Views
2 years ago

2011-06

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Jaar
  • Schip
  • Meter
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 15 maart 2011 Wir sind eine führende Reederei im südwestdeutschen Raum und suchen für unsere Schiffe der Containerlinie Stuttgart – Seehafen als auch für unseren Schifffahrtsbetrieb im Schüttgüterbereich engagierte Schiffsführer, Steuerleute mit Patent (w./m.) Wir bieten Ihnen einen krisensicheren, dauerhaften Arbeitsplatz bei flexiblen Freizeitmodellen und sehr attraktiver Bezahlung. Sollten wir Ihr Interesse geweckt haben, so setzen Sie sich bitte mit Ludwig & Jakob Götz GmbH + Co KG Hirschhorner Straße 21 D-69239 Neckarsteinach Telefon: +49 6229/709-0 E-Mail: info@goetz-schiffahrt.de Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING Gevraagd voor internationaal varend koppelverband: KAPITEIN OF AANKOMEND KAPITEIN Reizen en voeding vrij 14 op / 14 af, loon n.o.t.k. EN MATrOOs OF vOlMATrOOs Reizen en voeding vrij 14 op / 14 af, loon n.o.t.k. Tel: 06 53 24 10 71 TE KOOP SlEEPduwbOOT GrOEnland 22 x 5,70 x 2,30 m Kijkhoogte 8,50 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie. Tel. 06-53153374 TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG N.V. DE BRANDT St.-Ursmarusstraat, 23 B-9200 DENDERMONDE-Baasrode Werft aan : • SchippER & MATRooS · Werkgebied Schelde, regio Antwerpen-Temse · Weekends vrij. · Op zelfstandige basis of in loondienst, naar keuze. · Beste voorwaarden inlichtingen : Tel. 0032/52.39.99.79 (tijdens kantooruren) www.huizinga-snijder.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! • Assistent walkapitein Nautische en technische kennis Praktisch en theoretisch Tankerervaring: pluspunt Binnen – buitendienst Organisatie en begeleiden van reparaties Aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen Talenkennis: Duits Leeftijd: 25-35 j. • Personeelsplanner HR- ervaring Inplannen personeel Talenkennis: Duits Enige kennis van scheepvaart Leeftijd: 30 - 35 jaar • Bevrachter Je bent dagelijks bezig met het indelen van de schepen. Je houdt klanten op de hoogte van de positie van onze schepen. Ook factureren behoort tot je takenpakket. Profiel Kennis Frans, Duits en Engels. Bachelordiploma Expeditie. Stressbestendig Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten Compagnie Française de Navigation Rhénane Zoekt voor haar transporten op de Europese waterwegen seRieuze biNNeNvaaRtoNdeRNemeRs welke bereid zijn om, met ondersteuning van een op de binnenvaart toegespitst bedrijf met filialen in straatsburg, Kehl, Ludwigshaven, thionville, duisbourg, dordrecht en antwerpen, transporten uit te voeren op basis van een modern logistiek concept. Canal Company is hét toonaangevende bedrijf in toerisme en entertainment in Amsterdam, met de merknamen Canal Bike, Canal Bus, Canal Hopper, Amsterdam Eco Tours, Holland International Rondvaart en Gray Line. Onze waterfietsen, partyschepen, rondvaartboten en sloepen zijn een bekende verschijning in de Amsterdamse grachten. Rederij Canal Company, rederij Holland International Rondvaart en rederij Gray Line zoeken voor 2011: Vereisten: - Groot vaarbewijs - Marifooncertificaat Heeft u interesse? CFNR dordrecht Laan der Verenigde Naties 101 3316 AK Dordrecht Telefoon: +31 78 6199130 Fax: +31 78 6199131 E-Mail: bevrachting.nl@cfnr.fr Vraagt u naar: De heer C. van Putten Schippers m/v (flexibel of fulltime) Spreekt een prettige en dynamische werkomgeving je aan en werk je graag flexibel of juist in ploegendiensten? Dat kan allemaal! Reageer dus snel! Canal Company kenmerkt zich door: - Flexibele werktijden - Goede arbeidsvoorwaarden waaronder commissie en toeslagen Holland International Rondvaart kenmerkt zich door: - Ploegendiensten of flexibel in te delen rooster - Salariëring conform CAO Interesse? Ga snel naar www.canal.nl en vul het sollicitatieformulier in! Vragen? Bel Marjolijn Ruijter 020-5353301 Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie stellen wij niet op prijs. L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 Per direct gevraagd voor op mcs Gremko - G en duwboot Gerome Zelfstandig schippersechtpaar. Goede verdiensten, loon naar prestatie Mogelijk tot inkoop mogelijk na proefperiode. CV sturen naar gsk@binnenvaartonline.be GSK Shipping bvba Debruyne Gino Tel. +32 475/27.47.67

De Binnenvaartkrant 11 15 maart 2011 Vlaams parlement voluit achter binnenvaart Het Vlaams parlement heeft een resolutie over de toekomst van de binnenvaart in Vlaanderen goedgekeurd. De parlementsleden roepen de regering op voluit te blijven inzetten op binnenvaart als duurzame vervoersmodus. De resolutie kwam tot stand naar aanleiding van een debat over de binnenvaart in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken op 20 mei 2010. De binnenvaart was toen net weer uit het dal aan het kruipen. De resolutie is een initiatief van zeven volksvertegenwoordigers: Dirk de Kort (CD&V), Karin Brouwers (CD&V), Bart Martens (sp.a), Jan Peumans (N-VA), Dit najaar neemt Armador Marine Services (AMS) op kaai 42 een nieuw magazijn met kantoren en een showroom in gebruik. Daarmee geeft het bedrijf verder gestalte aan zijn one-stop-shopconcept. Op de oude locatie aan de Elzasweg was AMS uit zijn jasje gegroeid. Het Antwerpse bedrijf heeft daarom vlak bij de Mexicobrug een hangar met een totale oppervlakte van 1800 vierkante meter in concessie genomen. De ruimte wordt omgebouwd tot een modern magazijn met een grote showroom en burelen. Als alles volgens plan verloopt, kan AMS in september verhuizen. Tot die tijd is het bedrijf gevestigd aan de Vaartkaai 12. Sophie De Wit (N-VA), Annick De Ridder (Open VLD) en Sas Van Rouveroij (Open VLD). One-stop-shop voor de binnenvaart Nieuwe showroom AMS opent dit najaar zijn deuren Compleet pakket Directeur-eigenaar Jan Horemans heeft de Zeevaartschool gedaan en was altijd actief in de maritieme wereld. Hij was onder meer hoofd werktuigbouwkundige bij rederij Compagnie Maritime Belge. Voor Castrol, dat inmiddels is overgenomen door BP, bouwde Horemans de marineafdeling uit. Vier jaar geleden nam hij Armador over van de familie Maes (Victrol). Horemans veranderde de bedrijfsnaam in Armador Marine Services en heeft de zaak samen met zoon Jens op een totaal nieuwe leest geschoeid. AMS evolueerde van een leverancier van gasolie en smeermiddelen naar een aanbieder van een breed gamma producten en diensten. “We hanteren het one-stop-shopconcept en leveren uitsluitend aan de binnenvaart. Alles wat men aan boord nodig heeft, kan via ons worden verkregen. Wij kunnen klanten ook in contact brengen met andere gespecialiseerde bedrijven met de Met de Armador I en de Armador II levert AMS gas- en smeerolie aan binnenschepen in de Antwerpse haven. MAP: nieuwe kijk op onderhoud Kwetsbaar De parlementariërs wijzen op de sporen die de economische crisis achterlaat in de binnenvaart: “De marges zijn smal en de sector is kwetsbaar. Een betere startpositie vanuit de thuismarkt geeft Nederlandse schepen een voordeel.” Verder zijn ze van mening dat de splitsing van bevoegdheden over gewesten onderling en met resterende federale bevoegdheden ook voor de binnenvaart een handicap vormt. Zo concurreren de federale steunmaatregelen voor het vervoer van containers via het spoor rechtstreeks met de gewestelijke steunmaatregelen voor de binnenvaart. Jan Horemans leidt het bedrijf samen met zijn zoon Jens. (foto’s Sarah De Preter) juiste reputatie.” De 300 vierkante meter grote showroom die AMS op de nieuwe locatie gaat realiseren sluit hier naadloos bij aan. Andere toeleveranciers aan de binnenvaart zullen er hun producten permanent kunnen plaatsen. “We hebben al toezeggingen voor scheepsmotoren, koppelingen, verven, et cetera. Op die manier bieden we klanten een totaalconcept aan.” Jan Horemans is tevens directeur-eigenaar van Mari-Team. Dit bedrijf heeft een op internet gebaseerd systeem ontwikkeld om smeeroliebaden van onder andere motoren, schroefaskokers en stuurmachines efficiënt op te volgen: het Monster Analyse Planningssysteem (MAP). “We nemen samen met klanten de smeerkaart door en maken ze up-to-date. Op basis hiervan stellen we een planning op voor de monsterafnames. Klanten krijgen een uitgebreid monsterpakket met monsterflesjes, voorgedrukte fleslabels, voorgeadresseerde enveloppen en een monster afnameboekje. Als er een monster moet worden afgenomen, worden ze door ons per e-mail op de hoogte gebracht. We laten de monsters analyseren door een onafhankelijk laboratorium. Klanten kunnen inloggen op onze website om de analyse te bekijken.” Mari-Team heeft een samenwerking met enkele verzekeraars die korting geven op de polis als men gebruik maakt van MAP. Portemonnee De volksvertegenwoordigers willen verder dat bedrijven die voor binnenvaart kiezen, dit ook positief merken in hun portemonnee. De plannen van de Vlaams-Brabantse afvalintercommunales om afval via het water te vervoeren leren dat dit vooralsnog niet het geval is. Het transport van 1 ton afval via de waterweg kost nog steeds 18 euro meer dan hetzelfde transport over de weg. “Het concurrentieel maken van transport over water vergt maatregelen die de gewestelijke bevoegdheden overschrijden”, staat hierover te lezen in de resolutie. “En dus is een op elkaar afgestemd en elkaar versterkend beleid nodig.” De laatste jaren is er veel gebeurd op het vlak van steunmaatregelen en investeringen in de vaarwegen. Maar verdere structurele ondersteuning van de binnenvaart is nodig, aldus de parlementariërs. Ook in de ketenaanpak zijn nog stappen te zetten. Zo zou een betere sluisplanning kunnen leiden tot beperkte wachttijden. Tot slot vragen de indieners van de resolutie om watergebonden infrastructuurprojecten in het Masterplan Antwerpen gelijkwaardig te behandelen aan spoor- en wegprojecten voor wat de beschikbare middelen en de uitvoeringstermijn betreft. Uitbreiding activiteiten Met de Armador I en Armador II levert AMS gas- en smeerolie aan binnenschepen in de Antwerpse haven. Onder meer het Havenbedrijf, Brabo en de Flandria-vloot behoren tot de klanten. Voor leveringen buiten de haven huurt AMS transportcapaciteit in. Zo levert het bedrijf sinds enkele jaren vanuit Antwerpen gas- en smeerolie aan de passagiersvaart in de regio’s Parijs, Rouen en Le Havre. “Ik heb voor Castrol tien jaar in Frankrijk gewerkt en heb daar een netwerk”, aldus Horemans. “We merken duidelijk dat de binnenvaart in Frankrijk aan het aantrekken is. Wij staan klaar voor die groei en beleveren er inmiddels ook de eerste vrachtschepen.” Sinds begin dit jaar verzorgt AMS de hele belevering van de DABvloot, met uitzondering van Zeebrugge en Oostende. De opdracht omvat naast de DAB-vloot op de Schelde en een aantal veren ook de loodsboten in Vlissingen. AMS werkt hiervoor samen met zijn bunkerpartners in Nederland. De Bunkerpartners zijn acht onafhankelijke oliehandelaren die in Nederland en België een bunkernetwerk vormen en zich ook gezamenlijk presenteren op beurzen. Jan Horemans is voorzitter van het netwerk. Naast hoofdverdeler van BP en Castrol-smeerolie in België is AMS sinds anderhalf jaar Europees verdeler van Vickers Oils. Het Engelse Vickers is gespecialiseerd in biologisch afbreekbare olie. Sinds september heeft AMS ook het agentschap van Vickers voor de zeevaart op zak. Vierde sluis Bewoners die onteigend worden voor de bouw van een vierde sluis in Wijnegem, krijgen een voorkeursbehandeling bij de toewijzing van een woning. Dat heeft de gemeenteraad laten weten. NV De Scheepvaart presenteerde onlangs een studie waaruit blijkt dat de bouw van een vierde sluis de enige optie is om het groeiende verkeer op het Albertkanaal op te vangen. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits zal naar verwachting de aanbeveling volgen. Om de bouw van de sluis mogelijk te maken, moeten zo’n zestig woningen verdwijnen. De gemeenteraad heeft Crevits gevraagd ook te kijken naar de verruiming van de derde sluis als alternatief, maar uit het onderzoek van De Scheepvaart is al gebleken dat dit geen optie is. Het zou te veel hinder voor de scheepvaart met zich meebrengen. Als de vierde sluis er dan toch komt, vraagt de gemeenteraad in Wijnegem om de impact van de werken zo gering mogelijk te houden. Minder jachten naar Luik De jachthaven van Luik heeft vorig jaar 1438 jachten ontvangen. Dat waren er 104 minder dan in 2009. Als voornaamste redenen voor de teruggang noemt het havenbestuur het weer, de economische crisis en de gestegen brandstofprijzen. De gemiddelde verblijfsduur van de jachten in de haven nam ten opzichte van 2009 toe. Dat is een opsteker voor de toeristische sector in de stad. Meer dan de helft van alle bezoekers van de jachthaven bestond ook vorig jaar weer uit Nederlanders, gevolgd door Belgen en Duitsers. Zeeschepen vlotter naar Gent Nederland en Vlaanderen hebben afspraken gemaakt over een vlotter scheepvaartverkeer naar Gent. Elk zeeschip naar Terneuzen en Gent wordt voortaan zes uur voor aankomst bij de loodskotter op zee ingepland. Dit moet de filevorming voor de sluizen van Terneuzen tegengaan en voorkomen dat oponthoud van een bepaald schip impact heeft op de planning van de andere schepen. De regeling zal drie maanden worden uitgetest.

De Binnenvaartkrant