Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 8 1

De Binnenvaartkrant 8 1 maart 2011 TE KOOP SLEEPDUWBOOT IJSLAND Afm. 20 x 6 x 2.40 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie Tel. 06-53153374 REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAART zoekt ter versterking van haar team in: ROTTERDAM / BOTLEK Een enthousiaste: Bolero Scheepsprojecten BV zoekt Voor haar nieuwe m.t.s. Bolero VI Kapitein(s)i.b.v. Rijn-/ Radarpatent, ADNR, 14/ 14, Nederlandse condities Stuurmannen (Licht)matrozen, 4 wk/ 4 wk Nederlandse condities Contact: S. de Velde. Tel. 0651-39206 sdv@tolhuisshipping.nl GEVRAAGD VOOR MS VOLHARDING matroos/volmatroos per 7-03- 2011. Schoolvakantie en meeste weekenden vrij. Tel. 06-52056133 GEVRAAGD OP KVB CARISMA: stuurmannen en matrozen. Vaarregeling 3 weken op / 3 weken af. Loon volgens CAO Binnenvaart. Tel. 06-53153374 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Wij verwachten: Wij bieden: SCHIPPER-VERKOPER / BUNKERSTATIONMEDEWERKER - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADNR/Radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig omgeving Rotterdam - Rijbewijs - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer - Toekomst in de oliebranche Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V. Postbus 770 – 3300 AT Dordrecht Of naar: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. H. van der Wal Tel. 010-4722788 of Tel. 0881007800 / dhr. A.v.Vliet / B.v.Kol Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Wasserschutzpolizei Streifenboot “WSP 1” ca. 19,37 x 4,20 x 1,05 m (LxBxTiefgang) ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl www.huizinga-snijder.nl CASCO’S TE KOOP Postbus 50 4250 DB Werkendam T: +31 183 600391 F: +31 183 600192 E: info@concordiashipyards.nl VRACHTSCHIP 135 x 11.45 m Type ‘Sietske’ DUWSCHIP 106 x 11.45 m Type ‘Norma’ DUWBAK 76 x 11.45 m Type ‘Norma’ kijk ook op: www.concordiashipyards.nl Aufsichtsboot “ALB” ca. 14,90 x 2,98 x 0,95 m (LxBxTiefgang) Sandsackfüll- und Verlegeschiff “WAL II” ca. 16,55 x 4,71 x 0,99 m (LxBxTiefgang) sowie Außenbordmotoren, Schiffsradargeräte, Bauhüttenschiff u.a. Ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 69 75897 - 0 • Fax: +49 69 75897 - 479 MY DREAM Bj. 1958, 55 x 7.20 x 2.60 m, 675 ton, Cummins KTA 19M 580 pk, boegschroef Man Diesel 160 pk schottel. CONCORDIA Bj. 1962, 67 x 7.20 x 2.62 m, 889 ton, CAT 3412 520 pk rev. ‘07, boegschroef Volvo Penta 185 pk Hamelink schottel Hamelink 185 pk Volvo pk. TUNICA Bj. 1958, 80 x 8.20 x 2.52 m, 1072 ton, MTU 820 pk ‘07, boegschr. 220 pk EBR schottel. RAINBOW Bj. 1951, 84.58 x 8.16 x 2.48 m, 1176 ton, CAT 3412 680 pk rev. ‘05, boegschroef 240 pk Oost rooster. RENATA Bj. 1964, 85 x 8.22 x 2.70 m, 1273 ton, CAT 3508 850 pk, boegschroef EBR schottel. MOTORSCHEPEN IN ONZE BEMIDDELING: MERCATOR Bj. 1954, 82 x 9.00 x 2.81 m, 1450 ton, CAT 3412(D) 860 pk ‘06, boegschroef DAF 360 pk Verhaar ‘92. TRINITAS Bj. 1949, 84.98 x 9.50 x 2.86 m, 1520 ton, 2x Deutz 380 pk 366 omw. rev. ‘08, boegschroef 380 pk Boterman. GEERTJE JANNEKE Bj. 1980, 85 x 9.50 x 3.01, 1685 ton, Mitsubishi S12R-MPTK 1197 pk, boegschroef DAF 400 pk ‘09 Van Wijk. PALOMINO Bj. 1963, 95 x 9.50 x 2.82 m, 1772 ton, ABC DX 1200 pk tot. rev. ‘05, boegschroef DAF 320 pk Van Tiem. ALMA Bj. 2003, 86 x 10.50 x 3.19 m, 1888 ton, Mitsubishi 1278 pk, boegschroef DAF 500 pk Van Ballegooy stuurrooster 1000. kijk ook op: www.concordiashipyards.nl DIVA Bj. 1981, 110 x 9.50 x 2.98 m, 2099 ton, CAT D-399 1140 pk, boegschroef DAF 350 pk Veth-Jet. LECHAIM Bj. 1989, 105 x 10.50 x 3.19 m, 2415 ton, Mitsubishi 1700 pk ‘08, boegschroef Cummins 360 pk Verhaar. SERENA Bj. 1973, 105 x 11.00 x 3.22 m, 2634 ton, MAK 1200 pk rev. ‘01, boegschroef 200 pk Van Ballegooy stuurrooster + 445 pk Van Ballegooy stuurrooster ‘99. ORION Bj. 1988, 110 x 11.45 x 3.60 m, 3215 ton, CAT 1521 pk ‘02, boegschroef Scania 380 pk Veth-Jet 1200 mm. ISABELLE Bj. 2008, 110 x 11.45 x 3.65 m, 3273 ton, Cummins QSK50 1600 pk 1800 omw. boegschroef Cummins QSK19 620 pk Van Ballegooy. Nieuwbouw : Dhr. C.H. Kornet +31 653 688772 Dhr. G. Duijzer +31 612 344117 Bemiddeling : Dhr. R. Hoogendoorn +31 622 207961 Franco Phone : Dhr. Jef van Wichelen +32 498 573050

De Binnenvaartkrant 9 1 maart 2011 Nederlandse containerschepen voor de Amazone DOOR JAN HOEK Op zaterdag 11 oktober 2010 werd de afzinkbare ponton Ocean Orc door de slepers Ginger en Hercules van de Ceres-terminal in Amsterdam naar IJmuiden gesleept. Daar nam de sleepboot Eraclea het transport over. Op de ponton stonden twee binnenvaartcasco’s (135 x 14,20 en 134 x 14,20 meter) die na een 4600 mijl lange reis nog geen maand later aankwamen bij de douanepier in de Braziliaanse plaats Belém. Een paar weken daarna werden de casco’s door Concordia Shipyards verhaald naar de op anderhalf uur varen gelegen Easa Shipyard. Daar zullen de twee circa 5400 ton metende containerschepen onder regie van Concordia Shipyards worden afgebouwd. Dit spraakmakende project kan gezien worden als een eerste stap richting een modernere en efficiëntere binnenvaart in Brazilië. In de havenplaats Recife beschikt Concordia onder de naam ‘Estaleiro Concordia do Brasil Ltda’ over een eigen kantoor. Namens Concordia Shipyards zijn Bert Duijzer (technische zaken) en Karst van der Wiel (marketing/finan c iën) verantwoordelijk voor het Brazilië- project. Zij zijn niet de eerste Hollanders die actief zijn in Recife, want in de voormalige Maurits-stad (genoemd naar Maurits van Nassau) zijn de invloeden van de ooit meest vooruitstrevende Hollandse kolonie duidelijk merkbaar. In de korte periode dat de Hollanders er verbleven (1630- 1654) drukten ze een behoorlijk stempel op de geschiedenis van Recife. In diverse kerken en koloniale gebouwen is nog steeds de invloed van de Hollanders en de West Indische Compagnie te zien. Amazone Dat is echter geschiedenis, terwijl Duijzer en Van der Wiel bezig zijn met de toekomst. “De binnenvaart in Brazilië loopt twintig tot dertig jaar achter bij ons. De Brazilianen zien dat wij de nodige kennis hebben voor de ontwikkeling van binnenvaartschepen die op de Amazone ingezet kunnen worden voor containervervoer. Containers worden voor het overgrote deel vervoerd over de weg. Ook in Brazilië raken de wegen echter verstopt en daarom maakt de regering zich sterk voor het vervoer over water en wordt er twee miljard dollar in onder andere de ontwikkeling van vaarwegen geïnvesteerd.” “Dat betekent echter niet dat dit ook een oplossing kan zijn voor de huidige Nederlandse overcapaciteit; de Braziliaanse overheid beschermt de eigen markt zeer goed, zodat er geen mogelijkheden zijn voor Nederlandse schippers en schepen.” Ruimte om te varen is er voldoende, Concordia Shipyards levert bijdrage aan modernisering Braziliaanse binnenvaart De twee casco’s na aankomst in Brazilië. want van de circa 6.500 kilometer lange Amazone is zo’n 4.000 kilometer (tot Peru) bevaarbaar. Op de eerste 2.000 kilometer is de diepgang ongeveer 10 meter en ook op het tweede gedeelte, met een diepgang van 3 meter, is varen geen probleem. Naast de Amazone is ook een deel van de ongeveer 1.100 zijrivieren bevaarbaar. De mogelijkheden voor de binnenvaart zijn enorm, want van de in totaal 40.000 kilometer bevaarbare waterwegen wordt nu slecht een kwart gebruikt voor goederentransport. Op dit moment varen op de Amazone vooral grote duwkonvooien die in totaal 20.000 tot 60.000 ton aan bulkgoederen als granen, soja, kolen, erts en bauxiet vervoeren. Op de Easa Shipyard in Belém werden voorheen vooral duwbakken gebouwd. De werf wordt door Concordia Shipyards nieuw leven ingeblazen en geschikt gemaakt voor de afbouw van de binnenvaartschepen. “De twee schepen zijn inmiddels verkocht en worden door ons straks turnkey overgedragen aan de eigenaar”, vertellen Duijzer en Van der Wiel. “We zijn ons op dit moment vooral aan het oriënteren en hebben al tal van lokale binnenvaartondernemers gesproken. Wat is in Brazilië standaard en wat zijn de wensen?” “Er wordt in de Braziliaanse binnenvaart nogal omslachtig gewerkt en met elkaar willen we er aan werken dat te moderniseren en efficiënter te maken om zodoende de vervoersstroom te verbeteren. Omdat er geen bruggen over de rivieren liggen, wordt de stuurhut op het voorschip gebouwd. Met vier lagen kunnen er 350 containers over de Amazone vervoerd worden.” Het transport naar de Easa Shipyard. (foto’s Concordia Shipyards) Beschier Kik (53) is benoemd als commercieel directeur van WhisperPower. Zijn doel is samen met algemeen directeur-eigenaar Roel ter Heide de onderneming verder uit te bouwen “tot een wereldspeler op het gebied van systemen met betrekking tot stroomverzorging, aandrijvingen en voortstuwing”. Roel ter Heide is de voormalige oprichter en directeur-eigenaar van Mastervolt, bekend van de dieselgeneratoren en stroomsystemen. WhisperPower, opgericht in 2007, bedient wereldwijd maritieme markten met een uitgebreid pakket aan geavanceerde stroomsystemen. De groep telt vijftig medewerkers in de Benelux, Engeland, Spanje, Duitsland, Australië en China. Beschier Kik is geen nieuwe naam in de maritieme wereld. Hij werkte bij Bolnes Diesel Motoren en Yanmar Europe. Daarna vervulde hij verschillende functies bij Vetus, het laatst die van CEO. De afgelopen twee jaar adviseerde Kik bedrijven op commercieel en organisatorisch gebied. * * * Ron de Wit is aangesteld als relatiebeheerder bij August Storm. Hij werkt sinds januari bij de Duitse firma. Met 25 jaar ervaring als relatiebeheerder staat De Wit bekend als een nuchtere Hollander die “niets liever doet dan werken voor mensen, mensen in de binnenvaart”. Een markt waar Ron alles van weet en waar hij van houdt. “Ik ben er trots op een organisatie als August Storm GmbH te mogen vertegenwoordigen. Een bedrijf waar echte mensen werken die tegemoet komen aan de wensen van de binnenvaart!” August Storm is specialist in de machinekamer, zorgt dat schepen in beweging blijven en schippers hun vak kunnen uitoefenen. “Storm doet zaken op een eerlijke en vooral menselijke manier en is daarmee een betrouwbare partner voor elke binnenvaartschipper en rederij”, aldus De Wit, die zich tot doel heeft gesteld de service die Storm biedt internationaal op een zeer hoogwaardig niveau te brengen. “Service zodat de binnenvaartschipper altijd en overal geholpen wordt op een manier die hij wenst en waardeert.” Ron de Wit. Pas eerste stap “In Brazilië is meer bemanning vereist; op een schip met een lengte van 135 meter zijn verplicht negen personen aan boord. Ook daarmee dienen we met de inrichting van het schip rekening te houden. Binnenkort komt een Braziliaanse vertegenwoordiger van de werf voor een werkbezoek naar Werkendam om met ons de technische invulling te specificeren en te verfijnen.” “De meeste onderdelen zullen lokaal worden ingekocht in Brazilië. De hoofdmotoren worden bijvoorbeeld geleverd door Cummins Brasil. Er zijn overal ter wereld timmermannen en elektriciens, maar niet overal hebben ze ervaring in de binnenvaart. Een belangrijk deel van ons werk in Brazilië is dan ook de juiste vakmensen te vinden. We verwachten medio dit jaar met de afbouw bezig te zijn.” “De bouw van de twee containerschepen, die onder klasse van Veritas worden afgebouwd, is wat ons betreft pas een eerste stap. We hebben zeker de intentie hier een meer permanente vorm aan te geven”, stellen Duijzer en Van der Wiel tot besluit. Het is duidelijk: na de West Indische Company gaat nu Concordia Shipyards een blijvend stempel drukken in Brazilië. Met hun ‘eigentijdse kijk op scheepvaart’ gaat dat zonder twijfel lukken. WISSELING VAN DE WACHT personeelswisselingen en benoemingen

Binnenvaartkrant