Views
3 years ago

2010-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 24 9

De Binnenvaartkrant 24 9 november 2010 houdt de vaart erin! Ons nieuws laat U niet koud! Wij feliciteren Chemgas Shipping B.V. van harte met de duwboot Thera en wensen hen veel succes en een behouden vaart! Wij wensen Chemgas Shipping B.V. en hun bemanning een behouden vaart. Voor de duwboot Thera hebben wij het volgende mogen verzorgen:Levering, inbouw en de inbedrijfstelling van: • 2 Mitsubishi hoofdmotoren S12A2-C2MPTK met Masson keerkoppelingen geleverd en ingebouwd • 2 Riverline generatorsets RL-412 D geleverd en ingebouwd • 2 complete sets watergesmeerde schroefassen geleverd en ingebouwd • Een grote verscheidenheid aan staal en inbouwwerkzaamheden. Wij leverden het stuurhuis geleidekoker, en hydrauliek. Wij wensen duwboot Thera en bemanning een behouden vaart. www.olthof.eu Machinefabriek G. Olthof N.V. Nijverheidstraat 120 - 124 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. 010-258 02 58 Fax 010-458 87 50 e-mail: info@olthof.eu Al meer dan tachtig jaar een begrip in de scheepvaartbranche Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Ankerbeer b.V. W.A. Scholtelaan 19 | 9615 TG Kolham (Holland) Tel. +31 598 631766 | Fax. +31 598 632916 E-mail. info@ankerbeer.nl Wij wensen Chemgas Shipping B.V. Wij zijn een ingenieurs bureau en maken complete ontwerpen incl. alle benodigde berekeningen, klassificatie tekeningen, 3D constructie, 3D piping tekeningen, enz. veel succes met de duwboot Thera! Ook bouwbegeleiding, reparatie en ombouw behoren tot het dienstpakket. - complete elektrische installatie’s - onderhoud en modificatie’s - klasse maken volgens ADNR - levering alle elektrische apparatuur Wij verzorgden de complete elektrische installatie aan boord van de duwboot Thera en wensen haar een goede en behouden vaart. 010 448 75 94 Bel voor meer info: IJsseldijk 422 Krimpen aan den IJssel tel. 0180-446922 mob. 06-22389409 info@hoogendijk.eu

De Binnenvaartkrant 25 9 november 2010 Chemgas Shipping bouwt Thera in eigen beheer De Thera gaat varen met de tankbak Chemgas 23. Door Jan Johan ten Have Chemgas Shipping heeft volledig in eigen beheer de duwboot Thera afgebouwd. Dit gebeurde aan de kade bij Scheepswerf Foxhol, de voormalige werf van Damen Hoogezand. “Wij bouwen altijd onder eigen regie”, zegt superintendent Tiemen Zoer van Chemgas Shipping. De bouw en afbouw staan onder auspiciën van Zoer, die vertelt dat zijn werkgever bewust kiest voor afbouw in eigen beheer: “In de eerste plaats biedt dit economisch voordeel. Je hebt zelf zeggenschap over de inkoop en kunt dus zoeken naar en kiezen voor de beste deal, zonder concessies te doen aan de kwaliteit. In de tweede plaats haal je één laag uit het bouwproces: er zit geen werf tussen die er ook aan moeten verdienen.” “Toen wij in het verleden eens gesteggel kregen met een werf over afspraken die in onze ogen niet werden nagekomen, heb ik intern voorgesteld om het zelf te gaan doen. We bouwen alleen onze eigen schepen, doen geen bouwopdrachten voor externe partijen.” Chemgas verzorgt zelf de bouwtekeningen en het bouwbestek en laat vervolgens het casco bouwen door een werf, in geval van de Thera door Scheepswerf Foxhol. Op dezelfde werf, die inmiddels is overgenomen en nu werkt onder de naam Shipyard Constructions Hoogezand (SCH), wordt momenteel het volgende casco voor Chemgas Shipping gebouwd, identiek aan de Thera. Die gaat varen onder de naam Toba. Ook ligt er voor de wal een schip van Chemgas Shipping. Van tankschip Twister, waarvan het casco werd gebouwd door het enkele kilometers verderop gelegen Groningen Shipyard, vindt ook de afbouw in eigen beheer aan het Winschoterdiep plaats. Enkele maanden geleden nam Chemgas de Typhoon in gebruik, die geheel bij Groningen Shipyards werd gebouwd. Bij de onlangs in gebruik genomen duwboot Thera hoort de duwbak Chemgas 23, waarvan het casco werd gebouwd door Scheepswerf De Kaap in Meppel en de afbouw eveneens in Foxhol plaatsvond. De Chemgas 23 werd voor afbouw overgebracht naar het Winschoterdiep onder meer omdat daar Marine Service Noord (MSN) is gevestigd, dat verantwoordelijk was voor het complete leidingwerk op de tankbak. Diepgang De Thera en Chemgas 23 onderscheiden zich door hun bijzonder geringe diepgang: beladen slechts 1,40 meter. “De Rijn wordt weer een echte regenrivier”, vertelt Zoer. “Een van de kenmerken van een regenrivier zijn de grote schommelingen in waterstanden. Wij willen ook in droge tijden zo veel mogelijk lading kunnen meenemen en dus hebben we een koppelverband gebouwd dat ook beladen ondiep in het water ligt.” Om optimaal dragend vermogen te krijgen, werd de Thera zo lang en breed mogelijk gebouwd. De lengte van 29,50 meter is maximaal omdat in combinatie met de 110 meter lange duwbak dan de maximale lengte is bereikt om de sluizen in de Bovenrijn te kunnen passeren. De breedte is 11,20 meter, 20 centimeter smaller dan de duwbak. “Iets smaller, dan reduceer je de kans op schade”, legt Zoer uit. “Bovendien hoef je dan niet op de millimeter nauwkeurig erachter; iets uit het midden kan, dat werkt wel zo gemakkelijk.” Ondanks de geringe diepgang, heeft de Chemgas 23 een laadvermogen van ruim 1800 ton. Vaste groep Chemgas werkt bij de afbouw in eigen beheer met een vaste groep mensen. “Bij elk schip dezelfde mensen. Zij doen hun werk goed en ik wil ze niet kwijt”, zegt Zoer. “Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van elke onderneming – in welke sector ook – staat en valt met de kwaliteit van de mensen op de werkvloer. Managers die net zo gemakkelijk wisselen van sokken als van medewerkers, begrijpen het in mijn ogen niet.” Ook qua onderaannemers kiest Chemgas vrijwel zonder uitzondering voor partijen waarmee in het verleden succesvol werd samengewerkt. Zo leverde Olthof uit Capelle aan den IJssel het voortstuwingspakket, bestaande uit twee Mitsubishi S12A2 hoofdmotoren De duwboot gaat te water. van 850 pk per stuk en een Sizuhulpset van 96 kW. De schroeven komen van AMW uit Hendrik-Ido- Ambacht, het stuurhuis van Kampers uit Puttershoek en de nautische apparatuur van Alphatron. Hoogendijk Scheepselektro uit Krimpen aan den IJssel was verantwoordelijk voor de elektrische installatie en de inrichting van de lessenaar, terwijl Ridderinkhof uit Hasselt de achterankerlier leverde en scheepswerf Kooiman uit Zwijndrecht werd ingeschakeld voor de koppellieren. De dekkraan komt van Lagendijk uit Wemeldinge. Scheen uit Hoogezand verzorgde de betimmering en de rvs trappen en trapleuningen werden geleverd door Baas uit Krimpen aan den IJssel. De scheepsstoffering kwam voor rekening van Huizinga uit Hoogezand, Kalkman Scheepstechniek uit Krimpen aan den IJssel leverde de boegschroefinstallatie en van Amco uit Hendrik- Ido-Ambacht kwamen de luchtcompressoren. Voor de radarmast en stuurhuistrap schakelde Chemgas Beerens uit Werkendam in en Climalogic verzorgde de ventilatie en airco. Reikon uit Spijkenisse leverde de ballast-, lens- en trimpompen. De scheepsinventaris kwam van Reinplus van Woerden uit Zwijndrecht. Wie leverden aan de duwboot Thera SCH-BV Bouw casco Ankerbeer B.V. Compleet ontwerp, inclusief theoretische berekeningen en constructie AON Risk Services Verzekering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Machinefabriek G. Olthof N.V. 2 Mitsubishi voortstuwingsmotoren type S12A2-C2MPTK met Masson keerkoppelingen, 2 Riverline generatorsets type RL-412 D, 2 complete sets watergesmeerde schroefassen, een grote verscheidenheid aan staal en inbouwwerkzaamheden. Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren ADS van STIGT Masson keerkoppelingen JB Isolatie B.V. Isolatie accommodatie, machinekamer en uitlaatgassensysteem AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht 2 vier-blads AMW scheepsschroeven diam. 1450mm Maprom Engineering B.V. Watergesmeerde voor- en achterafdichtingen ( GS seals) t.b.v. de schroefassen. Watergesmeerde staaflagers t.b.v. voor- en achterzijde schroefassen, diverse componenten t.b.v. het smeerwater zoals pompen,schakelaars, level switches. Fenderplaten t.b.v. de duwsteven. Damen Marine Components 2 straalbuizen type Van de Giessen Optima, diameter 1462 mm Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: HP 6000, roeraandrijving: 4 DWKK 6080/75, roeren: 2 sets HD 200 Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Parker Hannifin Hydrauliekpompen Sandfirden Technics B.V. Generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Kalkman Scheepstechniek B.V. 1-Kalkman stuurrooster, boegschroef type Gamma, 400 PK met Doosan dieselmotor ClimaLogic B.V. Airconditioninginstallatie, overdrukinstallatie, sanitaire installatie, machinekamerventilatoren, RVS afsluitbare roosters, aanzuigkanalen hoofdmotoren. Seafix Fire Fighting Systems Brandbeveiligingspparatuur Hoogendijk Scheepselectro B.V. Electrische installatie Victron Omvormer/ acculader Amco Compressoren B.V. Compressoren Reikon B.V. Pompen A. Nobel & Zn. Bunkerservice B.V. Waterzuiveringsinstallatie Jan van Dooren en Maria Fortes Sales Schilderen en conserveren complete duwboot Kampers Scheepskonstruktie B.V. Stuurhuis met hefkolom ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis Alphatron Marine B.V. 2 x JMA 610, volledige MF lijn, Alphachart, Alphaconning Tresco Engineering bvba AlphaChart RAFA B.V. Ramen Scheen B.V. Betimmering SPEEDHEAT Breda Vloerverwarming accommodaties Ridderinkhof B.V. Ankerlieren Lagendijk Constructie B.V Autokraan SK11-1500. Huchem Special Products B.V. HC Roka en HC Shipclean Shell Marine Products Smeermiddelen REINPLUS VAN WOERDEN BUNKER B.V. Shell smeerolie, Esso gasolie complete inventaris en Lankforce koppeltouw 24 mm Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V. Koppellieren Kalkman Telecommunicatie B.V. Mobile aansluiting naar computer, faxen en draadloze telefooncentrale Kalkman Handelsonderneming B.V. Machinekamer inventaris Hempel (The Netherlands) B.V. Complete verfsysteem

Binnenvaartkrant