Views
2 years ago

2011-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Jaar
  • Schip
  • Meter
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 15 maart 2011 Complete afbouw van nieuwbouwschepen en reparatie/renovatie van bestaande schepen PIRANACONCEPTS.COM Betimmeringen van stuurhutten, roeven, keukens, badkamers. Eigen kade voor schepen tot 110 meter Vervangende woonruimte beschikbaar. Ambachtweg 18 -32 · 8061 RN Hasselt Tel. (038) 477 21 87 Fax (038) 477 26 74 Machinefabriek Hasselt } Reparaties van alle merken boegschroeven } Levering boegschroeven onder elk gewenste klasse } Hydraulische stuurwerken en roeren } Levering en revisie van motoren en keerkoppelingen } Alle werkzaamheden boven de waterlijn } Draaiwerk tot 8m. TDC } IVR eRkend keuRbedRIjf VooR stuuRweRken Cellemuiden 44 · 8061 RR Hasselt Tel. (038) 477 13 03 b.g.g. Tel. (0527) 24 18 50 UW TOTAALLEVERANCIER VOOR DE BINNENVAART! VESTIGINGEN IN WIJNEGEM (B) EN WERKENDAM (NL) SNELLE EN VAKKUNDIGE HERSTELLING ALLE SOORTEN SCHEEPSLUIKEN (FRK, SCHUIFLUIKEN, …) LUIKENWAGENS (HYDRAULISCH EN MANUEEL) RADARMASTEN EN STUURHUTTRAPPEN AANPASSING EN REVISIE VAN ALLE TYPES LUIKEN www.admiraalbv.com · www.scheepsafbouwbedrijfhasselt.com · www.machinefabriekhasselt.nl Stokerijstraat 35 2110 Wijnegem T +32 (0)3 353 26 89 F +32 (0)3 353 35 90 WWW.blommaerTalu.be INFo@blommaerTalu.be • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant 31 15 maart 2011 Nigerianen zijn blij met enkelwandige tankers uit Europa Met enige regelmaat verkoopt Kamar Shipping Group enkelwandige tankers naar Nigeria. Het gaat niet om grote aantallen, aldus Vincent Kater die bij het Capelse bedrijf verantwoordelijk is voor deze activiteiten. De Europese binnentankvaart moet ook niet hopen dat de Afrikaroute de overcapaciteit hier oplost, maar voor individuele scheepseigenaren kan de export best interessant zijn. Afgelopen december vertrok de Vilvoorde; in januari kwam het motortankschip in de hoofdstad Lagos aan. Het voormalige VT-schip moest wegens slechte weersomstandigheden door het Kanaal gesleept worden. Vanaf het zuidelijkste puntje van Engeland voer het schip vervolgens op eigen kracht naar Nigeria. Vincent Kater, commercieel en technisch manager bij Kamar, legt uit dat het schip dat aankon. “De Vilvoorde is een estuair gebouwde tanker die vroeger tussen Zeebrugge en Vlissingen voer. Wij hebben dit schip van de Verenigde Tankrederij overgenomen en aan een van onze Afrikaanse relaties verkocht.” In de achterliggende vier tot vijf jaar leverde Kamar Shipping Group circa vijftien tankers aan ondernemers in Nigeria. In de meeste gevallen ging het om riviertankers. Vincent Kater ziet nog wel groeikansen in Afrika. “Het is een olie-exporterend land. En dat zal de komende dertig of veertig jaar wel zo blijven.” Voor het transport van olieproducten zijn schepen zeer geschikt. Op de Niger – de rivier is ongeveer 1800 kilometer lang, waarvan zo’n 700 kilometer goed bevaarbaar is – en in de delta is veel vervoersaanbod. “Men heeft vooral behoefte aan tankers die net uit de klasse zijn: dat zijn technisch goede tankers, maar goedkoper dan schepen mét klasse. Kleien gebreken maken niet uit. Dáár hoeven ze geen klasse te maken en milieu-eisen kennen ze niet. Er gelden geen regels, mits je de juiste mensen kent.” Alles wat uit West-Europa naar Nigeria gaat, is beter dan wat daar rondvaart. “Ze “ lappen zo’n schip een beetje op en varen het vervolgens helemaal op.” Anders gaat het bij bedrijven die een contract weten te sluiten met de grote oliemaatschappijen die in Nigeria actief zijn. Aan de tankers die rechtstreeks voor de multinationals werken, worden wel degelijk eisen gesteld. In veel gevallen gaat Vooral tankers die net uit de klasse komen zijn interessant Een van de schepen die via Kamar een tweede leven kreeg in Nigeria, de Vuren. (foto Kamar) ” het dan om grotere estuaire tankers die in het deltagebied worden ingezet. Zijn vader, Henk Kater, deed namens Kamar al begin jaren ’90 zaken in Nigeria. Het begon met de verkoop van een droogdok. Na zeven jaar regelmatige op bezoek te zijn geweest in het Afrikaanse land weet ook Vincent hoe de hazen lopen in Nigeria en kent hij de sleutelfiguren. Uit zijn verhaal wordt duidelijk dat avonturiers van hier niet moeten denken daar snel even een handeltje op te kunnen zetten. “Je moet goed weten hoe het daar werkt en het kost veel tijd om contacten op te bouwen. Wij hebben een goed netwerk.” Krediet Allerlei mensen – ook politici en ambtenaren – proberen naast hun baan een bedrijf op te zetten. Vaak via ondoorzichtige samenwerkingsverbanden of tussenhandel. “Als persoon A aangeeft een schip te willen kopen, weet je nooit of het voor hem zelf is of voor persoon B, C of D, van wie er tegelijkertijd twee ook best zelf rechtstreeks bij je kunnen aankloppen. Ken je hen? Zijn ze betrouwbaar? Hoe weet je of ze daadwerkelijk geld hebben?” Gemiddeld kunnen de schepen die Kamar naar Nigeria verkoopt nog een jaar of tien mee. Maar de kopers krijgen maximaal voor vier jaar financiering. “Dan is het risico te overzien voor de bank. Aangezien het krediet in die tijd moet worden terugbetaald, zal duidelijk zijn dat de Nigerianen geen schepen van 2 miljoen euro kunnen betalen. Daarom gaan ze voor oude enkelwandige tankers. Ze steken er een deel eigen geld in en de rest komt van de bank. Per jaar lossen ze ongeveer een ton af en dan hebben ze het schip na drie tot vier jaar vrij.” De ideale tanker is circa 3.000 ton, dubbelschroefs en uitgerust met Caterpillar-motoren. “Van dat merk zijn de onderdelen in Nigeria goed verkrijgbaar”, verduidelijkt Vincent Kater. “Als er een Bolnes of een Stork in staat, is dan niet onoverkomelijk hoor. Dan regelen wij hier vanuit Nederland onderdelen.” Op de pedalen voor De Luchtballon Een deel van de rijders van Wv Brabantse Wal. (foto Johan de Witte) Door Johan de Witte Net over de Volkerak, de rijksweg af richting H&U in Dintelmond maakt een zwaan toilet waarbij hij zich in roerloos water spiegelt. Roekeloos neemt een fazantenpaar het denkbeeldig zebrapad, skeelers en joggers op het nog autoloze asfalt: Brabant! Het is zondagmorgenvroeg, de zon is amper uit de veren. De natuur krijgt haar make-up. Tegen het decor van bruingrijze akkervoren kort een wielerteam de afstand. Nikon-sluitertijd probeert de snelheid van de Wielervereniging Brabantse Wal te bevriezen. ‘Dampend’ alsof de Muur van Geraardsbergen is bedwongen, hijgt de ploeg een kilometer later uit voor de deur van hoofdsponsor Technisch Bureau H&U in Dintelmond. Eén kilometer voor de sport plus één voor kinderen met een handicap, geeft de renners vleugels. Wanneer je als team fietsend geld verdienen mag voor De Luchtballon ben je bevoordeeld. Want fietsen kan niet iedereen! De dialogen op een steile col, onvoorwaardelijke hulp, de ‘rijmaar-in-mijn-wiel-vriendschap’, maatschappelijk alles even ondergeschikt en afzien met alle neuzen in dezelfde richting, is geluk. Gezond omgaan met een handicap Dat het hier gaat om een goed doel moge duidelijk zijn. Stichting De Luchtballon is ontstaan uit het werk van het Astma Fonds. Door reorganisatie en bezuinigingen stopte het fonds landelijk met vakantiekampen, met als gevolg dat voor kinderen met astma de vakantie in het water viel. Een groep enthousiaste vrijwilligers, onder wie André Wildschut, dacht: “Dat kan niet waar zijn”, en blies onder andere De Luchtballon in Calfven bij Ossendrecht nieuw leven in. De Luchtballon organiseert therapeutische vakanties voor kinderen en jongeren met een handicap, zoals astma, voedselallergie en eczeem. De drie beperkingen zijn ‘broertjes en zusjes’ van elkaar en gaan daarom samen op kamp. De primaire doelstelling is het vergroten van de zelfredzaamheid. De deelnemers leren in vakantiesfeer ongemerkt om te gaan met hun beperking. Zonder angst te hoeven concurreren met anderen die geen of een andere handicap of beperking hebben, ervaren de deelnemers een nuttige maar vooral plezierige vakantie. Sponsors De dertig leden van Wv Brabantse Wal worden voorgezeten door Leon Hertogs. Ad Buijs zit eveneens aan het stuur van de wielervereniging. Arion de Nijs beheert het secretariaat.Wilko Andrik is er voor technische zaken en Leo Brasser functioneert als penningmeester. De trainer die het moreel en de prestaties van het team op peil houdt, is Jos Smit. “De jongens zijn stuk voor stuk gemotiveerd. Wanneer we een pittig tempo rijden en iemand van ons heeft het daar moeilijk mee, mag hij ertussen en plakt hij aan een achterwiel. Samen sterk is ons motto.” Voor het Luchtballon-doel hanteert Wv Brabantse Wal een 4-sterrensysteem. Elke ster staat voor 250 euro. Het plafond voor één sponsor is vier sterren. “Ons motto is: een paar euro versus het sponsormaximum maakt in geversintentie geen verschil. Ook de sponsors zien we graag als een team zonder niveauverschillen”, aldus Leon Hertogs. De sponsors kunnen rekenen op plaatsing op de internetsite (www. wvbrabantsewal.nl), clinics, sponsoravond, verenigingsstickers en promotie in de media. Jan Hasselmeijer van H&U heeft de ‘sponsorgele-trui’ verworven en fietst sportief mee. Hij stelt niet alleen zijn bedrijfsfaciliteit ter beschikking, ook de renners heeft hij in een outfit gestoken die ‘blitst’ in het Brabantse land. Wim Hasselmeijer offert zijn zondagmorgen op om de ploeg met zijn ‘bezemwagen’ op een paar wiellengtes te achtervolgen. Het is duidelijk dat De Luchtballonformule goed voor lijf en leden is, maar ook voor plezier. Als topper en tegenprestatie aan de sponsors bedwingt de ploeg dit jaar op 13 juni de Alpe d’Huez. De berg waar eens Lemond en Hinault hand in hand over de finish rolden. Het record van 37.35 waarmee Pantani in 1997 naar de top fietste wordt die dag – met een knipoog – door Wv Brabantse Wal aangevallen. Met zijn 14 kilometer steile wand en 21 bochten is het een kuitenbijter van de eerste categorie! Het wordt voor de jongens vrijwillig ‘naar lucht happen’. Iets wat de doelgroep van De Luchtballon niet uit vrije wil doet. Meer informatie: www.wvbrabantsewal.nl

De Binnenvaartkrant