Views
3 years ago

2010-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 52 9

De Binnenvaartkrant 52 9 november 2010 DEN BOER GElastE schEEpsschROEvEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Voor nieuwbouw ga je naar De Gerlien - Van Tiem! De Gerlien - Van Tiem heeft een klinkende reputatie als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen. Onze moderne haven is ruimschoots op zijn taken berekend, compleet met werkpontons, stevendokken en torenkranen. Schepen met een lengte van 135 meter kunnen hier met gemak afmeren. Voor elke opdracht beschikt De Gerlien - Van Tiem over de gewenste kennis en ervaring. Daarnaast gaat kwaliteitszorg ons nooit te ver. Een krachtige organisatie, bestaande uit eigen vakmensen met jarenlange ervaring, zorgt ervoor dat er snel en vakkundig wordt gewerkt. Zo houden wij de vaart erin! ScheepSreparatiebedrijf & Nieuwbouw H E T B E T E R E W E R K Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com Moet de woning van uw bestaande schip gaan voldoen aan geluidsnormen? 70 decibel de woonverblijven en 60 decibel in de slaapverblijven. Wij hebben 25 jaar ervaring met geluidsproblematiek in de binnenvaart. Wij kunnen u van dienst zijn met: • Analyse, waarbij wij met u meevaren en metingen doen (Gratis) • Adviezen • Praktische oplossingen als kleine aanpassingen of verbouwingen om aan de normen te voldoen Bel of mail ons voor een geheel vrijblijvende afspraak. Biesboschhaven Zuid 9 • 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855• FAX: 0183-500856 info@scheepsinterieurbouw.nl www.scheepsinterieurbouw.nl VAN ANDEL HEEFT OOK UW ACCU OP VOORRAAD Bel voor het bewijs: 010 429 33 16 • Topkwaliteit accu’s • Gratis montage aan boord • Startmotoren en dynamo’s, revisie en nieuw • • MASTERVOLT en VICTRON acculaders en omvormers uit voorraad leverbaar • Van Andel Anthony Fokkerweg 59-63, 3088 GE Rotterdam, Havennummer 2290, tel.: 010 4293316, fax: 010 4280835, e-mail: info@vanandel-rotterdam.nl, www.vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant 53 9 november 2010 Pleidooi voor opschaling bij 75-jarig bestaan Küstenkanaal “Een waterweg met toekomst” Het jubileum ging niet onopgemerkt voorbij. Het werd een compleet weekend festiviteiten, die van start gingen in een afgeladen feesttent. DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Het Noordwest-Duitse Küstenkanaal moet worden opgeschaald. Daarvoor werd alom gepleit tijdens de viering van het 75-jarig bestaan van het kanaal. De eerste stap wordt gezet op 1 januari 2011, als een verordening van kracht wordt die schepen met een lengte tot 100 en een breedte tot 9,60 meter toestaat. Schepen langer dan 86 meter mogen tot dan alleen met een speciale vergunning varen op het kanaal, dat de rivieren Eems en Weser met elkaar verbindt tussen Dörpen en Oldenburg. Het jubileum van het kanaal ging bepaald niet onopgemerkt voorbij. Het werd een compleet weekend met festiviteiten, die van start gingen in een afgeladen feesttent, in Kaje Edewechterdamm nabij Edewecht. De tent was bij het officiële startsein van de feestelijkheden gevuld met genodigden van uiteenlopende pluimage uit de scheepvaart, nautische organisaties, bedrijfsleven en overheden, met Nederlandse afvaardigingen van onder meer Rijkswaterstaat, de provincies Groningen en Friesland. Na een zeer hartelijk welkom met shantyliederen kreeg iedereen een hand van voorman Holger Giest van Wasserund Schifffahrtsamt Meppen. Geschiedenis Op 28 september 1935 werd het Küstenkanaal bij de Edewechter Brücke – op een steenworp afstand van de plek waar de feesttent stond – voor het scheepvaartverkeer vrijgegeven. “Aan die openingshandeling ging een aanlegtijd van tien jaar vooraf”, blikte Giest terug in de tijd. “Aan het besluit het Küstenkanaal aan te leggen ging een harde strijd van volhardende verantwoordelijken uit politiek, bedrijfsleven en bestuur vooraf. De aanleg van voorloper Hunte-Emskanaal dwars door het veengebied was een grote technische uitdaging.” Bij de opening konden er op het westelijke deel van het kanaal 750 tons-schepen varen en op het oostelijke deel 600 tons-schepen. Tussen 1945 en 1962 werden er verschillende lig- en wachtplaatsen aangelegd, zodat er 1000 tonsschepen met een maximale diepgang van 2,20 meter door konden, zonder elkaar varend te hoeven passeren. Na 1965 werd het kanaal verder uitgebouwd tot klasse IV, voor schepen van 85 bij 9,50 meter met een diepgang van 2,50 meter en een maximale tonnage van 1350. In 2005 en 2006 werden twee bruggen bij Dörpen verhoogd, zodat de haven van Dörpen bereikbaar is voor 3-laagscontainerverkeer. Vicepresident Michael Heinz van der Wasser- und Schifffahrtdirektion West pleitte in zijn toespraak voor een uitbouw van het Küstenkanaal zodat motorschepen van 100 bij 11,45 meter erdoor kunnen met een maximale diepgang van 2,50 en liever nog 2,70 meter. “Wij zoeken uit welke scheepgroottes hier economisch rendabel kunnen varen en óf – en zo ja: hoe – we de infrastructuur van het kanaal daarvoor moeten aanpassen”, zei Heinz. Hij benadrukte te hopen dat de betekenis van het Küstenkanaal voor scheepvaart en regionale economie met verdere uitbouw vergroot. Grootvader Burgemeester Petra Lausch van de gemeente Edewecht vertelde dat haar grootvader een van de arbeiders was die met de hand werkten aan de aanleg van het Küstenkanaal. Welgemeend applaus was haar deel. Ook Lausch pleitte voor verdere uitbouw van het jubilerende kanaal: “Zoals mijn grootvader destijds zijn spierkracht inzette voor de bouw van het Küstenkanaal, zo wil zijn kleindochter zich er nu voor inzetten dat het kanaal verder wordt uitgebouwd.” “Het Küstenkanaal is van grote betekenis voor de toekomst van onze regio. Het weerspiegelt als verkeersas de economische betekenis van deze regio. Vanuit de richting Oldenburg is het Küstenkanaal de belangrijkste waterweg richting het westen. Er wordt alweer vele jaren over uitbouw gesproken; er moeten nu daden volgen.” “Voor ons betekent het Küstenkanaal toegang tot de wereldzeeën’’, zei Jörg Bensberg namens de Landrat van Landkreis Ammerland. “Het gevolg van de aanleg van het Küstenkanaal was economische hoogconjunctuur voor ons en alle aanliggende Landkreise.” “Het moet beter” Jaarlijks bevaren momenteel ongeveer 8.000 vrachtschepen het kanaal. Dat is mooi, volgens Bensberg, maar het moet beter: “De Weser is destijds aangepast voor grote motorschepen. Dat is een doel dat wij ook voor het Küstenkanaal moeten stellen, zodat het ook in de toekomst een kanaal met afdoende capaciteit blijft.” De Eems, Weser en het Mittellandkanaal bieden – vooruitlopend op de Europese standaard van 2017 – doorgang aan schepen met een lengte van 135 meter en een breedte van 11,45 meter. Volgens manager Jörg Rusche van het Bundes verband der Deutschen Binnenschifffahrt maakt het kanaal deel uit van het grensoverschrijdende Europese netwerk van belangrijke waterwegen en is het een economisch en ecologisch zinvol alternatief voor wegtransport: “Daarom is het duidelijk dat het Küstenkanaal opgeschaald moet worden.” Lage licht op Oberalppass DOOR JOHAN DE WITTE Een replica van het voormalige lage licht van Hoek van Holland op de 2046 meter hoge Oberalppass, dat zet het toerisme in Helvetia op de kaart. In die witte winterwereld straalt de vuurtoren zijn licht over de dorpen Tujetsch en Sedrun, het gebied van de Tomasee, ofwel Lai da Tuma, waar de Rijn geboren wordt. Ofschoon de Duitsers vinden dat de schönen blauen Donau het eerste levensteken op hun grondgebied vertoont, beweren Zwitsers dat de Gotthard-regio het begin is waar Donau, Rijn, Rhône en de Ticino naar elke windstreek in Europa stromen. De langste spoorwegtunnel ooit doorboort sinds kort de Gotthard en op 14 oktober is er de hoogst gelegen vuurtoren ter wereld feestelijk ingewijd. Journalisten, gasten en bewoners uit de omgeving trotseerden de bijtende koude en late herfstmist om met de Matterhorn-Gotthard Bergbahn van Sedrun en Andermatt naar de Oberalppass te reizen en tegen middernacht in deze illustere atmosfeer aan een vuurtorenopening deel te nemen. De lichtenscenering van Martin Brun, begeleid door de groet ‘Buna Sera’, was het sein voor de toren om zijn ‘kaarsen te laten branden’. Gefascineerd door de bergcoulissen en de onvermijdelijke alphoorns, ondersteund door champagne en schnaps om de bloedsomloop gaande te houden, kreeg de inbedrijfstelling van alle aanwezigen een gedenkwaardige status. Rijnreis De initiatiefnemers in Tujetsch en Sedrun willen met allerlei activiteiten de aandacht vestigen op de Rijn. Op die manier hopen ze de vijftig miljoen bewoners in het stroomgebied te verleiden om eens naar de bron van de Rijn te komen kijken. Hoewel de Zwitserse dorpen op hoog niveau liggen, bemerken de bewoners een tanende belangstelling van toeristen en zee zoeken met dit heerlijk absurde idee een weg om te overleven. Additioneel aan deze actie wordt een spectaculaire Rijnreis met het vrachtschip RheinQuelle ondernomen. Het oude schip zal te Rheinfelden in secties worden gesneden en naar ruim 2000 meter hoogte worden getransporteerd om definitief aan de voet van de vuurtoren met pensioen te gaan. “Ein Schiff erobert die Alpen” schrijft een Zwitserse krant met een knipoog naar Hoek van Holland en zijn lage licht. Alphatron: complexe uitrusting voor Roemeense grenspolitie Op het onlangs door Damen Shipyards opgeleverde offshore patrouillevaartuig MA1 1105 (Stefan Cel Mare) heeft Alphatron Marine uit Rotterdam een zeer omvangrijk navigatie-, communicatie- en observatiesysteem geleverd. Bovenop de gebruikelijke geïntegreerde navigatie- en communicatie-uitrusting voor dit type vaartuigen was Alphatron Marine eveneens verantwoordelijk voor levering en installatie van het zeer geavanceerde Terma semimilitaire radarsysteem en de FLIR-nachtzichtcamera, de militaire communicatiemiddelen. Het totaalconcept is ondergebracht in een compleet Alphabridge-brugconcept. Voor Alphatron Marine geldt de oplevering van de MA1 1105 als een stap in de professionalisering van zijn leveringsprogramma. Het totaalconcept is ondergebracht in een compleet Alphabridge-concept. (foto Alphatron Marine)

Binnenvaartkrant