Views
3 years ago

2010-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Boegschroef
  • Behouden
  • Vaart
  • Eerste

De Binnenvaartkrant 6 23

De Binnenvaartkrant 6 23 november 2010 NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie Verkoop Service DIVERSE ACTIES • AIS systeem (uit voorraad) • Radar Furuno 2005 • Radar JRC JMA-610 • Radar Swiss JS364C • Rivierpiloot • Travel Vision • Gebruikte radars Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision - Orlaco - Radio Holland Novio Nautic BV Sterk in Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen servicewerk! Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl Begint u 2011 met problemen? PER 1 JANUARI 2011 GAAN DE NIEUWE RICHTLIJNEN VOOR DE GASOLIE VAN START. U kunt kiezen uit: EN 590 al dan niet vermengd met 5% tot 7% Biobrandstof of de ULS gasolie (laag zwavelig) In beide gevallen bestaat de kans op bacterie vorming. BOLERO II B.V. ZOEKT MATROOS OP CONTAINERSCHIP 2wk op / 2 wk af. Nederlandse condities. E-mail: hdvbol@xs4all.nl TER OVERNAME ter overname aangeboden SPORTVISSERIJBEDRIJF BEATRIX rondvaarten / events / party’s / sportvissen e.d. ligplaats Yerseke / schip ca 30 mtr / cap. 68 pers. complete horeca inrichting vraagprijs nader overeen te komen (schip, inventaris en goodwill) Informatie: adviesburo Second Opinion te Noordwelle tel 0111 462566 / secondopinion@zeelandnet.nl Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Voorkom tijdig problemen van het dichtslaan van de filters door slijmvorming! Installeer een KNOCK-DOWN Magneetunit Eenvoudig te installeren , onderhoudsvrij en levenslange werking. KNOCK-DOWN Magneetunits zijn uit voorraad leverbaar in alle gangbare maten. KNOCK-DOWN Magneetunits zijn van staal en hebben een direct-flow Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln • PÄCHTER GESUCHT! • Sehr gepflegtes Doppelhüllen-Kanaltankschiff 85 x 9,60 m • 1.552 t • Typ C coating Baujahr 1972, 2005 neues Mittel-u. Vorschiff, 5 Tanks Beschäftigungsvertrag /Timecharterbasis vorhanden www.deymann-schiffsmakler.de Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Ate van der Werff Bedrijfsleider Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: avdw@bodewes-millingen.nl www.huizinga-snijder.nl Hoeykens J-B Fv. T. 0032 479 27 25 54 T. 0032 473 78 26 25 benjamin.sarah@hotmail.com SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Containertransport: Acropolis, Aquapolis und Metropolis u MOTIVIERTEN KAPITÄN GESUCHT!!!!! t • Reinpatent bis min. Mannheim • Radar-, ADNR- und Funkzeugenis • Rauchen in Wonung und Steuerhaus verboten ( nur ausserhalb rauchen) u UNSERE VORTEILEN!!!!! t SCHOONMAKEN OVERBODIG. GARANTIE 5 JAAR. voor info: T. +31 (0)76 - 5083575 E-mail: mail@bo-ac.nl of uw bunkerstation • Sicherheit des Arbeitsplatzes • Sociale Sicherheit • Prompte Bezahlung von Ihrem Lohn • Moderne Schiffe und saubere Wonung • Freundliche Atmosphäre • Freizeit, Arbeit und Lohn in Absprache

De Binnenvaartkrant 7 23 november 2010 VNSI Timmersprijs 2010 naar Nico van der Hoeven (Alewijnse) DOOR HANS HEILIGERS Wanneer je alles weet van automatisering, is dat nog geen garantie dat je dan ook automatisch in de prijzen valt bij het Maritime Awards Gala 2010. Dat prestigieuze gala beleefde 10 november zijn eerste lustrum in de Theater Fabriek in Amsterdam, opgetrokken binnen de gebouwen waar ooit de stoere machines van Stork en Werkspoor werden gebouwd. Tijdens de borrel voor ruim zevenhonderd personen kregen wij de jonge ontwerper Nico van der Hoeven van Alewijnse in het vizier met zijn (toen nog) nominatie voor de VNSI Timmersprijs op zak. We moesten in die gezellige drukte goed ons best doen verstaanbaar te blijven. Toch lukte het ons om Nico van der Hoeven te feliciteren met zijn nominatie. Eerste lustrum Hoewel het spreekwoord zegt dat gezelligheid geen tijd kent, werd het informele deel van het programma na verloop van tijd toch gewisseld voor het officiële gedeelte in het theater. Daar gaf Cees Moolenburgh als voorzitter van de Stichting Maritieme Prijzen uitleg over de totstandkoming van de nominaties en de wijze waarop de jurering plaatsvindt. Verder heete Amsterdams havenwethouder Freek Ossel de gasten welkom. Karla Peijs, Commissaris der Koningin van Zeeland, kreeg daarna de microfoon. Ze was oprecht blij met het eerste lustrum van het gala. In haar vorige functie als minister van Verkeer en Waterstaat verbaasde Rent-a-Ship: toch ook bevrachting per ton zij zich erover dat ze meerdere malen per jaar werd gevraagd aanwezig te zijn op verschillende gelegenheden met een maritiem karakter. Ze heeft toen zelf voorgesteld de krachten te bundelen om één maal per jaar goed te voorschijn te komen met een klinkend programma. “Op die manier kunnen we aan de buitenwereld bewijzen dat we samen meer kunnen bereiken”, zei Karla Peijs. Het kenmerk van nominaties is dat er daarvan altijd meer worden uitgedeeld dan prijzen. En om de spanning niet verder te laten oplopen werd Nico van der Hoeven als eerste op het podium geroepen. Daar hoorde hij Peijs vertellen dat hij de prijs voor ontwerpers had gewonnen, de VNSI Timmersprijs. Waterstof De jury gaf de aanwezigen een toelichting op de toekenning en verklaarde dat de ontwerpersprijs zich altijd afspeelt in het schip en dat daarbij veel denkwerk en innovatief vermogen nodig is. Nico van der Hoeven heeft het automatiseringssysteem gemaakt voor de Nemo H2, de eerste nieuwbouw waterstof aangedreven rondvaartboot die volkomen emissieloos vaart. De uitdaging van het project zat volgens de jury in de bijzondere krachtbron van het schip: de brandstofcellen in combinatie met de batterijen. Het ingewikkelde daarvan is dat het een chemisch proces is dat actief moet worden aangestuurd en evenzo moet worden bewaakt. Je kunt het eenvoudig weg niet laten lopen Rent-a-Ship breidt het systeem van bevrachten volgens het model van daghuur met ingang van vandaag uit met tarieven per ton en tarieven per reis (blokvracht). Dat hebben de leden van de coöperatie 12 november besloten op een vergadering in het Postiljon Motel in Dordrecht. “De verwachting is dat deze uitbreiding van service zal leiden tot een nog betere samenwerking tussen de (leden van de) coöperatie en de ladingaanbieders. Deze nieuwe bevrachtingsmogelijkheden zullen zeer waarschijnlijk leiden tot nieuwe aanwas van leden voor de Rent-a-Ship coöperatie”, aldus de coöperatie in een persbericht. De winnaars poseren samen met Karla Peijs. Tweede van links is Nico van der Hoeven. Maritime Awards De andere prijzen die op het gala werden uitgereikt en hun winnaars: KNVTS Schip van het Jaar Prijs: IHC Dredgers met de Vox Máxima HME Maritime Innovation Award: Ampelmann met een zelfstabiliserend platform HISWA Excellence Award: Henk Hokwerda, De Boarnstream KVNR Shipping Award: Abis Shipping, 3900 dwt MP heavy cargo vessel met open top en opbouw voorop zoals het loopt omdat de boel dan onherroepelijk uit de hand loopt. Nico had er weinig tegenin te brengen en nam de prijs onder luid applaus van Karla Peijs in ontvangst. Het duurde even voor hij besefte dat hij echt had gewonnen. Over de Nemo H2 van de Amsterdamse Rederij Lovers is in deze krant meerdere malen gepubliceerd. De ontwerper van Alewijnse is op twee manieren geslaagd in zijn opdracht. In de eerste plaats is het prima gelukt de wetmatige grootheden van de energiebron van het schip onder controle te krijgen. Let wel: we spreken over de eerste rondvaartboot die gebouwd werd om op waterstof te varen. Ten tweede is Nico er in geslaagd het geautomatiseerde systeem volledig achter de schermen te houden en via een normaal ogende lessenaar toegankelijk te maken voor elke schipper met een vaarbewijs. Net als op iedere andere willekeurige werkplek kan de schipper het sleuteltje omdraaien en wegvaren zonder het besef dat hij op brandstofcellen en batterijen vaart. Als we later op de avond aan Nico van der Hoeven vragen hoe het zit met zijn maritieme achtergrond, blijkt dat hij thuis is opgegroeid met alle dagelijkse verhalen van zijn vader die als schipper voer. Hij heeft 28 jaar bij de Waterpolitie op zijn teller staan. De carrière van Nico begon in de computerwereld van de technische informatica. Vier jaar terug is hij in dienst getreden bij Alewijnse Marine Technology waar hij met veel plezier werkt en nog lang niet is uitgekeken. Kijk voor meer foto’s en informatie op www.binnenvaartkrant.nl. Dekatel Zaalvoetbaltoernooi beleeft tiende editie VOORTVAREND BESPAREN Het Dekatel Zaalvoetbaltoernooi voor schipperskinderen wordt zaterdag 27 november voor de tiende keer gehouden. In Sportcentrum Valkenhuizen in Arnhem doen 36 teams mee. Uit het hele land doen schipperskinderen van 6 tot 18 jaar mee. Voor het eerst mogen ook ex-internaatsbewoners meedoen. “Maximaal drie per team”, vertelt organisator Harm Mannak. Hij legt uit waarom: “Zodat internaten teams compleet kunnen maken. Het aantal kinderen op internaten loopt immers terug.” Er wordt in vier categorieën gepeeld. Sinds vorig jaar is er een bewuste overlapping van de categorie gemend van 6 tot en met 11 jaar en jonge jongens van 10 tot en met 15 jaar. “Zo kunnen kinderen die tien of elf zijn bij hun vriendjes en vriendinnetjes in een team worden ingedeeld. We gaan daar flexibel meer om, ook om te zorgen dat zo veel mogelijk kinderen en teams kunnen meedoen.” De andere leeftijdscategorieën zijn jongens van 15 tot en met 18 jaar en meisjes van 11 tot en met 18 jaar. Het altijd druk bezochte evenement is mogelijk dankzij de sponsoring door bedrijven uit de binnenvaart. Naast hoofdsponsor Dekatel zijn dat efm verzekeringen en Deutsche Bank Nederland in Zwolle (voorheen ABN Amro Binnenvaart). Sportcentrum Valkenhuizen is gevestigd aan de Beukenlaan 15-23 in Arnhem. OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30

Binnenvaartkrant