Views
3 years ago

2011-07

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Twee
  • Maritieme
  • Bedrijf

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 29 maart 2011 www.huizinga-snijder.nl Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: 6,5 KR Segelyacht “GÖDECKE MICHEL” ca. 10,46 x 2,53 x 1,53 m (LxBxTiefgang) Masthöhe: 12,50 m SCHEEPVAARTBEDRIJF SANDRIA BV ZOEKT MATROOS, kvb Sandria, l.n.t.k. Tel. 06- 53134629 LASER SERVICE Ik ben op zoek naar werk als fotolasser en pijpfitter, veel ervaring in metaal constructies, over heel Nederland en België. Tel. 0032-497246101 T.K. Boegschroefje, schroef 610mm Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 TE KOOP: MBS HOEKSCHE WAARD 1063 ton, 649 m3, bj.1978 spudpalen tot 7,5 mtr. Tel.0649334472 (N.O.Z.) T.K. Radiografische bedieningen bijv. 8 knops € 550,00 Boterman techniek bv Tel. 06-54287373 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Personeelsplanner HR- ervaring Inplannen personeel Talenkennis: Duits Enige kennis van scheepvaart Leeftijd: 30 - 35 jaar Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten Schub- und Aufsichtsboot “BIBER” ca. 16,40 x 3,74 x 1,04 m (LxBxTiefgang) NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten TE KOOP LISTER 17kVa, NIEUW! € 6100,-. Tel. 06-55191208 SCHIPPER VOOR AFLOSWERK Tel. 0031-622515555 TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 sowie Rettungsboote, Motor- und Segelkutter Ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 69 75897 - 0 • Fax: +49 69 75897 - 479 FEMM SCHEEPSUITRUSTING IS VERHUISD NAAR KAAI 138. U bent daar van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be XMILE Een kleine toevoeging van grote toegevoegde waarde. Bespaar én verbeter brandstof. XMILE is een uniek additief voor alle land- en marine brandstoffen. De enzymen in XMILE bewerken de brandstof met een betere en snellere verbranding als resultaat. En dus een lager verbruik, een betere smering, minder uitstoot en een schonere, beter presterende motor. Bij een aantal van de grootste Nederlandse binnenvaartrederijen is het effect van XMILE herhaaldelijk aangetoond; de schepen VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl verbruiken minder brandstof, hebben een aanmerkelijk schonere motor en is er geen roetpluim meer te zien. Met het toevoegen van XMILE aan gasolie of EN 590 behoren brandstof gerelateerde problemen tot de verleden tijd. En de brandstofrekening gaat omlaag. Echt toegevoegde waarde dus. BEL OF MAIL VOOR MEER INFORMATIE: 026-4434474 / INFO@XMILE.EU / WWW.XMILE.EU

De Binnenvaartkrant 13 29 maart 2011 Shortsea beleeft recordjaar Het shortseaverkeer in Vlaanderen is sinds 1999 met ruim 52 procent gestegen naar bijna 135 miljoen ton. 2010 was een recordjaar voor de shortsea in de Vlaamse zeehavens. In de havens van Antwerpen, Gent, Zeebrugge en Oostende is vorig jaar net geen 52 procent van alle behandelde goederen via shortsea shipping afgehandeld. De vier havens zijn via shortsea-lijndiensten verbonden met veertig landen in Europa en Noord-Afrika. In 2009 ging het shortsea-vervoer door een dal als gevolg van de economische crisis. De terugval van bijna 13 procent is inmiddels in de meeste havens weer goedgemaakt. De haven van Antwerpen zat vorig jaar met 84,1 miljoen ton shortsea lading nog niet aan de cijfers van vóór de crisis. Ook de haven van Oostende kwam met 5 miljoen ton niet aan de cijfers van 2009. De sterkste stijging noteerde de haven van Gent, waar 15,7 miljoen ton goederen per shortsea werden aan- en afgevoerd. In Zeebrugge groeide het shortsea verkeer naar 30,1 miljoen ton. Tijdens het Europees voorzitterschap van België in de tweede helft van vorig jaar is het zogenoemde Bleu Belt-concept gelanceerd. Dit moet leiden tot een versoepeling van de douaneformaliteiten en daarmee tot kostenbesparing. Alle lidstaten hebben het idee formeel aanvaard. Binnenkort gaat een proefproject van start. Shortsea Award De tweejaarlijkse Shortsea Award van de Vlaamse overheid is onlangs door minister Hilde Crevits uitgereikt aan ACB Agencies uit Antwerpen, een bedrijf dat shortseaconcepten ontwikkelt. ACB Agencies realiseerde in 2005 als eerste Belgische expediteur een Kerkschip verhuist naar Houtdok modal shift vanuit Zuid-Duitsland naar het Verenigd Koninkrijk in samenwerking met Bosch Siemens Huishoudapparatuur. In 2009 zette het bedrijf samen met wasmiddelenproducent Ecover een tweede modal shift op. Een groot deel van het wegtransport van wasmiddelen van België naar Noordwest-Engeland is overgezet naar shortsea shipping. Deze zomer verlaat het Kerkschip Sint-Jozef zijn vertrouwde stek aan de Lillobrug. Het schip verhuist naar het Houtdok op ’t Eilandje. Ook is de kans groot dat het Kerkschip binnenkort wordt toegevoegd aan de lijst van varend erfgoed. Het erfgoeddossier is op weg naar de bevoegde minister. Tot vorig weekend kon men op het Kerkschip een bezoek brengen aan de vernissage ‘Schippers Scheppen Schoonheid’. Achttien exposanten (allemaal schippers en oud-schippers) stelden er hun kunstwerken over haven en binnenvaart tentoon. Scheepsmaquettes, aquarellen, fraai opgepoetst koperwerk en borduurwerk – de variatie was zeer groot. Daarnaast kon men het vaste en onlangs heringerichte museum bezoeken en waren er in de grote kapel, de gelagzaal en op de bovenverdiepingen schilderijen, afbeeldingen en maquettes te bezichtigen. De tweejaarlijkse vernissage vond voor de elfde keer plaats aan boord Het Kerkschip Sint-Jozef is in 1942 door de Duitsers gebouwd in Rotterdam. Het zou een betonnen tankschip worden om op volle oceaan onderzeeërs te bevoorraden. Begin 1944 werd het schip naar Antwerpen versleept voor de verdere afwerking. Na de bevrijding in september 1944 werd het als oorlogsbuit aangeslagen door de Belgische staat en te koop gesteld. Nadat het schip een tijd als bunkerschip had gefunctioneerd kwam het in handen van het toenmalige aartsbisdom Mechelen-Brussel, dat er een kerkelijk en sociaal centrum voor varenden van maakte. Met de hulp van de schippers werd het schip uitgebouwd tot een volwaardig drijvend schipperscentrum. van het Kerkschip. En voor de laatste keer op kaai 526, want het Kerkschip gaat deze zomer verhuizen naar het Houtdok op ’t Eilandje. 42 jaar nadat het schip op de huidige locatie arriveerde. Aalmoezenier Jos Vanhoof was er destijds niet bij maar kent wel de verhalen van toen. “In 1969 was het hier nog één grote woestijn”, vertelt hij. “Het leek wel alsof het Kerkschip verbannen was naar het einde van de wereld.” Maar in de daaropvolgende jaren vestigden zich steeds meer bedrijven in de buurt van het Kerkschip, dat inmiddels ingesloten ligt tussen de bedrijventerreinen en containers. De haven heeft andere plannen met de huidige ligplaats. Vanhoof: “De precieze bestemming kennen we niet maar waarschijnlijk wordt deze locatie in de toekomst intensiever gebruikt als ligplaats voor duwbakken. Er zijn de laatste tijd bijkomende meerpalen geheid.” Beter bereikbaar De nieuwe locatie vlak bij de Mexicobrug heeft volgens de aalmoezenier voor- en nadelen. “We hadden zelf een beetje op het Kempisch Dok gemikt maar daar is de diepgang te beperkt. En aan het Kattendijkdok had men al andere plannen. Voor de vele oud-varenden die al jaren vragen of we niet dichter bij de stad kunnen komen liggen is de verhuizing naar het Houtdok positief. We worden beter bereikbaar. Op onze huidige locatie hebben we geen openbaar vervoer, alleen een belbus op zondag.” “Aan het Houtdok hebben we minder last van deining, maar de parkeergelegenheid is beperkt. De camioneurs die nu nog bij ons een hapje komen eten voor ze zich in hun camion terugtrekken om te slapen zijn we kwijt. Jammer genoeg kunnen we ook het voetbalveld van de Scheepsboys en -girls niet mee verhuizen. Dat geldt ook voor ons prachtige uitzicht op het water en de Lillobrug.” Het Kerkschip zal zeker niet voor de zomer verhuizen, want er staan nog heel wat activiteiten op het programma. Voor het verhalen is steun gevraagd aan het Gemeentelijk Havenbedrijf. Het Havenbedrijf zal ook voor de nodige nutsvoorzieningen op de nieuwe locatie zorgen. Aan het Houtdok zal het Kerkschip een nieuwe klantenkring moeten opbouwen. De nabijheid van het centrum kan volgens Jos Vanhoof helpen om meer toeristen aan te trekken. Dat sluit aan bij de ambitie van het Kerkschip om te worden opgenomen in de lijst van varend erfgoed. Het dossier is op weg naar de bevoegde Vlaamse minister. Varend Erfgoed “De Commissie Varend Erfgoed is onlangs alles komen opmeten en inspecteren wat de staat van onderhoud is”, aldus Van Hoof. “Het statuut van varend erfgoed heeft geen invloed op de werking van het Kerkschip maar wel op het onderhoud en het verbeteren van het schip. Veel materiaal aan boord dateert uit de jaren 50; het is authentiek maar verouderd.” “Door de klassering als varend erfgoed komen er meer middelen ter beschikking voor onderhoud. Onder andere het dak en de afvoer zijn dringend aan een opknapbeurt toe.” Groen licht voor nieuwe brug bij Lanaken nog in een bocht van het kanaal ligt, is het voor schepen gevaarlijk om te passeren. 9,10 meter doorvaart Een metalen brug van 1500 ton gaat de betonnen boogbrug vervangen. De nieuwe brug wordt 165 meter lang. De doorvaarthoogte onder de nieuwe brug beantwoordt aan de Europese norm van 9,10 meter, zodat binnenschepen er met vier lagen containers onderdoor kunnen varen. De kostprijs wordt geraamd op 9 miljoen euro. De onderdelen voor de metalen brug worden per schip aangevoerd en op de oever van het kanaal geassembleerd. Daarna wordt de brug naar haar definitieve locatie gevaren. Hiervoor zal het scheepvaartverkeer wellicht één weekend worden stilgelegd. Ook voor de uitvoering van de grondwerken bij de kanaalverbreding wordt maximaal gebruik gemaakt van het kanaal. De aannemer start in april met de voorbereidende werkzaamheden. Volgens de huidige planning vindt de oplevering van de nieuwe brug plaats in 2014. Eén datum ligt al vast: de oude brug wordt op 1 april 2012 afgebroken. Tot dan doet de bestaande brug dienst voor het autoverkeer. DOOR JO BINDELS In april geeft NV De Scheepvaart het startsein voor de bouw van een nieuwe brug in Briegden (bij Lanaken) over het Albertkanaal. Na Kanne en Vroenhoven is dit al het derde grootschalige werk op dit gedeelte van het kanaal. De oorspronkelijke brug is gebouwd tijdens het graven van het Albertkanaal in de jaren ’30, maar werd op 11 mei 1940 opgeblazen. Na de Tweede Wereldoorlog is de brug in haar oorspronkelijke staat hersteld. Het Albertkanaal is de afgelopen jaren sterk gemoderniseerd. Door het kanaal te verbreden is het nu bevaarbaar voor duwkonvooien met een laadvermogen tot 10.000 ton. De huidige brug van Briegden heeft een doorvaartbreedte van slechts 48 meter. Aangezien de brug ook SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant