Views
3 years ago

2010-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 9

De Binnenvaartkrant 9 november 2010 [ ] Familieberichten Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Bijna twee jaar heeft hij ons laten zien dat ondanks de slopende ziekte het leven nog waardevol kan zijn. Verdrietig, maar vol bewondering en respect hebben wij afscheid moeten nemen van mijn lieve man, onze zorgzame vader, sterke en vrolijke opa, broer, zwager en neef 4 november 2010 Stevensweerterweg 95 6051 GR Maasbracht Sjef Peters echtgenoot van Netty Peters- Wolter Hij overleed kort voor zijn 69 e verjaardag. Maasbracht Wessem ms Lindanja ms Pani-Sinto Netty Peters-Wolter Piet en Jeannette Peters- van den Dool Linda Anja Willy en Chila Peters-Jouvenaar Alicia Priscilla Familie Peters Familie Wolter De afscheidsplechtigheid zal plaatsvinden op dinsdag 9 november, om 12.00 uur, in Crematorium ‘Midden-Limburg’, Kasteelweg 10 te Baexem. Bijeenkomst in het crematorium, alwaar gelegenheid is tot schriftelijk condoleren. TE KOOP Masson koppeling in perfecte staat. ratio 3.034 tot 1200 pk. € 5.000,- Tel. 0032-496-575008 Flexiheat elektrische vloerverwarming voor aan boord, toepasbaar onder alle vloeren zowel nieuwbouw als renovatie. Ook uw woning aan de wal kan door Flexiheat verwarmd worden. Concurrerend in prijs en kwaliteit Tel.: 010-292 06 52 Fax: 010-292 06 65 TE KOOP AANGEBODEN Tukkervlet 1490 OK 14.90 x 4.65 x 1.30 m, MWM TD 226.6, 100 PK, Bouwjaar 1996. Ligplaats Warten(a). Boegschroef, CV, vuilwatertank, generator geschikt voor bewoning, prijs € 199.000,00. Contact: W. Beckhuis Tel. 058-2553480 Het heeft ons goedgedaan zoveel blijken van belangstelling en medeleven te hebben ontvangen na het overlijden van E-mail : info@flexiheat.nl Website: www.flexiheat.nl Jan Touwen Hiervoor zeggen wij u hartelijk dank. Zwartsluis, november 2010 GERWIL CREWING ZOEKT Functie: lichtmatroos of matroos voor ms Spouwer. Functievereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. www.gerwil.com GESUCHT EINE NEUE STELLE für ein erfahrene, eingespieltes Team von 2 Kapitänen ( Patenten bis Basel, radar, ADNR, UKW) und 2 Mastrosen ab 1.1.2011 Tel. 0049-1718614626 TE KOOP GEVRAAGD Nautisch complete spits, woning met douche. Reactie + foto’s naar bureau van dit blad onder nr: 2010-2301 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Ariane, volmatroos en/of stuurman i.b.v. dienstb. met functie volmatroos/ stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Capricornus, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 MOTORDIENST FIX ZOEKT per direct een matroos en een schipper voor een van onze schepen. Wij provianderen zeeschepen in het Rotterdams havengebied. ADNR is een pre. Info Dhr. v/d Berg. Tel. 06-29065853 Mede namens verdere familie: R. Touwen 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 www. Het maakt niet uit waar u zit, Brammer bewijst het . . . BRAMMER DRECHTSTEDEN B.V. Leeghwaterstraat 29 3364 AE Sliedrecht Tel: 0184 - 414 933 drecht@brammer.biz www.brammer.biz Compleet in veiligheid Verkoop | Verhuur | Diensten | Opleidingen | Advies Compleet in veiligheid Verkoop | Verhuur | Diensten | Opleidingen | Advies T +31 (0)10 - 288 02 28 | rbc-nederland.nl .nl

De Binnenvaartkrant 9 november 2010 Binnenvaart moet professioneler De binnenvaart krijgt er flink van langs in het rapport van binnenvaartambassadeur Arie Verberk, dat afgelopen vrijdag 5 november naar de Tweede Kamer werd gestuurd. Hij kwam tot de conclusie dat de sector professioneler moet en dat er veel meer moet worden samengewerkt, te beginnen met de organisaties. Die zijn het daar wel mee eens, maar er is toch ook teleurstelling over het rapport van Verberk. Verberk zelf vindt dat de bal nu bij de binnenvaartorganisaties ligt en dat de sector de aangeboden tien actiepunten die hij voorstelt op moet pikken de komende jaren. “Anders is het Eigen schuld, dikke bult.” Die teleurstelling bij de brancheorganisaties betreft allereerst de conclusie van Arie Verberk dat maatregelen op de korte termijn niet mogelijk zijn en trouwens ook niet nodig of gewenst. Kortom: er komen geen crisismaatregelen of bestrijding van de huidige overcapaciteit. Het enige dat Verberk heeft gerealiseerd voor de korte termijn is dat de banken coulance zullen betrachten jegens de schippers die in de problemen komen door te hoge hypotheken en niet te hoge kosten in rekening zullen brengen voor het uitstel van betalingen. Voor de lange termijn voorziet hij een florissante toekomst voor de binnenvaart, mits de sector in staat is de kansen te pakken, en dus moet gaan samenwerken. Zijn tien actiepunten (zie kader op deze pagina) zouden moeten worden voorbereid door een zogenaamd ‘transitiecomité’ van drie of vier onafhankelijke deskundigen, dat een uitvoeringsorganisatie voorbereidt in drie jaar. Die uitvoeringsorganisatie moet mandaat krijgen van Kantoor Binnenvaart, CBRB en Koninklijke Schuttevaer om namens de branche te opereren. Zowel Jan Vogelaar van het CBRB als Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart zeggen de voorkeur te hebben voor het op eigen kracht werken aan een uitvoeringsorganisatie. “Als we zover zijn, zorgen we zelf voor de uitvoering”, zegt Jan Vogelaar, om vervolgens uw verslaggever ostentatief door te verbinden met Erik van Toor om ook die andere partij (Kantoor Binnenvaart) aan het woord te laten, daarmee duidelijk makend dat het niet zo slecht gesteld is met die onderlinge samenwerking. Van Toor beaamt wat Vogelaar zegt. “We moeten het eerst zelf eens zien te worden. Lukt dat niet, dan kunnen we zo’n transitiecomité te hulp vragen.” In het rapport van Verberk is te herleiden dat het juridische geschil over de verdeling van de zogenaamde NN-gelden uit de tijd van Binnenvaart Nederland de steen des aanstoots is voor de stroeve verhouding tussen de organisaties. Schipper naast God Maar er is meer verschil van inzicht. Arie Verberk stelt dat het opgaan van de brancheorganisaties in één organisatie ook zal leiden tot een veel hogere organisatiegraad en dat die ene organisatie ook invloed heeft op de markt. Die link ziet Jan vogelaar niet. “Wij behartigen belangen van de leden, nemen geen financiële beslissingen, wij kunnen en mogen ons ook niet bemoeien met de markt. Daarom zijn we ook teleurgesteld dat de ambassadeur de bal nu terugkaatst naar ons.” Waar de ambassadeur oproept de cultuur in de binnenvaart te wijzigen, ziet Vogelaar daar geen kans toe. “De binnenvaart is geatomiseerd. Velen zijn schipper naast God. We werken aan professionaliteit op ondernemersgebied, maar dat is een lange weg.” Om daar filosofisch aan toe te voegen: “Het is eenvoudiger een vergezicht van een reis te maken dan de reis zelf.” Erik van Toor wil wat meer in de richting van Verberk denken. “Hij zegt harde dingen en we worden een spiegel voorgehouden. Het is inderdaad belangrijk dat we veel Commitment van schippers geëist >>Vervolg van pagina 1 “Ik heb ook al gesuggereerd dat de NMa eens naar de positie van bevrachters in de binnenvaart zou moeten kijken.” Hij signaleert zelfs wraakgevoelens bij bevrachters. “Die vinden dat schippers hebben geprofiteerd in de jaren 2004-2008 en zeggen nu dat ze nog steeds die Mercedes aan boord van het schip zien staan. Daar kun je alleen iets tegenover stellen als je als schippers een blok vormt.” Hij staat ook sympathiek tegenover het EUBO-samenwerkingsverband Rent-a-Ship, maar denkt dat Anton van Megen ‘verkeerd gokt’. “Die stelt dat de aangesloten schepen moeten stilliggen als er geen werk voor ze is. Ik denk niet dat dat werkt. Je hebt geen marktmacht.” Banken “In de periode voor de grote crisis groeiden de bomen tot in de hemel, ook voor de banken”, zegt Arie Verberk, volgens wie de banken zelf ook onverantwoordelijk Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie bezig zijn geweest. “Ze hebben financieringen gegeven die niet konden. Ze zeggen een verhouding tussen eigen en vreemd vermogen van dertig en zeventig procent aan te houden, maar ik heb voorbeelden gezien waarbij een schipper met een eigen vermogen van 40.000 euro een hypotheek had van 5 miljoen.” Verberk houdt vol dat de schipper zelf primair verantwoordelijk is en de banken secundair. Toch doet hij een zwaar beroep op de banken. Voor de korte termijn hebben ze hem toegezegd coulance te betrachten bij de benadering van individuele schippers. Voor de lange termijn wil hij dat ze zijn tien actiepunten ondersteunen. “Ik ben ambassadeur-af, maar heb één puntje dat ik naar de minister toe heb omschreven als ‘nazorg’. Ik ben in gesprek met de banken om een rol te spelen bij de tien actiepunten. Daar betrek ik ook het NMa bij. We moeten een slimme weg vinden, omdat de banken niet officieel mogen samenwerken, maar we ook geen wedstrijd willen tussen “Ik heb voorbeelden gezien waarbij een schipper met een eigen vermogen van 40.000 euro een hypotheek had van 5 miljoen.” de banken wie het meest de binnenvaart bijstaat.” Dat er geen mogelijkheid is om de banken te controleren of ze de kosten van het verhogen van de hypotheek niet teveel op de schipper verhalen, wuift Verberk weg. “Dat is in hun eigen belang. Als een lid van de Raad van Bestuur van een bank die toezegging doet, dan kan die bank het zich niet permitteren dat er verhalen in de krant komen dat de bank zich niet aan die afspraak houdt.” meer dan 500 binnenvaartschepen 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl dichter naar elkaar toe groeien. Ik vind die vergelijking met de markt terecht. De organisaties zijn een afspiegeling van de sector en wij horen het goede voorbeeld te geven. De conclusies van deze buitenstaander nemen we serieus. We horen inderdaad veel te vaak van schippers: Laat mij maar varen. We moeten met de ontwikkeling van logistieke systemen meegaan. Doe je dat niet, dan raak je klanten kwijt EVO eens met ‘gebrek aan professionaliteit’ Verladersorganisatie EVO staat volledig achter het advies van Verberk om de structuur van de binnenvaartsector te versterken door meer professionaliteit, meer samenwerking en een transparante markt. De EVO is vooral blij dat op de korte termijn crisismaatregelen ‘van de baan’ zijn. Volgens ambassadeur is daar een gebrek aan draagvlak in de sector zelf voor. Ook maatregelen als bodemtarieven stuiten volgens Verberk op juridisch problemen. Voor de langere termijn ziet de EVO net als de ambassadeur goede vooruitzichten voor de binnenvaart, maar dat die kansen mogelijk blijven liggen of onvoldoende benut worden door een gebrek aan professionaliteit en onvoldoende samenwerking tussen de schippers onderling en de brancheorganisaties. Ook is EVO het eens met het voorstel om te komen tot een prijsindex om de transparantie te vergroten. Hoorzitting Tweede Kamerlid Arie Slob (ChristenUnie) vindt het advies van de binnenvaartambassadeur pittig. Actiepunten De actiepunten uit het rapport van de binnenvaartambassadeur zijn: 1. De sector moet professioneler en minder opportunistisch worden: een cultuuromslag 2. Omdat één nieuwe, krachtige brancheorganisatie met veel leden niet realistisch en niet effectief is, wordt één uitvoeringsorganisatie opgericht met mandaten van de grote brancheorganisaties 3.Vergroting markttransparantie door een prijsindex 4. Er worden samenwerkingsverbanden opgezet, verladers worden overgehaald lange termijncontracten te sluiten en er worden “best practices” uitgewerkt (modelstatuten, economische modellen etc.); 5. Goede lobby en gerichte investeringen om de duurzaamheid van de binnenvaart te promoten en te verzekeren en die heb je nodig. Mijn voorstel is te onderzoeken onder de nietgeorganiseerde schippers wat we kunnen doen zodat ze zich wel aansluiten. En dan met die drie organisaties werken aan een win/win/ win-situatie. Het proberen is niet voldoende. Het wordt slikken of stikken. We zijn nu veel te verdeeld voor een sterke lobby.” “Het pleidooi voor meer samenwerking in de binnenvaartsector ondersteun ik, maar er moet blijvend plaats zijn voor het familiebedrijf dat juist zo kenmerkend is voor de binnenvaart.” Slob gaat voorstellen een hoorzitting met de binnenvaartsector in de Tweede Kamer te organiseren om het rapport te bespreken. Slob kan zich voorstellen dat niet iedereen binnen de sector blij is met het rapport. Het Kamerlid heeft vandaag een amendement ingediend om op de begroting 500.000 euro beschikbaar te stellen voor de komende twee jaar omdat er op de begroting nog geen geld is gereserveerd voor de uitvoering van de adviezen. De ChristenUnie zal tijdens de begrotingsbehandeling van Infrastructuur en Milieu de minister vragen naar de lange termijn betrokkenheid van het Rijk bij de binnenvaartsector. Het is volgens Arie Slob opvallend dat de rijksbijdragen voor de logistieke efficiëntie voor de binnenvaart de komende jaren fors teruglopen. “Minister Schultz moet de binnenvaartsector niet vergeten.” 6. Investeringen in de ontwikkeling van nieuwe logistieke concepten met aandacht voor planningssystemen 7. Beleid voor onderwijs en scholing 8. Actieve rol voor binnenvaart in het wegnemen van knelpunten in het containerachterlandvervoer 9. Focus voor de toekomst van het kleine schip moet liggen op de bedrijfsvoering waarbij centraal staat dat kleine schepen een renderende exploitatie moeten kunnen voeren 10. Wijzigingsvoorstellen van regelgeving vanuit de CCR worden vergezeld van een duidelijke onderbouwing en impactanalyse. Kijk voor meer commentaren op het rapport van de binnenvaartambassadeur op www.binnenvaartkrant. nl. ■

Binnenvaartkrant