Views
3 years ago

2011-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 12 april 2011 Behouden vaart Van Voorden wenst het mts “Connemara” een behouden vaart en feliciteert de eigenaren met hun mooie investering. Wij leverden een linksdraaiende 5-bladschroef 1700 mm onder keur BV Projectbegeleider Peter Schotanus Van Voorden Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren Citerna S.A. met het mts Connemara en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Van Voorden Optimale Voortstuwingskracht Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Van Voorden Gieterij BV Bossekamp 6 5301 LZ Zaltbommel PO Box 67 NL 5300 AB Zaltbommel The Netherlands T: +31 (0)418 571200 F: +31 (0)418 515790 E: info@vanvoorden.nl www.vanvoorden.nl Hartelijk gefeliciteerd met het mts Connemara Wij leverden: Voormachinekamer Een ballast-ejector, gevoed door een ballast ejector feedpomp met een maximale capaciteit van 350m3/uur. Deze pomp is voorzien van een 45 kW motor en wordt op toeren geregeld met een door EPS geleverde frequentieregelaar. Een lens-/dekwaspomp met een capaciteit van 60m3/uur. Een vuilwaterpomp met versnijmes. Dek Een 25m3/uur Bornemann slobpomp, type W3.Deze set is voorzien van een 7,5 kW motor en wordt toegepast voor het ledigen van de dekleidingen. Achtermachinekamer Een ballast-ejector, gevoed door een ballast ejector feedpomp met een maximale capaciteit van 100m3/uur. Een lens-/dekwaspomp met een capaciteit van 60m3/uur. Voor extra info: info@epsbv.com Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Wij wensen het mts Connemara en bemanning een behouden vaart. Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Proficiat met uw nieuwe mts Connemara Citerna S.A. BEHOUDEN VAART ”CONNEMARA”! Het UNITAS-team feliciteert Citerna S.A. met het gloednieuwe tankschip en verzekert het management van haar enthousiaste inzet om de vaart niet alleen behouden maar ook succesvol te maken! GRONINGEN tel. 050 - 5255500 www.son.nl RIDDERKERK tel. 0180 - 487227 In collegiale samenwerking met 100% BETROKKEN BIJ DE BINNENVAART Rodeloopstraat 67 - B-2170 Merksem (Antwerpen) Shipping: Tel. 03 641 86 20 - E-mail: chartering@unitas-nv.com Administration: Tel. 03 641 86 30 - E-mail: accounting@unitas-nv.com

De Binnenvaartkrant 19 12 april 2011 Succesvolle Belgisch/Nederlandse samenwerking bij afbouw Connemara DOOR JAN HOEK De afbouwkade van Asto Raamsdonksveer leek de afgelopen periode een beetje op een Belgische enclave. In opdracht van Citerna – met als aandeelhouder GSK Brokers uit Antwerpen – werd daar de chemicaliëntanker Connemara afgebouwd. Asto was verantwoordelijk voor de complete afbouw en had in samenspraak met de eigenaren diverse Belgische onderaannemers ingehuurd. Van de Antwerpse kaai 138/140 kwamen onder meer Elft Betimmeringen en Van Stappen & Cada Scheepselectro. De leverancier van de hoofdmotor (1800 pk bij 1000 toeren) was iets langer onderweg naar Raamsdonksveer, want die is gele- verd door ABC uit De Verhaar Omega stikstofinstallatie. De stikstofgenerator. (foto’s Jan Hoek) Gent. Uiteraard waren er ook diverse Nederlandse onderaannemers betrokken bij de afbouw, waaronder Verhaar Omega, dat naast werkluchtcompressoren en ademluchtvoorzieningen ook het innovatieve stikstofgeneratorsysteem heeft geleverd. “De afbouw met zowel Belgische als Nederlandse toeleveranciers is mij uitstekend bevallen”, concludeert Asto-directeur Sjef Peters. “We hebben geweldig samen kunnen werken met bedrijven als Van Elft en Van Stappen, die ook nog eens vakwerk leveren. Alle betrokkenen hebben kunnen merken dat afbouwen op onze nieuwe locatie op industrieterrein de Pontonnier veel plussen heeft: een ruime afbouwkade en vanaf alle windhoeken gemakkelijk bereikbaar.” Gino Debruyne van GSK Brokers bevestigt de woorden van Peters. “Het is er goed werken en Asto heb ik leren kennen als een superbedrijf.” Grote winnaars na de succesvolle samenwerking zijn de eigenaren van de Connemara, want die beschikken nu over een mooie, multifunctionele chemicaliëntanker van circa 3000 ton. Multifunctioneel mag de tanker Connemara (110 x 11,45 meter) zeker genoemd worden. Hij beschikt over elf gecoate tanks met een totale inhoud van 4180 kuub. De elf Marflex-deepwellpompen hebben elk een capaciteit van 100 kuub per uur. Verder beschikt de Connemara over een ketel, spiralen en een door Verhaar Omega Air & Nitrogen geleverd stikstofgeneratorsysteem aan boord. Stikstofgeneratoren Verhaar Omega uit Oegstgeest heeft sinds 1967 een meer dan goede naam opgebouwd met boeg- en hekschroeven en aandrijvingen. Wereldwijd zijn er meer dan 4.000 boegschroefinstallaties geïnstalleerd op binnenvaart- en zeegaande schepen. Vijf jaar geleden kwam het bedrijf op de markt met stikstofgeneratoren en persluchtsystemen. Onder leiding van directeur Jan Verhaar en manager operations Michiel van Duijvendijk is daar een uitgebreide reeks systemen ontwikkeld en ontworpen voor toepassing aan boord van chemicaliën-, olieen gastankers. Aanvankelijk werd voornamelijk aan de zeevaart geleverd, maar sinds enige tijd zijn de systemen ook aan boord van binnenvaarttankers te vinden. Aan boord van de Connemara is type VO-95/500 geïnstalleerd (95 procent stikstof; capaciteit 500 nm 3 /uur). Verhaar Omega levert systemen met een capaciteit van 50 tot 4500 nm 3 / uur. Stikstof is een gas met inerte eigenschappen; het is dus niet brandbaar. Het legt als het ware een deken in de ladingtanks en zorgt voor het niet brandbaar maken van die lading. Van Duijvendijk vertelt over het systeem: “In de zeevaart is wereldwijd een stikstofinstallatie verplicht aan boord van schepen vanaf 20.000 ton. De verwachting is dat voor de kleine zeevaart de ondergrens aanzienlijk verlaagd zal worden.” “In feite is het niet logisch dat bij boord-/boordwerk die verplichting er voor een binnenvaarttanker niet is. De aanwezigheid van het systeem zorgt niet alleen voor veiligheid, maar ook voor onbeperkte flexibiliteit in mogelijkheden. Het grote voordeel is dat een schip met een stikstofgenerator aan boord direct klaar is voor de volgende reis omdat stikstof over alle producten een ‘deken’ kan leggen. Door een beperkt aantal stikstoflocaties en de duur van het ‘laden’ van de stikstof – een schip is gemiddeld zo’n 72 uur kwijt om te ‘stikstoffen’ – wordt derhalve veel tijd gewonnen.” Gebruiksgemak Verhaar Omega is het enige bedrijf in de Benelux en Duitsland die het stikstofgeneratorsysteem speciaal voor de binnenvaart geheel in eigen huis heeft ontwikkeld. Alleen de stikstofmembranen – door de toegepaste modules de meest doorlaatbare membramen ter wereld – zijn niet door Verhaar Omega gefabriceerd. Het systeem is geheel gecertificeerd door onder andere Bureau Veritas en ADR. Van Duijvendijk vervolgt zijn verhaal: “De bediening en besturing zijn op gebruiksgemak ontwikkeld. Het komt er eigenlijk op neer dat vóór het lossen het systeem aangezet moet worden en uitgezet als het schip leeg is. Het systeem volgt het hele verladingproces. Een kleurentouchscreen brengt de controle en werking van de stikstofgenerator duidelijk en overzichtelijk in beeld.” “We mogen stellen dat het door ons aan boord van de Connemara geinstalleerde stikstofgeneratorsysteem zeker voor de binnenvaart innovatief is en een fikse bijdrage aan de veiligheid levert.” Wie leverden aan het mts Connemara Machinefabriek en Handelsmij. Asto b.v. schroefasrem en Stuwa schroefasseals Pinta Unisol B.V. Patrick Huys bvba ladingpomp, type MDPD-80, met een Complete afbouw Damen Marine Components Straalbuis Isolatie uitlaatgassesystemen Levering en aanleg sanitair capaciteit van 100 m³/uur. 11 x MarFlex G.S.K. b.v.b.a. Levering casco Van der Velden Marine Systems Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader SPEEDHEAT Breda Vloerverwarming luchtgedreven nazuigpomp Fortis Bank Business Centre Antwerpen- Stuurpaneel SP2525, roeraandrijving Verhaar Omega Air & Nitrogen BV achterwoning en stuurhuis EPS European Pump Services B.V. Haven Financiering 2DWK6080/60 en roeren 2 stuks Verhaar Omega schroefcompressor VO- Loggers Rubbertechniek B.V. Voormachinekamer, een ballast-ejector, Unitas United Shipping and Trucking hydrodynamische profielroeren HD220 15/10-500ALR incl. adsorptiedroger Flexibele opstelling woning gevoed door een ballast ejector feedpomp Company N.V. Bevrachting NRF B.V. opgebouwd op 500 liter Lloyds ketel. Blommaert BVBA met een maximale capaciteit van 350m3/ Lecour & Co bvba Verzekering Beunkoelers hoofdmotor en generatorsets Verhaar Omega airline filter unit, Verhaar Voormast type Improval, dakradarmast uur. Deze pomp is voorzien van een 45 kW Schepen Onderlinge Nederland u.a. Parker Hannifin B.V Hydrauliekpompen Omega zuigercompressor VO-2/10-150LR type Futura, stuurhuistrap, motor en wordt op toeren geregeld met Vezekering Veth Propulsion B.V. Veth-Jet type 4-K- opgebouwd op 150 liter Lloyds ketel. boordlichtbakken, heklichtbeugel, RVS een door EPS geleverde frequentieregelaar. Bureau Veritas Classificatie 1300, met een e-motor van 465kW@1800 Stikstofgenerator type VO-95/500 incl. 132 hoogglans gepolijst relingwerk op het dek. Een lens-/dekwaspomp met een capaciteit ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. rpm.3 Veth generatorset, SisuDiesel type kW compressor en alle accessoires. Machinefabriek en van 60m3/uur, Vuilwaterpomp met ABC voortstuwingsmotor type 6 MDZC 49DTG-B/UCM274C (81kVA), Inclusief (Belgische) Bureau Veritas afname Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. versnijmes, dek een 25m3/uur Bornemann 1800 pk, 1000 rpm SisuDiesel type 49CTAG-B/UCM274E en (Belgische) ADNR afname. Autokraan 18 mtr., ankerlieren, ankers en slobpomp, type W3. Deze set is voorzien Vulkan - DMR Flexibele opstelling motor (120kVA) en Scania type DI1652M/ Breman Shipping Installation B.V. kettingen. van een 7,5 kW motor en wordt toegepast ADS van STIGT ADSvan Stigt HCM534E (590kVA)voor aandrijving Waterzuiveringsinstallatie Winteb B.V. Ontluchtingen voor het ledigen van de dekleidingen. bedieningssysteem incl. Throttle ramping boegschroef en ladingpompen Kampers Scheepskonstruktie B.V. Letter Bastion Reclamebedrijf Achtermachinekamer, ballast-ejector, module gebaseerd op de ZF Marine Caldic Techniek B.V. Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek. Belettering gevoed door een ballast ejector feedpomp Electronics MicroCommander, op de brug Stamford generatoren type HCM 534E, 1 ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis Vans Bunkers BVBA met een maximale capaciteit van 100m3/ is MC2000-4LR hendel gemonteerd type UCM274 E en 1 type UCM274 C BVBA Broeckx Aluminium Alu. deuren Bunkerstation en Total smeermiddelen uur, lens-/dekwaspomp met een capaciteit Woodward Governor Nederland BV Econosto Nederland B.V. Van Stappen & Cada NV Scheepselectro Total Lubricants Inland Marine van 60m3/uur. Regulateur Afsluiters en appendages Levering Radio holland nautisch pakket Total smeermiddelen Hoveko b.v. Reintjes Benelux BVBA Reintjes WindeX Engineering B.V. Tresco Engineering De Kleijn BV Complete tankmeting en -alarmering met keerkoppeling, type WGF 763 / 3,007:1 Overdrukinstallatie, RVS klaproosters, Tresco Navigis Stralen en coaten van de ladingtanks behulp van Saabradars, alsmede de Discom B.V. paddenstoel t.b.v. het dek en Orlaco Products B.V. Camerasysteem Stam Las en Constructiewerken temperatuur- en drukmeting en Uitlaatgassendempers generatorsets machinekamer ventilatoren. Dacom Werkendam B.V. Alu. machinekamervloer achterschip Stikstofbewaking Van Voorden Gieterij B.V. 5-bladschroef Seafix Fire Fighting Systems Telecommunicatie Leemberg Pijpleidingen & Heatmaster B.V. linksdraaiend, 1700 mm onder keur BV Brandbeveiligingspparatuur RAFA B.V. Ramen Apparatenbouw B.V. Dekleidingen Verwarmingsinstallatie voor de lading De Waal Machinefabriek B.V. G.H. Francois BVBA Elft BVBA Marflex B.V. TankTech B.V. Stuwa schroefasinstallatie met Complete scheepsinventaris Betimmering woning en stuurhuis 11 MarFlex electrisch gedreven Deepwell Tankinhoudsmeting

Binnenvaartkrant