Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 30 1

De Binnenvaartkrant 30 1 maart 2011 Wir gratulieren zur Fertigstellung des TMS „NIKLAS“. Wir wünschen Oliver Arnheiter Tankschiffahrt und der Besatzung von MTS Niklas allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel Dem Schiff und seiner Besatzung wünschen wir allzeit gute Fahrt und immer eine handbreit Wasser unter dem Kiel. M A I N T A N K Schiffahrtsgesellschaft mbH Ludwigstraße 20 ½ D-63939 Wörth am Main Tel.: 0049 (0)9372 9900 0 Fax.: 0049 (0)9372 9900 29 Mail: info@maintank.com www.maintank.com Die Schreinerei ML wünscht dem TMS „Niklas“ und seiner Besatzung allzeit Gute Fahrt! De Schreinerei ML wensen het MTS „Niklas“ en haar bemanning een behouden vaart! Wir lieferten das Steuerhaus, den Radarmast sowie die kompletten Innenausbauten. Wij leverden het stuurhuis, de radarmast en de volledige binnenverbouwing Wir wünschen den MTS “Niklas“ mit der von uns gefertigten und montierten Ruderanlage allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel • Schiffselektrik • Ruderanlagen, Rudersysteme • Schiffshydraulik • Ruderhauspulte, Schalttafeln • Tankwarnanlagen Sie finden uns: FS Schiffstechnik GmbH & Co. KG Werftstraße 25 47053 Duisburg Tel: +49/203/60967-0 Fax: +49/203/60967-16 e-mail: fc-schiffstechnik@t-online.de Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Niklas Wij leverden: Twee stuks Bornemann 2-schroefspindelpompen, type EPS400. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 400 m3/uur en kunnen worden ingezet van lichte producten tot MDO (200 cSt). Aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren, 132 kW EEx-de IIC. Voor extra info: info@epsbv.com DUISBURG Anker- Und Verholwinden, Koppelwinden Industrie-,Wasserbau und Schiffsmechanik Fabrikation und Reparatur ” Wir wünschen dem neuen mts Niklas mit den von uns gefertigten und gelieferten Ankerwinden allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel. ” Schlickstrasse 15 47138 Duisburg Deutschland Internet: www.windenbau.de Tel. : +49 203 4499970 Fax. : +49 203 44999744 E-Mail: stegerwindhagen@aol.com Wij wensen Oliver Arnheiter Tankschiffahrt en hun bemanning een behouden vaart met het mts Niklas. Bunkerstation Heijmen B.V. Loswal 5 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN Tel. +31 481 438310 Fax. +31 481 438315 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail:info@bunkerstationheijmen.nl

De Binnenvaartkrant 31 1 maart 2011 Niklas: maximaal draagvermogen bij geringe diepgang DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Veel gaat kapitein-eigenaar Oliver Arnheiter er qua tonnage niet op vooruit met zijn nieuwe motortanker Niklas. Waar zijn vorige tanker Paris nog een laadvermogen had van 2400 ton, is de tonnage van zijn nieuwe, naar zijn 5-jarige zoon genoemde schip 2650. Veel belangrijker vindt Arnheiter dat de Niklas een groot draagvermogen bij geringe diepgang heeft. En dat heeft het: de 2650 ton geldt bij een diepgang van 3,20 meter. “We gaan naar verwachting varen op de Main, Donau, Moezel en de West-Duitse kanalen, onder meer in omgeving Gelsenkirchen en Bottrop. Daar is de maximale diepgang relatief gering.” Arnheiter liet de Niklas bouwen bij Groningen Shipyards in Waterhuizen, bij zijn oude bekenden Daniël Gausch en Christian Hochbein. Hij benaderde de Duitse eigenaren van de Groninger werf in eerste instantie om de Paris – waarop hij sinds 2003 vaart – om te bouwen tot dubbelwandig. Arnheiter kreeg echter een dermate aantrekkelijke aanbieding voor nieuwbouw dat hij besloot afscheid te nemen van zijn 105 meter lange en 10,50 meter brede schip en een nieuw dubbelwandig schip te laten bouwen. Duitse bedrijven Over het verloop van het nieuwbouwproject is Arnheiter bijzonder tevreden. Zo prijst hij de snelheid waarmee het schip werd gebouwd en afgebouwd: “De cascobouw begon eind juli en de stapelloop vond plaats op 15 oktober.” De technische proefvaart vond plaats op 11 januari en tien dagen later stond het vertrek van de werf in Waterhuizen op het programma. Het is de bedoeling dat het schip komend voorjaar officieel ten doop wordt gehouden. Ook over de samenwerking tussen de werf en alle toeleveringsbedrijven is Arnheiter lovend: “Die samenwerking is optimaal; anders Kapitein-eigenaar Oliver Arnheiter. (foto Jan Johan ten Have) kun je niet zo snel afbouwen. Bijkomend voordeel vind ik dat een groot deel van de afbouwbedrijven van Duitse komaf is. De kwaliteit die zij leveren is even goed als die van Nederlandse en aangezien ik het Nederlands niet helemaal machtig ben, was het prettig om met veel Duitse bedrijven samen te werken.” Verhaar-stuurrooster De Niklas is een standaard gebouwde tanker in de serie tankers van 110 bij 11,45 meter van Groningen Shipyards. “Met enkele kleine extra’s”, zegt Arnheiter. “De belangrijkste is het Verhaar-stuurrooster.” Het Verhaar-stuurrooster zuigt met behulp van een horizontale schroef het water van onder het schip aan. Vervolgens wordt het water via een hydrodynamisch gestroomlijnd huis naar buiten geleid door een rooster, dat 360 graden traploos bestuurbaar is. Een groot voordeel van het gebruik van de horizontaal geplaatste schroef is dat er bij een minimale diepgang een optimale stuwkracht wordt bereikt zonder dat er onderdelen onder het schip uitsteken. Ook op snelheid wordt nog een goede stuwkracht verkregen doordat de schroef het water door de opwaartse druk gemakkelijk aanzuigt. “Wij verwachten dat de Niklas hiermee een hogere kruissnelheid kan bereiken”, zegt Arnheiter. De Niklas is verder uitgerust met een 1800 pk sterke ABC-hoofdmotor. De generatorset bestaat uit twee John Deeres van 80 en 130 kVA en een Deutz van 60 kVA. Het stuurooster wordt aangedreven door een Caterpillar C18 van 600 pk. Wörth am Main De Niklas wordt, net als voorheen de Paris, bevracht door Maintank Schifffahrtgesellschaft mbH en gaat naar verwachting met name varen met minerale oliën en af en toe met lichte chemicaliën. De thuishaven wordt Wörth am Main. Olivier Arnheiter stamt uit een schippersfamilie; zijn beide grootvaders Arnheiter en Scheubner voeren al. ‘Derde generatie’ Olivier werd ‘aan boord geboren’ en vaart zelf sinds 1986. Hij begon bij zijn ouders Alois en Annegret aan boord van een drogeladingschip. In 1991 maakte de familie de overstap naar de tankvaart. “En zoals ik er nu over denk, blijft dat zo”, zegt Olivier, die zelf inmiddels vader is van generatie nummer vier, de naamgever van het gloednieuwe schip van de familie. Maar of die zelf ook gaat varen, is natuurlijk nog maar de vraag. “Hij wil nu brandweerman worden, maar vindt het wel prachtig dat dit grote schip naar hem is vernoemd.” Oliver Arnheiter is naast kapiteineigenaar van de Niklas ook nog vennoot in twee andere tankers. Hij bestelde de Niklas in de recessie. Hij legt uit: “De werfprijzen waren gunstig, het staal was betaalbaar en de financieringsmogelijkheden waren goed. Natuurlijk zijn er te veel tankers op de markt, maar met het oog op de dubbelwandigheidseisen van 2018 moet er wel gebouwd blijven worden.” “De bomen groeien echt nog niet tot in de hemel, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het de komende twee, drie jaar beter wordt. En ook op korte termijn zijn er ontwikkelingen die gunstig zijn voor de markt van dubbelwandige tankers. Zo eist een grote oliemaatschappij dubbelwandigheid sinds 1 januari dit jaar.” Ombouw Christian Hochbein en Daniël Gausch, de eigenaren van Groningen Shipyards, nemen de Paris over. Als compagnons in de firma Hogau bouwen zij de Paris nu in eigen beheer om van enkelwandig naar dubbelwandig. De Paris heeft daarmee de primeur voor Groningen Shipyards en, volgens bedrijfsleider afbouw Hilbrand Guikema, een primeur voor de noordelijke scheepsbouw: “We zijn in deze regio de eerste werf die hiermee begint. We willen een allround werf worden. Je kunt niet in de toekomst kijken en bent als nieuwbouwwerf behoorlijk afhankelijk van economische omstandigheden. Uitbreiding van de activiteiten maakt ons minder kwetsbaar. Bovendien kunnen we flexibeler inspelen op de markt.” Ook de tweede en derde ombouworder heeft Groningen Shipyards inmiddels binnen. “Behoorlijk ingrijpende klussen, waar per schip zes- tot achtduizend manuren in gaan zitten”, legt Guikema uit. “De dekken worden opengesneden en er worden nieuwe tanktops en langswanden geplaatst. Het gaat om een ingreep die lucratief kan zijn voor schepen tot een jaar of twintig. De ombouw van enkelnaar dubbelwandig voeren wij uit met een compleet nieuwe groep mensen, met heel veel ervaring in de scheepsbouw.” Wie leverden aan het mts Niklas Groningen Shipyard B.V. Bouw casco en levering compleet schip Ingenieurstechniek KWL GmbH Tekeningen/ ontwerp casco Christian Hochbein Makelaar MAINTANK Schiffahrtsgesellschaft mbH Bevrachting ESA Verzekering S.U.K. Classificatie Germanischer Lloyd Classificatie ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. ABC voortstuwing Vulkan - DMR Flexibele opstelling motor Maritiem Cluster Friesland Inbouw complete machinekamers ADS van STIGT Bedieningssysteem incl. Throttle ramping module gebaseerd op de ZF Marine electronics MicroCommander. Op de brug is MC2000-4LR hendel gemonteerd Reintjes Benelux BVBA Keerkoppeling/ reductiekast Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Promarin Propeller - und Marinetechnik GmbH Schroef diameter 1750 mm Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima, diameter 1762 mm. FS Schiffstechnik GmbH & Co KG Stuurwerk NRF Bunkoelers Dolderman B.V. 2 John Deere generatorsets, Caterpillar C18 vooraaandrijving boegschroef en ladingpompen. Siemers-aggregatebau Deutz generatorset - luchtgekoeld Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. Boegschroef type VBS 1200 SR-Vertikaal met een vermogen van 393 kW/1780 tpm WindeX Engineering B.V. Klaproosters MX Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingspparatuur Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Kadlec & Brödlin GmbH komplette elektrische und elektronische Ausrüstung Tankmeßsystem und Software, 2-Draht Bussystem im Zusammenhang mit SPS, Touchscreen Monitoring System, 2x Furuno MGP RHRS2005 TFT Radaranlage Periskal Radaroverlay , Furuno FA150 AIS- Transponder mit Falcon-Line Blende , JRC JLR20 GPS-Kompass, Radio Zeeland SIGMA 550 Kombipilot, Radio Zeeland SIGMA 120 Echolot, Radio Zeeland SIGMA 130 Windmessanlage, Radio Zeeland SIGMA 700 Sprechanlage, 3x Funkanlage Sailor RT2048 mit Falcon-Line Blende Computersystem, GSM Telefonanlage, Kamerasystem, 15“ + 19“ SIGMA Design TFT-Monitore, Travel Vision Q6 Satellitenanlage, Zöllner Typhon Anlage Victron Omvormer/ acculader RUSCH-PUMPEN FABRIK GmbH Algemene dienstpompen Homa Pompen B.V. Vuilwaterpomp Wychomar Waterzuiveringsinstallatie G. Theodor Freese GmbH & Co. KG Stralen en coaten Van ladingtanks en conserveren machinekamer Schreinerei Markus Leder Stuurhuis met hefkolom en betimmering van woning en stuurhuis, levering radar- en voormast. PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Periskal Radar Overlay Observator Instruments B.V. Ruitenwissers Groningen Isolatie Isolatie woning Steger & Windhagen GmbH Windenbau Ankerlieren Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Ankers en Kettingen Scheepskranenbouw Arnhem B.V. Misty autokraan Bunkerstation heijmen B.V. Gasolie, BP smeermiddelen, gehele scheepsinventaris en Fun Yak bijboot Cleaning Service Netherlands Schoonmaken machinekamers en woning Rohrbau Deyman Dekleidingen EPS European Pump Services B.V. 2 Bornemann 2-schroefspindelpompen, type EPS400. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 400 m3/uur en kunnen worden ingezet van lichte producten tot MDO (200 cSt).Aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren, 132 kW EEx-de IIC. Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen

Binnenvaartkrant