Views
2 years ago

2011-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Jaar
  • Schip
  • Meter
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 15 maart 2011 Wij feliciteren Damen Marine Services van harte met de multicat Heron. D A M E N S H I P YA R D S H A R D I N X V E L D HC Huchem voor duurzaam reinigen & onderhouden CMYK v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 35 15 maart 2011 Peters & Hubers Personeelsdiensten kent het klappen van de zweep Nostalgische dansavonden Paramont DOOR HANS HEILIGERS Meer dan eens zagen ze bij hun vorige werkgevers dat er bij de planning van projecten een spanningsveld was tussen te veel of te weinig personeel: pieken en dalen. Het zou ideaal zijn om overcapaciteit aan medewerkers tijdelijk elders te kunnen onderbrengen en bij pieken in een project zou je voor kortere of langere tijd extra vakbekwaam personeel van buiten kunnen inlenen. Meer dan eens hadden de collega’s Hans Peters en Frank Hubers over dat onderwerp nagedacht en wat zaken op papier gezet. Hans Peters heeft een achtergrond die gelinkt is aan financieel management en Frank Hubers kun je absoluut geen nieuws vertellen over projecten, techniek en planning. Aan de horizon lonkte bij de twee collega’s steeds opnieuw het beeld van een eigen uitzendbureau dat niet alleen tijdelijk personeel levert maar ook overcapaciteit van een werf in de markt zou kunnen plaatsen. Tijdens spanning bij een project op het werk van hun werkgever kwam het plan voor de zoveelste maal op tafel. Ze hakten de knoop door waarna Hans en Frank besloten de haalbaarheid van een eigen uitzendbureau tegen het licht te houden. Met gedeelde eigen kennis en aanvullend advies van derden werd een marketingonderzoek gedaan. De uitkomst daarvan gaf een ruim antwoord op de vraag of er bij scheepswerven en installatiebedrijven voldoende belangstelling is voor tijdelijk personeel. De volgende stap die het ondernemende tweetal maakte was het schrijven van een ondernemersplan voor Peters & Hubers Personeelsdiensten BV, waarin het perspectief van de mogelijkheden in de markt werd gestaafd. Lassers Daarin kwam ondermeer tot uitdrukking dat de kennis van Frank Hubers bij de beoordeling van de vraag wélk tijdelijk personeel voor een project moet worden ingezet een groot pluspunt betekent voor de toekomstige opdrachtgevers. Hij kent het klappen van de zweep en zal een duidelijk profiel voor ogen krijgen van de medewerker die op tijdelijke basis bij de opdrachtgever zal worden geplaatst. “Ik bedoel dat niet verkeerd”, zegt Frank, “maar bij veel bureaus wordt er bij een vraag naar een lasser niet eens naar de specifieke kenmerken van een project gevraagd en wordt Frank Hubers (links) en Hans Peters. (foto Hans Heiligers) meteen een willekeurige lasser uit de digitale kaartenbak gehaald.” Of deze lasser de juiste vakkennis bezit en zal voldoen aan het aantal meters werk dat geprognotiseerd is… die vraag komt vaak niet in beeld. Waardoor je eigenlijk al van te voren kunt voorspellen dat de inzet niet zal voldoen aan de vraag en op een teleurstelling uitloopt. Gewapend met het marketingonderzoek, het bedrijfsplan en een door de accountant goedgekeurde liquiditeitsprognose stapten Peters en Hubers naar de bank. De uitkomst van dat gesprek stond niets meer in de weg om te kunnen melden dat begin dit jaar het naambord van Peters & Hubers Personeelsdiensten inmiddels is aangebracht op hun bedrijfsruimte in een representatief kantoorpand aan de rand van Nijmegen (met voldoende parkeermogelijkheden). Hans Peters vertelt dat de reacties de verwachtingen overtreffen. Op verzoek van de beide heren vermelden we dat er regelmatig werk is voor lassers (MIG/MAG/TIG en elektrode) constructiebankwerkers, scheepsmetaalbewerkers, machinebouwers, draaiers (CNC en conventioneel) timmerlui/meubelmakers, tekenaars/constructeurs en monteurs van aluminium deuren, ramen en kozijnen. Meer informatie: www.phpersoneelsdiensten.nl Oude tijden herleefden afgelopen vrijdag toen Captains 11 maart zijn deuren opende voor de eerste Paramont-dansavond van het jaar. Er staan de komende maanden nog drie van deze nostalgische avonden gepland, waarvan de naam refereert aan de legendarische Rotterdamse dancing waar in de jaren ’60 veel mensen uit de binnenvaart kwamen. De eerstvolgende is het Tulpenbal op 1 april, om de lente te vieren. De muziek wordt die avond verzorgd door het bekende Duo Friendly, dat ook op het Kerstbal optrad. De entree is 10 euro. Op 13 mei kan gedanst worden op de muziek van de heer Verboom. Entree: 5 euro. Op 17 juni is er een Jukebox-avond. Origineel plaatjes intoetsen en dansen op muziek uit de 60’er jaren. Entree: 10 euro. Brasserie en Restaurant Captains is gevestigd aan de Scheepmakerij 100 in Zwijndrecht. Meer informatie: (078) 610 63 58 of Paramont.zdrecht@gmail.com Een Spring Bok zonder bokkensprongen (foto Cees van Noort / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) De springbok is een Zuid-Afrikaanse antilope en het nationale rugbyteam aldaar staat bekend als ‘de springbokken’. Het dier ontleent deze naam aan de vreemde sprongen die het maakt om roofdieren af te schudden; ook rugbyers kunnen bij hun spel nogal eens rare bokkensprongen vertonen, net als geldt voor de ovale rugbybal die naar alle kanten kan stuiteren. Met deze varende Spring Bok is daarvan geen sprake. Het schip kan, ondanks zijn leeftijd, wel redelijk hard varen. Het betreft een zogeheten fruitjager of ‘reefer’ uit 1984 die nog altijd goed is voor 35 kilometer per uur. Het schip is van Seatrade uit Groningen, dat met een vloot van 130 schepen ’s werelds grootste koelschip-operators is. Dat is veelal onder vreemde vlag, wat echter niet het geval is voor deze Bok en evenmin voor de zusterschepen Spring Bob en Spring Panda. Deze drie schepen varen nog onder Nederlandse vlag. Vijf Springtype-schepen onderhouden de Colorica Caribbean Service met stukgoed en containers van Rotterdam en Hamburg naar Willemstad en Oranjestad op respectievelijk Curaçao en Aruba, waarna ze in Costa Rica koellading laden voor Hamburg en Rotterdam. Vaste aanloophaven is daar Puerto Moin, ten noorden van de bekende bananenhaven Puerto Limon. Er wordt fruit zoals verse ananassen, bananen en meloenen geladen maar ook varens voor de tuincentra. Nagenoeg alle ananas die hier in de schappen ligt komt uit Costa Rica. De reis van Puerto Moin naar Hamburg duurt veertien dagen. De dieselmotor van 11.600 pk slurpt dagelijks 34 ton stookolie en met de huidige prijs is dat zo’n $ 21.000 per dag. De schepen zijn 151 meter lang en 24 meter breed en hebben aan dek ruimte voor 287 TEU. Hiervan kunnen er 55 aangesloten worden om te koelen. In Rotterdam worden de schepen behandeld bij BCW, het Barge Center gelegen aan de zuidwestzijde van de Waalhaven. Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society Rotterdam Branch

De Binnenvaartkrant