemt zijn personeel “het beste bezit” op de balans van zijn ondernemingen. De wijze waarop Werner Twerenbold binnen deze toonaangevende onderneming opereert, bleef dan ook niet onopgemerkt door de buitenwereld. Dat is ook de reden dat Werner begin dit jaar is onderscheiden. Op de voor veel Zwitsers zeer belangrijke Dag van het Toerisme werd aan hem de Travel Manager Personality Award uitgereikt. Trots Wij maakten reeds eerder kennis met Werner; dat was toen projectmanager Jan Smittenberg ons bij De Gerlien-van Tiem een rondleiding gaf over het schip in aanbouw. We kregen bij Twerenbold meteen het gevoel of we hem al jaren kenden. Als we nu aan boord van de Excellence Queen stappen om deze charismatische gastheer te feliciteren met de oplevering en het in de vaart nemen van zijn schip, ontgaat hem tussendoor totaal niets: de zorg voor zijn gasten ‘zit er gewoon ingebakken’. Ondertussen arriveren op de kade een showband en een folkloristische groep die we – misschien oneerbiedig – ‘koebelluiders’ noemen. Een hels kabaal maken ze. Vanaf het zonnedek treden twee Zwitserse beroemdheden op: the Swiss Tenors. Eregast op de Queen is een andere Queen: Sarah Meier, Eiskunstlauf-Europameisterin 2011. Ook het kanton Aargau is trots op Twerenbold. Dat horen we later in de toespraak van Christine Egerszegi, Ständerätin van het kanton. Zij mag vandaag de Excellence Queen dopen. Ze brengt het derde schip van Swiss Excellence River Cruise in verband met alle goede dingen die uit drie ontstaan. Ze hoopt het schip nog vaak te mogen ontvangen maar heeft er ook vrede mee als het vol trots onder Zwitserse vlag op de Rijn, Main, Moesel en Donau vaart. Ze voert de doop op charmante wijze uit. De champagne wordt vandaag eens niet opgesloten in zo’n oerdegelijke Hollandse vierkante ijzeren dwangbuis. De fles gaat met een elegante zwaai via een lijntje aan een uitgestoken verniste pikhaak in éénmaal stuk tegen het schip. Werner Twerenbold, George Rensen en Jacob Bonninga (vlnr). Tijdens het diner vergeet je bijna dat je aan boord bent; zowel door de ruimte als de gerechten die geserveerd worden. In een afsluitende toespraak dankt Werner Twerenbold iedereen die bij de bouw betrokken is geweest en de belangrijke mijlpaal voor de familie heeft mogelijk gemaakt. Hij brengt aan tafel die dank over via George Rensen. Rensen dankt de familie voor het vertrouwen dat ze heeft in Rensen-Driesen Shipbuilding en betrekt daarin ook Jacob Bonninga en ing. Ubbo Rommerts. Ondertussen overhandigt Bonninga twee modellen van de Excellence Queen en hij gaat er vanuit dat die een mooie plaats op het kantoor krijgen. Ook het afsluitende feest doorstond alle strenge kwaliteitseisen zoals die in Zwitserland gelden. NIEUWBOUW EN REPARATIE ! ( 0527-681788 * info@hoekmanshipbuilding.nl www.hoekmanshipbuilding.nl

Binnenvaartkrant