Views
3 years ago

2011-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 12 april 2011 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht TE KOOP Sigma ANTIFOULING, roodbruin 20L voor € 250,- Tel. 06-21429027 JACHTHAVEN VRAAGT TE KOOP Drijvend clubgebouw of i.d. beton of staal, 25.00 x 7.00 mtr. Tel. 06-53382704 TOLHUIS SHIPPING BV ZOEKT voor de tankschepen Bolero IV en Bolero V, matrozen en stuurmannen. Loon volgens Nederlandse condities Schr. sollicitaties naar: sdv@tolhuisshipping.nl VOOR MS-LEYLA zijn wij opzoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. www.huizinga-snijder.nl Rederij Dijkhuizen Rondvaarten & Partyschepen zoekt per 1 mei 2011: Fulltime Kapitein / Stuurman (Naast de vereiste papieren, beschikt men over goede communicatieve vaardigheden alsmede technische kennis.) Het betreft dagvaartochten in Zeeland en is geen continuevaart. Informatie 0118-419367 Reacties: Postbus 2, 4380 AA Vlissingen. info@Rederij-Dijkhuizen.nl TE KOOP SLEEPDUWBOOT IJSLAND Afm. 20 x 6 x 2.40 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie Tel. 06-53153374 OOK VOOR TIJDELIJKE MATROZEN EN STUURMANNEN VOOR MEER INFORMATIE: henri.middel@christaintershipping.lu Tel.: 00352691137548

De Binnenvaartkrant 11 12 april 2011 Achterland bepaalt kracht zeehaven Vervoersknooppunten moeten bereikbaar zijn, maar lukt dat nog wel nu de files op onze wegen almaar toenemen? Daarover debatteerden transportdeskundigen tijdens de Antwerpse Havenlunch. Theo Notteboom, hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen, stelde tien jaar geleden in zijn doctoraalthesis dat men een zeehaven met zijn voor- en achterland het beste als één geheel kan beschouwen. “Een bijna profetische vaststelling”, zei prof. em. Willy Winkelmans, die het doctorale proefschrift destijds begeleidde. “De concurrentiepositie van zeehavens wordt in steeds grotere mate door het hinterland bepaald. Als gevolg daarvan zijn de havens hun strategie aan het veranderen. Ook de Rotterdamse havendirecteur Hans Smits heeft onlangs de bereikbaarheid van de haven als succesfactor nummer één genoemd.” Concurreren Volgens Notteboom is de toegankelijkheid van havens opgebouwd uit meerdere lagen. Infrastructuur is belangrijk, maar het is niet de enige voorwaarde voor succes. Ook transportdiensten en goede logistieke oplossingen zijn een vereiste. “Een sterk ontwikkelde haven als Antwerpen moet competitiviteit halen uit het excelleren in de organisatie van logistieke ketens.” Naast deze fysieke bereikbaarheid is volgens Notteboom ook mentale toegankelijkheid nodig. Wat dat laatste betreft heeft de Antwerpse haven in het verleden steken laten vallen. Het ‘project Azië’ dat een paar jaar geleden van start ging, verliep moeizaam. “Dat kwam gedeeltelijk door de perceptie die andere havens al hadden geschapen. Anderzijds was Antwerpen lange tijd niet aanwezig in de logistieke systemen in Azië.” Notteboom waarschuwde voor het Filips de Goedeprijs voor Procter & Gamble De vestinig van Procter & Gamble uit Grimbergen heeft de Filips de Goedeprijs 2011 in de wacht gesleept. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits overhandigde de tweejaarlijkse onderscheiding op het symposium ‘Innoveren in de binnenvaart? Natuurlijk!’ van Waterwegen en Zeekanaal. Theo Notteboom (links) in gesprek met Willy Winkelmans. (foto Sarah De Preter) verschil in snelheid waarmee op dit moment infrastructuur wordt aangelegd, zowel in Antwerpen als Rotterdam. “We anticiperen sterk in termen van haveninfrastructuur. Denk aan het Deurganckdok en de Tweede Maasvlakte. Maar op het vlak van achterlandinfrastructuur lopen we achter de feiten aan. We denken dat we dit door prijsbeleid en kilometerheffing kunnen oplossen. Dat is slechts gedeeltelijk waar; zonder infrastructuur kom je er niet.” In de toekomst, zo voorspelt Notteboom, zullen niet zozeer individuele havens maar wel groepen havens elkaar beconcurreren. “Binnen Europa zie je nu al pakketten verschuiven van noord naar zuid. Ik verwacht dat de Rijndeltahavens en de havens aan de Middellandse Zee een slacht zullen gaan leveren op het gebied van de achterlandtrafieken.” Notteboom adviseert zeehavens zich niet als logistiek eiland te beschouwen maar zich te verkopen “ Havens moeten fysiek en mentaal toegankelijk zijn ” vanuit het netwerk waarin ze zich bevinden. In dat kader wijst hij op de noodzakelijke samenwerking met binnenhavens, waarover havenautoriteiten tien jaar geleden niet eens nadachten, maar die inmiddels verregaande vormen aanneemt. Inland terminals In heel Europa is de congestie op de weg de laatste jaren angstaanjagend toegenomen, waardoor de bereikbaarheid van havens in het gedrang komt. Luc Jonckers, manager bij logistiek dienstverlener TCL, Met de Filips de Goedeprijs wordt een instantie of persoon in het zonnetje gezet die positief heeft bijgedragen aan de groei en de uitstraling van de binnenvaart. Procter & Gamble is daar een mooi voorbeeld van. “We hebben een logistieke strategie ontwikkeld om onze transportketen te vergroenen zonder de transporttarieven te verhogen”, aldus logistiek manager Eric Laenens van de mutlinational in huishoudelijke en verzorgingsproducten. “Dat leidde tot een modal shift naar het water.” “In de toekomst willen we de Europese markt toeleveren via enkele grote, centraal gelegen, multimodale distributiepunten. Het is onze ambitie om tegen 2015 30 procent Eric Laenens van Procter & Gamble ontvangt de Filips de Goedeprijs van minister Crevits. (foto Sarah De Preter) pleitte voor een intelligente ontsluiting van de havens op lange termijn. “We moeten ons geen illusies maken: in de toekomst zullen we niet veel wegbevorderende maatregelen meer zien. We moeten van alle modi gebruik maken om onze welvaart op lange termijn te garanderen.” Joop Mijland van CMA CGM Belgium wees op de schaalvergroting in de containervaart. Er bestaan nu al plannen voor de bouw van schepen tot 20.000 TEU. Volgens Mijland zal de draaitijd van containerschepen op zee langer worden, terwijl de lading steeds sneller naar het achterland zal moeten worden gebracht. Hij vroeg zich af of de fragmentatie van het achterland wel zo handig is: men komt bijna om de 30 kilometer een terminal tegen. “Daardoor maak je het vervoer van containers zeer gefragmenteerd.” Lees op www.binnenvaartkrant.nl het het uitgebreide artikel over de discussie tijdens de Havenlunch. van onze lading met alternatieve transportmodi te vervoeren. Daarmee houden we 100.000 vrachtwagens van de weg en reduceren we de CO 2 -uitstoot met 67.500 ton per jaar. We zijn er ernstig mee bezig en deze prijs is een erkenning van de inspanningen die we hebben gedaan.” Steeds meer grote bedrijven ontdekken de binnenvaart als alternatief voor het wegvervoer. Een prima zaak, zei Harald Koethe van de leefmilieucommissie bij PIANC. “De keuze van grote bedrijven om via het water te vervoeren kan het bewustzijn voor de sector vergroten. Het heeft een signaalfunctie.” Thierry Vanelslander van het Steunpunt Goederenstromen aan de Universiteit Antwerpen spoorde de binnenvaartsector aan om klaar te staan voor deze ontwikkeling. “Durf vooruit te kijken, te innoveren en je eigen imago in de verf te zetten.” Aalst zoekt uitbater terminal Aan de industriezone Wijngaardveld in Aalst wordt een kade aangelegd voor het laden en lossen van containers. Uit een economische studie van het Vlaams Gewest blijkt dat er zo’n 10.000 TEU op jaarbasis zouden kunnen worden overgeslagen. Waterwegen en Zeekanaal en de stad Aalst zijn op zoek naar een exploitant voor de nieuwe terminal, die Aalst via de Dender en de Schelde met de haven van Antwerpen verbindt. Potentiële uitbaters kunnen zich tot 30 juni kandidaat stellen bij Waterwegen en Zeekanaal. De vaarwegbeheerder wil nog voor het einde van dit jaar een concessie uitschrijven. In Aalst is onder meer brandstoffenhandelaar Gabriëls al enkele jaren vragende partij voor meer binnenvaart op de Dender. Die is nu slechts toegankelijk voor schepen tot 600 ton. Het regionale bedrijfsleven zou graag zien dat de Dender wordt verruimd voor schepen tot 1350 ton. Tegen 2013 moet een technisch dossier over dit project klaar zijn. Daarna moet de Vlaamse overheid nog het nodige geld vinden om de Dender te verruimen. Meepraten over mobiliteit De Vlaamse overheid ontwerpt een nieuw mobiliteitsplan. Omdat mobiliteit een zaak van iedereen is, roept de overheid burgers op hun stem te laten horen. Waar moet de overheid prioriteiten leggen om files, milieuhinder en verkeersonveiligheid tegen 2020 en 2030 aan te pakken? Meningen zijn welkom op www.mobiliteitsplanvlaanderen.be, waar men tot 29 mei kan deelnemen aan een enquête. Bospoortbrug weer open In Halle is de Bospoortbrug over het kanaal naar Charleroi weer opengesteld voor het verkeer. De brug was sinds eind september dicht door stabiliteitsproblemen. Die zijn inmiddels verholpen, maar het gaat wel om een tijdelijke oplossing. In het kader van de modernisering van het kanaal wil Waterwegen en Zeekanaal de brug op termijn compleet vervangen.

Binnenvaartkrant