Views
3 years ago

2010-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Boegschroef
  • Behouden
  • Vaart
  • Eerste

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 23 november 2010 Behouden vaart Van Voorden wenst het ms “Artega” een behouden vaart en feliciteert de eigenaren met hun mooie investering. Wij leverden een 1750 mm rechtsdraaiende 5-bladsschroef onder keur BV Wij leverden het stuurhuis geleidekoker, en hydrauliek. Wij wensen het mts Artega en bemanning een behouden vaart. Projectbegeleider Peter Schotanus Van Voorden Van Voorden Optimale Voortstuwingskracht Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Stolt - Nielsen wenst het mts “Artega” een behouden vaart en vele succesvolle reizen toe. Van Voorden Gieterij BV Bossekamp 6 5301 LZ Zaltbommel PO Box 67 NL 5300 AB Zaltbommel The Netherlands T: +31 (0)418 571200 F: +31 (0)418 515790 E: info@vanvoorden.nl www.vanvoorden.nl Westerlaan 5 P.O.box 23213 3001 KE Rotterdam Tel: +31 (0)10 - 299 66 99 Fax: +31 (0)10 - 264 44 10 email: snits@stolt.com internet: www.stolt-nielsen.com Wij verzorgden de complete afbouw van het Mts Artega en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart

De Binnenvaartkrant 45 23 november 2010 Mts Artega volledig naar wens DOOR HANS HEILIGERS De avond ervoor was het schip nog niet aangekomen, de andere ochtend was het al weer geladen voordat wij in Rotterdam aan boord konden. Het is superaardig van Gregory Courtois dat hij zijn reis naar Chalampé even voor ons onderbreekt zodat we aan boord kunnen om het schip te bekijken. We hebben afgesproken aan de Handelskade in Dordrecht. Met een marge van minder dan vijf minuten op de afspraak die we een uur daarvoor maakten, komt de nieuwe Artega in beeld. tinggeld terugziet. Als eerste valt ons het lichtgroene schilderwerk op aan boord; dat ziet er puntgaaf uit en heeft daarmee een mooie uitstraling. Later horen we dat het schilderwerk door de familie is gedaan, ook Franky en Sheila Willems-Pius van mts Carrera hebben de kwast en rollers gehanteerd. Deze beide families zijn de eigenaars van dit nieuwe schip. Als wij ons niet vergissen heeft Franky nog steeds een passie voor auto’s; dat verklaart de naam van zijn Carrera en van deze Artega. Gregory manoeuvreert het schip met de juiste inschatting van de wind zonder overtollig stuurwerk naar de steiger. Zijn echtgenote Nelly Courtois-Ysebaert daalt de trap van het door Kampers geleverde stuurhuis af en begint aan de 110 meter naar het voorschip waar ze het schip met één soepele beweging vastmaakt. Via de autosteiger komen we op simpele wijze aan boord. Toch fijn als je zo af en toe iets van je belas- (foto’s Hans Heiligers) Caterpillar Ook het isolatiewerk van Franssen aan dek krijgt van ons de volle punten; het blijft een mooi vak om alles zo mooi te kunnen inpakken. De elektrisch aangedreven boegschroef die we zojuist aan het werk hebben gezien, komt van Van Tiem en krijgt 610 kVA voeding via een Caterpillar C18 die we even later in het voorschip kunnen aanschouwen. Het leidingwerk aan dek is dubbel uitgevoerd. Het schip telt tien gecoate tanks waarvan de inhoud met de Marflex-deepwellpompen kan worden verpompt met een snelheid van 100 m 3 . De spiralen kunnen van buitenaf worden aangesloten op verwarming. Al het rvs dat we op onze weg aan boord zijn tegengekomen komt van Beerens en dat geldt ook voor de masten. Daarna wordt het tijd om af te dalen in de machinekamer. Daar zien we nog meer Caterpillar: een C3512 van 1830 pk. De omgang met de motor moet voor Gregory geen probleem zijn. Als we in het stuurhuis wat verder met elkaar spreken vertelt hij dat hij van het mts Carrera komt. Daar wordt ook met Caterpillar gevaren. Hij is op dat schip ruim vier jaar als kapitein in dienst geweest bij Franky Willems, thans zijn huidige compagnon. Nelly heeft ondertussen plaatsgenomen op de bank en als wij haar vragen waar ze het snelle en soepele aanmeren heeft geleerd horen we dat ze in de binnenvaart is opgegroeid. Haar ouders voeren op een kempenaar. Evenals Gregory beschikt Nelly over al haar papieren. Volgens de bemanning aan boord heeft ze dezelfde goede papieren ook voor het keukenprogramma; daarover zijn geen klachten. Verveer Scheepsbetimmeringen uit Zwijndrecht is geen onbekende voor de familie, vandaar dat ook dit schip door hen werd betimmerd. Chalampé Gregory vertelt dat het casco van de Artega is gekocht van Cor de Ruyter. Het is gebouwd in Polen op de werf van de Centromost River Shipyard in Plock. In Druten heeft De Gerlien - Van Tiem de afbouw volledig naar wens gerealiseerd. Naast het ENI-nummer lezen we op hetzelfde bord dat het schip een lengte heeft van 110 meter en een breedte van 11,45 meter. De diepgang is 3,90 meter en de tonnenmaat 3390. Het schip wordt door Stolt-Nielsen Inland Tankers ingezet voor vervoer van lichte chemie en minerale producten. Als we voordat we van boord gaan de familie bedanken voor de tussenstop en hen een goede reis naar wij Chalampé wensen, bekennen we tegelijkertijd maar eerlijk dat we niet weten waar Chalampé ligt. Nooit te oud om te leren krijgen we uitleg en beloven plechtig te zullen onthouden dat het tegenover Neuenburg am Rhein ligt. Wie leverden aan het mts Artega Centromost River Shipyard, Plock Bouw casco Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem B.V. Complete afbouw, levering en installeren van de kanalenboegschroef type 4KK-1300 met E- motor van 440 kW, aluminium vloerplaten en leidingwerk voor machinekamer Scheepswerf Gelria B.V. Levering casco Stolt-Nielsen Inland Tanker Service B.V. Bevrachting Lecour & Co bvba Verzekering Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Bureau Veritas Classificatie Pon Power B.V. Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3512C HD met een continu vermogen van 1350 bkw (= 1810 pk), bij 1600rpm. DIESELAGGREGAAT, bestaande uit: Caterpillar scheepsdieselmotor, type C18 447kw(=608pk), bij 1800rpm. Stamford scheepsgenerator, type HCM534d2 ( frame), Caterpillar generator set, type C 4.4, 107 kva / 123kva (boordnet / noodladingpomp) en een Caterpillar generator set, type C 4.4, 87 kva Machine Support B.V. Uitlijnen motoren Reintjes Benelux BVBA Reintjes keerkoppeling, type WAF 763 L / 5,136:1. Discom B.V. Uitlaatgasendempers hoofdmotor Van Voorden Gieterij B.V. 5-bladschroef, 1750 mm rechtsdraaiende onder keur BV geleverd. De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem en Stuwa schroefasseals Damen Marine Components Straalbuis Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel HP 6000, roeraandrijving 2 DWK 6080/60 en roeren 2 x HD 220 Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en de anodes Parker Hannifin B.V. Hydrauliekpompen WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie en ventilatoren Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusmateriaal, gasdetectieapparatuur, adembeschermingsmiddelen en ADNR materiaal Willems RVS Aluminium B.V. Machinekamerleidingen Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie dekleidingen Van Tiem Elektro B.V. Complete elektrische installatie, 2- Draads databesturing, monitoringsysteem met touch-screen, Orlaco camera systeem, airco-installatie, overdruk installatie, tankmeet en alarmsysteem, telefooninstallatie, antenne-installatie, vloerverwarming, Periskal kaartplotter en Radio Holland nautisch pakket Verhaar Omega B.V. Verhaar Omega schroefcompressor VO- 15/10-500ALR, samengebouwd met adsorptiedroger en 500 liter Lloyds ketel All Pumps Holland B.V. Pompen Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek Complete sanitaire en drinkwaterinstallatie Kampers Scheepskonstruktie B.V. Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek. van Wijk Stuurhuizen B.V. Roef deuren Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Tresco Engineering bvba Tresco NAVIGIS Inland ECDIS viewer Orlaco Products B.V. Camerasysteem Cumarine Scheepsmeetsystemen Luchtinjectie diepgang meetsysteem met buiten uitlezing RAFA B.V. Ramen Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Complete betimmering incl. stuurhuislessenaar Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Dego Stofferingen BV Stoffering Keuken-Line B.V. Keukens Handelsonderneming Beerens B.V. Aluminium sierdakradarmast, stuurhuistrap, voormast type Reintrade DMT Sales Ankerlieren, ankers, kettingen en staaldraden Scheepskranenbouw Misti Autokraan Sun Roestvaststaal B.V. Aluminium heklichtvleugel, RVS Roeftrap, RVS Leuningwerk in de stuurhut. Shell Marine Products Smeermiddelen Bunkerstation Heijmen B.V. Bunkerstation Leemberg Pijpleidingen & Apparatenbouw B.V. Afsluiters en appendages Marflex B.V. 10 Marflex deepwell lading pompen geleverd, type MDPD80 capaciteit 100 m3/60 rpm. A. Rullens Installatiebedrijf B.V. Tankmeetapparatuur TankTech B.V. Tankmeting inhoud Schildersbedrijf De Winter Schilder- en behangwerk

Binnenvaartkrant