Views
3 years ago

2010-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 60 9

De Binnenvaartkrant 60 9 november 2010 Pacific Dawn derde in serie Hartman Trader 18 Dawn een onderscheidende plek in de markt gecreëerd. Wij willen deze voorsprong vasthouden.” Om voeling met de alledaagse praktijk aan boord te krijgen – kennis die gebruikt kan worden voor de verdere ontwikkeling en verbetering van de schepen – reisde Pruiksma een half jaar mee op de Deo Volente. “Voeling met de praktijk is van groot belang. Je moet weten hoe een schip functioneert. Je kunt nu eenmaal niet alles bedenken aan de tekentafel.” Door het overdekte gangboord kan de hele breedte van het dek (15,60 meter) worden gebruikt. Door Jan Johan ten Have Daniël Hartman gaf zijn broer Johan, directeur van Hartman Shipbuilding op Urk, opdracht voor de bouw van de Pacific Dawn, de derde in de serie Hartman Trader 18, die vooralsnog vier schepen gaat tellen. De Hartman Trader 18 won in 2007 de prestigieuze KNVTS Schip van het Jaar prijs in de categorie zeevaart. De Pacific Dawn werd onlangs in de vaart genomen. De maidentrip betrof transport van 210 ton projectlading van Portugal naar Turkije. Net als de voorgangers Deo Volente en Eendracht is de Pacific Dawn gebouwd door Hartman Shipbuilding, evenals Global Seatrade en Hartman Classic Yachts onderdeel van de Hartman Group. Hartman Shipbuilding werd in 2006 opgericht door Hartman voor de bouw van een eigen serie coasters. Het casco van de vierde uit de serie is inmiddels in aanbouw. Dat wordt de Atlantic, die gaat varen voor Global Seatrade. De Pacific Dawn is bijna identiek aan zijn beide voorgangers. Het grootste verschil is het overdekte gangboord, waardoor de hele breedte van het dek (15,60 meter) kan worden gebruikt. “Een schip is altijd te klein”, vertelt projectleider Pieter Pruiksma van Hartman Marine Shipbuilding. “Dus ga je op zoek naar puntjes waar extra ruimte te winnen is.” Een andere verandering betreft de luiken. Die liggen op de Pacific Dawn op dezelfde hoogte als het voorste dek, waardoor één groot dek ontstaat. Ook dat creëert extra mogelijkheden.’’ Eigen visie “Wij bouwen schepen geheel naar eigen visie”, zegt Pruiksma. “Die visie komt er in het kort gezegd op neer dat wij een gestroomlijnde coaster willen bouwen die ondanks een laag brandstofverbruik met zeer hoge snelheid moet kunnen varen en bovendien beschikt over twee zware kranen aan boord.” De Deo Volente en nu ook de Eendracht varen met een snelheid van 18 knopen en kennen een verbruik van slechts 15 ton zware HFO 380 olie per etmaal. Volgens Pruiksma opmerkelijk weinig voor een schip met zo’n snelheid. Het schip kan de hele wereld over; de Deo Volente voer inmiddels al op onder meer Canada en Miami. Daniël Hartman heeft voor de bevrachting een overeenkomst met Shipping DK uit Denemarken. Hartman Shipbuilding werkte bij het ontwerp van de Hartman Trader 18 samen met Conoship en Vuyk Engineering, beide uit Groningen. Pruiksma: “Hartman Marine investeerde heel veel in deze ontwikkeling met als doel een heel eigen marktpositie te creëren. Dat is gelukt. Wij hebben met de Deo Volente, de Eendracht en de Pacific Veelgevraagd Daniël Hartman neemt de Pacific Dawn in gebruik op een moment dat de bomen in de scheepvaart bepaald niet tot in de hemel groeien. “Er is veel vraag naar inzet van de zusterschepen Deo Volente en Eendracht. Ook in mindere tijden, zo blijkt”, legt Pruiksma uit. “Ook dit heeft te maken met de hoge snelheid en de faciliteiten die de schepen bieden voor transport van projectlading.” Het idee voor de ontwikkeling van het hogesnelheidsschip ontstond dankzij de vorige Deo Volente. Het destijds door Tille Shipyards in Kootstertille gebouwde schip onderscheidde zich dankzij de al best hoge snelheid van 13 knopen. Juist dit onderscheid bleek het schip aantrekkelijk te maken voor de markt. Lees verder op pagina 61>> Wij feliciteren D. Hartman Shipping BV en bemanning met de nieuwe COASTER ‘’PACIFIC DAWN’’ Tevens een goede en behouden vaart. Rabobank Noordoostpolder-Urk feliciteert Daniël Hartman met Pacific Dawn en wenst schip en bemanning een behouden vaart. Rabobank Noordoostpolder-Urk Telefoon (0527) 63 93 05 Keteldiep 7 / 8321 MH URK / T: 0527-687700 / F: 0527-687770 / info@deflux.nl / www.deflux.nl www.rabobank.nl/noordoostpolder-urk

De Binnenvaartkrant 61 9 november 2010 HRP in top op veerpont Christina De veerpont Christina van Veerbedrijf de Visser is uitgerust met vier nieuwe HRP-thrusters. (foto Johan de Witte) Door Johan de Witte De vier Holland Roer Propeller type HRP 65 van de veerpont Kinderdijk-Krimpen aan de Lek draaien met uitzondering van onderhoud al twintig jaar lang iedere dag achttien uur. Na zo’n 130.000 draaiuren en ontelbare manoeuvres waarbij de klep niet langer dan vijf minuten op de stoep lag alvorens in tegengestelde richting te vertrekken, gaan de vier HRP’s met pensioen. Veerbedrijf De Visser BV besloot opnieuw met HRP in zee te gaan voor vier nieuwe thrusters. Wanneer je voortstuwing op zijn kwaliteit wil uitproberen is een veerpont wel geschikt, vindt Herbert de Visser, de man aan het roer bij het veerbedrijf. “We hebben ze netjes verzorgd: pakkingen, seals en onderweg hebben ze ook een update gehad. De lagering is vernieuwd, maar er is nog geen enkel tandwiel aan vervanging toe. Sterker nog: ze krijgen een refit en worden hergebruikt.” Mirakel Wanneer je met een conventionele schroefaslagering, roeren, bussen en koppeling in twintig jaar tijd slechts lagers en een paar seals moet vernieuwen en zo nu en dan de schroef eens opknappen, zou dat een mirakel zijn. Aan tafel tegenover Peter Toxopeus vragen we de sales man van HRP waarom hun thrusters niet kapot te krijgen zijn. “De HRP-thrustersystemen worden ontwikkeld en samengesteld in Krimpen aan de Lek en gebouwd onder kwaliteitscontrole die de betrouwbaarheid garandeert.” “We maken al dertig jaar ‘azimuth propulsion units’, dat betekent dertig jaar ontwikkeling, waarbij we streven naar perfectie. Het resultaat van het veer Christina bewijst dat we daar dichtbij zitten. Overigens zijn we als HRP trots om te mogen leveren aan het veer van Krimpen aan de Lek-Kinderdijk, waar een deel van onze medewerkers dagelijks gebruik van maakt.” HRP maakt units die, elektrisch, hydraulisch of met dieselmotoren worden aangedreven. Afhankelijk van het type worden de units onderof bovendeks gep l a a t s t . H e t bovendeks type kan snel op een barge gemonteerd worden en wordt veel toegepast in ontwikkelingsgebieden. Er zijn een intrekbaar type en een tunnelthruster. De Shallow Draught Thruster wordt in de binnenvaart veelal als boegbesturing gebruikt. Het type Contra-Rotating Propellers is met zijn grote stuwkracht populair bij Rijncruisers. De relatief kleine schroefdiameter waarborgt de inzetbaarheid van deze schepen bij lage rivierstand. Alle voortstuwingssystemen zijn 360 graden stuurbaar. De range van schroefdiameter loopt van 600 tot 2900 millimeter. De laatste kan een vermogen van 2800 kW aan. De HRP Remote Control is standaard en kan via interfaces worden gekoppeld aan een autopilot of is uit te breiden tot een volledig DPsysteem (DGPS-positionering). Een vraag uit de branche voor specifieke toepassingen wordt door HRP gezien als uitdaging. Overal in de wereld waar wordt gebaggerd, oliewinning plaats vindt, onderzoek nodig is, grote bouwprojecten zijn, kortom op schepen van allerlei soorten en afmetingen, is HRP van de partij. Holland Roer Propeller is een ‘troef’ uit Holland, die dit jaar is overgenomen door het ZF-concern uit Friedrichshafen (Duitsland). De overname betekent een waardevolle aanvulling voor ZF met 120 productentiteiten in 25 landen. HRP blijft in Krimpen aaan de Lek! Veerbedrijf de Visser Herbert de Visser benadrukt dat de investering in vier nieuwe Sizumotoren en het gelijke aantal HRP-thrusters mogelijk is gemaakt door een eenmalige investeringssubsidie van de Provincie Zuid- Holland. De CCR2-motoren draaien op EN590 diesel (dat brengt de uitstoot van 1000 ppm bij gasolie, terug naar 10 ppm) en hebben mede door de lage consumptie een groen effect op het milieu. Het veer voldoet aan een openbare en onmisbare functie in de regio en heeft als bijzonderheid een particuliere eigenaar. Eigenaar De Visser zet zich hoofdzakelijk in voor management en onderhoud, staat aan het roer of knipt kaartjes. Zijn echtgenote Petra is fulltime verantwoordelijk voor de administratie van het bedrijf. Na twintig dienstjaren nam zijn vader in 1988 de veerdienst over van J.C. Vos & zn. In 2008 nam De Visser junior het stokje over. Inmiddels heeft hij twee veren gemoderniseerd. Ook faciliteiten, zoals de veerstoep, zijn vernieuwd. Als enige in het land heeft De Visser een pont die als huurpont uniform kan worden ingezet en bij eventuele reparatie of calamiteit van een bestaand veer kan worden gehuurd. Achter de prijs van een ticket heeft de veerdienst veertien vaste medewerkers, die jaarlijks een half miljoen personenauto’s en een kwadraat aan fietsers en voetgangers overzetten. Het is een bedrijf waar de stuurlui gediplomeerd zijn en ervaring hebben. In naam van zijn collega’s wil Herbert de Visser nog wel even iets kwijt: “Dat hoewel een pont geen voorrang heeft op deze drukke vaarroute, er met de beroepsvaart een zeer goede verstandhouding bestaat. Er is respect en professioneel contact over en weer.” Toegevoegde waarde door ladingkranen >> Vervolg van pagina 60 Hartman Shipbuilding stortte zich op innovaties om te komen tot een nog sneller schip, en met succes. Belangstelling Het casco van de Pacific Dawn werd, net als bij de Eendracht en de Deo Volente, gebouwd op de Partnerwerf in het Poolse Szczecin. De afbouw gebeurt volledig door onderaannemers, onder coördinatie van Hartman Shipbuilding. De bouw van het casco ging vorig jaar zomer van start en dus is de hele bouw in dertien maanden afgerond. Het schip is uitgerust met een 3200 kW sterke Wärtsilä-hoofdkrachtbron en de twee ladingkranen aan boord zijn van het type Liebherr SWL120. Over de kranen vertelt Pruiksma: “De ladingkranen geven het schip enorme toegevoegde waarde. Op de Deo Volente worden de kranen gebruikt voor het laden en lossen. De klant hoeft zelf geen kranen te huren, wat toch aanzienlijk scheelt in de kosten.” Wie leverden aan de coaster Pacific Dawn Hartman Marine Shipbuilding B.V. Complete afbouw Conoship Ontwerp casco Rabobank Noordoostpolder Financiering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Bureau Veritas Classificatie Shipping DK Bevrachting Wärtsilä Netherlands B.V. Hoofdmotor type W8L32, vermogen 2999kW bij 750 rpm. Tandwielkast type SV 75-P48, Gear ratio 4.87:1, offset input / output shaft 750 mm. Schroef en asleiding type CPP, verstelbare schroef snelheid 154 rpm, naaftype diameter 4D 1000 en aslengte 8 m Discom B.V. Uitlaatgassendempers Rolls Royce Marine Benelux Stuurwerk Bot - Groningen B.V. Roeren NRF B.V. Beunkoelers hoofdmotor Sandfirden Technics B.V. Generatorsets Caldic Techniek B.V. 2 Stamford generatoren HCM 534 D en de Stamford generator type UCM 274E HRP Thruster Systems bv Boeg- en hekschroef Breman Shipping Installation B.V. Airconditioning, mechanische ventilatie, sanitair systeem, RVS afvoersysteem machinekamer, CV ketel en Heating, machinekamer –en ruim ventilatoren Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingspparatuur Wolfard & Wessels Werktuigbouw BV Engineeren + inbouwen van de machinekamer Atlas Copco Internationaal B.V. Compressoren TCD Visserij Coop. Machinekamerplaten J.B. Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Piet Brouwer Elektrotechniek Electrische installatie Frank Mohn Nederland BV Anti-heeling systeem Alfa Laval B.V. Seperator Winel B.V. Waterdichte deuren P. Hoenderop B.V. Stuurstoel Sam Electronics Nederland B.V. Nautische apparatuur IMTECH Marine & Offshore BV Ontwerp, levering en installatie van de verwarmingsinstallatie, mechanische ventilatie- en airconditioninginstallatie Metaalwarenfabriek en Kopergieterij Het Anker B.V. Ramen/patrijspoorten Jacht- en Scheepsbetimmering De Flux Levering tegelwerk, isolatie woning Tjamme Vis Scheepsstofferingen B.V. Stoffering SEC Ship’s Equipment Centre Groningen Lieren, ankers en kettingen en kaapstanders Ned-Deck Marine B.V. Levering van davits en mob. Liebherr Maritime Benelux BV 2 scheepskranen Coops & Nieborg BV Luiken Materiaal Metingen Europe B.V. Gangways Shell Marine Products Smeermiddelen PPG Protective and Marine Coatings Coating Schildersbedrijf K.J. Coenen & Zn. Schilderwerk AVC Verwarmingsinstallatie voor zware olie t.b.v. de voortstuwing Art Security Beveiliging Fire Suppression Systems FlexiFog Water Mist Eefting Separatoren Cosalt NV Liferafts Datema-Delfzijl B.V. Zeekaarten, reddings-en brandblusmiddelen Intersona B.V. Geluids - en trillingsmetingen Marble Automation BV Inhoud tankmeet- en alarmeringssystemen

Binnenvaartkrant