Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 16 1

De Binnenvaartkrant 16 1 maart 2011 Wij feliciteren familie Wemmenhove van harte met het ms Matthinge. Maritieme betimmeringen en interieurbouw Rabobank Altena Werkendam v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 17 1 maart 2011 Brand op Frans binnenschip Afgestemd op traject Rotterdam-Oosterhout >> Vervolg van pagina 15 De verhouding aan paardenkrachten zorgt met de nieuwe lengte voor een ruime reserve. “Dat kan nooit kwaad wanneer de wind zijn best doet op de Maasvlakte”, zegt Matthijs. We spreken dan over de 571 pk van de Scania-boegschroefinstallatie van Van Wijk. Die heeft in het voorschip gezelschap van een Yanmargenerator van 40 kVA. De machinekamer biedt volop ruimte voor de door Koedood geleverde Mitsubishi van 1278 pk en een John Deeregeneratorset van 65 kVA. De mannen van Hoogendoorn leggen de laatste hand aan de woning. Dat wordt het verblijf van het jonge gezin, dat naast Matthijs en Inge bestaat uit dochter Madelief: ze is vijf maanden jong. Kartbaan Oom Lennard Wemmenhove krijgt zijn eigen woning op het voorschip. Nog even een paar dagen doorbijten en dan koerst de familie van Werkendam naar Willemstad voor de geladen proefvaart. En ter afsluiting van de periode op de werf heeft Matthijs als verrassing voor ieder die aan het schip heeft gewerkt nog een gezellige en sportieve avond gepland. De complete ploeg gaat naar de kartbaan, dan bowlen en daarna wordt er ook nog gegeten. Dat zegt toch alles over de goede samenwerking met Jooren. Hevige rookontwikkeling als de brandweer aan boord is en het vuur probeert te blussen. (foto jo Bindels) DOOR JO BINDELS Dinsdag 15 februari alarmeerde een sluiswachter van sluis Heel om 13.00 uur de regionale brandweer wegens een brand op het Franse, lege binnenschip Montana. De brandweer rukte uit met drie blusvoertuigen en een blusboot. Het schip maakte inmiddels boven de sluis aan de westelijke oever vast. De drie bemanningsleden konden ongedeerd van boord. De brand is ontstaan in de machinekamer en breidde zich vrij snel uit naar de roef. De brandweer had moeite het schip te betreden door de hitteontwikkeling en ondervond hinder bij de bestrijding van de brand doordat uit de brandstoftank constant brandstof lekte. Het was noodzakelijk schuimblus in te zetten om de brand te doven. Tijdens de brand is ongeveer 10 liter oliehoudende vloeistof in het water terecht gekomen. Die is door Rijkswaterstaat opgeruimd. Omstreeks 17.00 uur kon de brandweer het sein ‘brand meester’ geven. Het nablussen heeft nog enige uren in beslag genomen. De machinekamer, stuurhut en het woongedeelte moeten als verloren worden beschouwd. De gemeente Maasgouw heeft de drie bemanningsleden tijdelijk ondergebracht in een nabijgelegen hotel. De eilanden met de consoles zijn op bijzondere wijze opgesteld. Een eigen ontwerp van eigenaar Matthijs Wemmenhove. Wij wensen het ms Matthinge een behouden vaart toe! & Concordia Shipyards B.V. Postbus 50 4250 DB Werkendam T +31 (0) 183-600391 F +31 (0) 183-600192 E info@concordiashipyards.nl W www.concordiashipyards.nl Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam B.V. Sleeuwijksedijk 21a 4251 XB Werkendam T +31 (0) 183-501420 E info@shipyardjooren.nl W www.shipyardjooren.nl

Binnenvaartkrant