Views
3 years ago

2010-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Boegschroef
  • Behouden
  • Vaart
  • Eerste

De Binnenvaartkrant 40

De Binnenvaartkrant 40 23 november 2010 Wij feliciteren familie Oosterom van harte met het ms Troubadour. Maritieme betimmeringen en interieurbouw Rabobank Altena Werkendam

De Binnenvaartkrant 41 23 november 2010 In konvooi over de Maas (slot) De jaarlijkse zomertocht van de Unie van Watertoeristen ging deze keer via de Limburgse Maasroute. Het konvooi, bestaand uit zeventien motorjachten, startte in Vianen bij WSV De Peiler en eindigde elf dagen later in Maastricht. Deel 1 stond in De Binnenvaartkrant van 26 oktober. Nu het slot. 6e dag: Kraaijenbergse Plas- Wanssum We vertrekken weer bijtijds en gaan verder de Maas op. We passeren Gennep en Boxmeer. Even na Boxmeer komen we bij sluis Sambeek; er is niet veel beroepsvaart en we kunnen met z’n allen in de sluis (die 142 meter lang is). Na de sluis is het nog 13 kilometer naar Wanssum. Wanssum is een dorp in de kop van Noord-Limburg. Het was tot 1969 samen met het dorp Geijsteren een zelfstandige gemeente en daarna onderdeel van de voormalige gemeente Meerlo-Wanssum. Sinds 2010 hoort het bij de gemeente Venray. In de jaren ‘30 is in Wanssum een haven uitgegraven die van regionale betekenis is: er worden (grondstoffen voor) veevoeders, zand, grind, suikerbieten en organische mest overgeslagen. 7e dag: Wanssum-Venlo Vandaag is het maar een klein stukje varen. We vertrekken om 11.00 uur. Voor het vertrek kunnen we zodoende nog even boodschappen doen in de nabijgelegen supermarkt. Het is 22 kilometer varen naar Venlo. Venlo heeft een mooie haven, die helemaal gerenoveerd is. Het havengebouw, met boven het restaurant, is zeker de moeite waard. Met mooi weer is het zalig zitten op het terras met uitzicht op de haven. Een aanrader om uw bemanning op een etentje te trakteren. 8e dag: Venlo-Stevensweert We vertrekken wederom om 09.00 uur en gaan SB uit de Maas op richting de stad Venlo. We moeten een behoorlijke afstand overbruggen (42 kilometer) en twee sluizen passeren; dus het is aanpoten vandaag. Dit stuk van de Maas is erg mooi. De tocht voert langs Tegelen, met even verderop Sluis Belfeld. Na de sluis vervolgen we onze reis door het Limburgse land. Bij km-raai 84 gaan we het Lateraalkanaal Linne- Buggenum in en we komen na 7 kilomter bij de sluis van Heel. Na deze sluis komen we weer op de Maas, waar bij km-raai 68 over stuurboord de ingang van het Kanaal Wessem-Nederweert is. We gaan rechtdoor onder de brug van Wessem door. Het is hier oppassen om niet het verkeerde vaarwater te kiezen. Even voorbij bij km-raai 63 (foto Feije de Groot) gaan we BB uit de plas op waaraan de haven van Stevensweert ligt. Die is een steunpunt van de Unie. Hier blijven we het weekend liggen. ‘s Avonds kegelen we met z’n allen in kegelcentrum Int Brookx. Dit is een leuke afsluiting van de dag. 9e dag: rustdag 10e dag: Stevensweert- Maastricht Dit wordt onze laatste vaardag van de zomertocht van 2010. We vertrekken op tijd: vandaag hebben we 44 kilometer af te leggen en vier sluizen te nemen. We gaan het meer op en gaan SB uit de Maas op. We moeten terug naar de brug Wessem en om de landtong heen het Julianakanaal op naar de sluizen van Maasbracht. Hier gaan wij bijna 12 meter omhoog. De sluis is voorzien van drijvende bolders. Het Julianakanaal is 35 kilometer lang. Er zijn na Maasbracht nog twee sluizen. De eerste is die van Born. Hier moeten we schutten en de tweede is Sluis Limmel, vlakbij Maastricht. Deze staat meestal open. Na de laatste sluis op het kanaal krijgen we nog een hindernis, namelijk de sluis die toegang verschaft naar het Bassin. Deze sluis is niet zo groot. We worden vlot geschut; de havenmeester bedient de sluis. In het Bassin worden we weer opgevangen door de kwartiermakers, die ons vlug helpen met vastmaken. 11e dag: Maastricht Vandaag gaan we met een bus naar de Apostelhoeve. We krijgen tijdens een rondleiding van anderhalf uur uitleg over de geschiedenis van deze wijngaard, het klimaat, de druiven, de druivenpers, het procedé, de vatenkelder en de bottelarij. Uiteraard proeven we daarna enkele soorten wijn. Dit alles resulteert erin dat alle leden van het gezelschap enkele flessen kopen om de wijnen later thuis nog eens na te proeven. Ter afsluiting van de zomertocht geniet de hele groep van een voortreffelijk diner in Restaurant Le Bon Bassin. Daarna worden de herinneringsplaquettes uitgereikt. De zomertocht 2010 zit er weer op. Iedereen kan terugkijken op een geslaagd evenement. Meer informatie over de Unie van Watertoeristen is te vinden op www.uniegeus.nl. Feije de Groot, konvooileider Wij leverden het stuurhuis geleidekoker, en hydrauliek. Wij wensen het ms Troubadour en bemanning een behouden vaart. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Een behouden vaart Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassensystemen Teus Vlot Diesel & Marine heeft de gehele afbouw mogen verzorgen van het ms Troubadour. ….en wensen schip en bemanning een behouden vaart met het ms Troubadour. Uilenkade 30 3336 LP Zwijndrecht Tel.: 078-6189670 Fax: 078-6176940 Baanhoek 182 b 3361 GN Sliedrecht Tel. 0184 - 493888 Fax. 0184 - 493889 E. info@teusvlot.nl | www.teusvlot.nl

Binnenvaartkrant