Views
2 years ago

2010-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 30 9

De Binnenvaartkrant 30 9 november 2010

De Binnenvaartkrant 31 9 november 2010 Milieuvriendelijk koppelverband >> Vervolg van pagina 29 Ist die Bank das Blut im Kreislauf von Schifffahrt? In de wandelgang is het antwoord ja en nee, waarna een discussie volgt die zich Babylonisch laat vergelijken met de coalitievorming van een minderheidskabinet. Sinds de crisis en het optreden van Nout Wellink haalt de bank voorpagina’s en ziet het publiek de ‘vervolgserie’ met titels als ‘gegraai’ en ‘onthutsend’ beleid keer op keer geprolongeerd. Om in het economische eb van de laatste jaren, met de ‘of-het-nog goedkoper-kan’-politiek van majors en de tomeloze drang van het metier om beschikbare tonnage te vermenigvuldigen, met 110 x 11,40 meter van 6 miljoen het hoofd boven water te houden middels 100 euro per uur rond de klok inkomen, moet je van goede huize komen. Onze oosterburen noemen dit betriebswirtschäftlicher Wahnsinn! Deymann vroeg voor de voortstuwing van de in totaal 160 x 9,60 meter grote Tanja Deymann I en II aan Arie Koedood om een compleet milieuvriendelijk systeem samen te stellen. Vanzelfsprekend ging Koedood van Mitsubishi uit. (Meer daarover is te lezen in het artikel hiernaast.) Veth uit Papendrecht is prominent aanwezig met twee kopschroeven en achterin de Tanja Deymann I staat een Compact Veth-Jet aangedreven door Scania-motoren, waarmee het gecertificeerde schip met overige uitrusting zoals stuurhut en apparatuur, compleet zelfvarend is op eindbestemmingen. Het leidingsysteem is van Leemberg en de pompen zijn van Marflex. Rugotech zorgde voor leidingfunctie in de machinekamers. Beide stuurhuizen en betimmeringen zijn – hoe kan het anders – van Wessels uit Haren Ems. Deze firma timmert als vaste relatie van Reederei Deymann aan de weg. Tkvb Tanja Deymann I en II gaat modern onderweg in traditioneel vaarwater voor Oeltrans Befrachtungsgesellschaft. Groener kan niet DOOR HANS HEILIGERS In 1959 stond bij ons de koolteer nog binnen handbereik in het herft. Langs de wal waren nog geen inzamelplaatsen voor wat toen als normaalste zaak van de wereld overboord ging. Het was het jaar dat het ss Rotterdam in de vaart kwam. Iedereen vergaapte zich aan de mooie lijnen van dat passagiersschip. Het had een mooi profiel met iets kenmerkends: geen schoorstenen, slechts twee hoge rookkanalen. Dat was nog niet eerder vertoond. Het hield geen verband met milieuvoorschriften; die waren er nog niet. Het was wel mooi meegenomen voor de dekken en de mooi geklede gasten die daardoor geen last hadden van rook en roet. Ook bleef op die manier de lucht zoals hij in de brochures aan de passagiers was beloofd: schoon en gezond. De laatste nieuwbouw van Reede rei Deymann zal evemin last hebben van rook of roet. Ook de schone lucht in de wijde omgeving wordt geen kwaliteitsverlies aangedaan. Tanja en Martin Deymann hebben weloverwogen gekozen voor de inbouw van een nabehandelingsysteem van hun zojuist bij TeamCo opgeleverde kvb Tanja Deymann I – Tanja Deymann II. In Den Bosch spreken we op de Milieuvakbeurs voor besparen en benutten met Hans van Burk. Hij is salesmanager bij SootTech uit Enschede, een dochteronderneming van de Zwitserse onderneming Hug Engineering. Van Burk schetst het beeld van de markt waarbinnen SootTech zich verdienstelijk maakt. De klantenkring bestond aanvankelijk uitsluitend uit de luxe jachtwerven die de onderneming opdracht gaven voor de inbouw van katalysatoren en filters. Veel lees je daar niet over; het is not done om over die vermogende klanten te publiceren. Naast zijn bijdrage aan een schoner milieu krijgt zo’n jachteigenaar aangename neveneffecten van zijn investering: roetloze teakdekken en jachtlak die geen dagelijkse sopbeurt nodig heeft. En tijdens de lunch op het zonnedek hebben de gasten geen last van rook of luchtjes en blijft het witte tafellinnen mooi schoon. SCR-katalysatoren In de loop van de tijd verbreedde SootTech’s kring van opdrachtgevers zich in snel tempo. Locomotieven van de spoorwegen, generatorsets en de kassenbouw. In onze branche kreeg het ‘cleanest ship’ mts Victoria in 2007 veel Europese aandacht door de vermindering van 90 procent op stikstofoxiden (NOx), 98 procent minder fijnstof (PM, roet) en 99 procent minder zwaveloxide (SOx). Samengevat: bijna geen lucht- en waterverontreiniging. Havendiensten en Loodswezen volgden het voorbeeld. De Loodsdiensten hebben binnen hun meerjarenplanning voor de vervanging van hun vloot de schepen een duurzaam en milieuvriendelijk etiket beloofd. De eerste loodstenders binnen die belofte zijn inmiddels in de vaart. Het zijn de jet-aangedreven tenders Acquilla, Drako en de Orion. Met dit project verwierf het Loodswezen zelfs een nominatie voor de KNVR Shipping Award 2010. Ook multinational AkzoNobel besloot via verhoging van de vrachtprijs van NPRC’s zoutpendel een bijdrage te leveren zodat de schepen Antonie, Cofelica, Linda, Syracusa en Shalimar op dezelfde wijze werden uitgerust met de laatste stand van de groene techniek. Bij het kvb Tanja Deymann I – Tanja Deymann II heeft SootTech in nauw overleg met Arie Koedood een opstelling gemaakt voor de inbouw van Nauticlean-roetfilters in combinatie met SCR-katalysatoren (Selective Catalytic Reduction). Met investeringen zoals deze zal de binnenvaart haar milieuvoorsprong op het vervoer met luchtbanden ruimschoots kunnen blijven behouden. Of het goede voorbeeld van Reederei Deymann veel navolging krijgt, hangt nog even in de (schone) lucht. Kijk op www.binnenvaartkrant.nl voor een schematisch weergave van de opstelling met roetfilters en SCR-katalysatoren. Combi International B.V. een bedrijf met jarenlange scheepsbouwervaring, kennis en visie in de binnenvaart en kunde in het uitbesteden van casco’s waar ook ter wereld. Wij zorgen er voor dat de wensen van de klant vakkundig vertaald worden in een prima eindproduct. Dit kan een casco zijn of een compleet schip “met de sleutel op de deur” voor zowel tankvaart als drogelading. ’ ’ Een combinatie van kennis, ervaring en visie in de binnenvaart. COMBI INTERNATIONAL BV Keizersveer 1b, 4941 TA Raamsdonksveer, T: 0162-570 300 F: 0162-570 317 www.combi-international.nl Leverbaar als casco of afgebouwd schip. NIEUWE ONTWERPEN!! type “COMBI TWIN” Drogelading 135 x 11,45 x 4,25 m lichtgewicht 4250 ton type “DELTALINER” Drogelading 110 x 11,45 x 3,90 m lichtgewicht 3350 ton type “NECKARLINER” Drogelading 105 x 11,00 x 3,40 m, lage kruiplijn Tanker Type C, 110 x 11,45 x 4,70 m Tanker Type C, 86 x 9,60 x 4,60 m

Binnenvaartkrant