Views
3 years ago

2010-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Boegschroef
  • Behouden
  • Vaart
  • Eerste

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 23 november 2010 Volop prijzen bij ‘Voortvarend Besparen’ Centraal op de Voortvarend Besparen-bijeenkomst in het Nemo Science Centre in Amsterdam stond de presentatie van een drie kwartier durende film over de eerste drie jaar van het programma Voortvarend Besparen. Een erg optimistische film die overigens ook duidelijk maakte dat er voor het EICB nog heel wat zendingswerk in het verschiet ligt. Immers, de deelnemende schepen kwamen gemiddeld weliswaar aan een brandstofbesparing van 5 procent, maar het oorspronkelijke doel (5 procent brandstofbesparing voor de hele binnenvaart) is daarmee nog ver weg. Ondertitel van de film is ‘Een film over samenwerking’. Het was Erik van Toor van het Kantoor Binnenvaart die voorrekende hoeveel brandstof kan worden bespaard als alle schippers in de binnenvaart zich bij samenwerkingsverbanden aansluiten. Dan kunnen veel ‘leegreizen’ immers worden voorkomen. Een schipper in dezelfde film gaf echter heel helder antwoord: “Ik sluit me nergens bij aan, ik wil mijn vrijheid behouden.” Winnaars van de Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie 2010 Particulierenklassement: Splendor (FV-Pauwels-Ickroth) 33,53 procent Scheepsklassement rederijen: Spiegelgracht (Rederij Cement Tankvaart) 27,26 procent Groepsklassement rederijen: Rederij Cement Tankvaart 17,09 procent Dienstenklassement individueel: ZP Chandon (Kotug International) 28,14 procent Dienstenklassement: Havenbedrijf Rotterdam 14,01 procent Breed gedragen Paul van Gurp, Hoofd binnenvaart en vaarwegen van het ministerie Infrastructuur en Milieu zei blij te zijn met het ‘breed gedragen’ platform Voortvarend Besparen, waarin dertien mensen zitting nemen. “Een goede afspiegeling van de sector.” Het aantal deelnemers aan de brandstofcompetitie lag dit jaar boven de honderd. Dat stemde ook tot tevredenheid, al merkte aan komend CBRB-directeur Robert Tieman op dat dit nog maar een beperkt aantal is in verhouding tot de omvang van de vloot. Het derde punt dat in elk geval het ministerie tot tevredenheid stemt, is de implementatie van de brandstofverbruikmeter in het binnenvaartonderwijs. Het ministerie steunt EICB een (transitie)jaar lang bij het in stand houden van het platform en de competitie van Voortvarend Besparen. Daarna moet het EICB ‘de eigen broek ophouden’. Hoewel sommige sprekers in de zaal nogal sceptisch waren over de kansen voor het EICB om ‘die eigen broek op te houden’, zei algemeen manager Nico Schoonen van het EICB daar zeker wel mogelijkheden te zien. Het programma werd gepresenteerd door Milika Peterzon, presentatrice van het programma Hart van Nederland bij de commerciële zender SBS6. Toen Nico Schoonen opmerkte dat hij ‘commercieel’ geen vies woord vond, beaamde ze dat volmondig, tot grote hilariteit van de zaal. Wedstrijd Walkapitein Ad Schroot van Danser Containerline heeft intussen enige faam verworven omdat hij jaarlijks in de prijzen valt bij de wedstrijd brandstof besparen in het kader van het programma Voortvarend Besparen. De schepen en rederijen die de grootste brandstofbesparing Ad Schroot, walkapitein bij Danser Containerline en voorzitter van Vereniging de Binnenvaart, krijgt een prijs uit handen van Milika Peterzon. realiseerden, werden beloond met een reddingboei. Er werden weer in verschillende categorieën prijzen uitgereikt. Winnaar bij de particuliere binnenvaartondernemers was de Splendor met 33,53 procent besparing op het verbruik. De familie Pauwels van de Splendor was echter niet op de bijeenkomst in het Nemo hightech centre in Amsterdam. Opvallend was dat deze keer Danser Containerline niet de hoofdprijs kreeg bij de rederijen. Dat was wel verklaarbaar, want de prijs wordt uitgereikt voor het schip dat de meeste brandstofbesparing realiseert ten opzichte van het voorgaande jaar. Dat lukt met dezelfde schepen natuurlijk niet elk jaar. Winnaar bij de rederijen werd Rederij Cement Tankvaart, die ook met individuele schepen enkele prijzen in de wacht sleepte. Bij de levendige discussie gaf de vrouw van een particuliere schipper aan dat ze altijd al nauwkeurig bijhield hoeveel brandstof er werd verbruikt. Toch slaagde ze er met behulp van de brandstofverbruikmeter in om een extra besparing van meer dan 13 procent te realiseren. Dat zou veel schippers de schellen van de ogen moeten doen vallen. Wij wensen familie Willems-Pius & Courtois-Ysebaert veel succes en een behouden vaart met het mts Artega. Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Papaverstraat 39 B 2170 MERKSEM T +32 3 646 60 40 F +32 3 645 03 74 Wenst familie Willems-Pius & Courtois-Ysebaert veel succes en een behouden vaart met het mts Artega. Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

De Binnenvaartkrant 47 23 november 2010 Culinaire verrassing óp het water DOOR EVERT BRUINEKOOL Chef-kok Bastiaan Planje van Fabulous Crisp en schipper Sacha Emmerik van zeilklipper Hoge Wier bieden hun gasten een bijzondere culinaire verrassing op het water. Kleine en grote groepen kunnen een dag of dagdeel genieten van een zeiltocht met daarbij een culinair arrangement in de vorm van een geheel verzorgde lunch of diner. Ook een proeverij, smaaktraining of culinaire workshop behoren tot de mogelijkheden. “Een restaurant aan boord van een schip dat ook echt als schip wordt gebruikt, is heel wat anders dan een restaurant aan de wal of een ‘drijvend restaurant’ dat altijd afgemeerd ligt in de haven”, vertelt chef-kok Bastiaan Planje. “Het is echt een unieke ervaring voor de gasten. Je maakt nog eens iets mee. Je kunt bijvoorbeeld meehelpen bij het zeilen of gewoon genieten van de buitenlucht en de natuur. Maar natuurlijk staat het culinaire genieten voorop. Zodra we gaan eten of, in het geval van een workshop, gaan koken, ligt het schip stil. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand zeeziek wordt. Gaat het om ervaren zeilers die tijdens het zeilen aan dek willen eten, dan ligt het anders. De gastheer of -vrouw bepaalt natuurlijk wat er gebeurt.” Chef-kok Bastiaan Planje van Fabulous Crisp aan het werk. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) Een simpele boerenkool met worst kan ook. Professionele keuken Zeilklipper Hoge Wier is voorzien van een professionele keuken. “Anders dan op veel andere schepen zijn er hier aan boord vrijwel geen beperkingen”, stelt Planje. “Natuurlijk hebben wij hier geen keuken waar je met tien man rond kunt lopen, maar wij kunnen voor groepen tot zestig personen prima uit de voeten. Ons team is uitstekend op elkaar ingespeeld. Wij kunnen zelfs koken als het schip onder zeil is.” De Hoge Wier biedt voldoende ruimte voor de gasten. “Het schip is 25 meter lang en 5,65 meter breed”, vertelt Sacha Emmerik. “Het interieur van de Hoge Wier is geheel vernieuwd. Het voormalige laadruim heeft een moderne industriële uitstraling met een warme touch in de vorm van comfortabele banken waar je heerlijk kunt loungen en speciale mood lights verzorgen elk moment de gewenste sfeer.” Emmerik en Planje hebben inmiddels een groot aantal groepen ontvangen. “Wij hebben aan boord vriendengroepen ontvangen en familiereünies georganiseerd maar er zijn ook bruidsparen die hier hun feest geven met alles erop en eraan. Daarbij is het natuurlijk extra aantrekkelijk dat de Hoge Wier een officiële trouwlocatie is. Maar ook bedrijven weten ons te vinden voor bijvoorbeeld vergaderingen of presentaties in combinatie met een lunch en/of diner.” De opvallendste groep weet Emmerik zich nog goed te herinneren. “Een beautysalon had de Hoge Wier geboekt voor een dagje uit. Aan boord allemaal dames met hoge hakken. Hoewel we niet hebben gezeild – de dames hadden echt geen zin om aan de touwen te trekken – heeft iedereen zich prima vermaakt. Het gaat ook niet zozeer om de actie maar om het genieten en de ontspanning.” Live cooking Er is een grote keuze aan lunchmogelijkheden, die wel vooraf bepaald moeten worden. De prijzen voor de lunchsuggesties op de kaart variëren van € 12,75 voor een scheepslunch met diverse harde en zachte belegde bolletjes tot € 27,00 voor het lunchbuffet Satchmo met onder veel meer een gerookte runderentrecote op een salade van paddenstoelen en avocado, een koude wrap met krulsla, gerookte Schotse zalm, komkommer en een crème van mierikswortel en bruschetta’s van tomaat en olijven. De dinersuggesties omvatten eenpansgerechten, buffetten, barbecues, fingerfoodgerechten, desserts en dessertbuffetten en live cooking meergangendiners. De prijs voor een eenpansgerecht zoals kipkerrie met rijst, een vegetarische quiche met een zomerse groene salade of nasi goreng met saté en kipkarbonades bedraagt € 14,50. De prijzen voor de buffetten beginnen bij € 25,50. Valt de keuze op live cooking, dan bedraagt de prijs voor het 3-gangemenu € 55,50. De mogelijkheden zijn, zo stelt Sacha Emmerik, onbeperkt. “Denk aan een kalfsentrecote met Roquefortsaus, een lamsrugfilet met een saus van honing en tijm of een zeewolffilet omwikkeld met parmaham en een saus van cantharellen en witte wijn.” “Aan boord van de Hoge Wier is ‘ja, natuurlijk’ ons uitgangspunt”, vertelt Sacha Emmerik. “Wat de klant wil, gebeurt. Ongeacht wat wij ervoor moeten doen of laten. In plaats van een diner dat door onze chef-kok wordt bereid kunnen wij ook afmeren in de buurt van een restaurant naar keuze. Dan halen wij daar de gerechten op en serveren die aan boord uit. En wil iemand Puccini-bonbons bij de koffie, dan gaan wij naar Amsterdam om die bonbons te kopen. Is de wens een12-gangendiner van culinaire hoogstandjes of juist een echt zeemansmenu? Komt voor elkaar. Dat is het grote voordeel van een locatie waar jouw groep als enige te gast is. Alles is mogelijk.” De Hoge Wier heeft een vaste ligplaats in Muiden maar kan op verzoek naar vrijwel iedere locatie in Nederland komen om daar de gasten te ontvangen. Meer informatie: www.fabulouscrisp.nl www.muidenmaritiem.nl (onder het kopje ‘eten & drinken’) 75 jaar Julianakanaal Het Julianakanaal bestaat 75 jaar. Rijkswaterstaat Limburg viert dat met een drijvende expositie: ‘Het verhaal van het Julianakanaal’. De gratis te bezoeken expositie bezorgt bezoekers een reis door verleden, heden en toekomst van het Julianakanaal. De expositie is ingericht op passagiersschip De Scheldevallei en te bezoeken op: Dinsdag 23 november Haven Maasbracht, Rederij Stiphout, Havenstraat 10, 09.00 tot 21.00 uur Donderdag 25 november Loswal in de Franciscushaven, Spaans Vonderen, Holtum, 09.00 tot 17.00 uur Vrijdag 26 november Haven L’Ortye, Binnenhavenweg, Stein, 09.00 tot 17.00 uur Zaterdag 27 november Maaspromenade, Rederij Stiphout, Maastricht, 09.00 tot 17.00 uur Evenementen Barge to Business 30 november en 1 december Square Brussels Meeting Centre Kerstbal Paramount 11 december Restaurant & Brasserie Captains, Zwijndrecht Kerstbal S.A.V. Ahoy 18 december Hulstkampgebouw, Rotterdam Schipperskerstfeest 26 december Pelgrimskerk, Rotterdam- IJsselmonde Telematicadag 30 december KSCC Nijmegen Kijk voor meer evenementen onder ‘Service’ op www.binnenvaartkrant.nl. Jaarvergadering LOVT De jaarvergadering van het LOVT op 11 december heeft als thema ‘Opvoeden doen we samen’. Ouders, directies en personeel van internaten zijn vanaf 10.00 uur welkom op internaat de Driemaster in Krimpen aan den IJssel. Belangstellenden wordt verzocht zich vóór 4 december aan te melden. Dat kan zowel telefonisch (0620 25 08 40 / 0623 22 53 99) als per e-mail (info@lovt.org). Meer informatie: www.lovt.org Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org O PENINGSTIJ DEN Dinsdag t/m Donderdag 13:00 - 21:30 uur. Vrijdag t/m zondag 13:00 - 22:00 uur. Maandag gesloten. Maasboulevard 88, Zwijndrecht, tel. 078-6190361 www.bedoeien.com

Binnenvaartkrant