Views
3 years ago

2011-07

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Twee
  • Maritieme
  • Bedrijf

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 29 maart 2011 Berg Maritieme Meetsystemen feliciteert mts Atlantic Progress en wenst het een ruim bemeten toekomst! MEETTECHNIEK VAN TOP NIVEAU O88 BERGMMS WWW.BERGMM.NL Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: Wij wensen het mts Atlantic Progress en haar bemanning een behouden vaart. ++ Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 De volledige afbouw van het mts Atlantic Progress werd door ons verzorgd. Wij wensen Atlantic Schepen Exploitatiemaatschappij B.V. een goede en behouden vaart. Hartelijk gefeliciteerd met het mts Atlantic Progress Wij leverden: Vier stuks Bornemann ladingpompen, type HC 232. Deze ladingpompen zijn geschikt voor het verpompen van zware stookolie (500 cSt), capaciteit 500 m3/uur bij een druk van 8 bar. Deze units worden aangedreven door drukvaste (EEx-de) ABB elektromotoren met een vermogen van 200 kW. Bij deze pompinstallaties is een volledig EPC automatiseringspakket geleverd. Pompunits zijn voorzien van elektronische druk- en droogloopbeveiliging en kunnen zowel vanaf dek, vanuit de machinekamer of vanuit de stuurhut worden bediend. Dit EPC systeem voldoet aan de regelgeving die door de verschillende klassebureaus is voorgeschreven. Voor extra info: info@epsbv.com Rensen Shipbuilding B.V. Postbus 61 2920 AB Krimpen aan den IJssel IJsseldijk 97-1 2901 BR Capelle a/d IJssel Telefoon 010-258 42 55 Telefax 010-258 42 56 Email info@smits-mf.com Een behouden vaart Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Wij wensen het mts Atlantic Progress en bemanning een behouden vaart. Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Rensen Shipbuilding B.V. heeft het casco, het ontwerp en de levering van het complete schip mogen verzorgen voor Atlantic Schepen Exploitatiemaatschappij B.V. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl

De Binnenvaartkrant 15 29 maart 2011 Atlantic Progress zwaargewicht van de firma DOOR JOHAN DE WITTE Als we maandag 21 maart bij Smits Machinefabriek & Scheepsreparatie aan boord gaan is er een enorme progressie gaande op de 135 x 17,50 meter grote Atlantic Progress. Gerekend naar de staat van uitvoering en afwerking is het nog een schip in wording. Voorop, aan dek, machinekamer of stuurhut…niets is volledig. Volgens Smits’ projectleider Harry Pols wordt er over twee dagen proef gevaren. Hoogspanning dus; niettegenstaande schuift de bunkertanker op woensdag 23 maart fotogeniek onder de Van Brienenoordbrug door. Het casco leverde Rensen-Driessen Shipbuilding vanuit China. De uitstekende kwaliteit bewijst dat Chinezen met relatief weinig faciliteiten veel bereiken. Smits Machinefabriek installeerde deze tanker voor Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. Zo veel mogelijk uniform Het schip heeft vier ladingpompen en een bunkermast. In de enorm grote en vooral hoge machinekamer staat tweemaal 1550 pk type 6M20 MAK als voortstuwing. De equipement is hier niet verstopt maar servicevriendelijk opgesteld. Werkina regelde en installeerde alles op elektrisch gebied. De timmerlieden van Teunis Verveer uit Zwijndrecht realiseerden het wooncomfort. “De Atlantic Progress is het zwaargewicht van onze vloot”, aldus Andreas van Winssen, hoofd technische dienst binnenvaart van Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. “Materiaal en equipement zijn van hetzelfde laken een pak als de overige nieuwbouw van de laatste jaren. Zo veel mogelijk uniform is altijd een streven. Ook verschillende onderaannemers zijn al jaren bij Atlantic aan boord. Deze bunkertanker is toekomstproof en sluit voorlopig de rij betreffende nieuwbouw.” ‘Atlantic’ achterop een rood ketelpak geeft kans op een gesprek met de kapitein. Echter, Emiel Becker is een aimabele varensman die met een grimas en ‘kan-het-ook-niethelpen-gebaar’ duidelijk maakt dat hij echt geen tijd heeft voor een interview. Hij komt derhalve niet verder dan: “Maak er een goed verhaal van, want het wordt een fantastisch schip.” In de grote en hoge machinekamer staat tweemaal 1550 pk type 6M20 MAK. (foto’s Johan de Witte) Hij blijkt de ‘smeerolie’ van de afbouw en zijn telefoon bevestigt dat; dus gaan we alleen op pad. Sentiment op de werkvloer De lente verwarmt het trunkdek van de Atlantic Progress. Op de achtergrond de Van Brienenoordbrug en scheepvaart op de Noord. Tussen het leidingwerk klinkt uit een verscholen radio, onze overheid pompte miljarden in de ING, waarvan de baas een bonus in de wacht wil slepen. Werkelijkheidszin versus graaicultuur! Klaarblijkelijk wordt er weer winst gemaakt, 1 miljard is alweer afgelost. Een schril contrast met de recessie die maar geen geschiedenis wil worden. Van wat in 2008 is gaan zweren, doet in 2011 nog veel pijn. Bij het passeren van tank 6 klinkt Gadaffiaanse gekte uit de speaker! Bijna bij de scheepsbrug horen we slimme deskundigen in één programma 180 graden draaien. Onberekenbare ‘deviatie’ van de journalistieke koers leidt tot ongeloofwaardigheid. Gelijk of ongelijk maakt niet uit, als je maar bij Pauw & Witteman aan tafel schuift. En ondertussen lopen we op het ‘topsportterrein’ van Smits Machinefabriek en legio onderaannemers die in vijf maanden een jaarproductie van de wal zien te krijgen. Van de vier casco’s kwamen er een paar twee jaar te laat binnen en de rest was twee maanden te vroeg voor de wal. Desondanks moet het kwartet in vier opeenvolgende dagen proefvaren. Daarna treed er bij de firma die de laatste tien jaar pakweg 65 schepen afbouwde, een infarct aan orders op. Voordat we in de machinekamer afdalen, komen we tot de conclusie dat ‘de wereld dóór draait’. Evenwel: ‘goede of slechte tijden’, zo’n fantastische tanker fascineert het maritieme hart. De visitekaart van de Nederlandse bunkervloot ligt op het bureau bij alle grote rederijen, wereldwijd! Wie leverden aan het mts Atlantic Progress Smits Machinefabriek en schroefasremmen, Stuwa schroefasseals ketel Handelsonderneming Beerens B.V. Expl. MIJ. Bunkerrama B.V Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw Damen Marine Components WindeX Engineering B.V. Alu sierdakradarmast, alu stuurhuistrap Levering gasolie Rensen Shipbuilding B.V. 2 straalbuizen type Van de Giessen Optima, Airconditioning, overdrukinstallatie, Radio Holland Netherlands B.V. Hempel (The Netherlands) B.V. Ontwerp casco en levering compleet schip diameter 1762 mm. ventilatoren, RVS Klaproosters Nautische apparatuur Coating overig INEC B.V. Tekeningen Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers ADT Fire & Security PERISKAL Group Tresco Inland ECDIS Viewer Veka Piping & Industrie Dekleidingen Marsh B.V. Verzekering Parker Hannifin Hydrauliekpompen Brandbeveiligingspparatuur Orlaco Products B.V. Camerasysteem EPS European Pump Services B.V. Lloyd’s Register of Shipping EMEA Pon Power B.V. 2x1- DIESELAGGREGAAT, Unisafe Marine Firefighting & Safety Dacom Werkendam B.V. Vier Bornemann ladingpompen, type HC 232. Classificatie bestaande uit:1 - CATERPILLAR Equipement Bavaria poederblussers Telecommunicatie Deze ladingpompen zijn geschikt voor het Machinefabriek Bolier B.V. SCHEEPSDIESELMOTOR, TYPE C18 Acert 1 - Leemberg Pijpleidingen & RAFA B.V. Ramen verpompen van zware stookolie (500 cSt), 2 MAK voortstuwingsmotoren STAMFORD SCHEEPSGENERATOR, TYPE Apparatenbouw B.V. Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. capaciteit 500 m3/uur bij een druk van 8 bar. Rubber Design B.V. HCM534 F ( frame)Prime vermogen: 725 Machinekamerleidingen Betimmering Deze units worden aangedreven door Flexibele opstelling hoofdmotoren kVA (60 Hz.) Frequency regeling B 1 - Solak Las- & Montagebedrijf B.V Gerard Jansen drukvaste (EEx-de) ABB elektromotoren met EMHA Technisch Bureau B.V. Caterpillar Scheepsdiesel motor Type C18 Aluminium machinekamerplaten Levering sanitair aanleg sanitair een vermogen van 200 kW. Bij deze uitlijnen hoofdmotoren acert voor boegschroef aandrijving. Werkina Werkendam B.V. Alderliesten Tegelzetter pompinstallaties is een volledig EPC ADS van STIGT Vermogen 486 pk ,357 Kw bij 1800 omw/ Leveren en instaleren van de complete Electric Comfort Vloerverwarming automatiseringspakket geleverd. Pompunits 2 Masson Marine keerkoppelingen type min. C 2x1 – DIESEL AGGREGAAT elektrische installatie, incl. 2-draads data Dego Stofferingen B.V. zijn voorzien van elektronische druk- en MM W 18000, 3,407:1, PTO type ), voor Caterpillar C 4.4 VERMOGEN 107 kva , besturing, het monitoring systeem met Complete stoffering droogloopbeveiliging en kunnen zowel vanaf aandrijving van stuurwerkpomp, 24v 50Hz , 1500 omw/min. touch-screen bediening, het complete Blommaert BVBA Voormast dek, vanuit de machinekamer of vanuit de solenoid t.b.v. elektrische bediening Leroy Somers Generatoren nautisch pakket, het tank-meet systeem, Machinefabriek en stuurhut worden bediend.Dit EPC systeem Pinta Unisol B.V. Econosto Nederland B.V. het Orlaco camerasysteem, De complete Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. voldoet aan de regelgeving die door de Isolatie uitlaatgassensystemen Afsluiters en appendages airco installatie, het Travelvision Bunkerkraan, ankerlieren, ankers verschillende klassebureaus is voorgeschreven. Discom B.V. Verhaar Omega B.V. antennesysteem, Tresco Ecdis Inland ,kettingen en kaapstanders All Pumps Holland B.V. Pompen Uitlaatgassendempers generatorsets 2 boegschroeven type Omega 31130-4k Vieuwer Tukker Botenbouw Roeiboot Konutherm B.V. AMW-Marine B.V. H.I.Ambacht met een vermogen van 393 kW/1780 rpm All Pumps Holland B.V. Pompen Atlantic Aardolieproducten Ladingverwarmingsinstallatie 2 schroeven diam. 1750mm, 5-blads met Verhaar Omega Air & Nitrogen Wychomar Maatschappij B.V. Smeermiddelen J & L van Ouwerkerk B.V. certificaat van LR 1x Atlas Copco werkluchtcompressor GA15 Waterzuiveringsinstallatie Berg Maritieme meetsystemen B.V. Scheepsbenodigdheden De Waal Machinefabriek B.V. Incl. Atlas Copco adsorptiedroger CD60 Kampers Scheepskonstruktie B.V. Tankalarmering, de tankinhoudsmeting en Kalibra Stuwa schroefasinstallaties met Geheel opgebouwd op 500 liter Lloyds Stuurhuis met hefkolom en hydrauliek de gasdetectie installaties Tankinhoudsmeting

Binnenvaartkrant