Views
2 years ago

2011-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Jaar
  • Schip
  • Meter
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 15 maart 2011 Dekker Marine levert bijboot op maat Door Jan Hoek Bij Dekker Marine in Sint Annaland vechten auto’s en boten om de mooiste plaats in de ruime showroom. Er is niet echt sprake van een winnaar, want zowel de auto’s als de boten worden overzichtelijk gepresenteerd. Het familiebedrijf is van oorsprong autodealer (VW, Audi en Seat), maar in de loop der jaren kwam daar watersport bij. geleverd. In overleg met de bouwer, Tinnemans uit Maasbracht, werd de aluminium boot geheel volgens de wensen van de klant gecompleteerd. In dit geval ging het onder andere om een extra dikke stootrand, duwsteven, staakhouders, een trekbeugel en, een echte primeur voor een bijboot: een spudpaal. De multifunctionele bijboot is besteld door Nico Nieuwenhuize die Bijboot voor YE 96 heeft primeur met spudpaal Later werd Dekker Marine ook actief in de binnenvaart en visserij; met name door het leveren van bijboten inclusief buitenboordmotor. Yerseke Eigenaar Patrick Dekker (derde generatie) wordt in het maritieme gedeelte van het bedrijf bijgestaan door zijn partner Marian. Tal van binnenvaart- en visserijschepen hebben inmiddels aan dek een door Dekker Marine geleverde bijboot staan. De onlangs door Dekker Marine geleverde bijboot voor de YE 96 is een tastbaar bewijs dat het bedrijf uit Sint Annaland perfect maatwerk levert. Voor de YE 96 van Prins & Dingemanse is een Tinn-Silver 450 Pro de boot op de Oosterschelde gaat gebruiken om mosselpercelen uit te zetten. Het is de vijfde bijboot die Dekker Marine levert aan de vissersvloot van Yerseke. Patrick en Marian kregen die opdrachten dankzij positieve mond-tot-mondreclame. De persoonlijke begeleiding, snelle levertijd en een goede prijs-/kwaliteitverhouding speelden daarbij een belangrijke rol. “We denken mee met de klant en leveren geheel volgens de eisen en wensen van de klant maatwerk. Vanaf de eerste besprekingen tot en met de oplevering en after service kan de klant op ons rekenen. De bijboten zijn IVW-gekeurd en daardoor ook geschikt voor de tankvaart”, vertelt Marian. “Deze aluminium bijboten hebben Marian Dekker bij de Tinn-Silver 450 Pro voor de YE 96. (foto Jan Hoek) veel voordelen ten opzichte van een polyester uitvoering. Ze zijn oersterk, zoutwaterbestendig en bijzonder onderhoudsvriendelijk. Het is de bedoeling dat we in de nabije toekomst ook service aan boord van een binnenvaartschip gaan verlenen.” Aluminium De door Dekker Marine geleverde Tinn-Silver 450 Pro is een solide gelaste boot die gemaakt is van 4 millimeter dik aluminium. Hij is 4,50 x 1,72 meter en heeft een diepgang van 20 centimeter. Een Honda BF 50 met stuurconsole zorgt voor de voortstuwing. Standaard zijn de boten voorzien van een dubbele, zelflozende bodem, een dichte achterbank, zodat er een waterdichte opbergruimte wordt verkregen, een ruime voorzit met opbergruimte en kunststof luik en twee banken in de lengterichting. Dekker Marine levert de bijboten met een lengte van 3 tot en met 8,50 meter. Andere lengtes en aanpassingen zijn mogelijk. De bijboot van de YE 96 is een fraai voorbeeld van de vele extra mogelijkheden. Dekker Marine is officieel dealer va n H o n d a , M a r i n e r e n C(ummins)MD Volkswagen marine-motoren en is een servicepunt van Volvo Penta en Yanmar. Het bedrijf levert naast de genoemde Tinn-Silver-lijn ook door IVW goedgekeurde bijboten van Jeanneau. Meer informatie: www.dekker-group.nl Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Middag met films en verhalen over binnenvaart Ook Seolto C.V. koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. Wij wensen het ms Centina en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl Zondagmiddag 3 april geeft Frank Antonie van Alphen bij LantarenVenster in Rotterdam een voordracht uit eigen werk, dat zich grotendeels afspeelt in de binnenvaart. De schrijver/journalist (onder andere werkzaam voor De Binnenvaartkrant) is schipperszoon en groeide op in Rotterdam. Hij zal aan de hand van filmklassiekers over Rotterdam en de binnenvaart verschillende verhalen vertellen. Frank Antonie van Alphen zorgt zodoende voor een ‘filmisch-literaire raamvertelling’, die tot stand komt in samenwerking met het Gemeentearchief Rotterdam. Aan de hand van enkele bijzondere films, zoals Oktobervaart (1964, Huguenot van der Linden), draagt hij 3 april voor uit eigen werk. De presentatie begint om 15.00 uur. Kaarten zijn te bestellen via de kassa van LantarenVenster: (010) 277 22 77 www.lantarenvenster.nl Otto Reuchlinweg 996 Rotterdam Wij wensen Seolto C.V. met het ms Centina BEHOUDEN VAART Voor het ms Centina verzorgden wij: Hoofdmotor type Mitsubishi S12R-C2MPTK, 1278 pk / 1600 rpm. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 43 15 maart 2011 Hartstochtelijk koken op sterrenniveau Ton Schellekens en Richard Winkel nemen aan het begin van het seizoen de nieuwe menukaart door. Het is zo heerlijk: ergens uitgebreid dineren en daarna blijven slapen om de volgende dag te worden verrast met een uitgebreid ontbijt. Dat geldt in het bijzonder als er aanleiding is voor een feest, bijvoorbeeld een trouwerij of een ander familiefeest. Zeilend hotelschip Hartstocht, het meest luxueuze zeilschip van Nederland, biedt die mogelijkheid. En de bruidssuite, die heeft zelfs een jacuzzi! Maar natuurlijk is de Hartstocht ook beschikbaar voor een diner met een groep, en op termijn in de winterperiode waarschijnlijk ook als ‘gewoon’ restaurant. Van oorsprong is de Hartstocht een galjas. Het schip werd in 1932 gebouwd in Rensburg en deed tot 1997 dienst als Baltictrader in het Duitse Waddengebied. In dat jaar werd het aangekocht door een gepensioneerde Duitse admiraal. Hij wilde het schip ombouwen tot een zeilschip voor privégebruik. Zover is het niet gekomen. In 2001 bood hij het schip te koop aan waarna Tom Schellekens, destijds met een collega, de galjas kocht en ombouwde tot luxueus zeilend hotelschip. Met stijlvolle lounges die gebruikt kunnen worden voor diners, buffetten en recepties, diverse zithoeken en twaalf ruime 2-persoonsslaapkamers met eigen douche, toilet en wastafelmeubel. Een van de kamers is extra luxueus uitgevoerd en voorzien van een jacuzzi. Groepen In de keuken zwaait chef-kok Richard Winkel de scepter. Eerder stond hij in de keukens van (sterren)restaurants in binnen- en buitenland, waaronder zijn eigen restaurant in Zweden. In Nederland werkte Winkel onder meer in Roberto’s, het Italiaanse restaurant van Roberto Payer van Hilton Amsterdam, dat in de periode dat Winkel daar werkte werd bekroond met een Michelinster. Dankzij zijn ervaring kan Winkel de gasten van de Hartstocht vrijwel onbegrensde mogelijkheden bieden. “Of mensen nu kiezen voor een eenvoudig menu met bijvoorbeeld erwtensoep en roggebrood of de voorkeur geven aan een exclusief achtgangen menu met truffel en kreeft. Het kan allemaal.” Het vaargebied van de Hartstocht bestaat uit het IJsselmeer, het Markermeer, de Waddenzee en diverse vaarwegen in Friesland en Groningen. De vaste ligplaats, zowel in als buiten het vaarseizoen, is de Bataviahaven in Lelystad. Op termijn wil Schellekens buiten het seizoen de Hartstocht naar Amsterdam brengen. Daar zal het schip dan dienst doen als drijvend hotel en restaurant. Tot het zover is, kunnen alleen groepen, of bijzonder gefortuneerde particulieren, genieten van de culinaire hoogstandjes van Richard Winkel. Dat genieten hoeft niet altijd te gebeuren tijdens een vaartocht. Het is ook mogelijk om in de winterperiode de Hartstocht te huren. In dat geval geldt, net als tijdens een dag- of meerdaagse tocht een huurprijs voor het schip en worden de maaltijden en drankjes apart in rekening gebracht. Vol pension De Hartstocht werkt zowel met vaste menu’s als volledig op wens van de klant. De brunches en lunches van het menu variëren in prijs van € 15,90 tot € 29,50. Voor het diner kan men kiezen uit buffetten en menu’s. Het meest eenvoudige menu is het 3-gangenmenu Bovenbram € 34,-). Dit menu bestaat uit een caesarsalade met foccacia croutons, Parmezaanse kaaskrullen, gebakken spekjes en gegrilde ingemaakte groenten. Als hoofdgerecht wordt een tamme eendenborst met aardappelmousseline, verse bosbessensaus en roomgekookte asperges geserveerd. Het nagerecht is De Hartstocht heeft een vaste ligplaats in de Bataviahaven in Lelystad. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) joechjachen een serie over horeca aan het water | door Evert Bruinekool Zeilend hotelschip heeft bruidssuite met jacuzzi een crème brulée van Bailey’s en bourbon vanille en stracciatella ijs. Menu Grootzeil (€ 85,-) is met zeven gangen het uitgebreidste menu. Bij meerdaagse arrangementen – bijvoorbeeld bij een bruiloft of een zeiltocht met overnachting – biedt de Hartstocht een volpensionmogelijkheid. “We staan dan garant voor een topculinaire verzorging van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, exclusief dranken”, zegt Schellekens. Tijdens een eendaagse zeiltocht kan de 55 meter lange en 7 meter brede o p e n i n g s t i j d e n Dinsdag t/m Donderdag 13:00 - 21:30 uur. Vrijdag t/m zondag 13:00 - 22:00 uur. Maandag gesloten. Maasboulevard 88, Zwijndrecht, tel. 078-6190361 www.bedoeien.com Hartstocht honderd gasten meenemen. Bij een meerdaagse zeiltocht kunnen 24 gasten mee. Als in elke kamer een bed wordt bijgeplaatst, kan dat aantal worden uitgebreid met twaalf personen. VVV Amsterdam “De Amsterdamse VVV heeft ons qua hotel ooit ingedeeld bij de viersterrenhotels. Daarbij geven zij onze chef-kok een groot compliment want als bijzonderheid gaven zij aan dat de kamers drie sterren kregen terwijl het restaurant en de ambiance werden beloond met vijf sterren.” “Ik hoop niet dat mensen daarvan schrikken”, reageert Richard Winkel. “Als de klant het wil, is de bediening strak in het pak met alles erop en eraan. Stelt de gast prijs op een meer relaxte sfeer, dan passen wij alles daarop aan. Wij stellen geen eisen aan onze gasten. Wie in galakleding wil komen, is welkom. Wie de voorkeur geeft aan een spijkerbroek is net zo welkom. Het is de bedoeling dat mensen zich thuis voelen en genieten. Als dat lukt, zijn wij geslaagd”, aldus de chefkok. Voor zeeziekte hoeven de gasten wat Schellekens betreft niet bang te zijn. “De Hartstocht is zo groot dat wij heel weinig last hebben van de golfslag. Op het IJsselmeer wordt het schip altijd gedragen door vier golven die elkaar compenseren. Je ligt dan toch altijd mooi stabiel. Daarbij geldt dat niet de kapitein maar de kok de koers bepaalt. Hij staat tenslotte in de keuken. Daar moet hij rustig kunnen werken en hij wil ook dat zijn gasten in alle rust genieten van zijn kookkunsten.” Zeilend Hotelschip Hartstocht Oostvaardersdijk 59 (Bataviahaven) 8244 PB Lelystad (073) 612 54 33 info@de-hartocht.nl www.de-hartstocht.nl Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org Scheepsmodellen in gemeentehuis De Scheeps Modelbouw Vereniging Ridderkerk (SMVR) houdt zaterdag 19 maart een modelbouwtentoonstelling in het gemeentehuis van Ridderkerk. Aanleiding is het 35- jarig bestaan van de club. Voorafgaand is in het gemeentehuis nog tot en met 18 maart een expositie te zien. De tentoonstelling op 19 maart is van 10.00 tot 17.00 uur. Meer informatie: www.smvr.nl Expositie wrak Jonge Jacob Vereniging De Binnenvaart exposeert het wrak van de Jonge Jacob, een houten hektjalk die in 1856 met een lading basaltstenen zonk in de Dordtse Kil. De overblijfselen van het schip werden in 2008 geborgen. Het gaat bij de expositie vooral om het achterschip van de hektjalk. Daaromheen toont Vereniging De Binnenvaart onder meer de gebruiksvoorwerpen die tijdens de berging aan boord werden aangetroffen. De expositie krijgt een plek in de lashbak die in Dordrecht aan de Maasstraat bij het museumschip René Siegfired ligt afgemeerd. De opening is 30 maart om 14.00 uur. Meer informatie: www.debinnenvaart.nl Smartlappen Na het succes van het Main River Zang Concours breidt Tourmalijn River Events de ‘varende zangwedstrijd’ uit met een Smartlappeneditie. De kick-off is zaterdag 26 maart, ook weer aan boord van de Tourmalijn. Het thema is ‘Zoute tranen op Zoet water’. Kijk voor kaarten en informatie op www.tourmalijnriverevents.com Evenementen Rotterdam Maritime Industry 17 maart Sociëteit De Maas, Rotterdam Paramont-dansavond 1 april Captains, Zwijndrecht Navingo Maritime & Offshore Career Event 20 april Beurs-WTC, Rotterdam Havencongres Rotterdam 21 april LantarenVenster, Rotterdam Kijk voor meer evenementen op www.binnenvaartkrant.nl.

De Binnenvaartkrant