Views
3 years ago

2010-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Boegschroef
  • Behouden
  • Vaart
  • Eerste

De Binnenvaartkrant 2 23

De Binnenvaartkrant 2 23 november 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SLEEP EN DUWBOOT MOTORDIENST FIX ZOEKT TE KOOP GEZOCHT 300pk lengte 20m, br 4.20m per direct een matroos en een Jaren 30 woning in Dordrecht. Kapt. voor tankschip, ARA AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART diepgang 2m bj1912. schipper voor een van onze Met prachtig vrij blijvend verkeer, ADNR, Unitas t/m 2013 hefbaar schepen. Wij provianderen uitzicht over de rivier het groot vaarbewijs, DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE stuurhut2009 elektr koppelen zeeschepen in het Rotterdams Wantij. Kamer 40m2 met vrijetijdsregeling o.t.k. Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) toilet ais marifoon 2 sl.pl havengebied. openhaard, grote keuken, Tel. 0032-474979477 of PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- hulpgroet220/380, 25kva ADNR is een pre. Info. dubbelglas, 3 sl.k., badkamer 0032-499731631 PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- € 155000,- Dhr. v/d Berg. met bad/douche en 2de toilet. PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- Tel. 0475-340787 Tel. 06-29065853 Vr.pr. € 179.000,-, dir. van VOOR MTS-ISABEL ZIJN WIJ PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- eigenaar. Tel. 078-6135523 opzoek naar stuurmannen en Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer INT. TE KOOP AANGEBODEN of 06-24658763 matrozen, met ervaring in de Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. BINNENVAARTONDERNEMING Tukkervlet 1490 OK 14.90 x binnenvaart, in het bezit van Levering in Nederland + België + Duitsland. ZOEKT 4.65 x 1.30 m, MWM TD UW OPTICIEN KOMT AAN dienstboekje, het vaarsysteem: Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. ondersteuning van de zetel te 226.6, 100 PK, Bouwjaar 1996. BOORD! 3 wk.op/ 3 wk.af , het salaris Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Luxemburg. OPERATIONEEL Ligplaats Warten(a). BRILINFO. vakopticien komt op vlgs. CAO-Binnenvaart. MEDEWERKER (M/V). Boegschroef, CV, verzoek aan boord voor Tel. 06-42296019 Prijswijzigingen voorbehouden. In bez. van rijbewijs. vuilwatertank, generator oogmeting/verkoop. Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem Voldoende kennis Ned., Frans geschikt voor bewoning, prijs Krabbendijkestr, te R-dam, GEVRAAGD - P. Montens afd. Scheepvaart + & Duits. Kennis van € 199.000,00. Contact: W. vlakbij de Waalhaven. Postzegels m.b.t. afbeeldingen Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl binnenvaartsector = pluspunt. Beckhuis Tel. 06-51110075 v/d binnenvaart (ook van Sollicitatie + CV per mail Tel. 058-2553480 buitenlandse afbeeldingen), RMC Aankoop/verkoop naar : erik@shipping.lu GEZOCHT OP aanbiedingen naar bureau van VOOR MTS-LRG 26 MS JACOB-HESSEL dit blad onder: Zeeschepen binnenvaart- en WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR zijn wij opzoek naar Stuurman zonder patent / nr. 2000-04 een kapitein voor de Rijn- stuurmannen en matrozen, aankomend stuurman uit zeevaartkeuringen Donau vaart,in bezit van met ervaring in de Friesland / Oost Nederland. GEVRAAGD MATROOS OP AOV keuringen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 radardiploma, mogelijkheid een dienstboekje, het Nld/ Rijn tot Keulen. Vrijetijd: Donau vaart. www.shiptrade.nl permanent aan boord of i.o. vaarsysteem: 1 week op 1 week af, loon Tel. 06-53134629 www.rmc-medischcentrum.nl Rijnpatent tot Mannheim en Binnenvaart, in het bezit van Max: 21jr, vaargebied Oost KVB 078 6399993 anders. 4 wk.op/ 4 wk.af, het salaris volgens CAO. 06-31902883 vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel: 06-53422623 Tel. 06-22424148 Henk Visser TE KOOP AANGEBODEN www. .nl Stuurrooster van Ballegooy BOTERMAN TECHNIEK BV GERWIL CREWING ZOEKT type 1400. Evt. inbouw repareert /reviseert alle Functie: lichtmatroos of KICKERS mogelijk. Prijs € 49.500,- . merken boegschroeven en matroos voor ms Spouwer. info@tricobv.nl Tel. 010-2940800 autolaadkranen ook op locatie (tandwielkasten enz op voorraad) Functievereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Tel. 06-54287373 Vaar/ verlof i.o. loon conform Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, TE KOOP CAO. www.gerwil.com dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? nieuwe boegschroef, G E B R U I K V O O R I E D E R E L schroef 1200 550PK, INTERFLUVIAL SHIPPING BV E T T E R , L E E S T E K E N E N S klein boegschroefje 100 pk zoekt voor zijn mts een P A T I E E E N H O K J E . H O U D schroef 500mm. STUURMAN met vaarbewijs, T U S S E N I E D E R W O O R D E Boterman techniek bv loon boven CAO, met E N H O K J E L E E G . Tel.06-54287373 vrijetijdsregeling kost en reizen Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) vrij. Studie word vergoed. TOLHUIS SHIPPING BV ZOEKT Tel. 06-55823022 1x 3x voor de tankschepen Bolero IV 9,60 22,25 en Bolero V, matrozen en SHIPCREW ZOEKT stuurmannen. Loon volgens i.o.v. MS NOVUM, 2x matroos 14,75 32,60 Nederlandse condities Schr. i.b.v. dienstboekje met functie sollicitaties naar: sdv@ matroos. Vaar/verlof i.o. loon 20,20 44,25 tolhuisshipping.nl comf.CAO. info@shipcrew.nl 24,35 54,90 GEVRAAGD STUURMAN- MATROOS TE KOOP 29,50 65,25 op ms Kia-Ora 1897 ton. Int. Woonark te Maasbracht met vaart. vaste ligplaats, € 185.000,- k.k. Tel. 06-13340788 Inl: 06-51034674 34,95 75,85 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. per 1 april 2008 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 40,15 87,50 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 23 november 2010 “Een ‘gezamenlijke voordeur’ zou al een enorme stap zijn” >> Vervolg van de voorpagina In een eerste reactie op het rapport van Verberk zei Erik van Toor twee weken geleden in deze krant: “We moeten het eerst zelf eens zien te worden. Lukt dat niet, dan kunnen we zo’n transitiecomité te hulp vragen.” Die eerste fase is al voorbij, zegt hij nu: “We onderschrijven de ideeën van Verberk en willen geheel in de lijn van het advies handelen. Een transitiecomité is nodig om de structuur van de organisaties te onderzoeken, niet gehinderd door politieke belangen of oude pijntjes om te komen tot een organisatie zonder belangenverstrengeling.” In de organisatie die hem voor ogen staat, onderscheidt Pieter Struijs vier domeinen: 1) Sociaal beleid, arbo, helpdesk en ledenservice 2) Economie, milieu en sectorbeleid voor droge bulk, natte bulk en containerlogistiek 3) Passagiersvaart en veren, sleepdiensten en bijzondere transporten 4) infrastructuur, maritieme veiligheid, security en facilitaire zaken Daarnaast vermeldt hij ‘domeinoverschrijdende functies’, zoals juridische zaken, CAO’s, financiën, marketing, voorlichting, innovatie en onderwijs. Kees de Vries, directeur van Koninklijke Schuttevaer en secretaris van Bureau Voorlichting Binnenvaart, vindt het opgaan van Koninklijke Schuttevaer in een grote binnenvaartbrede organisatie geen goed idee. “De zelfstandigheid van Koninklijke Schuttevaer staat niet ter discussie. We moeten daar wel eerst de leden over raadplegen.” Hij is het eens met de aanbeveling van Verberk dat er een betere binnenvaartvertegenwoordiging moet komen. “Waar al enige tijd over gesproken wordt, is een ‘gezamenlijke voordeur’. Een nauwe samenwerking tussen de organisaties, daar zijn we altijd voor. Daarbij zal Koninklijke Schuttevaer nooit een remmende factor zijn en waar mogelijk zelfs een brugfunctie willen bieden. Je moet de verschillen niet willen verdoezelen.” Hij staat positief tegenover de gesprekken. “Want we zullen het zelf moeten doen.” Drie partijen met drie verschillende invalshoeken. Van Toor: “Dat geeft toch al aan dat zo’n transitiecomité noodzakelijk is. Een comité dat met zachte dwang open en eerlijk werkt aan een nieuwe organisatie. Een fusie op dit moment zou volgens Verberk contraproductief zijn. De conflicten tussen organisaties zouden dan verder gaan binnen de organisatie. Dan kom je geen stap verder.” Toch is ook Kantoor Binnenvaart bereid om de tafel te gaan met het CBRB om over deze zaken te praten. Erik van Toor is het met Kees de Vries eens dat gewerkt moet worden aan een ‘gezamenlijke voordeur’. “Dat zou al een enorme stap zijn.” SCR-katalysator werkt écht TNO heeft aan boord van de afgelopen zomer opgeleverde binnenvaarttanker Aventura gemeten dat de NOx-uitstoot in de praktijk met 88 procent vermindert door installatie van een SCR-katalysator. De Mercurius Group, eigenaar van de 110 meter lange type C-tanker, past de katalysator toe om ervaring op te doen met het ‘vergroenen’ van nieuwbouwschepen. In samenwerking met Interstream Barging, dat de logistieke planning en commerciële bevrachting van de Aventura verzorgt, zoekt het bedrijf naar “verladers die daadwerkelijk interesse hebben en er waarde aan hechten om hun transporten uit te voeren met de groene, doch blauw geverfde, Aventura”. (foto Mercurius Groep) Megahub voor binnenvaart Directeur Heinrich Kerstgens van Contargo heeft bekend gemaakt dat zijn bedrijf ‘ergens tussen Nijmegen en Düsseldorf’ een terminal wil vestigen voor de overslag van een miljoen TEU per jaar. Het gaat om een transferium puur voor de binnenvaart. Hij omschrijft het als een ‘megahub’. Het doel is de containervaart tussen Antwerpen en Rotterdam en het achterland te optimaliseren met pendeldiensten tussen de megahub en de zeehavens met schepen van 1.000 TEU. Een andere optie is schepen met 300 tot 500 TEU dedicated naar bepaalde terminals in de havengebieden te laten varen. De megahub krijgt acht kranen en een oppervlakte van 120.000 meter 2 . De Contargo-directeur denkt met slimmere logistiek naar het achterland zo veel winst te behalen dat het hele project zonder subsidies of prijsverhogingen kan worden gerealiseerd. De haalbaarheidsstudie wordt binnenkort afgerond. De terminal kan in 2016 operationeel zijn. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie Volgende week is op de Intermodal beurs in de RAI het Havendebat. De organisator heeft in de aanloop naar het debat het thema ‘modal shift’ alvast opgewarmd met een onderzoekje onder Nederlandse en Belgische transportbedrijven, expediteurs,verladers, STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl meer dan 500 binnenvaartschepen 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl consultants en overheidsinstanties. Weinig verrassend is dat volgens de meesten de prijs de belangrijkste drijfveer is om het vervoer te verschuiven van de weg naar water en spoor. Modal shift was ooit een beleidspeerpunt van Verkeer & Waterstaat. Maar scoren met zo’n beleid is lastig binnen de termijn van vier jaar dat een minister minister is. Ha, het laatste kabinet dat de rit vier jaar uitzat was Kok I, het eerste kabinet zonder confessioneel geweten. Dat hebben ze geweten, want juist dit kabinet faalde een moslimenclave in Bosnië te beschermen. Gevolg: de ergste genocide sinds WO II. Dit Paarse kabinet gaf het startschot voor de Betuwelijn, ook iets waar je in moest geloven, bij voorkeur zonder bewijs. Toenmalig verkeersminister Annemarie Jorritsma begon met het schrappen van de eis dat particulieren mee moesten investeren in de Betuwelijn, en zette daarmee het sein op groen voor de aanleg. De eieren en tomaten waren opgevangen door haar voorgangster, Hanja Maij-Weggen. Een gewetensvol minister die wat met treinen had. Zij beloofde in 1990 Aalmoezenier Eijsermans overleden Na een kort ziekbed overleed aalmoezenier Christ Eijsermans op 15 november in een ziekenhuis in Den Bosch. Hij was 91 jaar. Ruim 35 jaar werkte hij als binnenvaartaalmoezenier. Hij woonde in Ammerzoden en was verbonden aan KSCC Het Zuiden in Raamsdonksveer. Hij kon op 55-jarige leeftijd met pensioen maar wilde niet op zijn dat als de NS eenmaal was geprivatiseerd, die club de treinreizigers zou gaan lokken met een krantje en een croissantje. Treinreizigers dromen er nog elke ochtend van en de gepensioneerde politica droomt nog steeds van massa’s treinen op de Betuwelijn. Het is lekker dromen over de vrije markt. Maar je moet niet zeuren als die vrijheid bedrieglijk is en de droom dus bedrog. lauweren rusten en werd aalmoezenier van de binnenvaart. Hij begon op het kerkschip D’n Aal en slaagde er begin jaren ‘90 in om een drijvend schipperscentrum te realiseren in Raamsdonksveer. Een uitgebreid ‘In Memoriam’ geschreven door Harrie van Eeuwijk staat op www.binnenvaartkrant.nl. Laat de markt maar schuiven Koks kabinet struikelde in de tweede termijn toch over Srebrenica. Al is de leugen nog zo snel… Iedereen loopt weg met de eis van Havenbedrijf Rotterdam dat 45 procent van de containers in schepen wordt afgevoerd. Dat is wel even andere koek dan de verladers krantjes en croissantjes beloven. Kijk, ze moesten wel iets bedenken om aan de luchtkwaliteitseisen te kunnen voldoen, maar het getuigt van lef. Nou zie ik niet direct de Raad voor Modal Shift bekeuringen uitdelen aan DP World omdat ze te weinig binnenschepen hebben beladen, maar het principe dat de vrije markt alles oplost, is verlaten. Daar kon je een paar jaar geleden alleen maar van dromen.

Binnenvaartkrant