Views
3 years ago

2010-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 42 9

De Binnenvaartkrant 42 9 november 2010 WERKENDAM STAAT VOOR U KLAAR BEDRIJF IN BEELD Cornet Service bv houd zich bezig met het reinigen,stralen en coaten van scheepvaart, natte aannemerij en industrie. Het flexibel opgezette bedrijf voert de werkzaamheden veelal op locatie uit. Ladingtanks stralen en coaten is onze specialiteit. De straal- en spuithallen te Werkendam vullen het totaalpakket aan. Cornet Service is Kiwa gecertificeerd voor drinkwatersystemen. Kan niet, bestaat niet. www.cornetgroep.nl . Velsenstraat 5-7, Werkendam, T 0183-505475 • Scheepsnamen • Wapenschilden • Bedienings(folie)panelen • Marine safety signs T 0183 509618 F 509619 info@lasertech.nl www.lasertech.nl REINIGEN, STRALEN, CONSERVEREN T 0183 505475 F 500505 www.cornetgroep.nl www.scheepsgroep.nl T 0183 505325 F 503735 www.klaasensanitair.nl A C C U V E R K O O P T 0183 304771 F 307373 www.vanderstelt.nu T 0183 501016 F 502001 info@daveco.nl www.daveco.nl T 0183 505230 F 505660 www.veka-group.nl T 0183 505201 F 500424 www.cholster.nl T 0183 501811 F 501362 info@dewaalbv.nl www.dewaalbv.nl T 0183 501420 F 502972 info@shipyardjooren.nl T 0183 679850 www.transito.nl info@transito.nl T (+31)(0)183 600391 www.concordiashipyards.nl T 0183 503909 F 500133 info@baassfeervolwonen.nl www.baassfeervolwonen.nl T 0183 501858 F 501115 visserinterieur@planet.nl www.visserwonen.nl T 0183 500413 F 500417 www.paansstoffering.nl T 0183 505536 F 505541 ph.planken@planet.nl www.phplanken.nl T 0183 501044 F 504967 www.unive.nl T 0183 502688 F 504548 www.werkina.nl T 0183 505588 F 504644 cornetshipping@planet.nl T 0032 3 3532689 F 0032 3 3533590 info@blommaertalu.be www.blommaertalu.be T 0183 503111 F 503132 www.instalho.nl T 0183 500151 F 505694 www.versteegkeukens.nl T 0183 508950 F 508959 www.beerensbv.nl MACHINEFABRIEK EN SCHEEPSREPARATIES T 0183 502088 F 501386 www.vanwijkwerkendam.nl Maritieme betimmeringen en interieurbouw T 0183 505433 F 504333 info@shipvision.nl www.shipvision.nl T 0183 501707 F 504733 info@dacomwerkendam.nl T 0183 507579 F 507588 scheepvaart@altena.rabobank.nl T 0183 308383 F 308384 www.hoogendoorn-maritiem.nl KIEBOOM-WERKENDAM Gasolie & Scheepsbenodigdheden VAN WIJK STUURHUIZEN T 0183 500015 F 504159 www.voordendagvdstelt.nl info@voordendagvdstelt.nl T 0183 505868 F 505814 www.skb-bv.nl info@skb-bv.nl Bunkerboot “Cornelis” 06-53396410 T 0183 503300 F 502848 www.kieboomwerkendam.nl T 015 2563764 F 2562161 www.gyroncrew.com info@gyroncrew.com T 0183 502184 F 501178 info@vanwijkstuurhuizen.nl www.vanwijkstuurhuizen.nl

De Binnenvaartkrant 43 9 november 2010 Hugo Molendijk is versterking voor Observator Watersport Afgelopen zomer sloot scheepsmaterialenwinkel De Beurs aan de Rotterdamse Maashaven definitief zijn deuren. Eigenaar Hugo Molendijk heeft de boeken- en kaartenafdeling overgedaan aan Jan Maat van Observator Watersport op het Noordereiland. Die kreeg de expertise van Molendijk erbij, want Hugo werkt sindsdien mee in de winkel aan de voet van de Hef. Tot grote vreugde van Jan Maat, want hij bestiert ook nog een winkel in Amsterdam en kon met Hugo’s komst een deel van zijn personeelstekort in Rotterdam oplossen. Het laatste bestaansjaar van De Beurs, in 1957 begonnen als Couranten- en Tijdschriften Hal De Beurs, was triest. Op 31 augustus 2009 overleed Astrid Molendijk. Daarna had Hugo er geen plezier meer in. Hij had met zijn echtgenote jaren lief en leed gedeeld en leidde samen met haar de zaak. Of juister: Astrid en Hugo wáren De Beurs. Het was door Astrid dat hij in de zaak kwam. Haar vader was de winkel aan het Roodezand, bij de ingang van de Schippersbeurs, in Rotterdam begonnen en Astrid werkte sinds haar dertiende mee in de bijzondere kiosk. Heel wat schippers kochten er hun kranten, tijdschriften en vaarkaarten. Astrid was alom geliefd. En niet alleen doordat ze er goed uitzag. (“Menig vertegenwoordiger reed voor haar om”, aldus Hugo.) Ze was vriendelijk, vrolijk en wist waarover ze het had. In 1972 nam het echtpaar de zaak over. Hugo, die een hts-diploma Werktuigbouw op zak had, gaf er een goede baan voor op: hij was in Amsterdam directeur van het uitgeversdistributiecentrum. Hij wist met bijzondere titels nieuw publiek te trekken. “We hadden bijvoorbeeld aparte modebladen, zoals de DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De tewaterlating van de nieuwe tanker Jasmar verliep spectaculair. Het 110 meter lange casco gleed vanaf de werf van de Groninger Scheepvaart Combinatie dwars het water van het Winschoterdiep in en was daarmee het langste casco dat daar tot nog toe te water werd gelaten. Franse Vogue. Die was verder bijna nergens te koop. Zelfs de directeur van V&D aan de overkant kwam bij ons zijn tijdschriften kopen.” “Ik kwam niet uit Rotterdam”, valt Jan Maat hem bij. “Maar ik kende De Beurs en wist wat die allemaal te bieden had.” Hugo begon in de loop der jaren ook allerlei scheepsmaterialen en technische producten te verkopen. Uiteraard gericht op de schippers die de beurs bezochten. Zodoende ontstond ook pompenzaak Marpa, aan de andere kant van de trap naar de beurs. Ook marifoons en scheepselektronica verkochten Hugo en Astrid. “Mijn hts-studie kwam zo toch nog van pas.” Binnenvaartcentrum In 1998 werd de marktordening voor het binnenlands vervoer afgeschaft en gingen de schippersbeurzen dicht. Hoewel De Beurs door het gevarieerde en bijzondere assortiment tijdschriften ook veel klanten van buiten de binnenvaart trok, vormden de schippers een onmisbare doelgroep. De locatie verloor in één klap zijn meerwaarde. Hugo en Astrid verhuisden de zaak naar de Maashaven. Op Katendrecht zou met hulp van de gemeente een Binnenvaartcentrum worden gebouwd. De binnenvaartorganisaties van het Vasteland zouden daarheen verhuizen, net als de Bibliotheek voor Varenden, diverse bevrachters, banken en andere partijen die aan de binnenvaart gelieerd zijn. “Het zou geweldig worden. De tekeningen waren klaar. Ik had al beslag weten te leggen op een plek aan de waterkant. 200 vierkante meter“, zegt Hugo. “Ik heb een huurcontract voor een gebouw dat nooit gebouwd wordt.” Tijdelijk vestigde De Beurs zich in portocabins op de hoek van de Maashaven, in afwachting van de Dat was wel even spannend, en niet ten onrechte. Sleepboot de Vlug helde vervaarlijk over bij het in bedwang houden van het casco, om te voorkomen dat het aan de overzijde in de wal zou belanden. Dat lukte, zij het dat de sleper vol aan de bak moest. Over de naastgelegen weg naar Waterhuizen– zoals bij Hugo Molendijk met Buddy, die ook de overstap naar Observator maakte. Achter hen eigenaar Jan Maat. (foto MGR) elke tewaterlating bij GSC afgezet voor het verkeer – spoelde een flinke golf water. De Jasmar wordt de nieuwste aanwinst van Bout Tankschifffahrt, met als thuishaven Dessau. Eigenaar is de in Groningen geboren en getogen Bram Bout. Hij koos voor een schip van het bij bouw van het Binnenvaartcentrum. Maar dat ging niet door. De huur zou te hoog worden voor de binnenvaartorganisaties. “Ik heb destijds nog de suggestie gedaan dat ze boven de kantoren appartementen moesten bouwen. Die hadden ze fluitend kunnen verkopen.” Dan was een rendabele investering wellicht wel haalbaar geweest. Hugo kan er nog boos over worden dat toezeggingen niet werden nagekomen; hij heeft lang in de clinch gelegen met het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam, dat verantwoordelijk was voor de plannen, maar heeft de strijd uiteindelijk opgegeven. Oké, hij kreeg een schadevergoeding, maar die staat niet in verhouding tot waar hij recht op meende te hebben. “Ik heb die maar geaccepteerd. De afwikkeling verdient geen schoonheidsprijs, maar ik zag het niet zitten zeven jaar met rechtszaken bezig te zijn.” Reglementen Jan Maat en Hugo Molendijk kenden elkaar natuurlijk al. Eerder dit jaar ontstond in een gesprek het idee om de boeken en kaarten van De Beurs naar Observator Watersport over te hevelen. Al snel volgde het besluit dat Hugo parttime in de winkel aan de Van der Takstraat aan de slag zou gaan. Zo kon De Beurs op een nette manier stoppen en Spectaculaire tewaterlating tanker Jasmar GSC en zusterbedrijf Groningen Shipyards enigszins afwijkende formaat van 105 bij 10 meter. “Een speciaal formaat, voor zijkanalen en rivieren”, vertelt Bout. Hij hoopt zijn nieuwe schip medio december in gebruik te nemen. ging Hugo’s expertise niet verloren. Hij vindt het prettig nog actief te zijn. “Het overlijden van Astrid was een hele klap. Het is goed om hier twee dagen per week te werken. Thuis zitten is ook niks.” Zijn nieuwe ‘werkgever’ is blij met hem. “Hugo heeft een schat aan ervaring en heel veel schippers kennen hem. Ik heb de eerste maanden al gemerkt dat hier nieuwe klanten komen, omdat ze weten dat hij hier staat”, aldus Jan Maat. De uitbreiding van het assortiment van Observator pakt ook positief uit. “Van alle vaarwegen hebben we nu de reglementen op voorraad. Maar bijvoorbeeld ook de Bordliste voor de Donauvaart. Het komt regelmatig voor dat de Havendienst mensen naar ons verwijst als ze het Reglement Rotterdam/Nieuwe Waterweg of de Stuwadoorswet nodig hebben.” Inmiddels weet Hugo ook zijn weg te vinden door de cadeau-artikelen en andere scheepvaartgerelateerde producten die Observator eveneens verkoopt. Wie zich ook thuisvoelt, is zijn hond Buddy. Die liep vroeger rond in De Beurs; nu verwelkomt hij vrolijk de klanten van Observator. uitlijnservice ! (foto Jan Johan ten Have) ( 0527-681788 * info@hoekmanshipbuilding.nl www.hoekmanshipbuilding.nl

Binnenvaartkrant