Views
3 years ago

2010-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 38 9

De Binnenvaartkrant 38 9 november 2010 Een onafhankelijk tussenpersoon en stuurhutten Ondervloer blijft bereikbaar en warm Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de onder-vloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Speedheat Ridderkerk wenst het mts Angelique, mts Somtrans XXI en ms En-Avant een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 Wij wensen het mts Angelique en mts Somtrans XXI een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl Wij Wensen het mts Angelique een BehOuDen VAARt WIj lEVERDEN HET Tank-MATE-SYSTEEM, INClUSIEf PlC- EN PC-BESTURING. VOOR 2-DRAADS-SCHEEPSBESTURING EN TANKMEET-SYSTEMEN gaat u naar: stARPOint Industrial Automation B.V. Zuidplaspolderweg 4 2841 DD, Moordrecht Tel.: 0182-373244 Fax: 0182-372382 E-mail: info@starpoint.nl Website: www.starpoint.nl Wij wensen Van Wijnen Bunkering en Olietransport Rozenburg B.V. met het mts Angelique BEHOUDEN VAART Voor het mts Angelique verzorgden wij: 2 Mitsubishi motoren type S12R-C2MPTK, 1278 pk / 1600 rpm. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 39 9 november 2010 Angelique, resultaat van wilskracht In de ruim opgezette machinekamer kun je tussen de Mitsubishi’s ‘dwalen’. (foto’s Johan de Witte) Door Johan de Witte Langs kingsize bolders stappen we op het trunkdek met het karakter van een boulevard. We registreren 30 meter bunkergiek, zien veel leidingwerk van PSI en geen enkele pomp aan dek, ofschoon zich twee Red Screw’s van 750 kuub onderdeks bevinden. Langs het dekhuis lopen brede ‘trottoirs’ naar achter. Het achterdek lijkt een ‘plein,’ dat via ruim bemeten trappen toegang geeft naar verblijven en ‘garage’. Beneden staan twee Mitsubishi’s – niet op banden maar op fundaties. De machinekamer is vergelijkbaar met een middelgrote beurshal. We bevinden ons op het bunkerschip Angelique met als kenmerken royaal, comfortabel werkbaar en professioneel. De vorige Angelique kreeg bij Dieselbedrijf Dordrecht in Ridderkerk estuaire inrichting. Echter, ze stak haar kop nooit buitengaats. Niettemin beviel haar uitvoering en equipement Van Wijnen bunkering Olie en Transport zó goed dat deze nieuwe er een kopie van is. De Angelique kwam in 2006 tevoorschijn maar verdween in 2007 al van de markt door verkoop via de VT naar Panama om daar te bunkeren. Deze 125 x 13,50 en op 95 procent 5260 kuub grote, splinternieuwe Angelique is hierop het antwoord. Hans van Wijnen en zijn compagnon André Friedrich tekenden in 2007 met Progress Shipbuilding een overeenkomst voor de bouw van een casco op een Chinese werf. De Chinese scheepsbouw haperde, zodat de oplevering in Rotterdam twee jaar vertraagde. Wilskracht Op 26 juni 2009 kwam Hans van Wijnen door een motorongeluk om het leven. Motorrijden was naast zijn gezin een passie. Hij was een harde werker, kon veel, bezat ondernemingsspirit en was boven alles een prettige vent in de omgang, altijd recht door zee. Zijn levenspartner Christa Heck en compagnon André Friedrich stonden voor de nog ‘papieren spanten’ van de Angelique. Het kostte veel wilskracht om het schip overeenkomstig voorbereidend werk, zaken en ideeën van Hans van Wijnen tot stand te brengen. Op 30 oktober lag het schip kanten-klaar bij Diesel Bedrijf Dordrecht. Onder veel belangstelling doopten Angelique van Wijnen en Tessa Friedrich het schip. Bunkerschip Angelique heeft de VT-vlag in de mast. Soms lijkt Chinese scheepsbouw op een casino waarbij de opdrachtgever niet weet of zijn casco in het spel zit. De overtocht is ook geen lijndienst, ofschoon: eenmaal in Ridderkerk maakte DBD er korte metten mee. Het bedrijf van Rob Viergever had de plannen voor uitvoering van de eerste Angelique nog in de la liggen. Onder andere die pompkamer onderdeks voor de stuurhut met als voordeel dat de olie vanzelf de pomp in stroomt, een grote opbrengst heeft met weinig energie zonder decibels aan dek. Als er eens wat lekt is het milieu de winnaar, ofschoon de eventuele schoonmaker daarbij niet aan overwinning denkt! Dat het schip strak, sterk en groot oogt, werd al duidelijk in het intro. De bunkergiek is typisch een Van Wijk. In de Kampers-stuurhut ontmoeten we Rob Ennemee van Ships Radio Navigation Service, die de door Dutch Marine Technology geleverde apparatuur tot leven brengt. Oechies heeft als huis-elektricien van DBD de elektrische installatie verzorgd en functie aan het schip gegeven. In de estafette van oplevering neemt Timmerbedrijf van Mameren het voortouw door strak vakwerk. Met modern, brandvrij materiaal in warme kleuren hebben de mannen elk vertrek een huiselijke sfeer gegeven. De stuurhut en lessenaar zijn hemelsblauw. Verschoor Woning en Scheepsstoffering uit Krimpen aan de Lek leverde een compleet interieur van basic tot luxe. Christa: “Vooral duurzaam. Verschoor is snel, netjes en houdt zich aan afspraken.” Lloyds De vorige Angelique heeft zich als comfortabel werkschip bewezen, vertelt André Friedrich, als we samen in de machinekamer tussen de door Koedood geleverde Mitsubishi’s ‘dwalen’. Dat kan hier! Er is een gescheiden roerkamer met materiaal van De Waal. De energie voor de ladingpompen leveren Volvo-motoren, boordenergie is van hetzelfde merk. André: “We hebben gecompliceerdheid vermeden. Wat goed is moet je niet veranderen. DBD heeft kwaliteit geleverd met Lloyds-klasse. Het is een ‘baaje goed’ schip geworden”, waarmee hij zijn Afrikaanse roots verraadt. André heeft tussen afbouw door het andere bunkerschip van Van Wijnen bunkering Olie en Transport in de vaart gehouden. Hier staat hijzelf aan het roer, geassisteerd door zijn rechterhand en zwager Berry Korporaal. Wie leverden aan het mts Angelique Progress Shipbuilding B.V. Bouw en levering van casco Dieselbedrijf Dordrecht B.V. Volledige afbouw Rabobank Merwestroom Financiering VT Verenigde Tankrederij Bevrachting Overvliet Assurantie Makelaars Verzekeringen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Partner in Finance Accountants & Adviseurs B.V. Accountancy Koedood Dieselservice B.V. 2 Mitsubishi hoofdmotoren type S12R- C2MPTK, vermogen 1278 pk, 1600 rpm Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren EMHA Technisch Bureau B.V. Uitlijnen motoren ADS van STIGT 2x Masson Marine keerkoppeling type MM W5200, reductie: 4,962:1, PTO type 0 voor aandrijving van stuurwerkpomp, schroefas gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp en elastische koppeling Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets W. Kortman Isolatie Isolatie van uitlaatgassensystemen Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Twee 5-bladsschroeven, diam. 1700 mm, Skew Design De Waal Machinefabriek B.V. 2x STUWA schroefasinstallatie met schroefasrem. STUWA schroefasseals, STUWA roeren en STUWA stuurmachine Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en anodes DBR Generatorsets B.V. 2x 108 kVa generatorset: Volvo type D5A-B TA, Marathon 363 CSL 1607-1, 1x 550 kVa generatorset: Volvo type D16CMH, Marathon 573 RSL 4032 en 1x 425 kVa generatorset: Volvo type D12D- A MH, Marathon 572RSL4030. Maralec B.V. Marathon Generatoren en Motoren Generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. OMEGA 31130-S1400 vertikaal met een vermogen van 441 kW, 1780 rpm WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, ventilatoren en klaproosters Seafix Fire Fighting Systems Brandbeveiligingsapparatuur Polmai Brandbeveiliging Brandblusmateriaal (handblussers etc.), bijboot, ADNR pakket en veiligheidsmiddelen STARPOINT Industrial Automation B.V. Tankmeetsysteem en Tankalarmering met PC- en PLC-besturing i.s.m. Oechies Elektrotechniek B.V. PSI Pijpleidingen Machinekamer- en dekleidingen Solak Las- en Montagebedrijf B.V. Alu. machinekamerplaten Oechies Elektrotechniek Elektrische installatie All Pumps Holland B.V. Victor pompen Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen en een bunkerkraan 26 mtr, 10 inch Advecon Sign Service Belettering Cedes Oostvoorne Scheepstrossen, verfpakket, reinigingsproducten en verdere scheepsbenodigdheden Olie en Benzinehandel Uittenbogaard B.V. Smeermiddelen PS Marine Coatings B.V. Coating Kampers Scheepskonstruktie B.V. Stuurhuis met hefkolom en hydrauliek ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis van Mameren Betimmeringen BV Complete betimmering inclusief lessenaar en keuken en de isolatie van de woning Tresco Engineering bvba Alphachart River RAFA B.V. Ramen Helder & May B.V. Vloeren Loodgietersbedrijf Van Ringelesteijn B.V. Levering en aanleg sanitiar Pinta Unisol B.V. Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Complete vloerverwarming Verschoor woning en projectstoffering Complete stoffering van de woningen incl. pvc vloeren, complete stoffering stuurhuis incl Ve-screen zonwering Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Handelsonderneming Beerens B.V. Aluminium sierdakradarmast, stuurhuistrap, sierdakradarmast type Reintrade Diep, heklichtbeugel, boordlichtbakken en davit Dutch Marine Technology Alphatron nautisch pakket Kampers Pompservice B.V. 2 stuks ladingpomp KAMPERS 2M268/ 90LHE voor stookolie 730m3/h. 1 stuks pomp voor stripping en slops, type KAMPERS 2M82/36LHE 14m3/h Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud Konutherm B.V. Ladingverwarmingsinstallatie

Binnenvaartkrant