Views
3 years ago

2010-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 50 9

De Binnenvaartkrant 50 9 november 2010 Rabobank Merwestroom Wij feliciteren Gerarda B.V. van harte met het mvs Helena Arieanne. Maritieme betimmeringen en interieurbouw

De Binnenvaartkrant 51 9 november 2010 SKB bestaat 25 jaar en bouwt verder aan stabiele groei “Groeien is meer dan omzet en winst” Ook toen de nieuwbouw in volle gang was, bleef SKB daarnaast tijd maken voor reparaties aan schepen. “Ook staalwerk, constructies en soortgelijk werk zijn we blijven doen”, zegt Cor Vlot, die samen met Johan van Dam eigenaar is van Scheepsafbouwen Konstruktiebedrijf in Werkendam. Het bedrijf bestaat 25 jaar, een moment om terug te kijken hoe SKB is uitgegroeid tot wat het nu is. SKB is vooral actief in afbouw, ijzerwerk en leidingwerk. “Het was de afgelopen jaren heel druk met nieuwbouw in de binnenvaart. Toch hebben we ook nog een klein baggervaartuig en een veerpontje gebouwd en bouwden we bijvoorbeeld een viskotter om tot woonschip.” Maar Cor Vlot wijst erop dat bestaande klanten die voor een reparatie of aanpassing aanklopten, ook werden geholpen. “We zijn altijd breed actief gebleven; hebben niet alles op nieuwbouw ingezet.” Nu die markt is ingezakt, blijkt die strategie goed te zijn geweest. “We hebben altijd geprobeerd zo netjes mogelijk te blijven. Ook al kwam het soms niet helemaal uit en was het in de ogen van een ander misschien een onbenullige opdracht, wij deden ook kleine klusjes. Je klant rekent op je.” Jubileum Cor Vlot (43) en Johan van Dam (48) zijn sinds 1997 eigenaar. Ze namen SKB over van de oprichter, meneer Buitendijk. Die startte het bedrijf in 1985 nadat hij bij een ontslaggolf bij Boskalis op straat was komen te staan. Hij begon achter z’n huis, maar kon al snel een loods huren in Sliedrecht. “Hij had veel contacten in de baggerwereld en deed staalwerk, repareerde pomphuizen en handelde ook in onderdelen.” De huidige directeuren behoorden tot de eerste werknemers. Johan kwam in 1988 in dienst, Cor een jaar later. Weer twee jaar daarna verhuisde SKB naar Werkendam. “We deden ook hermotoriseringen”, vertelt Vlot. “Tientallen hebben we er gedaan. Vooral GM’s voor Roodenburg. Zo werden langzaamlopers vervangen door snellopers. Geleidelijk aan kwam er steeds meer nieuwbouw bij.” Het jubileum is van de zomer gevierd op een manier die bij het bedrijf en bij de tijdgeest past. “Bescheiden”, zegt Cor Vlot. “We zijn met het personeel gaan zeilen op het IJsselmeer. Dus geen groot feest; dat past niet in de huidige economische situatie. We beseffen heel goed dat veel klanten het heel erg moeilijk hebben.” Beperkingen kennen Toen Van Dam en Vlot aan het roer kwamen, werkten er acht mensen bij SKB. Nu zijn er zestig mensen in vaste dienst bij SKB en Zwets Pompen, dat in 2003 werd overgenomen. De synergie tussen de twee bedrijven – die bij elkaar zitten aan de Vierlinghstraat – is duidelijk, aldus Vlot: ”Als een schipper vroeger een pomp kocht bij Zwets, werd die netjes geleverd maar die schipper moest zelf op zoek naar iemand die de pomp kon inbouwen. Nu kunnen we alles aanbieden: de installatie, het bijkomende leidingwerk, de fundatie.” “Vaak komen er nog andere dingen bij. Als we toch aan boord zijn, komt de schipper met een lijstje: of we ook even een pijpje willen vervangen, of een paar luiken, of een kraantje installeren. Geen probleem.” “Toen Johan en ik het bedrijf overnamen, hebben we tegen elkaar gezegd: ‘We willen groeien, maar het moet rustig aan gaan.’ Er moet continuïteit zijn. Als een klant nu zaken met ons doet, moet hij ervan op aan kunnen dat hij over vijf of Johan van Dam (links) en Cor Vlot. (foto MGR) tien jaar nog steeds bij ons terecht kan.” SKB heeft geen eigen kade, maar werkt overal op locatie. De klant beslist waar dat is. “We hoeven geen kade. We willen geen machinefabriek of scheepswerf worden. Wij zijn goed in leidingwerk, constructiewerk en pompen en daar houden we het bij. Je moet niet alles willen.” “We hebben de afgelopen jaren ook wel eens nee gezegd tegen grote projecten. Je moet je beperkingen kennen. Op een gegeven moment kan je organisatie het niet aan. Het is net als met een elastiek: er zit wel rek in, maar je moet oppassen dat het elastiek niet breekt.” In dat licht is de visie van Johan en Cor op groei veelzeggend. De laatste zegt: “Groeien is niet alleen een kwestie van omzet en winst. Veel mensen denken bij groei automatisch aan geld. Terwijl je ook kunt groeien in kennis, organisatie en kwaliteitsverbetering. Aan al die zaken blijven we werken.” Rivierstraat 159 ı 3016 CH Rotterdam ı Netherlands T. +31 10 4400400 ı F. +31 10 4366679 E. contact@nl.rhenus.com ı W. www.rhenus.com Wij wensen Gerarda B.V. veel succes en een behouden vaart met het mvs Helena Arieanne

Binnenvaartkrant