Views
3 years ago

2010-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Boegschroef
  • Behouden
  • Vaart
  • Eerste

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 23 november 2010 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent D EGROOTE HANS BVBA VERKOOP EN HERSTELLING VAN BOEGSCHROEVEN VENTE ET RÉPARATION DES PROPULSEURS D’ÉTRAVE +32(0) 58 29 99 17 +32(0) 475 75 02 70 Mediship AG vraagt voor passagiersschip “Da Vinci”: Kapitein (vrije tijdsregeling in overleg en geen continue vaart) Roonstraße 24 D-32105 BAD SALZUFLEN b. Minden E-mail: info@loemker-schiffshandel.de Tel.: + 49 (0) 52 22 / 80 32 10 Fax: + 49 (0) 52 22 / 80 31 41 BEMIDDELING VAN Motorvrachtschepen Motortankschepen Duwbakken Tankduwbakken Koppelverbanden Bunkerboten ACTIEF IN EUROPA Passagierschepen Passagierbedrijven Restaurantschepen Discretie verzekerd! Veren Woonboten Sleepboten Binnenvaartschepen Ein Partner mit über 50 jähriger Markterfahrung WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr efm is concurrerend en betrouwbaar. Mijn ouders waren al klant bij efm. De premie is in de tankvaart een pittige kostenpost, dus voor ons erg belangrijk. efm is zeer scherp met zijn premie. Daarnaast is het een heel prettige en betrouwbare organisatie waar wij ons al jaren thuis voelen!’ Tonny van Strien, ‘Carpe Noctem’ Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing Engelse taal is een pre • Bij de betreffende functie behorend een Rijnpatent. (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr van Hengst, tel: 06-53125546/06-12344067 WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Vraagprijs € 298.000,-- k.k. AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL TE KOOP Ponton Bwjr. 10/2006 22x8.95x1.37 m. 200 ton SI-R tot 03/2019. Geldige meetbr. 2 koppellieren 25 ton + dekwaspomp. Ponton Bwjr: 06/2009 45x10x2.80 m. 834 ton. Nieuw scheepsattest + ADNR + meetbr. 2 spuds 12.00 m. Geen lieren. 2 koppellieren 25 ton. Dekschuit. Bwjr.1955 (gelast). 28x5.60x1.22 m. 122 ton. SI-C (geldig tot 06/2013) ADNR-certificaat, Geldige meetbrief. Diktemetingsrapport 09/2010. Uitstekende staat van onderhoud. PONTONS EN DEKSCHUIT ZIJN OOK TE HUUR. Dekschuit 21.63x4.83 m. 85 ton. Bwjr: 1965. Nieuwe kimmen. HADU-anker 810 kg. met wartel. (ex) Douane patrouillevaartuig 12.05x3.75x1.20 m. Bwjr: 1994 180 p.k. Scania. Vaartuig verkeert in uitstekende staat van onderhoud. 2 duwbakken 48x6.60x2.51 m. 662 ton.Bwjr. 1981. Ieder met generator 12,5 KVA + 1x centrifugaal en 1 x membraampomp. Nieuwe certificaten SI-C geldig tot 07/2017 + geldige meetbrieven. Tel: 06-53163480 Email: aquatrans@kpnmail.nl Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact. efm onderlinge schepenverzekering u.a. • tel. 0522 24 36 00 • www.efm.nl • info@efm.nl SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN

De Binnenvaartkrant 11 23 november 2010 De vaart zit er weer in bij Service Hydro DOOR SARAH DE PRETER Komend voorjaar opent Service Hydro op kaai 138 in Antwerpen een Marine Parker Store. De winkel is een onderdeel van het nieuwe bedrijfspand dat Service Hydro en de zusterbedrijven Service Power, Service Electro, Service Cranes en Service Drivelines onlangs in gebruik hebben genomen. Europese aanbesteding voor bouw opleidingsschip Sinds 1981 leidt de binnenvaartschool van Huy (Hoei) jonge mensen op om aan de slag te gaan in de binnenvaart. De school organiseert alle cursussen die vereist zijn om de bekende Rijn- en binnenvaartdiploma’s te behalen. De praktijklessen vinden plaats aan boord van een opleidingsschip. Gezien de hoge leeftijd van dit vaartuig – het werd in 1921 gebouwd – heeft de provincie Luik nu besloten om het te vervangen door een modern koppelverband. De pro- Marcel De Winter is behalve ondernemer ook een echte verenigingsman. Hij is onder meer bestuurslid bij VOKA, bestuurslid bij FIMOP (Federatie Hydraulica/ Pneumatica) en medeoprichter van de Federatie Flanders Maritime Equipment Association FLAMEA. (foto Sarah De Preter) Service Hydro werd in 1994 opgericht door scheepsbouwkundige Marcel De Winter, die daarvóór 23 jaar op internationaal vlak bij Mac- Gregor had gewerkt. MacGregor is producent van scheepsuitrustingen voor de zeevaart. Service Hydro levert hydraulische oplossingen aan grote industriebedrijven in België en Luxemburg en aan klanten uit de zeevaart, de binnenvaart en de havensector. In 2000 vestigde het bedrijf zich op kaai 138 in Antwerpen, die zich toen volop aan het ontwikkelen was tot een binnenvaartcentrum. “Eén van onze medewerkers houdt zich uitsluitend met binnenvaart bezig”, aldus De Winter. “We hebben een eigen patent voor stuurwerken voor de binnenvaart op de markt gebracht en leveren ook de hydraulica voor de aandrijving van autokranen en lieren. Regelmatig verzorgen we de retrofitting van stuurwerken, waarbij we proportionele stuurschuiven inbouwen. Een volledig automatisch stuurwerk is heel comfortabel en praktisch geruisloos. Je hebt ook geen slijtage meer in de scharnierpunten.” Tussen 2002 en 2008 zijn op kaai 138 zo’n twintig casco’s van binnenschepen afgebouwd, maar sinds enkele maanden is het er beduidend minder druk. Ook andere sectoren waarin Service Hydro actief is, hebben het zwaar te verduren gekregen. “De industrie, onze grootste opdrachtgever, heeft de zwaarste klappen gekregen. De grote staalbedrijven waar wij aan leveren draaien nog steeds niet op volle kracht.” “Vooral de zeevaart heeft ons door de crisis geholpen. In tijden van crisis valt altijd eerst de productie stil en pas daarna het transport. De binnenvaart is naar verhouding het langst blijven doordraaien, maar nu zijn ook daar de problemen vincie is op zoek naar een scheepswerf om het nieuwe opleidingsschip te bouwen. De oproep is gepubliceerd in het publicatieblad van de Europese Unie (2010/S 208-317649). De inschrijvingen worden op 15 december 2010 om 11.00 uur geopend. De specificaties kunnen worden verkregen bij Pitance Pascale van de provincie Luik: 0032 (0) 4 237 35 78, pascale.pitance@provincedeliege.be. groot. Toch doen zich ook kansen voor. Veel schepen zijn verhuurd en daardoor altijd blijven varen. Ze hebben de tering naar de nering gezet en geen schade opgelopen. Ook voor de bedrijven op kaai 138 liggen er opportuniteiten. We zijn volop bezig ons te clusteren en nieuwe afbouw aan te pakken.” Ondanks de crisis heeft Marcel De Winter niet moeten snijden in het personeelsbestand. “We zijn een servicebedrijf. De kracht zit in onze mensen. Hydraulica wordt niet of nauwelijks onderwezen op scholen en hogescholen. We hebben ons Sint-Annabrug naar beneden gehaald In Aalst is de nieuwe Sint-Annabrug op haar definitieve plaats getild. Tijdens deze werkzaamheden was de scheepvaart op de Dender een dag onderbroken. De nieuwe kantelbrug komt in de plaats van de verouderde hefbrug over de Dender. Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) begon vorig jaar met de bouw. Om de scheepvaart zo min mogelijk te hinderen zijn de onderdelen van de nieuwe brug afgelopen zomer op 10 meter hoge stellingen boven het water geplaatst en daar aan elkaar gelast. Grote kranen tilden de onderdelen afgelopen week van de stellingen. De komende maanden gaat WenZ de elektromechanische uitrusting plaatsen. De Sint-Annabrug wordt in geopende toestand vastgezet, zodat de personeel dan ook zelf opgeleid. Zulke mensen wil je ook in crisistijden niet kwijt. Gelukkig is het tij na een zwaar 2009 in maart 2010 gekeerd. Sindsdien zit de vaart er weer in en hebben we ook al drie mensen extra aangenomen. We zijn nog steeds op zoek naar goede technische mensen, maar ze zijn moeilijk te vinden.” Veelzijdigheid Marcel De Winter stuurt inmiddels een team van 31 medewerkers aan. De afgelopen twaalf jaar heeft Service Hydro er vier zusterbedrijven bij gekregen. In 1998 werd Service Drivelines opgericht als servicecenter voor DANA Spicer Off-Highway, dat onder meer Clark-versnellingsbakken produceert. In 2006 kwam er Service Power bij, gespecialiseerd in dieselmotoren en officieel dealer van John Deere en Mitsubishi. In 2008 versterkte Joan Kint het team. Hij heeft ruim 35 jaar ervaring met scheepselectro. Kint is oprichter en zaakvoerder van Service Electro, officieel dealer van Alphatron. Vorig jaar werd Service Cranes opgericht. “In de zakenwereld ga je ofwel vooruit ofwel dood”, zegt De Winter over de snelle uitbreiding van zijn bedrijf in de afgelopen jaren. “Als zich kansen voordoen en we de ruimte hebben, nemen we die aan. Er zit een mooie synergie tussen onze bedrijven, die voor een scheepvaart geen hinder ondervindt tijdens de verdere afwerking. Als alles volgens plan verloopt, zal de Sint- deel dezelfde klanten hebben. Ons technisch personeel is uitstekend geschoold. Bij pieken kunnen we medewerkers schuiven tussen de bedrijven. Dat is een formidabel wapen. We hoeven nooit nee te zeggen tegen klanten. De toekomst zit in samenwerking. Daar zijn we sterk in en daar kunnen we grote projecten mee aan.” Marine Parker Store Service Hydro is sinds het ontstaan distributeur van Parker in België en Luxemburg. Parker is de grootste marktspeler ter wereld op het vlak van hydraulica en pneumatica. In Amerika heeft het concern de afgelopen jaren tal van Parker Stores geopend. Deze ontwikkeling is nu overgewaaid naar Europa. De Winter: “Wij gaan een Marine Parker Store openen waarbij de focus op de maritieme sector ligt. Ook onze eigen firma’s krijgen er hun eigen afdeling. Alphatron gaat op het dak een radar plaatsen, zodat we in de winkel een volledig stuurconsole kunnen nabouwen.” De Marine Parker Store wordt in maart 2011 officieel geopend. Hij is gevestigd in het nieuwe bedrijfspand dat Service Hydro op kaai 138 in gebruik heeft genomen. De bedrijfsoppervlakte is hiermee verdubbeld naar 2.375 vierkante meter. Annabrug in het voorjaar van 2011 gebruiksklaar zijn. (foto WenZ) Wordt jaarvergadering doorstart voor VBR? Een bijzondere werkgroep gaat binnenvaartorganisatie VBR voorbereiden op het komende decennium, met als startdatum de eerstvolgende jaarvergadering op 28 januari 2011. De groep is opgericht op verzoek van enkele bestuurders die signalen hadden opgevangen dat jonge VBRleden uit de droge en natte lading bestuursfuncties binnen de organisatie zouden willen overnemen. De werkgroep, samengesteld uit de actiefste bestuursleden en adviseurs, gaat dit discreet voorbereiden. In het eigen informatieblad van de VBR wijst ondervoorzitter Karel Verberght op het feit dat vereniging tien jaar geleden al eens een herverdeling van de bestuursfuncties heeft gehad. Toen bleek echter dat het merendeel van de nieuwe bestuursleden onvoldoende tijd kon vrijmaken om hun nieuwe functie uit te oefenen, waarna de oudere bestuurders het gedeeltelijk terug overnamen. Dat het destijds zo gelopen is, heeft volgens Verberght ook te maken met de opleving van de markt in die periode. Nu liggen de kaarten anders. “De binnenvaart is in crisis en er komen steeds meer nieuwe regeltjes die niet zonder voorafgaande inspraak van de bedrijfstak zouden mogen ingevoerd worden.” Verberght hoopt dat het enthousiasme van jonge binnenvaartondernemers om bestuursverantwoordelijkheid te nemen blijft groeien. “Dan zullen oudere bestuurders zeker bereid zijn een stapje terug te doen. De jaarvergadering van 2011 wordt hopelijk een nieuwe doorstart met vele nieuwe gezichten.”

Binnenvaartkrant