Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 32 1

De Binnenvaartkrant 32 1 maart 2011 Wij feliciteren Oliver Arnheiter Tankschiffahrt van harte met het mts Niklas. v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 33 1 maart 2011 Tiny Nieuwenhuijsen: 40 jaar drijvende kracht achter Nederlof Scheepsbouw DOOR JOHAN DE WITTE “We zouden een zakelijk etentje hebben bij de Ark; dan ben je toch al een beetje netjes gekleed. Tot mijn verwondering rijdt er een limousine voor die me naar café brasserie Oncle Jean van Tem en Bart Nederlof in Breda brengt. Daar waren mijn vrouw Lia, onze zoons Martijn, Ron, familie en iedereen die wat betekent in mijn leven. Dat is emotie. Het was een mooi feest!” Voor het waarom gaan we veertig jaar terug als vader Bertus Nieuwenhuijsen tegen zoon Tiny zegt: “Je moet een vak leren. Met hard werken kun je wat bereiken.” Dat was een motief voor Tiny om hem te volgen. Hij ging van start met het vlak van de IJsselstroom schoon te maken met de luchthamer op een beugeltje in het zand. Na technisch tekenen op de lts zijn vader helpen op de werf – waarmee hij een nieuwe fiets verdiende – en twee jaar in functie als glaszetter, was dit voor een toekomstig scheepsbouwer weliswaar leerzaam, zijn voorkeur had dit echter niet. Niettemin hield hij het classificeren anderhalf jaar vol. Daarna ging hij naar de bedrijfsschool van Jonker & Stans in Hendrik-Ido-Ambacht en zag dat het ook anders kon in reparatie en nieuwbouw. Hij bleef er vier jaar, leerde er naar de spanten- en waterlijn kijken om dit in reparatie te vertalen. De moeite waard Met een ‘rugzak’ aan kennis begon hij terug op de werf met de ervaren Hans de Heus een scheepslift te bouwen. De grootste ingreep in modernisering was de verzwaring en verlenging van de helling die Tiny Nieuwenhuijsen is sinds 2003 eigenaar van Nederlof Scheepsbouw. (foto Johan de Witte) theoretisch 3000 ton zou kunnen trekken. In 1996 lag de normale werffunctie hiervoor stil. Met tachtig man werd hurry-up gewerkt aan dit karwei. Buiten kranen en hellingtransporteurs liep de investering door de 5 miljoen. De ingreep had het karakter van een marathon, niettemin was het de moeite waard, Nederlof liep ermee voorop in de branche. De eerste 135-meter die op de helling stond, was de Cornelius Sr. Tiny werd in 2003 eigenaar van Nederlof Scheepsbouw. Innoveren stond hierna niet stil; reparatie van simpel tot ingewikkeld bleef echter de core business. Niettemin heeft de werf de laatste jaren in samenwerking met Van Pelt & Co en Lloyds in functie van berekening en kwaliteitinspectie, middels een geheel eigen concept, meerdere enkelwandige tankers verdubbeld. Het streven van de innovatieve werfdirecteur is het bedrijf meerdere disciplines geven. Een deel daarvan is bereikt door een grotendeels zelf ontwikkelde bootwinterstalling (‘het Boothuijs’) die halverwege dit jaar in gebruik zal worden genomen. “Een fantastisch project”, aldus Tiny. “Hebben we jaren naar toe geleefd.” Over de toekomst zegt hij: “Gezond blijven samen met Lia, en hoewel mijn zoons zich zachtjes aan warmlopen om het van mij over te nemen, hoop ik nog lang betrokken te blijven.” Martijn (33) is algemeen directeur en broer Ron (30) technisch directeur. Daarnaast is er Ronald van Wanrooy (33), die bij de familie hoort en daardoor meer is dan financieel eindverantwoordelijk voor het bedrijf met zijn veertig medewerkers. “Ofschoon ‘ons vader’ volhield dat we een eigen weg moesten kiezen, is de scheepsbouw door zijn passie er met de paplepel ingegoten.” Martijn: “Voor Tiny is niks vreemd in scheepsbouw; hij heeft alle facetten doorlopen. Zijn betrokkenheid werkt voor ons inspirerend. De hulp aan klanten blijft zijn nummer één. Hij is vooruitstrevend in bedrijfsvoering maar klimt ook binnen de minuut achter het stuur om te helpen.” “Als familiebedrijf zijn we sterk”, zegt Ron. Oude foto’s illustreren de ontwikkeling die is doorgemaakt. “Wanneer je nu naar buiten kijkt en het mps Scenic Sapphire met 2200 ton gewicht evenals de Zonnebloem met z’n 2 meter diepgang en 2000 ton gewicht op de helling ziet staan, werken we op een zeer moderne scheepswerf en daar zijn we ook trots op!” Geïnspireerd door familie-info, betreffende de mens en scheepbouwer Tiny Nieuwenhuijsen, realiseerde kunstenaar Chris Hartman een bronzen beeldje voor de jubilaris, waar hij zittend op zijn bureau een tekening bestudeerd, naast hem de telefoon, een stapel tekeningen en een volle prullenbak. Vanzelfsprekend, heeft de kunstenaar verschillende scheepstypen in het beeldfront verwerkt. Werk en passie gevat in brons! In vogelvlucht Na een voorgeschiedenis die begint in 1907 als de gebroeders Tak een werf oprichten uit rietland, gorzen en water met een langs- en dwarshelling waarop als eerste een 1050 ton grote sleepkaan word gebouwd, vangt na een rijke historie evenals moeilijke perioden in scheepsbouwland, voorspoed aan. Het is al 1967 als Tem en Huub Nederlof met Bertus Nieuwenhuijsen als technisch directeur de nieuwe NV Scheepwerven en machinefabriek v/h T. Nederlof op de kaart zetten. De handen komen uit de mouwen, vanaf de bodem wordt de werf weer opgebouwd. De volgende vijftien jaar staan in het teken van renovatie tussen nieuwbouw en reparatie door. Door deze moderniseringsaanpak in faciliteit evenals in werkwijze wordt Nederlof niet meegesleurd in de scheepsbouwmisère tussen 1974 en 1982. Het bedrijf ziet zelfs kans zich in de belangstelling van de scheepvaart te werken, waarin Hans de Heus uit Deest een grote bijdrage leverde met zijn hydraulische realisatie om schepen vlot te hellingen. Na het afsluiten van de Deltawerken (1970) komen de modernisering en schaalvergroting in versnelling. “De toekomst”, vond Tem Nederlof, “mag niet langer door het heden worden bepaald.” Deze nieuwe strategie werd vertaald door 135-meter faciliteit en comfort in combinatie met kwaliteit. Op 30 juni is Bertus Nieuwenhuijsen vijftig jaar werkzaam op de scheepswerf. Doordat hij altijd zijn schouders onder de zaak zette, wordt hij door koninig Beatrix onderscheiden met een eremedaille verbonden aan de Orde van Oranje Nassau. Tiny Nieuwenhuijsen trad in 1971 in dienst en volgde zijn vader op. Zijn zus Willy was sinds 1968 al een charmante steunpilaar van de werfdirectie. Ook de medewerkers, van wie er velen 25 jaar of langer werkten, stonden garant voor de goede naam van de werf. Tem Nederlof ging door met moderniseren en verklaarde als directeur in 1992 trots: “De werf is klaar voor het nieuwe millennium.” Tiny Nieuwenhuijsen nam het van hem over, werd in 2003 eigenaar van de werf en continueerde de modernisering, waarmee Nederlof Scheepsbouw tot wereldklasse behoort. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. 25 jaar Container Service Groenenboom DOOR JAN HOEK Een van de bedrijfshallen van Containerservice C. Groenenboom was vrijdag 25 februari veranderd in een sfeervol partycentrum. Die dag werd gevierd dat de voormalige boerenzoon Kees Groenenboom 25 jaar geleden het op het Oosterhoutse industrieterrein West-Stad gevestigde bedrijf OCS overnam. Het jubileumfeest was tevens een mooie gelegenheid alsnog te toosten op de overname van de zaak. De bijna 25-jarige Kristel nam op 30 december 2009 de containerservice van haar vader over. Het jubileumfeest kreeg een officieel tintje door de presentatie van het boek De aanhouder wint, geschreven door Marijke Dröge, de echtgenote van Kees Groenenboom, dat gaat over de geschiedenis van een echt familiebedrijf. De vijf kernpunten van Container Service C. Groenenboom zijn constructiewerk, de bouw en reparatie van milieucontainers, de reparatie van allerlei typen containers, de bouw van special products en spuiten straalwerk. Stralen gebeurt in een in eigen huis ontworpen, veilige cabine. Dit dient als voorbehandeling voor het spuiten om een optimale hechting van de coating te verkrijgen. In het begin werd één container per dag behandeld; tegenwoordig is dat één container per uur. Directeur Kristel Groenenboom verduidelijkte in haar toespraak dat er enorm veel mogelijkheden zijn met containers. “De spuiterij is in mijn ogen het paradepaardje van het bedrijf, maar ook de speciale containerbouw is heel bijzonder. Voor de NOS hebben we een container voor tv-opnames ontwikkeld, voor de VN hebben we honderden containers gebouwd en gespoten, evenals units van het Nederlandse leger voor de missies in Afghanistan en we hebben zelfs containers gebouwd die dienden Kristel Groenenboom (rechts) met haar ouders Kees en Marijke. (foto Jan Hoek) als noodziekenhuizen. We schromen ook niet afvalcontainers van onder andere de AVR, Van Gansewinkel en Sita te repareren, containers die hier nog met restvuil arriveren.” “Toen mijn vader het bedrijf 25 jaar geleden overnam, was mijn moeder in verwachting van mij. Mijn ouders zijn gelijk boven het bedrijf gaan wonen, zodat ik ben opgegroeid tussen de containers. Ik hoef het gelukkig niet alleen te doen, want ik krijg de nodige hulp van de stoere mannen van het bedrijf.” Het werk gaat Kristel duidelijk goed af, want afgelopen najaar ontving zij de Belofte Award van Aithra voor de veelbelovendste Brabantse zakenvrouw van 2010. Avelgem Ondernemen zit de familie in het bloed. Carlien, de oudste dochter van Kees en Marijke Groenenboom, nam in 2001 samen met haar echtgenoot Maarten Klootwijk zand- en grindhandel Piet de Jong in Ridderkerk over. Zoon Kees Pieter nam op 30 december 2009 het transportbedrijf en de daarbij behorende containerterminal in Ridderkerk over van zijn vader. Zelf is Kees Groenenboom nog financieel betrokken bij diverse bedrijven, waaronder de Avelgem Container Terminal. Onder leiding van bedrijfsleider Alain Zielens worden daar jaarlijks zo’n 50.000 containers verwerkt, die vanaf Rotterdam, via de aan de Schelde gelegen Belgische containerterminal richting Noord-Frankrijk gaan.

Binnenvaartkrant