Views
2 years ago

2011-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Jaar
  • Schip
  • Meter
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 6 15

De Binnenvaartkrant 6 15 maart 2011 GYRON CREW ZOEKT Rederij Ringoot en zoon nv i.o.v. MS Sensation, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl Om onze vloot uit te breiden zijn wij op zoek naar particuliere ondernemers met motortankschepen: Laadcapaciteit vanaf 1.000 ton tot 3.000 ton, type N gesloten of type C, Enkel of dubbelwandig, ARA-vaargebied. Wir suchen Particulieren mit Tankschiffe: Tragfähigkeit von 1.000 Tonnen bis 3.000 Tonnen. Einhülle oder Doppelhülle. Mit unsere Flotte fokussieren wir den Mineralöl Transport in ARA. www.huizinga-snijder.nl BeL SNeL 06-53109083 Schubertlaan 75 te Rotterdam Verdere informatie te verkrijgen op onderstaand adres: Weitere Informationen zu erreichen auf unsere Adresse: Dhr. Ringoot Philippe Metropoolstraat 1 2100 SCHOTEN + (32) (0) 3 235 75 75 rederij@ringoot.be Te KooP Fraai gelegen hoekappartement op de 3 e woonlaag met kelderberging aan de Schubertlaan 75 te Rotterdam-Hillegersberg. Gelegen nabij het lage Bergse Bos en de Bergse Plassen. Woonoppervlakte ca. 60 m² Vraagprijs: 157.500 k.k. Tel. 010 452 66 66 · www.stadenland.nl · www.funda.nl Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Catharina, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 INTERFLUVIAL ZOEKT Iov mts Antonie C twee matrozen met dienstboek, loon CAO, 6 wk op, 3 wk af. Tel. 06-14569190 of interfluvial@hotmail.com SLEEP EN DUWBOOT 300 pk lengte 20m br 4.20m, diepgang 2m, bj 1912 Unitas t/m 2013, hefbaar stuurhut 2009 elektr. koppelen toilet AIS marifoons 2 sl.pl hulpgroep 220/380, 25kva Vraagprijs € 155.000,- Tel. 0032 (0)475- 340787 Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Voor nieuwbouw ga je naar De Gerlien - Van Tiem! De Gerlien - Van Tiem heeft een klinkende reputatie als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen. Onze moderne haven is ruimschoots op zijn taken berekend, compleet met werkpontons, stevendokken en torenkranen. Schepen met een lengte van 135 meter kunnen hier met gemak afmeren. Voor elke opdracht beschikt De Gerlien - Van Tiem over de gewenste kennis en ervaring. Daarnaast gaat kwaliteitszorg ons nooit te ver. Een krachtige organisatie, bestaande uit eigen vakmensen met jarenlange ervaring, zorgt ervoor dat er snel en vakkundig wordt gewerkt. Zo houden wij de vaart erin! ScheepSreparatiebedrijf & Nieuwbouw H E T B E T E R E W E R K Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie Verkoop Service Diverse acties • AIS systeem (uit voorraad) • Radar Furuno 2005 • Radar JRC JMA-610 • Radar Swiss JS364C • Rivierpiloot • Travel Vision • Gebruikte radars Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision - Orlaco - Radio Holland Novio Nautic BV Sterk in Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen servicewerk! Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl

De Binnenvaartkrant 15 maart 2011 ‘Optimalisatie Beatrixhaven’ eindelijk van start Door Jan Hoek Na jaren van voorbereiding is op woensdag 9 maart in Werkendam de eerste paal geslagen van het project ‘Optimalisatie Beatrixhaven’. Het project is tot stand gekomen na een intensieve samenwerking tussen de bedrijven Concordia, VeKa en De Waal. Zij investeren in de Beatrixhaven, waarmee hun individuele mogelijkheden sterk verbeteren. De bijzondere vorm van het project maakt het mogelijk dat elk bedrijf de mogelijkheid krijgt om schepen van 135 meter voor een eigen stuk kade af te meren voor reparatie, afbouw of andere watergebonden activiteiten. Het ontwerp van de kade is aangepast door De Waal-medewerker Paul Maas, die als beloning voor het vele werk de eerste paal van het project mocht slaan. Het plan omvat ook de bouw van bedrijfshallen en kantoren. De oplevering is, in verband met de benodigde zettingperiode van het zand, gepland in de eerste helft van 2012. Ook veel scholen op Navingo’s maritieme carrièrebeurs Naast bijna honderd bedrijven hebben ook veel opleidingsinstituten zich ingeschreven voor het Navingo Maritime & Offshore Career Event op woensdag 20 april. Zoals het Maritiem Instituut Willem Barentsz, het Scheepvaart en Transport College, de Maritieme Academie, maar ook de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en Avans Hogeschool uit Den Bosch brengen hun opleidingen straks in Beurs- WTC Rotterdam onder de aandacht. De STC Group is dit jaar hoofdsponsor van de maritieme carrièrebeurs. De groep staat er met verschillende divisies. De Rotterdamse opleider merkt dat er steeds meer vraag is naar maritiem personeel. Het aantal opleidingen hiervoor groeit gestaag, maar er is meer nodig om aan de vraag te kunnen voldoen. Nederlandse reders willen goed opgeleid Nederlands personeel. De opleidingen van het STC, de Hogeschool voor de Zeevaart en de Netherlands Maritime University Rotterdam staan zeer goed bekend. Volgens het STC is het belangrijk voor opleidingsinstituten om zich op Maritime & Offshore Career Event (MOCE) te presenteren, omdat het een beurs is waar bedrijfsleven en onderwijs elkaar ontmoeten. Het STC staat straks niet in Beurs- WTC Rotterdam om studenten te werven; daar is het evenement ook niet voor bedoeld. Wel spelen naamsbekendheid en bekendheid met de producten van de groep een belangrijke rol. Bedrijfsopleidingen, trainingen en consultancy kunnen heel aantrekkelijk zijn voor bedrijven en bezoekers. Offshore-opleiding Naast de zeevaartscholen zijn 20 april ook technische opleidingen van de partij, zoals die van Avans Het project is volgens de Werkendamse wethouder Wim de Jong – hij was overigens niet aanwezig; op pagina 29 van deze krant staat een interview met hem – een lange weg geweest, en een moeilijk dossier met veel haken en ogen. In feite werd het startsein van dat proces al in 2001 gegeven door de Scheepsgroep Werkendam en Koninklijke Schuttevaer, die door de ETIN het nut en de noodzaak van een derde haven lieten onderzoeken. De gemeente liet een jaar later door een extern bureau een onderzoek doen en de conclusie daarvan was wat gematigder; aanbevolen werd de efficiency te verbeteren en allereerst de beide havens te revitaliseren. Weer een jaar later verzochten Scheepsgroep Werkendam en Koninklijke Schuttevaer toenmalig wethouder Vincent van den Berg een zogeheten TIPP-subsidie aan te vragen – wat in september 2003 gebeurde. Subsidie bleek wel mogelijk, maar het totale plan moest worden verdeeld in een gemeentelijk deel (revitalisering in de Biesboschhaven) en een ondernemersdeel (Beatrixhaven). In maart 2004 werd de provinciale subsidie toegekend; de minimale variant, waarbij alleen een betrekkelijk kleine kadeverlenging in de Biesboschhaven zou kunnen worden gerealiseerd. In 2005 werd de kade in de Biesboschhaven gemaakt, maar op verzoek van de scheepsgroep en Koninklijke Schuttevaer alsnog veel langer dan aanvankelijk gepland was. De steiger van de Cabro verdween en Kieboom verhuisde met zijn afmeerlocatie naar de sluisinvaart. In hetzelfde jaar besloten de door REWIN aanbevolen bedrijven, VeKa en De Waal, om samen met de gemeente de revitalisering van de Beatrixhaven ter hand te gaan nemen. Wat later sloot ook Concordia zich daarbij aan. Ton de Waal vertelt: “Het ontwerp van de kade werd daarom aangepast door onze medewerker Paul Maas. Het door hem gemaakte ontwerp voldeed aan alle doelstellingen en werd als zodanig ook door allen geaccepteerd. Om in 250 meter havenlengte zodanig ligplaatsen te creëren dat elk bedrijf Hogeschool uit Den Bosch. Daar sloten afgelopen januari voor de derde keer veertig studenten de minor Offshore Engineering & Automation succesvol af. Die specialisatie verwordt steeds meer tot een landelijke opleiding. Afgelopen jaar kwam de helft van de studenten van andere hogescholen uit het land. In de opleiding participeren ruim twintig bedrijven. Alle colleges worden gegeven door medewerkers van die bedrijven. Naast de traditionele onderwerpen wordt ook steeds meer aandacht besteed aan nieuwe technische ontwikkelingen die nodig zijn voor olie- en gaswinning op grote diepte, deepsea mining en het op zee plaatsen van windmolens. Avans is een relatief nieuwe opleider voor de offshore engineeringbranche. Alle bedrijven waarmee de hogeschool voor deze opleiding samenwerkt, zijn op de beurs aanwezig. Meer informatie: www.maritimeoffshorecareerevent.com De vertegenwoordigers van de drie bedrijven (vlnr): Chris Kornet (Concordia), Ton de Waal (Machinefabriek De Waal) en Ad van Berchum (VeKa). (foto Jan Hoek) tenminste één schip van 135 x 17 meter kan afmeren, was geen eenvoudige opgave.” Webshop voor containers Door Dorothé van Geemert De mogelijkheden voor aankopen via internet zijn kennelijk onuitputtelijk. Nu kunnen zelfs containers in een webshop worden aangeschaft: via www.containerkopen. nl van Container Company Amsterdam (CCA) kan op ieder moment van de dag een container worden gekocht. Een paar muisklikken en het soort en de grootte staan op het scherm. Nog een paar muisklikken en de koper heeft de kleur bepaald waarin de container moet worden gespoten en het leveringsadres ingevuld. Want ze worden wel thuis afgeleverd. Zelf afhalen kan natuurlijk ook. Vertrouwen Van 2005 tot 2010 vonden heel veel, noodzakelijke, onderzoeken plaats. De benodigde compensatie voor Rijkswaterstaat, waarbij de te dempen hoeveelheid water (55.000 kuub) op duurzame wijze elders dient te worden uitgegraven vond de gemeente in de Cloppenwaard. De interne verschillen van inzicht tussen de drie ondernemers werden eensgezind opgelost, evenals problemen met de gemeente. Eindelijk kreeg de Werkendamse aannemer De Vries de opdracht voor de gehele uitvoering. Ton de Waal: “Er was veel haast geboden omdat er voor het broedseizoen van de vogels moest worden gestart. Na 15 maart zouden we moeten wachten tot september.” “Als investeerders zijn we blij dat onze bedrijven zich nu weer verder kunnen ontwikkelen. Voor elk bedrijf werkzaam in de scheepvaart is het moeilijk om de schaalgrootte van de ontwikkelingen te kunnen volgen. De mogelijkheden en kansen voor uitbreiding zijn in ons havengebied uiterst beperkt. Toch willen we werken aan continuïteit voor onze bedrijven en de werkgelegenheid voor ons personeel”, aldus De Waal. “Ondanks de grote investering voor een beperkte afmeercapaciteit in aantallen schepen en ondanks de recessie, waarbij vooral de binnenvaart hard wordt getroffen, hebben we toch veel vertrouwen in de toekomst van de binnenvaart. De binnenvaart is het milieuvriendelijkste en veiligste vervoer en de capaciteit kan worden verdubbeld. Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in dat deze investeringen voor de optimalisatie van de Beatrixhaven goed zijn voor onze klanten, goed zijn voor ons personeel en goed voor de ondernemingen.” Hiermee heeft CCA – een dochterbedrijf van de Ter Haak Group – er weer een nieuwe service bij. CCA houdt zich al sinds 1978 bezig met de verkoop, verhuur en leasing van containers en is ondertussen uitgegroeid tot een van de Europese marktleiders met depots in Amsterdam, Rotterdam, Veendam en Antwerpen. Naast een breed assortiment van het normale aanbod, zijn er tevens speciale aanbiedingen en gebruikte containers of cabines op het scherm te vinden. Nadat de aankoop is bevestigd, verschijnt de all in-prijs op het scherm en kan ook online worden betaald. STABILITEITSONDERZOEK BINNENTANKVAART OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30

Binnenvaartkrant