Views
3 years ago

2010-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Boegschroef
  • Behouden
  • Vaart
  • Eerste

De Binnenvaartkrant 38

De Binnenvaartkrant 38 23 november 2010 Wij wensen familie Oosterom een behouden vaart! Ondervloer blijft bereikbaar en warm Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de onder-vloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Speedheat Ridderkerk wenst het ms Troubadour een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 Wij wensen familie Oosterom veel succes en een behouden vaart. Op het ms Troubadour leverden wij: De Autokraan. Wij wensen het ms Troubadour een behouden vaart toe! familie Oosterom met Ms Troubadour en wenst schip en bemanning een behouden vaart Concordia Shipyards B.V. Postbus 50 | 4250 DB Werkendam T +31 (0) 183-600391 F +31 (0) 183-600192 E info@concordiashipyards.nl W www.concordiashipyards.nl Wij wensen familie Oosterom met het ms Troubadour BEHOUDEN VAART Voor het ms Troubadour verzorgden wij: 2 hoofdmotoren type Mitsubishi S12R-C2MPTK, 1278 pk / 1600 rpm. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 39 23 november 2010 Troubadour is eerste nieuwbouwschip voor Gerrit Oosterom DOOR JAN HOEK Als eerste van de twaalf casco’s die het ponton l’Avenir op 26 april vanuit China bij Hoek van Holland binnenbracht is drogeladingschip de Troubadour van eigenaar Gerrit Oosterom uit IJsselmuiden op 19 oktober in de vaart gebracht. Het casco van het bij Teus Vlot Diesel & Marine te Sliedrecht turnkey bestelde schip van 135 x 11,45 meter is geleverd door Concordia Shipyards uit Werkendam. De Troubadour (zingende reiziger) is het eerste nieuwbouwschip voor de 50-jarige Oosterom, die al sinds zijn 15e jaar actief is in de binnenvaart. Het schip is uitgerust met twee 12-cilinder Mitsubishi-motoren van 1278 pk elk, twee spudpalen en twee Scania DC16 boegschroeven van 570 pk. Volgens eigen zeggen vaart eigenaar Gerrit Oosterom heel graag en doet hij zijn werk vaak zingend. De elektriciens van Teus Vlot Scheeps Electro hebben de Troubadour geïnstalleerd volgens de hoogste eisen. Ook Hoogendoorn Scheepsbetimmeringen heeft het door echtgenote Betsie Oosterom ontworpen interieur geheel naar wens verzorgd. Ander positief nieuws is dat Gerrit Oosterom op dit moment goed werk heeft. Inderdaad: allemaal redenen om zingend je werk te doen. De Troubadour is dan ook een passende naam voor deze 3959 ton metende gigant. Onverwacht Gerrit Oosterom begon zijn actieve carrière in de binnenvaart 35 jaar geleden op de Johanna, het beunschip van zijn vader Huibert. “Mijn vader was tot zijn 50e jaar boekhouder en werd toen nogal onverwacht schipper”, vertelt Oosterom. Op zijn 22e nam hij de Johanna van zijn vader over. Er zouden nog acht uit de vaart gekochte beun- en drogeladingschepen volgen. Zijn tiende schip is dan ook zijn eerste nieuwbouwschip. Op 17 november is de Troubadour even terug bij Teus Vlot voor de eerste servicebeurt aan de motoren. De Troubadour heeft de eerste maand drie goed verlopen reizen achter de rug; grindvervoer van de Maas naar Rotterdam, cellulose van Vlissingen naar Duitsland en lava van Andernach naar Utrecht. Op de vraag hoe zijn eerste nieuwbouw is bevallen, antwoordt Oosterom: “Het is me niet meegevallen en zorgde voor heel veel stress. Ik had in eerste instantie bij iemand een Russisch casco gekocht en die Nederlander heeft me flink beduveld. Het casco kwam maar niet, ik kreeg van die man onduidelijke reacties op mijn vragen en uiteindelijk ben ik alleen naar de Russische werf gegaan om te kijken hoe het er voorstond. Daar bleek dat er helemaal geen casco voor mij gebouwd werd. Dat heeft me heel veel geld en ellende gekost.” “Ik heb uiteindelijk bij Concordia een Chinees casco gekocht en het schip bij Teus Vlot laten afbouwen. Ik heb altijd gesteld dat ik één keer in mijn leven een schip wilde laten bouwen en dat is uiteindelijk toch gelukt.” Eigenaar Gerrit Oosterom (links) en matroos Roman Bartos. (foto’s Jan Hoek) Supermens De in Kampen geboren Gerrit Oosterom wordt aan boord bijgestaan door de Tsjechische matroos Roman Bartos, die al acht jaar bij Oosterom op de loonlijst staat. Echtgenote Betsie woont aan de wal in IJsselmuiden en verdient de kost als lerares. Daarnaast doet zij de boekhouding en ontwierp ze het interieur van de Troubadour. “Mijn vrouw is van alle markten thuis; een echt supermens”, vat de trotse Oosterom samen. Hij ziet bij hun drie kinderen geen opvolger. “Huibert (24) werkt in de makelaardij, Henriëtte (25) is lerares en Peter (14) wil later, net als mijn schoonvader, boer worden. Ik zal dus zelf nog een tijd door moeten varen.” In de zeer ruime, door Kampers geleverde, stuurhut is de lessenaar uitgerust met een 2-draadsbesturingsysteem met touchscreen, gebruikmakend van glasvezelkabel. Verder zijn er aan boord onder andere een AIS-transponder en twee rivierradars, hoogwaardige kleurencamera’s met verwarming en zoomfuncties en de ‘volgschotel’ Travel Vision Duo. Het maakt het varen op de Troubadour een aangename bezigheid. Mocht u de komende tijd vanaf een drogeladingschip luid horen zingen, dan zou het best eens ‘troubadour’ Gerrit Oosterom kunnen zijn. Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook familie Oosterom koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. Wij wensen het ms Troubadour en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl Wij wensen familie Oosterom en hun bemanning een behouden vaart met het ms Troubadour. Bunkerstation Heijmen B.V. Loswal 5 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN Tel. +31 481 438310 Fax. +31 481 438315 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail:info@bunkerstationheijmen.nl Wie leverden aan het ms Troubadour Concordia Shipyards B.V. Bouw en levering casco Teus Vlot Diesel Marine B.V. Complete afbouw, levering en installatie van twee Scania DC16 boegschroeven, 570 pk, 1800 rpm en de gehele elektrische installatie Rabobank Altena - Werkendam Financiering Gommers Internationaal Bevrachtings- en Scheepvaartkantoor B.V. Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering U.A. Verzekering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Accountants Gilde Accountancy Koedood Dieselservice B.V. 2 voortstuwingsmotoren type Mitsubishi S12R-C2MPTK, 1278 pk, 1600 rpm Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren ADS van STIGT Twee Masson Marine keerkoppelingen type MM W5200, reductie: 4,962:1, PTO type 0 voor aandrijving van stuurwerkpomp, elastische koppeling, ZF Marine Electronics bedieningssysteem type MicroCommander en op brug gemonteerde MC2000-4 hendel Novetec B.V. Machinekamerventilatie, RVS afsluitbare regenroosters/brandkleppen, ATEX ruimventilatie, uitlaatgassendempers en flexibele ophanging uitlaatsystemen W. Kortman Isolatie Isolatie van uitlaatgassensystemen Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Twee 5-bladsschroeven, 1700 mm, high skew design De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallaties met schroefasremmen Damen Marine Components Straalbuizen Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: HP 6000, roeraandrijving: 4 DWKK 6080/75, roeren: 2 sets Dolphin profielroeren 1750/220 en 2x Dolphin spoilers D 1750 Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Brinkmann en Niemeijer Motoren B.V. Twee John Deere generatorsets, waarvan een in een super geluidsgedempte omkasting, vermogen 65 kVa Caldic Techniek B.V.Stamford generatoren Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Boegschroef type SD 1300 A, boegschroef type SD 1200 C, ankerlieren, ankers en kettingen Installatietechniek van Oord Sanitair in machinekamer, levering van hydrofoor, boilers, waterfilters en airconditioning ADT Fire & Security Brandbeveiligingsapparatuur Solak Las- en Montagebedrijf B.V. Alu machinekamerplaten Brown Valve Automation Systems B.V. Compressoren DBR Pumps & Parts B.V. Pompen Kalkman Scheepstechniek B.V. 1 Kalkman ballastjet 1200, 1200 ton water/uur met 11 kW elektromotor Aquamar Waterbehandeling Waterzuiveringsinstallatie Kampers Scheepskonstruktie B.V. Stuurhuis, geleidekoker en hefkolom ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis Handelsonderneming Beerens B.V. Sierdakradarmast, stuurhuistrap, LEDspots, blauwe kegels en hijsevenaar Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Orlaco Products B.V. Camerasysteem Sygo B.V. Scheepslading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering Keuken- en Sanitairstudio Biesbos b.v. Keuken en sanitair Pinta Unisol B.V. Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Complete vloerverwarming Paans Scheeps- en Woningstoffering Stoffering A. van de Wetering & Zn. BV Schilder- en behangwerken Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Blommaert BVBA 44 alu scheepsluiken type FRK 10,100/3670/2,5 en hydraulische luikenwagen HLW 10/6000 E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Autokraan van Pijkeren Groep Belettering FEMM Rotterdam Compleet verfpakket Bunkerstation Heijmen B.V. Levering BP smeermiddelen, gasolie en complete scheepsinventaris PS Marine Coatings B.V. Ruimverf: Good4Food ruimverf, primers: SigmaCover 280, Sigmarine 28, grondverf: Sigmarine 40 en lakken: Sigmarine 49 en Sigmarine jachtlak

Binnenvaartkrant