Views
2 years ago

2011-01

  • Text
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Boegschroef
  • Loon
  • Meter

De Binnenvaartkrant 6 11

De Binnenvaartkrant 6 11 januari 2011 Bolero Scheepsprojecten BV zoekt Voor haar nieuwe m.t.s. Bolero VI Kapitein(s)i.b.v. Rijn-/ Radarpatent, ADNR, 14/ 14, Nederlandse condities Stuurmannen (Licht)matrozen, 4 wk/ 4 wk Nederlandse condities Contact: S. de Velde. Tel. 0651-39206 sdv@tolhuisshipping.nl V E K A S H I P P I N G B . V. Voor onzE schEpEn zIJn WIJ op zoEK nAAr mEdEWErKErs Voor het m.s. Amaris zoeken wij een jong enthousiast gezin diverse mogelijkheden voor participatie Voor de d.b. ruben zoeken wij een kapitein en een stuurman Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl 730 PK Inruil kleinere boot mogelijk. Gevraagd voor MTS KAPITEIN TE KOOP DRAADLIEREN te gebruiken als anker, verhaal of spudpaallier, ook nieuwe dubbele trommellieren op maat gemaakt! Tevens nieuwe ankers uit voorraad 10 tot 1500 kg, in zwart of gegalvaniseerde uitvoering. Alles aan zeer concurrerende prijzen! Tel. 06-51053686 Biesboschhaven Zuid 10-11, 4251 NM Werkendam, The Netherlands Voor meer info: Erwin van Werkhoven, +31(0)6 551 950 34 TE KOOP 2 slEEPduwbOTEn Tel. 06-53153374 i.b.v. Rijn en Radarpatent, ADNR + Chemie Vaartraject ARA, Rijn, zijrivieren en kanalen 14 op 14 af en Zwitserse condities Salaris n.o.t.k. Wij verwachten: Wij bieden: TE KOOP 2 Midden-Voorschepen Afm. 70 x 9.50 mtr, Bouwjaar 2009 Voor meer informatie: Tel. +31(0)78 6816000 of +31(0)653125892 Mail: info@slokkers.nl GEVRAAGD: schipper voor internationaal varend koppelverband. 14 op / 14 af, reizen vrij, kost vrij. loon n.o.t.k., mag ook ZZP zijn Tel: 06 53 24 10 71 Rederij Dijkhuizen Rondvaarten & Partyschepen zoekt per 1 april 2011: Fulltime Kapitein / Stuurman (Naast de vereiste papieren, beschikt men over goede communicatieve vaardigheden alsmede technische kennis.) Het betreft dagvaartochten in Zeeland en is geen continuevaart. Informatie 0118-419367 Reacties: Postbus 2, 4380 AA Vlissingen. info@Rederij-Dijkhuizen.nl REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAARt zoekt ter versterking van haar team in MILLINgEN / DRUtEN een enthousiaste: SCHIPPER / VERKOPER BUNKERStAtIONMEDEWERKER Tondia B.V. vraagt voor het MPS “ Rembrandt van Rijn” KapiTein (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) MachinisT & MaTRoos Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is / zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing Engelse taal is een pré • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent/ Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pré) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot dhr. van hengst Tel: 06-53125546 / 06-12344067 - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADNR/Radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig in omgeving Millingen / Druten - Rijbewijs - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer - Toekomst in de oliebranche Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Postbus 770 - 3300 AT Dordrecht of naar: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen: Tel. 088-1007801 / Dhr. A. van Vliet of Dhr. B. van Kol NAVIGATIE APPARATUUR Voor inlichtingen S.F. Kuhn 0031-6-21246211 Advies Verkoop WV De Waterpoort Installatie Service Havenmeester op de Dommel voor het zomerseizoen? WatersportVereniging De Waterpoort in het hartje van het prachtige ‘s-HertogenBosCH zoekt enkele gemotiveerde VrijWilligers ( M/V), die in wisseldiensten gezamenlijk het havenmeesterschap, dus de zorg voor de passantenhaven op zich willen nemen Vanaf Mei t/M septeMBer, inclusief de weekenden. Wij zoeken vlotte, dienstverlenende, representatieve en goed communicerende gastHeren /DaMes welke in teams kunnen werken en met affiniteit met de watersport. tevens zoeken wij vrijwilligers die horecadiensten en schoonmaakdiensten in ons clubhuis willen leveren ter ondersteuning van onze leden en passanten. Combinaties van het havenmeesterschap en het beheer van het clubhuis hebben de voorkeur. Voor de gewerkte uren wordt een vrijwilligersvergoeding verstrekt. geinterresseerden kunnen contact opnemen met Bernard Wentink, voorzitter van WV De Waterpoort, op tel: 0653.196.830 of per e-mail: hbgwentink@home.nl WV De Waterpoort oliemolensingel 4-6, 5211 tn ’s-Hertogenbosch WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Vraagprijs € 298.000,-- k.k. Diverse acties • AIS systeem (uit voorraad) • Radar Furuno 2005 • Radar JRC JMA-610 • Radar Swiss JS364C • Rivierpiloot • Travel Vision • Gebruikte radars Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision - Orlaco - Radio Holland Novio Nautic BV Sterk in Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen servicewerk! Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl

De Binnenvaartkrant 11 januari 2011 Telematica Award voor Henk Dekker (Dekatel) Door Frank Antonie van Alphen De tweede Binnenvaart Telematica Award is toegekend aan Henk Dekker, de oprichter van nautisch telecombedrijf Dekatel. Voorzitter Sijko Veninga van het organiserrende Bureau Telematica Binnenvaart reikte de prijs 30 december uit tijdens de Telematicadag. Dekker slaagt er, volgens de BTB-preses sinds 1989 in de binnenvaart te laten samenwerken door betaalbare mobiele communicatie. De Binnenvaart Telematica Award staat voor een bijzonder geleverde bijdrage aan de ontwikkeling van telematica in de binnenvaart, en kan worden toegekend aan een “persoon, bedrijf, instelling of organisatie vanwege een meer dan bijzondere bijdrage aan de acceptatie, het gebruik en/of de ontwikkeling van telematica in de binnenvaart”, aldus de statuten. De uitreiking was tijdens de Telematicadag, die traditiegetrouw werd geopend door aalmoezenier Bernhard van Welzenes. Samen met BVB-voorzitter Roland Kortenhorst gaf hij het startschot voor een druk bezochte informatiemarkt met als thema dit jaar: Telematica in Bedrijf. Ondanks het winterweer namen veel mensen de moeite naar Nijmegen te komen. Varende ondernemers, ambtenaren, dienstverleners, leveranciers van apparatuur en andere geïnteresseerden ontmoeten elkaar op het KSCC in de Waalhaven. Presentator-van-de-dag Johan Dibbets had het er maar weer druk mee alle tekst en uitleg in goede banen te leiden. Maar als voormalig reporter bij de NOS is Dibbets dergelijke hectiek wel gewend. Twee uur na de inloop werd de bezoeker een royale lunch aangeboden door VoortVarend Besparen. Die brandstof kon de innerlijke mens wel gebruiken terwijl deeltijdschipper Dibbets met microfoon het woord neemt voor talkshow De Wereld Vaart Door. De optimistische parafrase van het bekende tv-programma was bedoeld als hart onder de riem voor de binnenvaart. Handen aan de knoppen Na lunch, prijsuitreiking en talkshow konden schippers en andersvarenden zich rijkelijk laten informeren. De verschillende workshops uit het ochtendprogramma werden na het middageten herhaald. De Waterpolitie legde bijvoorbeeld uit hoe zij onderzoek doet na een schadevaring. Op het Plaza op het benedendek interviewde Johan Dibbets weer gasten. Aan de orde kwamen onderwerpen als AIS, BICS en VoortVarend Besparen. Op de informatiemarkt kon iedereen “met de handen aan de knoppen”. Daarom was men tenslotte naar de Telematicadag gekomen. De dag was veel te snel weer ten einde. Aalmoezenier Bernhard van Welzenes haalde het barpersoneel van het KSCC naar voren om de vrijwilligers in het zonnetje te zetten op deze wintergrauwe dag. De Aal informeerde hoe de soep had gesmaakt om zo de harde werkers achter de bar te kunnen bedanken. Wat een verdiend applaus opleverde voor Ria, Henk en Johanna. SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS ESPERANT(W)O, 4x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS ANIMAR 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS KRABBEKREEK, 1x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS PROMOTION 2x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/ verlof i.o. loon comf. CAO. info@shipcrew.nl Kritiek op RWS, maar taart voor sluiswachters Door Evert Bruinekool De jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer afdeling Utrecht stond in het teken van ergernis over vrij eroderende rivieroevers en hoge vaarsnelheden op het Amsterdam-Rijnkanaal. Maar er was ook positief nieuws. De sluiswachters van de Beatrixsluis werden, ondanks de enorme vertragingen tijdens het onderhoud van de sluis vlak voor Kerst, in het zonnetje gezet. Onder luid applaus overhandigde bestuurslid Anné Middendorp kort voor de pauze een oorkonde en taart aan Arie Valkenburg en Huub van Dijk, sluiswachters van de Beatrixsluis. ”Een kleine erkenning voor jullie grote inzet om de schippers ondanks de lange wachttijden toch zo snel mogelijk te laten passeren”, verklaarde Middendorp. “Eén van de sluiswachters ging zelfs in een koude nacht naar een schipper toe om te vertellen dat hij geschut kon worden. De schipper had namelijk in plaats van zijn telefoonnummer zijn faxnummer aan de sluiswachter doorgegeven.” Te hoge snelheid Minder waardering was er voor schippers die op het Amsterdam- Rijnkanaal met te hoge snelheid varen, waardoor afgemeerde schepen zelfs losbreken. De vorig jaar gedane oproep tot sociaal gedrag bij het passeren van meerplaatsen heeft overduidelijk geen effect gehad. De felle discussie die ontstond, ontaardde in een door voorzitter Peter de Jong opgeroepen stemming. Bij het tellen van de stemming bleek dat slechts vier schippers positief staan tegenover strenge maatregelen. Wel stelt het merendeel van de schippers dat collega’s meer rekening met elkaar moeten houden bij het passeren van meerplaatsen. Hoewel de meerplaatsen aan het CHINESE INVLOED IN ROTTERDAMSE HAVEN NEEM TOE Sluiswachters Arie Valkenburg (links) en Huub van Dijk ontvangen een taart voor hun inzet. Rechts Schuttevaer-regiovertegenwoordiger Anne Ruth Smink. (foto E.J. Bruinekool fotografie) kanaal minder gewild zijn, uit menig schipper kritiek op het feit dat de meerplaats in Maarssen niet langer beschikbaar is. Zeker omdat de beloofde vervangende ligplaatsen niet zijn gerealiseerd. Hiertegen is dan ook bezwaar ingediend. Een ander probleem vormen de gebruikte traanplaten op de kade bij de ligplaatsen op de Rooseveltlaan. Hierop schuren regelmatig trossen kapot van de daar afgemeerde schepen. Rijkswaterstaat kon geen waardering opbrengen voor de oproep van voorzitter Peter de Jonge aan de schippers om de platen met slijptollen glad te slijpen. Rijkswaterstaat adviseert schippers met klem dit idee niet op te volgen. Ronduit furieus is afdeling Utrecht over de nieuwe weg die is ingeslagen met betrekking tot vrij eroderende rivieroevers. Ook bij andere afdelingen werd tegen dit beleid van Rijkswaterstaat geprotesteerd. “Alles wat in het verleden is opgebouwd, wordt teniet gedaan. Ruim 450 miljoen euro wordt geïnvesteerd in een achteruitgang van de vaarwegen door 276 kilometer beschermende stenen langs de oevers weg te halen”, zei De Jonge. “Helaas is de lobby van milieuactivisten heel sterk. Daar hebben wij ons in vergist. Maar dit laten wij niet gebeuren. Als het nodig is, stappen wij naar de rechter om de aantasting van onze vaarwegen te voorkomen.” Een zorgwekkende ontwikkeling voor afdeling Utrecht is het teruglopende ledental. “Dit jaar zijn acht leden geroyeerd wegens het niet betalen van contributie. Negen leden hebben hun lidmaatschap opgezegd. Het ledenaantal is teruggelopen van 113 naar 96.” De ‘blijvers’ zijn erg betrokken bij hun vereniging. Er zijn altijd nieuwe kandidaten die vertrekkende bestuursleden willen opvolgen. Nu werd E. Logman (ms Jolise) gekozen als vervanger van vertrekkend bestuurslid K. de Pree. Overlast Namens Rijkswaterstaat was Hans Vroegop, districthoofd Waterdistrict Utrecht aanwezig. Hij benadrukte dat het komend jaar op diverse plaatsen opnieuw overlast zal ontstaan op het Amsterdam-Rijnkanaal. “De brug van Schalkwijk en de Schellingwouderbrug worden gerenoveerd en op 4-laags containerhoogte gebracht. De deuren van de Beatrixsluis worden nog geconserveerd. De verwachting is dat dit een stremming zal opleveren van maximaal drie dagen.Ook is RWS in overleg over de voorbereiding voor een derde sluiskolk voor het Beatrixsluizencomplex. Uiteindelijk zal de politiek daarover beslissen.” “Er is nog geen evaluatie mogelijk geweest met betrekking tot de twee proeflocaties voor afmeerplekken voor spudpalen. Er wordt tot op heden nog erg weinig gebruik van gemaakt. Zodra wij een beeld hebben over de proef laten wij het direct weten.” OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30

Binnenvaartkrant