Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 40 1

De Binnenvaartkrant 40 1 maart 2011 Wij leverden het stuurhuis geleidekoker, en hydrauliek. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Wij wensen het mts Frederika en bemanning een behouden vaart. Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 www.cornetgroep.nl WERKENDAM TEL.: 0183-505475 Wij wensen het mts Frederika veel succes en een behouden vaart. Wij wensen Frederika Vaart B.V. een behouden vaart met het mts Frederika. “Voor het mts Frederika verzorgen wij de bevrachtingen en wensen Frederika Vaart B.V. veel succes en een behouden vaart” Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 GEBR. DE JONGE B.V. OP ZEKER VAREN WWW.ORANJE-VERZEKERINGEN.NL Diverse NIEUWBOUWMOGELIJKHEDEN bij Shipyard Kladovo zoals Motorschepen, Koppelverbanden, Duwbakken, Tankers, Pontons en/of ander drijvend materiaal meerdere afmetingen zijn mogelijk, levering vanaf medio 2011 Trendco BV Merwekade 77 • 3311 TH Dordrecht Telefoon: 078 - 681 86 66 • Fax: 078 - 681 77 78 Rabobank Shipping wenst het mts Frederika van Frederika Vaart B.V. een behouden vaart Wij wensen Frederika Vaart B.V. en de bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Frederika. Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 . 0031 653 125 543 E-mail gebrdejonge@yahoo.com Shipyard Kladovo Rhine Danube d.o.o. Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia Tel. 00381 19 801 024 Fax 00381 19 800 315 Email office@shipyardkladovo.com Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl

De Binnenvaartkrant 41 1 maart 2011 Frederika toen en nu DOOR JOHAN DE WITTE Mts Frederika is 110 x 11,45 meter, heeft een inhoud van 3634 kuub, verdeeld over tien tanks met een gelijk aantal Marflex-pompen, die het dubbele leidingsysteem van PSI functie geven. Het casco bezit een bovengemiddelde kwaliteit en is gebouwd bij Gebr. de Jonge Shipyard Kladovo Servië, overeenkomstig een nieuwe tekening van Combi International en afgebouwd bij TeamCo Shipyard Heusden. In de mast wappert de Trendco-vlag. Héél lang geleden waren er eens twee zeilschepen van eenzelfde makelij: de Frederika en de Excelsior. Grootvader Bosman was zetschipper op de Excelsior. In de tijd dat zeilen werden opgeborgen, stond zijn kleinzoon Aart aan het roer van de Damco 276, die dit schip later in eigendom kreeg en omdat hij Excelsior een mooie naam vond, schilderde hij die op zijn boeiing. Zoon Jan kopieerde deze naam in 2008 reeds voor de vierde keer en zowaar komt nu Frederika eveneens te voorschijn. De moraal van dit verhaal: historie en familie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Terug in het getij van de dag: Jan en Liesbeth Bosman-Van den Berg besturen samen de firma ‘Frederika vaart’ en als er gevaren wordt, zijn het ook collega’s. We zijn aan boord in Willemstad waar de Frederika uitpuft van haar prestatie op het Vuile Gat. De 1800 pk sterke, flexibel opgestelde ABC heeft laten zien wat hij kon. Koeriersdienst Professioneel door TeamCo ingebouwd, waarbij LRS de wetgeving in het oog hield, slaagde de Frederika cum laude, begeleid door een bescheiden aantal decibellen. Jan krijgt ladingcomputerles; er wordt gelost waarbij het Hollandsch Diep zijn water terugkrijgt. Schoonvader van de Berg – hij heeft een andere professie en is alleen voor vandaag hulpstuurman – houdt vanuit de stuurstoel het overzicht en meldt dat ‘het doolhof aan dek’ inmiddels geen geheimen meer voor hem kent. We praten met Liesbeth: “De klok rond overal naar toe varen betekent dat de ‘koeriersdienst’ van mijn ouders – met uitzondering van de vakanties – vrijwel elke vrijdag op gang komt. Zo’n proefvaart willen ze gewoon meemaken!” “Voor onze dochters Isabel en Stella heeft Hoogendoorn een paar mooie kamers getimmerd. In samenwerking met Hoogendoorn hebben we de bemanningsverblijven en die van ons een warme, gezellige sfeer gegeven. We streefden Er wordt gelost: het Hollandsch Diep krijgt zijn water terug. (foto’s Johan de Witte) met de inrichting naar een combinatie van origineel en functioneel. De keuken draagt eveneens het label van Hoogendoorn. Afbouwen is druk, spannend maar ook leuk.” Techniek Combi International tekende een casco met zeer grote tankinhoud, dat zich in de markt onderscheidt. Onderwater is er aan verminderde weerstand gewerkt; bovenwater presenteert de voorboeiing zich als uniek. Het dubbele leidingwerk is getraced en uitgelegd voor separate partijen. De stuurhut leverde Kampers. Werkina was elektrisch verantwoordelijk. “Varen doet de Frederika super”, aldus Jan Bosman, die zijn Harley Davidson-hobby op een laag pitje heeft gezet, ofschoon zijn ABC-jongensdroom waarheid is geworden. De Frederika van toen en nu hebben overeenkomst, en dat blijft. Om dat vandaag de dag aan de Volkerak nog waar te nemen – “weet je nog van toen?” – vraagt steeds meer voorstellingsvermogen. Wie leverden aan het mts Frederika Combi International B.V. Levering casco is MC2000-4LR hendel gemonteerd. Polmai Brandbeveiliging Kampers Scheepskonstruktie B.V. EBR Equipment TeamCo Shipyard B.V. Complete afbouw Reintjes Benelux BVBA Reintjes Brandblusmateriaal (handblussers etc., Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek. Ankerlieren, ankers en kettingen Shipyard Kladovo Service Bouw casco keerkoppeling, type WGF 763 / 3,007:1 ADNR pakket en scheepsbenodigdheden ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis Scheepskranenbouw Arnhem B.V. Gebr. de Jonge Shipbuilding Services Stomag AG Flexibele koppeling tussen Peter van Veen Scheepsbenodigdheden Handelsonderneming Beerens B.V. Misti autokraan B.V. Bouw casco hoofdmotor en keerkoppeling Electric Comfort Complete Aluminium sierdakradarmast, Huchem Special Products B.V. Rabobank Shipping Financiering Axces B.V. vloerverwarming stuurhuis en badkamers stuurhuistrap, voormast type Reintrade, Reinigingsproducten Trendco B.V. Bevrachting Uitlaatgassendempers generatorsets RuGotech Pijpleidingen B.V. heklichtbeugel type Millennium, Sun Roestvaststaal B.V. Vereniging Oranje, Onderlinge Den Breejen Shipyard B.V. Machinekamerleidingen voor- en achter boordlichtvleugels, BX scheepsdeur RVS hoogglans uitlaten en dubbelplaat Verzekering van Schepen U.A. Schroefasinstallatie Kersten Isolatietechniek B.V. Radio Holland Netherlands B.V. achterboeiïng, RVS dubbelwandige Verzekering IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Machinekamerplaten Nautische apparatuur hoogglans uitlaten voorschip. Lloyd’s Register of Shipping EMEA Van der Velden Marine Systems Pinta Unisol B.V. PERISKAL Group Tresco Wuustwezel BP Nederland B.V. Castrol Classificatie Stuurpaneel: HP 6000, roeraandrijving:2 Isolatie uitlaatgassensystemen en woning Tresco Inland ECDIS Viewer smeermiddelen Huuskes B.V. Administratie- & DWK 6080/60, roeren: 2 x HD 220 Werkina Werkendam B.V. Orlaco Products B.V. Camerasysteem Nelf Marine Paints B.V. Coating Assurantiekantoor NRF B.V. Bunkoelers De complete elektrische installatie, incl. 2- Dacom Werkendam B.V. Cornet Maritieme Coatings B.V. Verzorging complete administratie Parker Hannifin B.V. Hydrauliekpompen draads data besturing, het monitoring Travelvision Duo gelijktijdig ontvangst van Stralen en coaten ladingtanks, ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. Dolderman B.V. systeem met touch-screen bediening, het Astra 19’2 en 23’5 en Telefooncentrale spuitwerk machinekamers en pieken. ABC voortstuwingsmotor type 6 MDZC Generatorsets complete nautisch pakket, het tank-meet RAFA B.V. Ramen PSI Pijpleidingen 1800 pk, 1000 rpm Caldic Techniek B.V. systeem, het Orlaco camerasysteem,de Hoogendoorn Maritieme Tankspiralen en dekleidingen Vulkan - DMR Stamford generatoren complete airco installatie, het Itallian Betimmeringen en Interieurbouw Marflex B.V. Flexibele opstelling hoofdmotor Veth Propulsion B.V. antennesysteem en Tresco Ecdis Inland Betimmering 10 MarFlex electrisch gedreven Deepwell Woodward Governor Nederland BV Boegschroef 4-k-1300, 410kW bij 1800 rpm Viewer Klaasen Sanitair ladingpomp, type MDPD-80, met een Regulateur WindeX Engineering B.V. Victron Energy B.V. Levering tegels capaciteit van 100 m³/uur. 10 MarFlex ADS van STIGT ADS van Stigt Airconditioning, overdrukinstallatie, Omvormer en acculader Paans Scheeps- en Woningstoffering luchtgedreven nazuigpomp. bedieningssysteem gebaseerd op de ZF klaproosters en ventilatoren All Pumps Holland B.V. Pompen Complete stoffering Kalibra International B.V. Marine Electronics type MicroCommander ADT Fire & Security Aquamar Waterbehandeling Rubber Design B.V. Tanks inhoudsmeting met Throttle ramping module, op de brug Brandbeveiligingspparatuur Waterzuiveringsinstallatie Flexibele opstelling voortstuwingsmotor Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen Eiland in de Waal tegen hoogwater Om Nijmegen en Lent te beschermen tegen extreem hoogwater komt er een eiland in de Waal. Daarvoor heeft staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu vorige week goedkeuring gegeven. Het eiland ontstaat door het terugleggen van de dijk en het aanleggen van een nevengeul. Dat moet ervoor zorgen dat de inwoners van Nijmegen en Lent ook bij grotere rivierafvoeren droge voeten houden. Voor het project, dat ‘Ruimte aan de Waal’ heet, trekt het rijk 351 miljoen euro uit. Nevengeul Het plan is één van de opvallendste maatregelen uit het project ‘Ruimte voor de Rivier’, dat rivieren op meer dan dertig plaatsen in Nederland meer ruimte moet geven om het overstromingsgevaar te verminderen. Bij Nijmegen-Lent maakt de Waal een zeer smalle bocht die zorgt voor opstuwing van de rivier bij hoogwater. Bij deze ‘flessenhals’ wordt de Waal straks verruimd door de dijk een stuk terug te leggen en in de uiterwaarden een nevengeul te maken. “Dit project levert naast meer veiligheid ook kansen op voor de stad en de bewoners op beide oevers. De Waal zal daarmee ook in de toekomst, in een nieuwe vorm, de identiteit van Nijmegen bepalen”, aldus Atsma. Nu de staatssecretaris het sein op groen heeft gezet, kunnen de voorbereidingen verder, te beginnen met het bestemmingsplan. Het streven is dat de verlegde dijk en de nevengeul in 2015 klaar zijn. De inrichting en bebouwing van het eiland, dat Veur-Lent gaat heten, zal daarna plaatsvinden.

Binnenvaartkrant