Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 22 1

De Binnenvaartkrant 22 1 maart 2011 VINDICO als de afwerking telt Wij wensen mps Alina een behouden vaart. coating voor blijvend zicht en veiligheid... www.vindico.info Smits Neuchâtel Marine Department BV Postbus 8294, 3503 RG Utrecht Groenewoudsedijk 10 3532 BG Utrecht Tel. 030-284 07 40 Fax. 030-296 53 28 Email : info@smitsneuchatel.nl Site : www.smitsneuchatel.nl BVK 999 Wij leverden op het mps Alina: - Verwarmingsinstallatie - ventilatie installatie - airconditioning - Evac vacuüm toiletsysteem - Promac sewage treatment - sanitaire installaties - machinekamerventilatie - koel- en vriescellen - Ultrafog hogedruk sprinklersysteem - whirlpoolinstallatie Wij wensen Scylla AG, haar bemanning en passagiers een behouden vaart. Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Telefoon: 0184-613911 Fax: 0184-614230 Op het mps Alina leverden en installeerden wij: de complete elektrische installatie. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 Telefax (0162) 51 76 25 Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassensystemen van het mps Alina ….en wensen schip en bemanning een behouden vaart. Uilenkade 30 3336 LP Zwijndrecht Tel.: 078-6189670 Fax: 078-6176940

De Binnenvaartkrant 23 1 maart 2011 Thermaflex kiest voor binnenvaart ROC Waalwijk boekte vorige maand een commercieel succes. Dinsdag 15 februari ondertekende Thermaflex, producent van leidingsystemen en isolatiematerialen, een contract om voortaan 200 tot 300 exportcontainers per jaar via het Regionaal Overslag Centrum over het water naar Rotterdam te laten vervoeren. Thermaflex heeft te maken met een sterk stijgende vraag naar zijn producten vanuit Zuid-Amerika en China. Dat betekent ook een forse groei van het aantal exportcontainers. De producent uit Waalwijk zocht naar een efficiënte en milieuvriendelijke oplossing voor dat groeiende transportvolume. Die vond het bedrijf door de containers De huidige terminal van ROC Waalwijk. naar Rotterdam per binnenvaartschip te laten vervoeren, gebruikmakend van de terminal van het Regionaal Overslag Centrum Waalwijk. Directeur Patrick Spijkers van Thermaflex Isolatie zegt: “We hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan en zochten naar een Patrick Spijkers (directeur Thermaflex Isolatie) en Sander van der Linden (directeur ROC Waalwijk, links) bekrachtigden op 15 februari de samenwerking. (foto’s ROC Waalwijk) efficiënt, maar ook zo groen mogelijk alternatief. ROC, dat op slechts 250 meter van ons bedrijf ligt, had de beste papieren.” ROC Waalwijk is sinds 2001 actief in het transport van zeecontainers van en naar de havens van Rotterdam en Antwerpen. Planne voor nieuwe terminal in Waalwijk DOOR JAN HOEK Het lokale bedrijfsleven heeft vergevorderde plannen om in Waalwijk, ten noorden van bedrijventerrein Haven Zeven, een nieuwe containerterminal te realiseren. Het gaat onder andere om projectontwikkelaar Roozen Van Hoppe, Regionaal Overslag Centrum Waalwijk en Versteijnen, een transportbedrijf dat al een containerterminal in Oosterhout heeft. De bedrijven hebben aangegeven de containerterminal grotendeels zelf te willen financieren. Bijkomend voordeel van deze locatie (buiten de sluis van Waalwijk, zoals de plaatselijke D66-fractie vorig jaar voorstelde) is dat de prijzige verbouwing van de te kleine sluis en de gemeentehaven dan niet meer nodig is. Dat zou minimaal 20 miljoen euro gaan kosten. De initiatiefnemers willen een kade van 300 meter laten bouwen. Er kunnen dan binnenvaartschepen met een lengte tot 110 meter afmeren, de maximale lengte om op de Maas te mogen varen. Nog geen gelopen koers Door de verouderde sluis kunnen alleen schepen met een maximale lengte van 85 meter. Aangezien ook de gemeentehaven te smal en ondiep is voor grotere schepen, zien de bedrijven het als een enorme kans de hoeveelheid goederen die over water naar en van in Waalwijk wordt vervoerd te verdubbelen. De bal ligt nu bij de gemeente Waalwijk. Het is overigens nog geen gelopen koers. Een rechtstreekse verbinding tussen de Bergsche Maas en het Zuiderkanaal ontbreekt namelijk nog. Ook moet nog worden gesproken met grondeigenaren en het waterschap. Diverse politieke partijen binnen de gemeente zien het plan echter als een mooie én snelle kans om Waalwijk op het regionale natte, vervoersnetwerk aan te sluiten. Ook voor de binnenvaart zou het een positieve impuls zijn. Trans Shuttle: bekend in TEU’s, nieuw in bulk DOOR JOHAN DE WITTE Sinds 1 januari opereert Trans Shuttle, logistiek intermediair voor container- en constructietransport, eveneens in bulkgoederen. De nieuwe man hiervoor is Maurice Franken. Vanuit zijn kantoor op het Shipyard Tricoterrein aan de Rotterdamse Sluisjesdijk spits hij zich toe op de drogelading-business. “Maurice zit met een kleine tien jaar ervaring in drogelading op de juiste plaats”, zegt de man aan het roer van Trans Shuttle, Addie van de Wijgaart. Wanneer ontwikkelen, kijken naar mogelijkheden, aanvulling op bestaande faciliteit of bedrijfsstructuur en op meerdere markten thuis zijn je ding is, is bulklading voor Trans Shuttle een logische uitbreiding. Toen we in januari met bulklading van start gingen waren we vanuit onze shuttlediscipline al een tijdje in ‘training’.” “Het moment voor de aftrap is economisch niet zo gunstig, niettemin hebben we vanuit onze bekendheid met de scheepvaart en verladers, het vertrouwen dat we onze partij wel mee kunnen spelen. Uitblinken in service, kwaliteit en afspraken nakomen zijn zo maar een paar dingen waarmee je werk aantrekt. Deze branche vraagt fulltime-aandacht. Ik zelf heb nog een paar andere verplichtingen, daarom is Maurice Franken het aanspreekpunt.” Addie van de Wijgaart. (foto Johan de Witte) Boegbeeld Trans Shuttle BV is een flexibele, logistieke binnenvaartdienstverlener, ontstaan uit behoefte aan onafhankelijkheid in combinatie met eigen schepen. We kennen de firma die startte in september 2008 als een onderdeel van de Van de Wijgaart groep. Op de havencontainerplanning bevinden zich achter de telefoon Mario Mol, Alex van der Woude en ‘het geweten’ van het Trans Shuttle-team, Rachelle Vroegop. Samen met de scheepscrew bedienen ze een 15-tal opdrachtgevers, waaronder rederijen, shortseaoperators, terminals, expediteurs, verladers, scheepsagenten, containerdepots, bevrachters en andere barge-operators, die zich voor tweederde binnen het Rotterdamse havengebied bevinden. De Jasmijn is het 100 TEU grote boegbeeld van Trans Shuttle. Samen met de 600 TEU grote Amazone, die functioneert als een varende terminal, is het bij elkaar een ‘stel’ waar je alle kanten mee op kan. Daar komt bij dat de opvarenden er naar streven sneller te zijn dan Overtoom. Ingeval zeeschepen door tijdgebrek of overvolle terminals niet kunnen verhalen, repositioneert de firma volle of lege containers voor rederijen. Uit de historie heeft Trans Shuttle professionaliteit als eigenschap. Grondlegger John van de Wijgaart bouwde de Nevada in 1987 onder de naam Zembla. Het containerschip vaart reeds 23 jaar op Germersheim, waarbij het aantal reizen door de 1200 schiet. Het was de tijd waarin de Rijnvaart slechts een vijftal nieuwbouwschepen van dit type telde. Inschepen op niveau bij mps Alina >> Vervolg van pagina 21 Generatoren inbouwen, elektrisch equipment, koeling, accu’s, bekabeling en op de onderste etage een enorme Veth Compact-Jet 1200V die zich veilig achter het aanvaringsschot bevindt, met serviceruimte en de precisie van een horloge, vraagt enig specialisme. Geheel omlijst door Blom aluminium vloeren liggen werk en hobby hier naadloos naast elkaar. Shipyard Vahali Belgrade Dobro došli is het welkom van Servië, waar Shipyard Vahali met behulp van zo’n 160 medewerkers de casco’s voor Scylla realiseert. “Een goed half uurtje van het vliegveld en we zijn op de werf die langs de rivier Sava ligt”, vertelt Vahali’s bedrijfsleider Wim Vreeke (al zo’n 40 jaar werkzaam in de scheepsbouw). “Tijdens de bouw gaan Robert Reitsma en ik er nogal eens een keertje kijken. Wanneer we met nieuwe bouwtekeningen of een ander concept komen, wordt er geluisterd. Mensen zijn gemotiveerd om aan het werk te blijven en goede kwaliteit te maken.” “Kijk, het gaat om de klik die er is tussen de werf en Robert Reitsma. Een schip is niet alleen maar lengte x breedte. Model, functie en nieuw design binnen het raam van wetgeving en Bureau Veritas blijven een uitdaging. De passagiers krijgen de ruimte; voor de techniek en installatie blijft het knokken om een plaats.”

Binnenvaartkrant