Views
2 years ago

2011-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Jaar
  • Schip
  • Meter
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 15 maart 2011 • Boegschroeven • Intrekbare roerpropellers • Ballast pompen • Persluchtsystemen • Stikstof generatoren + 31 71 517 26 31, info@verhaar.com, www.verhaar.com NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten E N G E L A E R O N T W E R P T E N R E A L I S E E RT S C H E E P S I N T E R I E U R S Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht I N F O @ E N G E L A E R . E U | W W W . E N G E L A E R . E U CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY 10, 11 en 12 mei 2011 13.00 - 21.00 uur Evenementenhal Gorinchem Franklinweg 2 4207 HZ Gorinchem T +31 (0)183 - 68 06 80 F +31 (0)183 - 68 06 00 E gorinchem@evenementenhal.nl Ons evenement. UW MOMENT.

De Binnenvaartkrant 29 15 maart 2011 Werkendam gaat derde haven onderzoeken DOOR JAN HOEK De maritieme sector zorgt voor bijna 20 procent van de werkgelegenheid in Werkendam. In de bestaande havens is echter nauwelijks ruimte voor groei. “Als we de werkgelegenheid in deze sector, zeker op gebied van afbouw en reparatie, voor de toekomst veilig willen stellen, dan is een derde haven op termijn noodzakelijk”, stelt wethouder Wim de Jong van Economische Zaken. De wethouder zit echter nog boordevol vragen en kiest daarom voor een zorgvuldige aanpak van het miljoenen euro’s kostende project. Europarlementariër Lambert van Nistelrooij (CDA) wil in Brussel proberen de Europese deur op een kier te zetten. Hij neemt de gemeente en betrokken ondernemers in mei mee naar de Europese Investeringsbank om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. “De investeringsbank verleent langjarige garantstellingen aan bedrijven en initiatieven die uitblinken in innovatie, ondernemerschap en duurzaamheid. Voor wat de binnenvaart betreft zijn die in Werkendam duidelijk aanwezig”, aldus Van Nistelrooy. Obstakel Zijn partijgenoot Wim de Jong weet niet wanneer de derde haven er moet komen. “Dat kan in 2025 zijn, Wethouder Wim de Jong: “Die compensatiewet maakt het voor ondernemers moeilijk plannen te realiseren.” (foto Jan Hoek) maar ook in 2016. In dat laatste geval zullen we grotere stappen moeten nemen. We hebben met het project ‘Optimalisatie Beatrixhaven’ (zie op pagina 7 het artikel over de start daarvan, red.) kunnen zien dat dergelijk projecten enorm veel tijd kosten. In dit geval zijn de ‘havenbaronnen’ Chris Kornet, Peter Versluijs en Ton de Waal tien jaar bezig geweest om hun plan te realiseren, waarbij de laatste drie jaar nog in een stroomversnelling zijn gegaan”, weet de wethouder. “Groot obstakel bleek de door voormalig staatssecretaris Tineke Huizinga bedachte wet waarin staat dat verloren gaande waterberging in de haven gecompenseerd dient te worden. In het geval van de aanleg van nieuwe kades in de Beatrixhaven gaat het om 55.000 kuub. Wij hebben twee boeren die nog in de Cloppenwaard woonden verhuisd naar grond van de gemeente. Er zijn tal van gesprekken en onderhandelingen met de Domeinen en de boeren geweest, maar het is ons uiteindelijk gelukt. Het zand dat we gaan uitgraven in de Cloppenwaard, wordt gebruikt voor de aanleg van de nieuwe kades in de Beatrixhaven.” “Die compensatiewet maakt het voor ondernemers moeilijk plannen te realiseren. Zo gaat Ad van Wijk de oude werkboot voor zijn bedrijf weghalen en wil hij vervolgens de kade opknappen en recht maken. Hij heeft geen water, maar moet wel circa 1.300 kuub compenseren. Geen water? Dan geen kade, is de stelling. Maar dat kan natuurlijk niet. De tijd die het voortraject van ‘Optimalisatie Beatrixhaven’ heeft gekost, maakt duidelijk dat we geen tijd meer verloren moeten laten gaan, maar serieus de komst van een derde haven moeten onderzoeken. De bouw van de nieuwe kade in de Beatrixhaven kost wel ligplaatsen en ook dat zullen we moeten compenseren.” Strekdam Als locatie voor een derde haven denkt de gemeente aan de Beneden- Merwede aansluitend aan bedrijventerrein Steurgat/Bandijk. Die haven zou dezelfde vorm als van de Beatrixhaven moeten krijgen. Maar eerst gaat wethouder De Jong in kaart brengen wat de wensen van de ondernemers zijn. “Blijkt een derde haven wel echt noodzakelijk”, vraagt De Jong zich af. “Is dat objectief aantoonbaar en met welke gegevens is dat te onderbouwen. Zo ja, in welke vorm? Is er bijvoorbeeld behoefte aan een strekdam met steigers, of is juist een bedrijventerrein met kades en water nodig – of misschien een combinatie daarvan?” “In het onderzoek zullen we op verschillende niveaus en momenten de lokale kennis en expertise van de sector betrekken. Er wordt een kleine klankbordgroep opgericht, waarvoor we de lokale koepelorganisaties, Schuttevaer en de Scheepsgroep zullen uitnodigen.” Afhankelijk van de uitkomsten wordt besloten tot eventuele vervolgonderzoeken. Vooral de haalbaarheid van een derde haven zal daarin centraal staan. Qua financiën, wet- en regelgeving en bijkomende compensatieverplichtingen. De Jong ziet de toekomst van de Werkendamse binnenvaart positief in. “Het enige waar ik mij zorgen om maak zijn de financieringsmogelijkheden voor de binnenvaart. In Werkendam zijn ze gewend de mouwen op te stropen. De arbeidsmoraal is erg hoog; als iemand op donderdag ziek wordt en zich vrijdag wat beter voelt, gaat hij die dag gewoon weer aan de slag. Ik ben trots op de ondernemers in onze gemeente en voor hen komt er zeker weer licht in de tunnel. Ik heb gelezen dat 85 procent van alle binnenvaartschepen ooit een keer in Werkendam is geweest.” “Onze grootste kracht is in mijn ogen de Scheepsgroep Werkendam. Waar de ondernemers wel op moeten letten zijn de scholieren. De meeste zitten in Gorinchem of Dordrecht op school en lopen in die regio ook stage. Dat betekent dat we moeten waken dat de jongeren verhuizen omdat ze elders werk hebben gevonden. Ik adviseer de bedrijven die actief zijn in de binnenvaart de scholen te bezoeken en daar te vertellen welke mooie beroepen er allemaal zijn, en dan met name in Werkendam. Een derde haven is een serieuze optie, maar zonder werknemers heeft die investering geen zin.” Iedereen positief op Hiswa 2011 DOOR EVERT BRUINEKOOL Na afloop van de Hiswa Amsterdam Boat Show 2011, die de afgelopen week in Amsterdam is gehouden, heerst bij de organisatie en de standhouders een positieve stemming. Hoewel er met 48204 bezoekers 3645 minder naar de RAI kwamen dan vorig jaar, geven de 364 exposanten aan dat zij een positieve tendens bij de consument waarnemen. Ook Sigrid van der Wel, woordvoerster van de organisatie, is tevreden. “Hoewel de standhouders gemiddeld iets minder vierkante meters “ hebben geboekt dan vorig jaar, zijn er meer exposanten en was het totaaloppervlak van de beurs iets groter.” Zoals brancheorganisatie Hiswa eind vorig jaar voorspelde, lijkt de markt langzaam aan te trekken. “De eerste dagen van de beurs waren wat rustiger maar later in de week trok het iets aan”, meldt Bas van Mill van Vetus. Het bedrijf is gespecialiseerd in motoren en accessoires en merkt dat het consumentvertrouwen herstelt. “ Zowel particulieren als het bedrijfsleven investeren meer. Het herstel heeft nog niet doorgezet tot het niveau van 2007/2008, maar ten opzichte van de scherpe daling in 2009, toen de markt met 20 à 30 procent terugviel, is er een duidelijke kentering gaande. Over 2010 noteerden wij een stijging van circa 10 procent.” Van Mill verwacht dat de groei in 2011 doorzet. “In de tweedehandsmarkt zit meer beweging. Als gevolg daarvan zullen ook meer nieuwe schepen gebouwd worden.” Dat de markt nog niet op het oude niveau is, is te zien aan de prijzen van bijvoorbeeld sloepen. Een eenvoudige De trein komt langzaam weer op gang ” uitvoering is al te koop voor zo’n 7.000 euro. Ook Jacco Kuiper van Kuiper Verzekeringen meldt een herstel van de markt. ”Wij zien een lichte toename van het aantal afgesloten verzekeringen. De trein komt langzaam op gang.” Groeiend vertrouwen Dat merkt ook Ad Roosendaal van Secumar Benelux. ‘Afgelopen jaar heeft de markt zich gestabiliseerd. Mensen gaan nu meer aandacht (foto E.J. Bruinekool Fotografie) besteden aan reddingsvesten en veiligheid aan boord.” Secumar levert zijn producten aan zowel de beroepsvaart als de watersport. Jachtwerf Mulder is zonder meer enthousiast over de markt. “De beurs is goed. De markt is goed en de kwaliteit van de bezoekers is uitstekend”, meldt woordvoerder Anco Kok. Mulder presenteerde op de Hiswa de Mulder Favorite 1400, een jacht van 14,60 bij 4,75 meter met een prijskaartje van 1,1 miljoen euro. ‘Dat jacht is prima ontvangen. Wij zijn zo overtuigd van het aantrekken van de markt dat wij op dit moment een tweede werf bouwen met een oppervlakte van 7.000 m 2 . De eerste hal wordt voorzien van twee droogdokken van 55 bij 13 meter. In de tweede hal kan tegelijkertijd gewerkt worden aan vier jachten met een lengte tot 30 meter.” De nieuwbouw is een duidelijk signaal van het groeiende ondernemersvertrouwen. uitlijnservice ! ( 0527-681788 * info@hoekmanshipbuilding.nl www.hoekmanshipbuilding.nl

De Binnenvaartkrant