Views
3 years ago

2010-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2 9

De Binnenvaartkrant 2 9 november 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GERDA BRUSSÉ, de coach voor emotionele problemen bij kinderen tot jong volwassenen. Ik kan de realiteit niet veranderen, wel de beleving van de realiteit. Tel. 06-23225177 www. nlpkindercoaching.com, www.gerdabrusse.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl INT. BINNENVAARTONDERNEMING ZOEKT ondersteuning van de zetel te Luxemburg. OPERATIONEEL MEDEWERKER (M/V). In bez. van rijbewijs.Voldoende kennis Ned., Frans & Duits. Kennis van binnenvaartsector = pluspunt. Sollicitatie + CV per mail naar: erik@shipping.lu BOTERMAN TECHNIEK BV repareert /reviseert alle merken boegschroeven en autolaadkranen ook op locatie (tandwielkasten enz op voorraad) Tel. 06-54287373 TE KOOP nieuwe boegschroef, schroef 1200, 550PK. Klein boegschroefje 100 pk schroef 500mm. Boterman techniek BV Tel. 06 54287373 TE KOOP Woonark te Maasbracht met vaste ligplaats, € 185.000,- k.k. Inl: 06-51034674 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord kan ook zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het signaal constant. De UV- en zeewaterbestendige ‘dome’ schermt de schotelantenne veilig af, op binnenwater of zeegaand. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 99 ontvangers, heeft EPAK een passende oplossing. TE KOOP Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! Radiogr. bedieningen voor uw autokraan, enz bijv 8 knops € 550,00. Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 UW OPTICIEN KOMT AAN BOORD! BRILINFO vakopticien komt op verzoek aan boord voor oogmeting/verkoop. Krabbendijkestr, te R-dam, vlakbij de Waalhaven. Tel. 06-51110075 GEZOCHT OP MS JACOB-HESSEL Stuurman zonder patent / aankomend stuurman uit Friesland / Oost Nederland. Max: 21jr, vaargebied Oost Nld/ Rijn tot Keulen. Vrijetijd: 1 week op 1 week af, loon volgens CAO. Tel: 06-53422623 Henk Visser GEZOCHT stuurman/2e kapitein met patent voor het kvb Insulinde. Tel +316-53261628 • Kwaliteits- en Personeelsverantwoordelijke HR- ervaring Inplannen personeel Talenkennis: Duits Enige kennis van scheepvaart Leeftijd: 30 - 35 jaar Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten vanaf 2.499 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GEZOCHT WEGENS ZIEKTE enthousiaste kapitein voor 85 metertanker, Rijnpatent, radar, ADNR. Eigen woning ter beschikking. Veel bespreekbaar eventueel overname het schip op varen, participatie ook mogelijk. Tel. 06-52666021 OCEANRIVER ZOEKT: i.o.v Ms Friendship lichtmatroos ibv dienstboekje met functie lichtmatroos. Vaar / verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 0041.4350.16455 Email:sales@ oceanrivercontractors.com OCEANRIVER ZOEKT: i.o.v. MS Niala lichtmatroos ibv dienstboekje met functie lichtmatroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. + 0041.4350.16455 Email: sales@ oceanrivercontractors.com www. Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-01-2009) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn inclusief montage en transport, geen voorrijkosten, exclusief BtW. prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BtW. garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. levering in nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl RMC binnenvaart- en zeevaartkeuringen AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl K I C K E R S Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 .nl * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. Dealer 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 3 9 november 2010 Green Award voor de binnenvaart Vertegenwoordigers van de dertien ondernemingen bijeen, met op de voorgrond de reusachtige intentieverklaring voor de Green Award. (foto MGR) Grond voor Container Transferium Het Havenbedrijf Rotterdam sloot 1 november met Holcim Nederland een overeenkomst over de aankoop van grond op het bedrijventerrein Nieuwland aan de Noord bij Alblasserdam. Het terrein van in totaal 15,5 hectare is voor een belangrijk gedeelte bestemd voor de aanleg van het Container Transferium. Er is 7,4 hectare voor het Container Transferium gereserveerd. Van de resterende grond is 4 hectare verkocht aan de huidige huurder DB Holding. Voor de overige kavels worden gesprekken gevoerd met partijen die met het transferium Er komt toch een Green Award voor de binnenvaart. De stichting Green Award en de binnenvaartorganisaties zijn tot overeenstemming gekomen. Dertien binnenvaartondernemers hebben de intentieverklaring getekend tijdens het CBRB Jaardiner. De Green Award wordt 1 januari 2011 van kracht. De certificering geeft onder andere aan dat deze ondernemers en ondernemingen hebben geïnvesteerd in verlaging van de luchtemissie, om die naar een niveau te krijgen dat gezamenlijk is vastgesteld door de zeehavens en de brancheorganisaties. De hoop is gevestigd op opdrachtgevers en de overheid. Die zouden een dergelijk certificaat moeten honoreren met een voorkeursbehandeling en korting op bijvoorbeeld het havengeld. De ondernemingen die deze stap als eerste hebben gezet, zijn VT, Wijgula, OtexDelta, Anda, Commander, Deen Shipping, Danser Group, Interstream Barging, Amulet, Unibarge, Millennium, ThyssenKrupp Veerhaven en Caruton. De Green Award voor de binnenvaart is bij de gelijknamige stichting gecoördineerd door Karin Struijk, adjunct-directeur van de stichting en dochter van Jan Struijk (oud-schipper en voorzitter van de SAB). willen samen werken. Het Container Transferium is een Randstad Urgent-project dat de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven moet bevorderen en de uitstoot van fijn stof verminderen. Door containers per schip van de Maasvlakte naar het Container Transferium te vervoeren, wordt de A15 ontlast. Als het transferium operationeel is, moet dit op de ring van Rotterdam leiden tot een vermindering van 180.000 vrachtwagens per jaar. Het transferium krijgt een capaciteit van maximaal 200.000 TEU. BCTN wordt de exploitant. Drie deepsea-terminals en vijf rederijen hebben een letter of support ondertekend voor operationele samenwerking met het transferium. Havenbedrijf Rotterdam eist van nieuwe terminals op Maasvlakte 2 dat ze 45 procent van de containers per binnenschip afvoeren. De gemeenteraad van Alblasserdam ging 14 oktober akkoord met het starten van de procedure van het bestemmingsplan. Dat zal waarschijnlijk eind maart 2011 van kracht worden. Vanaf april wordt dan gewerkt aan de bouw van een kademuur en de inrichting van het terrein. Het transferium zal in de tweede helft van 2012 operationeel zijn. Duplo Shipping is beste maritieme leerbedrijf Duplo Shipping is uitgeroepen tot Maritiem Leerbedrijf van het Jaar. De jury koos voor het bedrijf uit Schipluiden want “de schippers leiden op een vriendelijke, eigen wijze op, waarbij het gaat om de groei en ontwikkeling van de leerling. Zo mogen leerlingen alle werkzaamheden doen en is daarna nog veel ruimte voor ontspanning en lol.” Duplo Shipping ziet zichzelf als een opleider voor de maritieme sector, want na het afronden van de opleiding kunnen leerlingen niet in dienst komen bij het bedrijf. Investeren in jongeren betekent investeren in de maritieme sector. Ecotanker Amulet gedoopt Afgelopen vrijdag waren in Rotterdam de doop en open dag van de type C bunkertanker Amulet. Op de foto zegent aalmoezenier Bernhard van Welzenes het schip in. Frans Jansen (links) van de BV Amulet houdt het wijwater voor hem op. De andere eigenaren en hun familieleden luisteren aandachtig. Onder hen medeeigenaren Igor Jansen (3e van rechts) en Ton van der Molen (achter de aalmoezenier, nauwelijks zichtbaar). De Amulet (135 x 14,20 meter) heeft het predikaat ‘ecotanker’ meegekregen omdat het de eerste tanker is De verkiezing van het Leerbedrijf en de Praktijkopleider van het Jaar 2010 werd georganiseerd door opleidingsinstituut VTL. Het beste leerbedrijf in het wegvervoer werd Mepavex Logistics uit Bergen op Zoom. Mark Zijlstra, werkzaam bij overslag bedrijf EMO, werd via een stem actie uitgeroepen tot Praktijkopleider van het Jaar 2010. VTL wil met de verkiezing alle bedrijven in de sector transport en logistiek motiveren en stimuleren om leerlingen te blijven opleiden. Daarnaast wil VTL het belang van goed begeleiden van jongeren tijdens hun werkend-leren-traject onderstrepen. Het leerbedrijf en de praktijkopleider spelen daarbij een belangrijke rol. met dieselelektrische aandrijving. Het schip heeft geen hoofdmotor, maar vier generatoren. Die worden afzonderlijk in- en bijgeschakeld, afhankelijk van het benodigde vermogen. Zo draaien ze altijd op een efficiënt vermogen. De Amulet komt op 30 november in Brussel aan bod tijdens de conferentie Barge to Business, bij het thema Groene brandstof en groene schepen. (foto Rob Kamminga) In de volgende Binnenvaartkrant gaan we uitgebreid in op dit bijzondere schip. Gasolietoeslag CDNI-verdrag gaat 1 januari in Op 1 januari 2011 treedt definitief het financieringssysteem van het Scheepsafvalstoffenverdrag (CDNI) voor de verwijdering van olie- en vethoudend afval in werking. Het verdrag werd een jaar geleden van kracht in Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Zwitserland. De financiering ssystematiek zou eigenlijk op 1 juli van dit jaar ingaan. Te elfder ure werd de invoering uitgesteld toen bleek dat Duitsland en België daar nog niet klaar voor waren. De verwijderingsbijdrage is gekoppeld aan de bunkering van accijnsvrije gasolie. Het tarief is € 7,50 per 1000 liter. Betaling geschiedt via een elektronisch systeem met een Ecocard die gekoppeld is aan een specifieke rekening. Tea time steken onder water door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Gaat een verlichte geest de binnenvaart uit de Middeleeuwen verlossen? Een beetje pijnlijk dat de binnenvaartambassadeur deze verlossing baseert op een momentopname. Een wereldwijde crisis maakte een eind aan een succesvolle periode en een incident over verzekeringsgeld heeft de relatie tussen bonden tijdelijk verstoord. Zijn eerste cirkelredenering, want die waan van de dag is nou net wat hij wilde bestrijden. Het gebrek aan professionaliteit in de binnenvaart is aan hem geopenbaard doordat schippers hebben lopen speculeren met nieuwe schepen. Volgens mij is zulk gokken een ordinair onderdeel van vrije markt-economie. Je gaat op je bek of je wordt heel rijk, dat zegt niks over de scheepvaartmarkt. De binnenvaart wordt al twintig jaar steeds professioneler. Die schitterende vloot komt niet uit de lucht vallen. Volgens de ambassadeur benut de binnenvaart haar potentieel slecht. Goed bedoeld maar hij doet veel mensen geweldig tekort. De structuur van de binnenvaart en de professionaliteit van ondernemers brachten successen. Hij is verontwaardigd over hoeveel terminals schepen moeten aandoen in de zeehaven, maar dat kon weleens de kracht van de binnenvaart zijn. Als de wachttijden bij de terminals niet te lang zijn, dan is de binnenvaart onverslaanbaar in de havens, dankzij een onnavolgbaar samenspel van schippers, ervaren planners en ICT. Voor Verberk is ICT een toverstafje. Hocus pocus, daar heb je een slimme prijsindex en voilà: een database waar alle schepen in worden gepland. Jammer dat niemand hem verteld heeft over Vrachtindicator en Bargelink. Prima systemen die echter staan of vallen met de vrijwillige input door schippers. De organisaties moeten van de ambassadeur hun leden mee laten doen. Nog afgezien dat organisaties hun leden niet aan touwtjes hebben, is dat de tweede cirkelredenering. Schippers zijn te individualistisch en dat gaan we oplossen door ze in een databank te stoppen waar ze vrijwillig aan meewerken, en vervolgens zijn ze niet meer individualistisch. Die vrijwillige medewerking kan alleen bij een niet-individualistische instelling, maar die ontbrak nou juist. Toch fijn dat iemand aan de boom rammelt. Dan vallen de rijpe en rotte vruchten er vanzelf af. Vervolgens moet die boom wel verder groeien. Moet er dan weer een denktank komen? Dat is wel erg ninety’s. Het is tijd voor een Binnenvaart Tea Party.

Binnenvaartkrant