Views
3 years ago

2011-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 14 1

De Binnenvaartkrant 14 1 maart 2011 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook familie Wemmenhove koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. TECHNISCH INSTALLATIEBUREAU OECHIES BV Wij wensen familie Wemmenhove een behouden vaart met het ms Matthinge Wij wensen het ms Matthinge en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl Behouden vaart Van Voorden wenst ms “Matthinge” een behouden vaart en feliciteert de eigenaren met hun mooie investering. Wij leverden en installeerden o.a. de navolgende apparatuur: • De complete elektrische installatie met Oechies tweedraads plc-systeem en touch-screen bediening • Alphatron nautische pakket • Airco en overdrukinstallatie Poe Poe !!! Wij leverden een rechtsdraaiende 5-bladschroef 1680 mm Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 www.oechies.nl Projectbegeleider André Beijer Van Voorden Optimale Voortstuwingskracht Rabobank Altena feliciteert Familie Wemmenhove met ms Matthinge en wenst schip en bemanning een behouden vaart. Van Voorden Gieterij BV Bossekamp 6 5301 LZ Zaltbommel PO Box 67 NL 5300 AB Zaltbommel The Netherlands T: +31 (0)418 571200 F: +31 (0)418 515790 E: info@vanvoorden.nl www.vanvoorden.nl Wij wensen familie Wemmenhove met het ms Matthinge BEHOUDEN VAART Voor het ms Matthinge verzorgden wij: Mitsubishi Hoofdmotor type S12R-C2MPTK, 1278 pk / 1600 rpm. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 15 1 maart 2011 Ms Matthinge: fijnmazige containervaart DOOR HANS HEILIGERS Vanuit de polder rijden we omhoog, steken de dijk over en zwaaien daarna de werf op van Jooren in Werkendam. We hebben geluk en kunnen meteen een vrije parkeerplaats bezetten. Vandaar hebben we direct uitzicht op het achterschip van het nieuwe ms Matthinge. Voor we aan boord gaan lopen we nog even naar het andere einde van de haven om vandaar het complete schip te kunnen zien. Waar we meteen van moeten likkebaarden is het stoere stuurhuis met de dubbele brug. Als we zelf een schip zouden laten bouwen, zetten we dat ook op ons verlanglijstje. Het wit glanzende schilderwerk steekt af tegen het zwart en het bijna fluoriserende geel waarmee de denning is gelakt. Met deze gedurfde kleurkeuze en in combinatie met de opvallende brug is het schip van ver te herkennen. Voor we aan boord kunnen, moeten we even geduld hebben. Voorzichtige wordt een werkstuk van de betimmering van de woning door drie medewerkers van Hoogendoorn aan boord gebracht dat met veel stuurmanskunst schadevrij op de plaats van bestemming wordt afgeleverd. Als we later de betimmering van het Van Wijk-stuurhuis zien stellen we vast dat ze ook daar hun best hebben gedaan. De eilanden met de consoles zijn hier op wel bijzondere wijze opgesteld. De stuurstoel kan ‘klem in de hoek’ blijven staan; via de vrije console kun je overal komen waar je wil. Matthijs heeft onder toeziend oog van zijn echtgenote Inge Wemmenhove heel wat avonden op het ontwerp van de lessenaar zitten tekenen. Met de laatste versie is hij met Hoogendoorn aan tafel gegaan om zijn idee verder toe te lichten. Als wij het werk aanschouwen kunnen we vaststellen dat ze elkaar goed hebben gevonden. Het is een ruime, uitnodigende werkplek geworden die er fantastisch uitziet. De karakteristieke brug. (foto’s Hans Heiligers) Vorst en sneeuw Een paar dagen voor de proefvaart is het niet handig om aan boord het gesprek te houden; er zijn nog veel meer belangstellenden voor Matthijs. Vandaar dat we plaatsnemen in de kantine van Jooren. Matthijs Wemmenhove is geboren op de Lena. Nadat voor hem de deuren van het internaat in Werkendam openzwaaiden en zijn vervolgopleiding in Gorinchem er op zat, ging hij met veel enthousiasme naar het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Met de juiste papieren op zak stapte hij weer aan boord van het ouderlijk schip om een jaar later zijn dienstboekje te presenteren op de Con Amore. Van Jan van der Stelt van de Mon Desir heeft Matthijs de laatste kneepjes van het vak geleerd, waarna hij een bestaand schip kocht dat hij de naam Matthinge gaf: Matthijs en Inge. Dat schip verkochten ze vorig jaar en het vaart nu in Frankrijk. V.O.F. Matthinge plaatste daarna enkele rechtsgeldige handtekeningen onder een turnkey-contract met Concordia. Op grond daarvan werd eind oktober 2010 bij Jooren begonnen met de afbouw van een casco dat het levenslicht zag in Plock (Polen). Het is voor V.O.F. Matthinge de eerste nieuwbouw- Matthinge en het tweede schip dat deze naam kreeg. De afbouwperiode roept nog steeds herinneringen op aan vorst, sneeuw en langdurige regenval. De continuïteit in het schilderwerk was dan ook ver te zoeken. Uiteindelijk is ook dat met veel tussenpozen prima gelukt, mede dankzij de extra inzet van broer Lennard Wemmenhove. Matthijs vertelt dat hij geen plamuur heeft gebruikt, dat was niet aan de orde. Ook met de vorige Matthinge werden containers gevaren voor Pro- Log aan de Ringdijk in Zwijndrecht. De familie heeft een goede band met Arjen Barto. Zijn onderneming zet zich binnen een lijndienstverband binnen vaste schema’s in voor transporten via de grote rivieren met bestemmingen in België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Daarnaast is de naam van Pro-Log verbonden aan fijnmazige distributie met kleinere schepen binnen verzorgingsgebieden in Nederland, België en Duitsland. Verkorten Vooral die fijnmazige containervaart sprak Matthijs en Inge aan. Ze krijgen reizen voor het traject Rotterdam-Oosterhout. Dat heeft dan ook de doorslag gegeven om het casco met 24 meter te laten verkorten tot 86 meter. De breedte bleef 11,45 meter en met de diepgang van 3,30 meter komt het schip uit op 2130 ton. Tja, dat maken we niet vaak mee: meestal schrijven we over verlengen of verbreden. Het schip biedt plaats aan 144 TEU, in negen rijen en vier lagen. Lees verder op pagina 17 >> Ondervloer blijft bereikbaar en warm Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de onder-vloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassensystemen van het ms Matthinge ….en wensen schip en bemanning een behouden vaart. Speedheat Ridderkerk wenst het ms Matthinge en mps Alina een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 Uilenkade 30 3336 LP Zwijndrecht Tel.: 078-6189670 Fax: 078-6176940 Wie leverden aan het ms Matthinge Concordia Shipyards B.V. ADS van STIGT Machinefabriek en Handelsonderneming Beerens B.V. Pinta Unisol B.V. Isolatie woning Levering casco Masson Marine keerkoppeling MM W5200, Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Sierdakradarmast type Reintrade halfdiep, SPEEDHEAT Ridderkerk Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam reductie: 4,962:1, PTO type 0 voor Hefkolom en onderkuip stuurhuis, stuurhuistrap, boordlichtbakken, spiegels Vloerverwarming in stuurhuis en woning B.V. Volledige afbouw aandrijving van stuurwerkpomp, schroefas boegschroef type SD 1300 A incl. Scania en steunen Schilders- en Afwerkingsbedrijf Rini IHDA Shipbuilding Service gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp en 571 pk, anklieren, ankers en kettingen Sygo B.V. Hoeke Schilder- en behangwerk Ontwerp casco elastische koppeling ClimaLogic B.V. Scheepslading- en hoogtemeter Kieboom Werkendam B.V. Rabobank Altena Novetec B.V. Machinekamerventilatoren, RAFA B.V. Ramen Scheepsinventaris volgens IVW/SI, Norsap Financiering Uitlaatgassendempers hoofdmotor ruimventilatoren, RVS afsluitbare roosters Hoogendoorn Maritieme stuurstoel, Secu-12 bijboot, Kapa Prolog BV Bevrachting W. Kortman Isolatie en luchtaanzuigkappen Betimmeringen en Interieurbouw afmeertouwen, Sigma lakproducten en EFM onderlinge schepenverzekering Isolatie van uitlaatsystemen Seafix Fire Fighting Systems Complete betimmering div. onderhoudsproducten en U.A. Verzekering Van Voorden Gieterij B.V. MX-200 brandblusinstallatie Versteeg Keukens & Sanitair B.V. Keuken gereedschappen. ROZA Hardinxveld-Giessendam Rechtsdraaiende 5-bladsschroef, 1680 mm SKB Construction Aluminium vloeren Klaasen Sanitair Advecon Sign Service Belettering Accountancy De Waal Machinefabriek B.V. Oechies Elektrotechniek Levering en montage sanitair en tegelwerk Schoonschip V.O.F. Reinigingsproducten Koedood Dieselservice B.V. STUWA schroefasinstallatie met Electrische installatie Hoko Installatiebedrijf Miron B.V. Technische Montage & Mitsubishi hoofdmotor type S12R- schroefasrem en STUWA schroefasseals Victron Energy B.V. Plaatsen van sanitair en sanitaire IJzerwerken Rvs uitlaten achterschip C2MPTK, 1278 pk, 1600 rpm. Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. Omvormer/ acculader leidingwerk in machinekamer hoogglans gepolijst, rvs uitlaten voorschip Rubber Design B.V. Stuurwerk en roeren Verschee Compressoren Van der Stelt Montage glasparekstraal, rvs roefbeschermers Flexibele opstelling hoofdmotor Blokland Non-Ferro B.V. Compressoren Kitwerkzaamheden van tegels en sanitair hoogglans gepolijst, aluminium roeftrap, Visscher Scheepsreparatie B.V. Beunkoelers en anodes Zwets Werkendam B.V. Zwets pompen Visser Interieur Werkendam aluminium roeftrap, aluminium Uitlijnen hoofdmotor en levering YAMAR Dolderman B.V. John Deere generatorset van Wijk Stuurhuizen B.V. Complete stoffering van voor- en stekkerbakken en aluminium luiken generatorsets. Caldic Techniek B.V. Aluminium bovenbouw, aluminium achterschip als mede het stuurhuis. BP Nederland B.V. BP smeermiddelen Straathof Controls ZF motorbediening Stamford generatoren roefdeuren en aluminium heklichtbeugel Levering behang en bedtextiel. PS Marine Coatings B.V. Verfpakket

Binnenvaartkrant